Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Geen middelbare school in woonplaats.

<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 05 Feb 2017 13:25

Geen middelbare school in woonplaats.

En dan? Voor degenen die dat ook niet hebben, hebben jullie er al over nagedacht hoe jullie dat dan gaan doen?

Wij gaan verhuizen en de woningen in de dorpen zijn qua oppervlakte, uiterlijk en prijs een heel stuk aantrekkelijker dan de woningen in de dorpen/steden waar wel middelbaar onderwijs is.
Maar dan? Stuur je een 12 jarige met de bus (10 min) of trein (3 min) naar school, ga je ze met de auto halen/brengen? Of stuur je ze op de fiets? (Is voor mij sowieso geen optie overigens)
Of ga je verhuizen?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 21:09

Bericht 05 Feb 2017 13:30

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

In ons dorp is ook geen middelbare school. Ik zou mijn kinderen met de fiets laten gaan (20-25 minuten). Dat heb ik vroeger ook altijd gedaan. Waarom is fietsen geen optie? Vanuit hier gaat iedereen met de fiets naar school, ook nog nooit over nagedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 05 Feb 2017 13:31

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Hier gaan alle jongeren op de fiets, openbaar vervoer is er niet. De scholen liggen op 5 km (met een pont ertussen), 8 km en bijna 20 km. Ik heb zes jaar lang 40 km per dag gefietst, vanaf mijn 12e. Alleen met heel slecht weer werd ik gebracht/gehaald.

Waarom is de fiets geen optie?
Laatst gewijzigd door Taeda op 05 Feb 2017 13:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem184

Bericht 05 Feb 2017 13:31

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Ik weet van vrienden van vrienden van ons (beetje via via dus) dat zij hun zoon met de fiets sturen. Is zo'n 45 min tot een uur fietsen. Dichterbij was nog een middelbare school maar hun zoon en ouders hadden een beter gevoel bij de school verder weg, en die jongen wist al vroeg precies wat hij wilde worden en daar sluit die school goed op aan. Fietsen gaat goed, in de wintermaanden (of in elk geval: als hij door het donker moet) of bij slecht weer, gaat hij wel met de bus.
Structureel door je ouders opgehaald en gebracht worden op de middelbare wil je volgens mij als puber echt niet :)
Laatst gewijzigd door Anoniem184 op 05 Feb 2017 13:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:49

Bericht 05 Feb 2017 13:32

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Wij hadden ook geen middelbare school in ons dorp.
Wij gingen fietsen, 21 km heen en 21 km weer terug. Ook als 12 jarige.wij fietsen vaak met een groep maar ik reed het ook wel eens alleen.
Van de herfstvakantie tot de voorjaarsvakantie mochten we met de bus, dat was nog 3 kwartier.
Ik heb er niks van gekregen, behalve dikkere kuiten ;)
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Anoniem236

Bericht 05 Feb 2017 13:36

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Wij fietsten vroeger 8km, bijna altijd met een clubje samen. Heel gezellig. Wij wonen straks redelijk dichtbij een middelbare school, maar het kan goed zijn dat dat niet de school van onze keuze wordt.

Waarom is fietsen geen optie?
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 18:33

Bericht 05 Feb 2017 13:37

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

In ons dorp is geen middelbare school. Ze zullen dan 5 km moeten fietsen wat wij heel acceptabel vinden.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 05 Feb 2017 13:39

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Afhankelijk van het kind (ene is bijvoorbeeld al heel zelfstandig en het andere heel kinderlijk nog) zou ik trein of bus wel overwegen. Ik liep een aantal jaren geleden stage op een gymnasiumschool in een hele grote plaats waar kinderen soms van een eind weg kwamen met het OV en dat ging prima. Ik zou liever een school op loop of fietsafstand hebben, maar als dat niet direct haalbaar is dan zou ik het OV wel overwegen. Hier is het mogelijk ook aan de orde over tig jaar, mijn kinderen gaan naar de Vrije School. Een reguliere middelbare school zit hier vlakbij, maar willen ze verder in het Vrije Schoolonderwijs dan moeten ze met de trein naar Rotterdam. Als dat zo zou zijn dan wil ik tzt die reis regelmatig met ze maken vooraf, en kijken of ze in een groepje kunnen reizen als er kinderen van school (deels) hetzelfde traject zouden reizen.

Zelf met de auto heen en weer zou ik zelf denk ik niet meer doen op die leeftijd, hooguit af en toe als er iets bijzonders zou zijn. En waarom is fietsen geen optie? Afhankelijk van de afstand zou ik fietsen prima vinden. Een uur fietsen zou ik overigens wel te ver vinden, maar tot een half uur denk ik wel acceptabel.
<<

Anoniem304

Bericht 05 Feb 2017 13:45

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Rayna schreef:In ons dorp is ook geen middelbare school. Ik zou mijn kinderen met de fiets laten gaan (20-25 minuten). Dat heb ik vroeger ook altijd gedaan. Waarom is fietsen geen optie? Vanuit hier gaat iedereen met de fiets naar school, ook nog nooit over nagedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn.

Same here. Hier zijn 2 middelbare scholen, maar niet alle niveau's zijn hier te doen. Veel kinderen fietsen alsnog naar het verder gelegen dorp, wat 30-45 minuten fietsen (scholieren fietsen traaaaaaaaaaaaaaag) is. Zie het probleem ook niet idd.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 05 Feb 2017 13:47

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Als ze niet op de fiets kunnen zou ik ze met de bus of de trein laten gaan. Brengen en halen had ik op die leeftijd niet meer fijn gevonden denk ik. Maar ik denk dat als ik nu zou gaan verhuizen ik er sowieso niet voor zou kiezen om ergens te gaan wonen waar geen middelbare school in de buurt is. Ik vind het wel heel prettig dat alles gewoon op loop/fietsafstand is.
2010 2012
<<

Anoniem185

Bericht 05 Feb 2017 13:55

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Bij ons in de buurt wordt er ook gewoon gefietst, tot wel 20 km. Sowieso is er hier amper OV (zeker in de polder) en we hebben ook maar één middelbare school hier zitten.
<<

Anoniem280

Bericht 05 Feb 2017 13:57

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Ik fietste ook altijd naar school. Was zeker 45 minuten onderweg. In de wintermaanden ging ik altijd met de bus.
In dit dorp is werkelijk niets, geen eens een basisschool.
Nu hebben wij er al voor gekozen dat ze in onze vorige woonplaats, 5km verderop, naar de basisschool gaan en de middelbare naar het andere dorp, ook 5 km. Bus stopt hier voorhuis.
Maar sowieso gaan ze ook fietsen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 05 Feb 2017 14:03

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Ik zou dan in eerste instantie kiezen voor de bus of trein. Drie kwartier heen en drie kwartier terug zou ik wel erg veel vinden, niet zozeer om het fietsen, maar ook omdat het gewoon wel erg veel reistijd is en middelbare scholieren vaak al erg lange dagen maken met het huiswerk er nog bij. Als ze er later zelf voor kiezen om te gaan fietsen omdat iedereen dat doet dan kan dat altijd nog.

Brengen vind ik trouwens ook niet zo stom, maar het lijkt me meer onpraktisch als je dat iedere dag moet doen. Brengen en terug met de bus kan ik me ook nog indenken.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem316

Bericht 05 Feb 2017 14:05

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Van een beetje fietsen worden ze niet minder hoor. Helemaal als de afstand niet eens zo ver is (10min met de bus of 3 min in de trein kan niet ver wezen).
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 05 Feb 2017 14:13

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

in mijn dorp was wel een middelbare school maar net als bij cotton niet voor alle leerwegen. dus ik fietste 15km de ene kant op en mijn broertje 17km de andere kant op. fietste met een groep mee waardoor het fietsen prima te doen is. ook met tegenwind, slecht weer en in het donker.
ik zie alleen maar pluspunten. gezellig, genoeg beweging, bij thuiskomst niet meer hoeven sporten, met toetsen elkaar nog even overhoren tijdens het fietsen, enzovoort.

in de winter gingen veel scholieren met de bus maar er bleef altijd een klein groepje fietsen waaronder ikzelf. een half uur staan in een stampvolle, veel te warme bus vond ik vele malen erger dan fietsen. ik had het niet leuk gevonden als mijn ouders mij hadden verplicht om met het OV te gaan. die keuze ligt vooral bij het kind vind ik.

dagelijks met de auto zou voor mij afvallen. behalve dat het als ouder lastig is omdat de lestijden zo wisselend zijn is het voor een kind ook echt niet tof om door papa/mama naar school gebracht te worden terwijl klasgenoten zelfstandig naar school mogen.
Afbeelding
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 05 Feb 2017 14:16

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Als de kinderen zelf heel graag willen fietsen, zeker als er een hele groep fietst, dan zou ik dat ook oké vinden. Maar ik lees wel erg vaak dat kinderen juist moeten fietsen en alleen in de winter/als het stortregent/-20 is/helemaal nooit met de bus mogen en dat vind ik wel weer het andere uiterste. Als ze liever met de bus gaan zouden ze bij zo'n afstand van mij met de bus mogen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem315

Bericht 05 Feb 2017 14:34

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Fietsen! Ik fietste ook altijd bijna 15 km heen en weer 15 km terug en heb dat nooit als vervelend ervaren. Ook met slecht weer ging ik gewoon (en lachte ik de busmietjes uit).

Wij wonen nu ook 'afgelegen', dus onze dochters moeten ook op de fiets over een aantal jaar. Geen problemen mee.

Beweging komt het leren bovendien ten goede. Je lijf en hersenen worden wakker en het kan ontstressend werken.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 05 Feb 2017 14:48

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Ik ben ook niet anders gewend dan te fietsen. Ik moest denk ik een half uurtje enkele reis fietsen. Met de bus ging ik eigenlijk nooit, zoals niemand van mijn klasgenoten eigenlijk. Heel soms bracht mijn moeder mij naar school als het heel erg slecht weer was, of als ze toevallig in de buurt van mijn school moest zijn, maar dat was bijna nooit.
Natuurlijk baalde ik er weleens van dat ik moest fietsen, maar het was gewoon normaal en hoorde er bij.

Tot een minuut of 45 zou ik mijn kinderen ook gewoon laten fietsen. Krijgen ze niks van is ook mijn motto.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Feb 2017 14:51

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Nou gewoon fietsen. Ik zou ook niet weten waarom niet, ik moest dat vroeger ook en dat is altijd prima gegaan. Vaak fietsen er hele groepen naar stad toe. Het is ongeveer een half uur tot 3 kwartier fietsen, ligt er net aan waar in de stad de school is.

Hier in het dorp was toen ik jong was alleen de mavo, volgens mij is dat nu nog steeds zo, of de mavo en de eerst twee jaar van de havo.
:heart: :heart: 2011
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 05 Feb 2017 14:52

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Nog best veel dus! Dat valt mij erg mee!

Ik bedoelde meer dat ik ze niet verplicht op de fiets wil sturen. Als ze dat zelf willen met een groep bijv. dan is dat natuurlijk prima en hebben ze meteen hun portie beweging gehad.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 05 Feb 2017 14:59

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Ik vind de openbaar vervoer kosten ook best prijzig trouwens dus ik denk dat dat ook wel een reden voor mij zou zijn om ze in principe op de fiets te laten gaan.
Mijn moeder werkte in de stad waar wij naar school gingen, heel soms mochten we ook met haar mee bij slecht weer maar ja dan moesten we wel rekening houden met haar werktijden.

Ik zou mijn kinderen dan bij slecht weer ook wel willen afzetten als ze in de stad naar school gaan waar ik werk.
:heart: :heart: 2011
<<

Anansi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 352

Geregistreerd: 02 Okt 2016 14:34

Bericht 05 Feb 2017 15:06

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Wij wonen in een stad met 20 middelbare scholen en sommige liggen ook op 30 minuten fietsen. Middelbare school duurt maar 4 tot 6/7 jaar, daar zou ik aankoop van mijn huis niet van af laten hangen.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 05 Feb 2017 15:08

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Dat zal inderdaad best wat kosten maar dat hoort wel gewoon bij het hebben van kinderen, vind ik. En als wij nu de keuze maken om daar te gaan wonen vind ik ook dat we die kosten dan moeten dragen. En dat is maar voor vier jaar, daarna zouden ze met de scooter kunnen.

Nu is het misschien anders dan wanneer je bent blijven wonen waar jij en je partner altijd hebben gewoond of een van beiden en dat zelf altijd hebt gedaan. Maar wij kiezen er nu voor om naar de andere kant van het land te verhuizen, hebben zelf de middelbare om de hoek gehad toen we naar de middelbare gingen. Dan ga ik hun niet dwingen om zo'n stuk te fietsen, zeker niet omdat we het makkelijk kunnen missen.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 05 Feb 2017 15:14

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Anansi schreef:Wij wonen in een stad met 20 middelbare scholen en sommige liggen ook op 30 minuten fietsen. Middelbare school duurt maar 4 tot 6/7 jaar, daar zou ik aankoop van mijn huis niet van af laten hangen.

Nou inderdaad, dit. Als ik in mijn huidige woonplaats bijv. naar de andere kant van de stad wil fietsen dan red ik dat ook niet in 30 minuten denk ik.

Ik kan me echt niet voorstellen dat je kinderen je dat ooit kwalijk gaan nemen, Chaos. Zeker niet aangezien je kinderen nog lang niet naar de middelbare school gaan op dit moment. Dat je dus bent verhuisd en dat de middelbare school niet op 5 minuten van je toekomstige huis af staat.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 05 Feb 2017 15:15

Re: Geen middelbare school in woonplaats.

Cotton schreef:
Rayna schreef:In ons dorp is ook geen middelbare school. Ik zou mijn kinderen met de fiets laten gaan (20-25 minuten). Dat heb ik vroeger ook altijd gedaan. Waarom is fietsen geen optie? Vanuit hier gaat iedereen met de fiets naar school, ook nog nooit over nagedacht dat dat een probleem zou kunnen zijn.

Same here. Hier zijn 2 middelbare scholen, maar niet alle niveau's zijn hier te doen. Veel kinderen fietsen alsnog naar het verder gelegen dorp, wat 30-45 minuten fietsen (scholieren fietsen traaaaaaaaaaaaaaag) is. Zie het probleem ook niet idd.


Hier exact zo.

♥♥
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers