Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

<<

Elle123

Bericht 08 Dec 2016 13:50

Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Dit is voor iedereen anders denk ik. Ik heb een HBO-studie gedaan, maar in een heel andere richting dan waarin ik nu werk. Ik werk nu 32 uur, maar ik ga even uit van fulltime (38-40 uur). Mijn vrienden hebben ook allemaal HBO gedaan en de meesten verdienen tussen 3500-4000 bruto per maand (fulltima). Ik vind dat best veel.
Maar met jouw maatstaven, wat vind jij veel en wat vind je weinig?
Een normaal salaris vind ik: 3000 bruto per maand
Weinig vind ik: 2500 en lager
Veel vind ik: 4500 en meer
<<

Anoniem313

Bericht 08 Dec 2016 13:56

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Ik vind dit zo algemeen en subjectief dat ik daar geen antwoord op kan geven. Wat wil je precies met deze vraag? Als ik zeg dat ik €6 een laag salaris vind en €100.000 een hoog salaris, wat dan?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Dec 2016 13:58

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Met die vraag kan ik inderdaad niet zoveel. Bedoel je voor je eigen werkveld/functie? Of over 't algemeen?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Dec 2016 14:00

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Ja het is voor iedereen anders. Ik vind rond de 2000 bruto een normaal salaris. Alles onder de 1500 bruto weinig en alles richting de 3000 bruto al heel veel. Ik ken geloof ik ook niemand die dat verdiend.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 08 Dec 2016 14:06

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Voor iedereen anders inderdaad.
Ik vind onder de 1900 een laag salaris en boven de 2750 een hoog salaris.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 08 Dec 2016 14:16

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

In mijn omgeving is rond €3000 bruto een normaal inkomen.

Edit: mijn reactie was helemaal geen antwoord op de vraag :redface:
Ik vind het moeilijk om aan te geven wat ik een bruto laag/hoog salaris vind. Is ook voor iedereen anders denk ik.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Dec 2016 14:18

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Maar goed, ik zal proberen een antwoord te geven. Ik vind dat ik voor de functie waarin ik zit en de hoeveelheid die ik werk niet bijster veel verdien, rond de 2500 bruto en 2000 netto (wisselt per maand beetje). Het is een keurig bedrag en ik ben er uiteraard blij mee maar met name anderen zijn wel verbaasd over het soort functie versus salaris. Ik zou 3000 bruto / 2500 netto ook niet vreemd vinden in elk geval.

In het onderwijs verdiende ik als beginnend docent zo'n 1300 netto (bruto geen idee meer) en dat vond ik zelf wel even schrikken en als alleenstaande was dat best pittig. Dus dat houd ik dan maar als weinig aan. Niet té weinig, wel weinig. Toen heb ik wel echt geleerd goed op m'n geld te letten, wat natuurlijk ook waardevol is.

Veel vind ik voor mezelf alles boven de 2500 a 3000 (netto). Ik heb perioden gehad waarin ik door dubbele banen (fotografie en deze baan) ook het dubbele verdiende, dat voelde echt heerlijk. Maar wat voor een ander veel is, tja, dat is zo ontzettend functie afhankelijk.
Let's discover the world together.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 08 Dec 2016 14:22

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Ik vind alles wat hier genoemd wordt veel. Bij mij op het werk wil iedereen altijd extra werken en als je dat niet doet kom je echt niet boven de 1000 uit. We werken dan wel niet fulltime maar wel vijf dagen.
R. 2013
D. 2016
<<

Elle123

Bericht 08 Dec 2016 14:28

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

In mijn openingspost heb ik geprobeerd aan te geven dat het voor iedereen anders is, maar ik vroeg me af wat voor jullie persoonijk veel en weinig is.
Zo kan ik prima leven van wat ik verdien en vind ik het niet weinig, maar verdienen mijn zusjes en mijn vriendinnen bijna allemaal meer.
Ik weet eigenlijk ook niet wat het modaal inkomen in Nederland is. 2000-2500 bruto gok ik?
<<

Elle123

Bericht 08 Dec 2016 14:30

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Spencer schreef:Ik vind alles wat hier genoemd wordt veel. Bij mij op het werk wil iedereen altijd extra werken en als je dat niet doet kom je echt niet boven de 1000 uit. We werken dan wel niet fulltime maar wel vijf dagen.


Maar dat is netto he. Ik had het zelf over bruto. Als ik hier 3000 bruto zou krijgen, zou ik zo'n 2200 netto overhouden. Toen ik bruto 1600 verdiende, hield ik 1000 over.
Dus ik vind alles onder 1500 netto aan de lage kant (voor fulltime werken) en boven 2500 netto veel.
<<

Anoniem184

Bericht 08 Dec 2016 14:31

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Normaal vind ik rond de €2200-€2300 bruto. Weinig vind ik eigenlijk alles onder de €2000 bruto en veel vind ik alles boven de €3000-3500 bruto. Lijkt me heerlijk, zo'n salaris trouwens! Hoewel ik met m'n 32 uur in de kinderopvang eigenlijk ook vind dat ik niet mag klagen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43580

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 08 Dec 2016 14:34

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Elle123 schreef:In mijn openingspost heb ik geprobeerd aan te geven dat het voor iedereen anders is, maar ik vroeg me af wat voor jullie persoonijk veel en weinig is.
Zo kan ik prima leven van wat ik verdien en vind ik het niet weinig, maar verdienen mijn zusjes en mijn vriendinnen bijna allemaal meer.


Als je het zo stelt, blijf ik ongeveer bij mijn tweede post. Ik vind ook dat ik best genoeg verdien, maar ik zou het ook niet vreemd vinden als het meer zou zijn voor deze (HBO/WO) functie. Ik vind dat ik in vergelijking met mensen in m'n omgeving relatief weinig verdien. Nou vind ik dat niet erg en kom er prima mee rond, immers heb ik ook een partner met wie ik kosten deel en een grotere bijdrage levert. Maar heel sec gezien vind ik dat ik redelijk genoeg verdien, maar dat alles staat natuurlijk in verhouding met de functie en het niveau (en uitgavenpatroon wat wel erg hoog ligt).
Ik begon als junior trouwens met 1800 bruto/1400 netto dus ben wel netjes omhoog geklommen in drie jaar en dat vond ik wél echt weinig.
Let's discover the world together.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 08 Dec 2016 14:44

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Gebaseerd op mijn opleiding en ervaring vind ik voor mijzelf een salaris onder de €3.000,- bruto wel echt weinig. Niet dat ik daar nou zoveel boven zit, maar ik vind dat ik ook te weinig verdien voor mijn functie.
Veel vind ik dan rond de €4.500-€5.000,-.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 08 Dec 2016 14:48

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Elle123 schreef:In mijn openingspost heb ik geprobeerd aan te geven dat het voor iedereen anders is, maar ik vroeg me af wat voor jullie persoonijk veel en weinig is.
Zo kan ik prima leven van wat ik verdien en vind ik het niet weinig, maar verdienen mijn zusjes en mijn vriendinnen bijna allemaal meer.
Ik weet eigenlijk ook niet wat het modaal inkomen in Nederland is. 2000-2500 bruto gok ik?


Nu je het zo stelt dan vind ik voor mijzelf rond de €3000 bruto op basis van een fulltime dienstverband (ik werk zelf parttime) normaal. Beneden de €2500 weinig en boven de €3800 veel.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Dec 2016 14:59

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Elle123 schreef:
Spencer schreef:Ik vind alles wat hier genoemd wordt veel. Bij mij op het werk wil iedereen altijd extra werken en als je dat niet doet kom je echt niet boven de 1000 uit. We werken dan wel niet fulltime maar wel vijf dagen.


Maar dat is netto he. Ik had het zelf over bruto. Als ik hier 3000 bruto zou krijgen, zou ik zo'n 2200 netto overhouden. Toen ik bruto 1600 verdiende, hield ik 1000 over.
Dus ik vind alles onder 1500 netto aan de lage kant (voor fulltime werken) en boven 2500 netto veel.

Toen ik bruto €1600 verdiende, had ik veel meer over dan €1000 hoor. Bijna €1500 zelfs.

*Edit. €1448 om precies te zijn. Dus bijna €1450.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Dec 2016 15:02

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Ik heb trouwens wel gehad dat m`n vriend en ik netto bijna hetzelfde hadden, terwijl m`n vriend toen al bijna €400 bruto meer verdiende. Maar hij heeft pensioen waar hij veel aan moet afdragen, PV en nog iets wat ik niet heb en hij zat net in een hogere belastingschaal toen. Best lullig :P
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 08 Dec 2016 15:04

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Ik vind dat ik te weinig verdien met mijn Wo opleiding en fulltime werken. Ik tel ernaast erbij dat ik op 5 minuten afstand woon en eigenlijk nul werkstress heb. Maar goed: weinig voor mijn functie vind ik alles onder de 3000 en veel vind ik alles vanaf de 4500. Ik zit daar dus tussenin (wat aan de ondergrens van die range) en er mag wel wat bij. Van al mijn vriendinnen verdien ik het minst terwijl ik net zo hoog (of soms hoger) ben opgeleid. Maar goed: ik mag er eigenlijk niet over klagen.
<<

Elle123

Bericht 08 Dec 2016 16:00

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Cotton schreef:
Elle123 schreef:
Spencer schreef:Ik vind alles wat hier genoemd wordt veel. Bij mij op het werk wil iedereen altijd extra werken en als je dat niet doet kom je echt niet boven de 1000 uit. We werken dan wel niet fulltime maar wel vijf dagen.


Maar dat is netto he. Ik had het zelf over bruto. Als ik hier 3000 bruto zou krijgen, zou ik zo'n 2200 netto overhouden. Toen ik bruto 1600 verdiende, hield ik 1000 over.
Dus ik vind alles onder 1500 netto aan de lage kant (voor fulltime werken) en boven 2500 netto veel.

Toen ik bruto €1600 verdiende, had ik veel meer over dan €1000 hoor. Bijna €1500 zelfs.

*Edit. €1448 om precies te zijn. Dus bijna €1450.


Dat is weer afhankelijk van allerlei factoren. Ik was toen de grens van 23 jaar net voorbij en de branche waarin ik werkte had geen CAO (fitness). Ik hield 1100 netto over zie ik.
<<

Anoniem304

Bericht 08 Dec 2016 16:54

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Elle123 schreef:
Cotton schreef:
Elle123 schreef:
Maar dat is netto he. Ik had het zelf over bruto. Als ik hier 3000 bruto zou krijgen, zou ik zo'n 2200 netto overhouden. Toen ik bruto 1600 verdiende, hield ik 1000 over.
Dus ik vind alles onder 1500 netto aan de lage kant (voor fulltime werken) en boven 2500 netto veel.

Toen ik bruto €1600 verdiende, had ik veel meer over dan €1000 hoor. Bijna €1500 zelfs.

*Edit. €1448 om precies te zijn. Dus bijna €1450.


Dat is weer afhankelijk van allerlei factoren. Ik was toen de grens van 23 jaar net voorbij en de branche waarin ik werkte had geen CAO (fitness). Ik hield 1100 netto over zie ik.

Ik was ook ouder dan 23 en geen CAO, maar het is idd afhankelijk van allerlei factoren. :D
<<

Anoniem244

Bericht 08 Dec 2016 17:09

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Bij mij was m'n bruto altijd heel verschillend. Lag aan m'n ORT, slaapdienstvergoeding etc.
Dus niet echt te peilen
Zo heb ik wel eens 4912,- bruto gehad waar 2058,- van over bleef
Maar ook wel eens 3070,- bruto en dan 2089,- netto

Ik vind onder de 2500,- bruto weinig
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 08 Dec 2016 17:23

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Wauw wat een hoge bedragen! Man man en ik werken beide in de zorgsector en daar liggen de lonen echt niet hoog.

Ik vind dat mijn man erg weinig verdient voor het werk wat hij doet. Hij moet nog officieel ingeschaald worden maar komt nu met 36 uur echt maar net boven de 2000 bruto uit en heeft veel verantwoordelijkheden en is HBO geschoold. Helemaal in zijn vakgebied (logistiek en inkoop) kun je veel meer verdienen.

Ikzelf zie mijn werk als bijbaan. Daar verdien ik €10.30 per uur. Echt om van te janken. Op zondag krijg ik wel 160% hiep hoi haha. Ik ben al blij als ik een baan vind in het onderwijs en op fulltime basis boven de 2000 bruto uitkom. Zoveel heb ik nog nooit verdiend haha.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Dec 2016 17:25

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Elle123 schreef:Dit is voor iedereen anders denk ik. Ik heb een HBO-studie gedaan, maar in een heel andere richting dan waarin ik nu werk. Ik werk nu 32 uur, maar ik ga even uit van fulltime (38-40 uur). Mijn vrienden hebben ook allemaal HBO gedaan en de meesten verdienen tussen 3500-4000 bruto per maand (fulltima). Ik vind dat best veel.
Maar met jouw maatstaven, wat vind jij veel en wat vind je weinig?
Een normaal salaris vind ik: 3000 bruto per maand
Weinig vind ik: 2500 en lager
Veel vind ik: 4500 en meer


Op basis van bovenstaande omschrijving, kan ik er heel weinig mee. Je omschrijft nu een salaris van 3500-4000 bruto, maar dat is doorgaans geen startersfunctie meer. Dit past meer bij medior, of soms nog junior (bij 3500 euro) in de laatste trede. Dan heb je dus al minimaal 5-8 jaar werkervaring (maar ik ben niet goed bekend met hbo-salarissen, moet ik erbij vermelden).

Het ligt natuurlijk ook aan je referentiekader. Over het algemeen bestaat 90% van mijn omgeving uit mensen die een universitaire opleiding hebben afgerond en daar ook al jaren in werkzaam zijn. Dan vind ik 3500-4000 eerder aan de lage kant tot zelfs te laag. Maar ook dat is weer afhankelijk van welke sector je werkt natuurlijk, wat een fulltime werkweek is, wat je secundaire arbeidsvoorwaarden zijn, et cetera, et cetera. Ook vind ik het nogal een verschil maken of je in loondienst bent, of werkt via een andere constructie. Dat neem je allemaal niet mee in je OP.

Je post is voor mij te vaag, om hier concreet iets over te zeggen. Modaal inkomen is natuurlijk zo via Google te vinden. :)
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 08 Dec 2016 18:28

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Vrije tijd is ook wat waard. Zo heb ik ooit evenveel verdiend bij een 36 urige job als een 42 urige baan. Echter stel ik zou pak en beet 200 euro bruto minder verdienen en daar in plaats van 40 nog maar 36 uur per week hoef te werken (of 1x in de 2 weken vrij) dan zou ik gelijk daar voor kiezen. Vrije tijd vind ik belangrijker dan lekker verdienen.
<<

Anoniem184

Bericht 08 Dec 2016 18:33

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Maar dat was ook niet de vraag, Fred. Het is overigens 'pak 'm beet' :)
<<

Anoniem250

Bericht 08 Dec 2016 18:45

Re: Wat vind jij een hoog, en wat een laag salaris?

Luisa schreef:Gebaseerd op mijn opleiding en ervaring vind ik voor mijzelf een salaris onder de €3.000,- bruto wel echt weinig. Niet dat ik daar nou zoveel boven zit, maar ik vind dat ik ook te weinig verdien voor mijn functie.
Veel vind ik dan rond de €4.500-€5.000,-.


Precies dit.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers