Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Beter met geld omgaan.

<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2017 13:28

Re: Beter met geld omgaan.

Geel schreef:
Whatever schreef:Dat vond ik nou niets toevoegen én niet grappig.
Het was ook niet grappig bedoeld. Het stoort me dat Fedora dat sommigen als speelbal wordt gebruikt. We weten dat ze wazig is en dat gaan wij echt niet kunnen veranderen van achter ons computertje.


Ook ik weet idd dat ze wazig kan zijn, maar nogmaals: dat is wat mij betreft geen vrijbrief om alles maar te kunnen/mogen zeggen als het is gericht aan andere forummers. Zou lekker zijn dat zijn als je onder het mom van 'ik ben wazig' alles mag zeggen wat je op je hart hebt en daar niet op gereageerd mag worden.
<<

Geel

Bericht 16 Feb 2017 13:41

Re: Beter met geld omgaan.

Ja, maar ze wordt toch eerst zelf in een hoek gezet? Een kat in het nauw...
<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2017 13:50

Re: Beter met geld omgaan.

Dan interpreteren wij het verschillend, vermoed ik. :) Ik lees het meer als actie-reactie.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 16 Feb 2017 15:26, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2017 14:43

Re: Beter met geld omgaan.

Evaa@ schreef:
Guattari schreef:Wist je trouwens dat hier ook een pijler is waar je je spulletjes te koop kunt aanbieden? Zo verdien je toch misschien iets terug van de impulsaankopen en dat zou een mooi begin kunnen zijn van een op te bouwen buffer


Dat is een heel mooi begin inderdaad maar mijn impulskopen bestaan voornamelijk uit make-up en andere beauty spulletjes, dat is nogal lastig verkopen denk ik :P Als mijn kasten uit zouden puilen met kleding, heel veel decoratie, boeken o.i.d. dan zou dat heel goed kunnen maar dat valt heel erg mee. Ik heb net mijn kleding en schoenen geteld :palm: Maar ik heb 18 paar schoenen (inclusief 2 paar slippers en 2 paar pantoffels), 2 blazers, 1 spijkerjasje, 2 zomerjasjes, 7 truien, 1 vest, 6 blousjes (incl. 1 spijkerblouse), 5 broeken, 7 t-shirts, 4 basic hempjes voor onder de t-shirts/truien en 3 zomerhempjes. Volgens mij is dit niet extreem veel toch?


Oh, ik had begrepen dat je veel ongebruikte make-up had gekocht. Dit zou je nog kunnen proberen te verkopen. :) Qua kleding vind ik het ook niet extreem veel. Misschien kleding die je niet meer draagt nog verkopen? Maar bovenal denk ik dat je hierop niet binnen zal lopen. Het gaat bij jou meer erom dat je je impulsaankopen kunt bedwingen. Je was al goed bezig, las ik! :)
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 16 Feb 2017 15:03

Re: Beter met geld omgaan.

Evaa: ik snap het denk ik niet helemaal waar het geld blijft (jij overduidelijk ook niet :smile: ).. Ergens zeg je "ik geef bijna 1000 per maand uit aan boodschappen en onzin dingen. Maar vervolgens geef je aan geen onzindingen in huis te hebben (dat zou toch moeten als je daar elke maand en paar honderd aan besteed), geen extreme voorraden te hebben van cosmetica/douchegel en geef je boodschappenvoorbeelden die ook het verschil niet maken. Tenzij jullie extreem veel en/of luxe (duur vlees/kaas/wijn?) eten heb je toch ook gewoon genoeg? Gooien jullie vaak eten weg of bestellen jullie veel/buiten de deur eten?

Anders blijft het gewoon een vraagteken waar dat geld blijft. Dus ook ik zeg: bijhouden. En niet achteraf de grote bedragen maar gewoon in een boekje iedere dag wat ging waarheen. Want het verdwijnt niet, dat weet je zelf ook.
<<

Anoniem282

Bericht 16 Feb 2017 16:01

Re: Beter met geld omgaan.

Wat Whatever zich afvraagt, ben ik ook benieuwd naar. Kennis van mij ging laatst ook eens de bezorgmaaltijden uitrekenen over de afgelopen 9 maanden (ze woont samen) en kwam uit op 1200 euro en dat was alleen het gedeelte dat zij had betaald. Ze schrok ervan, ook al kon ze het makkelijk betalen. Ze had het alleen nooit bijgehouden en dus niet door dat hier relatief veel geld aan werd uitgegeven. Je uitgaven bijhouden lijkt me daarom heel raadzaam.

Verder vraag ik me af, en dat bedoel ik echt niet vervelend, of je misschien een bepaalde hobby/terugkerende kostenpost niet hebt vermeld (wellicht omdat je je ervoor schaamt)? Er is een gat in wat je kunt verklaren, vandaar dat ik het me afvraag. :)
<<

Anoniem211

Bericht 17 Feb 2017 08:18

Re: Beter met geld omgaan.

Fedora schreef:Marilyn. Als ik mijn frustratie toch nog even een staartje moet geven. Dan wil ik zeggen dat ik in niets lijk op de vriendin die jij 354689 keer hebt vergeven voor alles wat ze je heeft aangedaan. Dus aub, hou ermee op.


Waar slaat dit nou weer op? Haha, dus.

Maar nu je het zegt: het is inderdaad wel zo dat jullie allebei personen zijn die altijd drama zoeken in hun leven, zichzelf vooral ook heel zielig vinden (check dit topic) en vooral ook geen constructieve oplossingen bedenken maar erin blijven zwelgen.
<<

Anoniem211

Bericht 17 Feb 2017 08:32

Re: Beter met geld omgaan.

Fedora, echt wat een onzin dat er niemand op jou reageert. Er zijn echt zoveel mensen die jou willen helpen en op jou willen reageren. Doe toch niet zo vreselijk zielig altijd, geef jezelf een schop onder je kont en ga wat DOEN met je leven ipv elke keer het slachtoffer uit te hangen. Dat brengt je echt helemaal nergens en bovendien gaan mensen je daardoor niet meer helpen op den duur maar vooral aan je ergeren.

Je hebt het niet zwaarder dan anderen. Je hebt het nu even kut, maar deal with it. Want een andere mogelijkheid is er niet. En zoek daarnaast naar oplossingen, hoe kun je hier beter uitkomen? Stuk constructiever dan blijven jammeren hoe zwaar je het hebt. Dat doe je al jaren. Tijd om het anders te gaan doen?
<<

Anoniem201

Bericht 17 Feb 2017 10:20

Re: Beter met geld omgaan.

Jeetje ik dacht een vol topic met serieuze adviezen en vele tips te gaan lezen over dit onderwerp.
Het verbaasd mij dan ook niks dat Fedora de leiding heeft genomen.

Ontopic: @ TO, Wij houden een excel bestand bij met precies de in en uitgaven. En dan ook wat wij overhouden. We hebben elke maand 500 euro aan boodschappen geld. Dit gaat nooit op aan alleen boodschappen. Het is vooral belangrijk overzicht te behouden want dan weet je waar je eigen geld naar toe gaat.
Overigens zijn wij een gezin van 5 :D
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 12:06

Bericht 17 Feb 2017 14:58

Re: Beter met geld omgaan.

Ik heb niet alles gelezen, sorry als sommige dingen dubbel zijn

Ik denk dat het belangrijk is om een doel te hebben waarvoor je spaart, maar wat ook haalbaar is. Een auto van 9000 euro is m.i niet haalbaar met dit inkomen.

Maak lijstjes voor de supermarkt, en ga vaker naar de Lidl en Aldi. Ik las ergens dat aan andere kant vd stad zit, maar hoe ver is dat rijden? Niet langer dan een halfuur toch lijkt me?
Zoveel mogelijk vers koken, die wereldgerechten zijn duur en ook ongezond. Ik heb het kookboek koken met karin en daarin maakt zij een hoop wereldgerechten na, maar dan met verse producten en kruiden. Heb er al een aantal gemaakt, echt veel lekkerder ook.
Je zorgverzekering zou ik ook naar kijken. Eigen risico omhoog misschien? Zou kijken naar hoeveel je verbruikt daarvan, want veel wordt ook vergoed vanuit aanvullende verzekering.
Verder geen folders meer laten bezorgen. Als je iets nodig hebt, ik noem maar wat, wasmiddel, kijk dan op voordeelmuis.nl om te zien waar het in de aanbieding is.
M.I word je alleen maar verleid door die folders om dingen te kopen.
Kijk regelmatig op de site van Scoupy voor gratis producten.
Stop gewoon naar de Action enz te gaan. Ze verkopen daar echt voornamelijk allerlei troep wat je niet nodig hebt, ook slecht voor milieu al die plastic zooi.
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2017 15:03

Re: Beter met geld omgaan.

Libelle' schreef:Ik heb niet alles gelezen, sorry als sommige dingen dubbel zijn

Ik denk dat het belangrijk is om een doel te hebben waarvoor je spaart, maar wat ook haalbaar is. Een auto van 9000 euro is m.i niet haalbaar met dit inkomen.
.

Met het inkomen wel. Met de uitgaves niet.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 17 Feb 2017 15:40

Re: Beter met geld omgaan.

Ja - nee sticker op je brievenbus is ook handig. Wat waren wij blij toen we verlost waren van alle papieren folders die we elke week kregen. Het was wel een halve doos vol.

Installeer de 'alle folders' app (gratis) en daarop kun je per supermarkt, bouwmarkt etc.. zien wat ze in de aanbieding hebben. Super handig en het kost geen papier (beter voor de natuur). Als er tegoedbonnen in de folders staan of zo, dan loop ik wel naar het betreffende servicepunt in de supermarkt om bonnen te vragen en leg ik uit waarom wij geen folder meer ontvangen.

Laatst bij de Plus heb ik met de zelfscanner het zelfs nog anders aangepakt. Er was een aanbieding 1+1 op vertoon van de bon die in de folder staat. Nu Ik heb toen 2 producten genomen en er maar 1 van gescand. Ik had dan wel geen steekproef gekregen, maar mocht ik deze wel hebben gekregen dan had ik het over dat ik geen tegoedbon bij me had uitgelegd. Ik denk ook: "kom op zeg, waarom zouden mensen die geen fysieke folders meer willen ontvangen achtergesteld worden?". Sowieso mogen die fysieke folders worden afgeschaft want die app werkt super. Voor de aanbiedingen ga ik voornamelijk naar de Plus en de rest kopen we bij de Jumbo (Lidl en Aldi zit hier niet in de buurt).
<<

Anoniem313

Bericht 17 Feb 2017 15:44

Re: Beter met geld omgaan.

Fred schreef:Laatst bij de Plus heb ik met de zelfscanner het zelfs nog anders aangepakt. Er was een aanbieding 1+1 op vertoon van de bon die in de folder staat. Nu Ik heb toen 2 producten genomen en er maar 1 van gescand. Ik had dan wel geen steekproef gekregen, maar mocht ik deze wel hebben gekregen dan had ik het over dat ik geen tegoedbon bij me had uitgelegd. Ik denk ook: "kom op zeg, waarom zouden mensen die geen fysieke folders meer willen ontvangen achtergesteld worden?". Sowieso mogen die fysieke folders worden afgeschaft want die app werkt super. Voor de aanbiedingen ga ik voornamelijk naar de Plus en de rest kopen we bij de Jumbo (Lidl en Aldi zit hier niet in de buurt).


Wat ben je toch een Renaissance-man. :love:
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 12:09

Bericht 17 Feb 2017 15:47

Re: Beter met geld omgaan.

En als ik nu mijn levensverhaal hier neer pen maak ik grote kans om het allerzwaarste leven te hebben. Moet ik daar blij van worden? Het lijkt wel een wedstrijd.
Ook ik ben een meelezer vooral, al jaren en jaren en jaren en Fedora is gewoon niets veranderd, dit is ze gewoon. Ik vind het ook best zorgelijk, maar ze zal het zelf moeten aanpakken.
<<

Anoniem301

Bericht 17 Feb 2017 15:48

Re: Beter met geld omgaan.

Puuc schreef:En als ik nu mijn levensverhaal hier neer pen maak ik grote kans om het allerzwaarste leven te hebben. Moet ik daar blij van worden? Het lijkt wel een wedstrijd.
Ook ik ben een meelezer vooral, al jaren en jaren en jaren en Fedora is gewoon niets veranderd, dit is ze gewoon. Ik vind het ook best zorgelijk, maar ze zal het zelf moeten aanpakken.


Door dit nu zelf te benoemen lijkt het inderdaad alsof je er een wedstrijd van maakt ja.
<<

Puuc

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 24 Feb 2015 12:09

Bericht 17 Feb 2017 15:50

Re: Beter met geld omgaan.

Ik weet ook heeeeeeeeeeeeel zeker dat ik ga winnen. Wat is de prijs?
<<

Anoniem304

Bericht 17 Feb 2017 15:50

Re: Beter met geld omgaan.

:palm:
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 17 Feb 2017 15:57

Re: Beter met geld omgaan.

@ Caulfield... Ben jij dan mijn Renaissance-vrouw? :love: (geintje natuurlijk)

@ Puuc... We zijn benieuwd...
<<

Anoniem184

Bericht 17 Feb 2017 16:01

Re: Beter met geld omgaan.

Puuc schreef:Ik weet ook heeeeeeeeeeeeel zeker dat ik ga winnen. Wat is de prijs?


Oh serieus, gaan we nu echt deze kant op? Weet je, we maken een stemtopic.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 17 Feb 2017 16:01

Re: Beter met geld omgaan.

Carrie schreef:
Puuc schreef:En als ik nu mijn levensverhaal hier neer pen maak ik grote kans om het allerzwaarste leven te hebben. Moet ik daar blij van worden? Het lijkt wel een wedstrijd.
Ook ik ben een meelezer vooral, al jaren en jaren en jaren en Fedora is gewoon niets veranderd, dit is ze gewoon. Ik vind het ook best zorgelijk, maar ze zal het zelf moeten aanpakken.


Door dit nu zelf te benoemen lijkt het inderdaad alsof je er een wedstrijd van maakt ja.


Haha ja precies, je weet niets van ieder ander forummers en zelfs van diegenen die wel dingen verteld hebben weet je nog niet welk percentage van de ijsberg dat is. En zelfs als leed objectief meer of minder lijkt, weet je nog niet hoe het beleefd/ervaren wordt door eerdere bagage of draagkracht/steun omgeving. Conclusie: het kan nooit een wedstrijd zijn.
<<

Anoniem282

Bericht 17 Feb 2017 16:10

Re: Beter met geld omgaan.

Fred schreef:
@ Puuc... We zijn benieuwd...


Ik niet, hoor. Iedereen krijgt doorgaans zijn/haar portie wel in het leven.
Laatst gewijzigd door Anoniem282 op 17 Feb 2017 16:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem211

Bericht 17 Feb 2017 16:24

Re: Beter met geld omgaan.

Maple schreef:
Puuc schreef:Ik weet ook heeeeeeeeeeeeel zeker dat ik ga winnen. Wat is de prijs?


Oh serieus, gaan we nu echt deze kant op? Weet je, we maken een stemtopic.


Smell the sarcasm
<<

Evaa@

Noob

Berichten: 61

Geregistreerd: 08 Okt 2015 18:19

Bericht 17 Feb 2017 16:45

Re: Beter met geld omgaan.

Whatever schreef:Evaa: ik snap het denk ik niet helemaal waar het geld blijft (jij overduidelijk ook niet :smile: ).. Ergens zeg je "ik geef bijna 1000 per maand uit aan boodschappen en onzin dingen. Maar vervolgens geef je aan geen onzindingen in huis te hebben (dat zou toch moeten als je daar elke maand en paar honderd aan besteed), geen extreme voorraden te hebben van cosmetica/douchegel en geef je boodschappenvoorbeelden die ook het verschil niet maken. Tenzij jullie extreem veel en/of luxe (duur vlees/kaas/wijn?) eten heb je toch ook gewoon genoeg? Gooien jullie vaak eten weg of bestellen jullie veel/buiten de deur eten?

Anders blijft het gewoon een vraagteken waar dat geld blijft. Dus ook ik zeg: bijhouden. En niet achteraf de grote bedragen maar gewoon in een boekje iedere dag wat ging waarheen. Want het verdwijnt niet, dat weet je zelf ook.


Nee, ik bedoel meer dat onze kasten niet uitpuilen met kleding, schoenen, etenswaren etc. Wat betreft de luxe is het hem ook niet, alles koop ik bij de supermarkt. Ik ga bijv. nooit naar de slagerij of bakker. Eten bestellen doen we 1x in de twee maand denk ik en uit eten gaan we ook bijna nooit. Nu ik erover nadenk is het voornamelijk dat er veel eten weggegooid wordt omdat ik daar ook vaak impulsief eten koop. Bijv. ik bedenk mij nu dat ik 'gezonder' moet eten en dan neem ik mij voor om iedere ochtend sinaasappels te persen. Ik haal dan een net perssinaasppels en vervolgens heb ik er geen zin meer in. Een week later zijn die sinaasappels niet meer goed/lekker. Ontzettend zonde inderdaad! Maar zo gaat het mij met heel vaak met etenswaren > pak yoghurt, halve zak sla, tomaatjes, ander fruit, stokbrood etc.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 17 Feb 2017 20:12

Re: Beter met geld omgaan.

Maar Evaa@ nu bevestig je toch precies wat Whatever zegt het is duidelijk dat je geen idee hebt waar het geld blijft. Want een netjes van sinaasappelen van 3 euro en een pak yoghurt van 1,25 euro heeft niet tot gevolg dat je 1000 euro nodig hebt voor boodschappen en onzindingen. Dus zoals zij ook al aangeeft bijhouden is de oplossing.

Mijn tip hou een digitaal huishoudboekje bij al is het maar voor een maand je kunt in excel gewoon een standaardsjabloon vinden wat je gewoon kan aanpassen naar je situatie en voer daar elk bonnetje in en ook elke keer als je contant bv op de markt voor 2 euro een bos druiven koopt voer dit in. Je kunt dan zien wat je daadwerkelijk hebt uitgegeven en welk bedrag je had gereserveerd voor een bepaalde kostenpost. Ik geloof dat je pas op deze manier in zult zien waar je geld naar toe gaat dit drukt je met de neus op de feiten als je bijvoorbeeld het idee hebt dat je genoeg hebt aan een boodschappenbudget alleen voor eten (dus uitgezonderd wasmiddel, wc-papier, make-up etc.) van 350 euro (ik noem maar een willekeurig bedrag) en het blijkt dat dit aan het einde van de maand een bedrag is van 500 euro dan zie je wel naar welke kostenposten/vaste lasten meer geld gaat dan je zelf had verwacht.

Nu is mijn situatie niet vergelijkbaar met die van jullie. Ik werk en studeer en heb niemand om de rekeningen mee te delen maar ik kan wel met een zeer beperkt bedrag maandelijks uitkomen puur doordat ik weet hoeveel geld ik kan besteden per kostenpost. Ik heb mijn vaste lasten en een boodschappenbudget daarnaast is er ook ruimte voor kleding en bv luxe artikelen zoals make-up maar als ik een maand een nieuw paar schoenen moet kopen van 95 euro terwijl mijn budget maandelijks bijvoorbeeld maar 80 euro is dan zal ik die 15 euro ergens anders weg moeten halen bijvoorbeeld bij het potje dat toeziet op de luxe artikelen. Ik heb zelf toen ik besloot om weer terug te gaan naar de uni (waardoor ik een beperkter budget kreeg simpelweg omdat er minder tijd is om te werken) 3 maanden zo'n huishoudboekje bijgehouden waardoor ik een veel beter inzicht heb gekregen in mijn uitgaven maar op deze manier kom ik niet voor grote verrassingen te staan. Het kost wat tijd maar het levert ook veel op.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Feb 2017 23:31

Re: Beter met geld omgaan.

https://m.youtube.com/watch?v=JLNvBvJ-F00

Voor iedereen met een zwaar leven, een mooi liedje.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers