Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Maagzuur?

<<

Wish

Noob

Berichten: 181

Geregistreerd: 15 Mei 2016 09:36

Bericht 07 Dec 2016 17:03

Maagzuur?

Hoe voelt dat?
Ik ben nu 12 weken zwanger. In t begin van de zwangerschap had ik al een knoopgevoel in m'n maag, waardoor ik geen zin had in eten. Dit is langzaamaan weggetrokken en was redelijk weg. Alleen sinds zondag is t weer terug, en voor een goede ook. T gevoel is er heel de dag, ook 'snachts, met soms lichte pijn, en soms ook echte pijnscheuten. Ik moet ook veel vaker kokhalzen. Spugen hoef ik over t algemeen niet, dese zwangerschap ook niet hoeven doen, alleen gisteravond.
Ik dacht dat maagzuur een vervelend 'kwaaltje' was dat je erbij hebt, maar ik sta nu op t punt om me hierdoor ziek te melden.
Ik heb geen oprispingen oid, meer een constante gevoel (alsof er iets ontstoken is). Rennies helpen nog niet een beetje.
Iemand ervaring?
Babietje komt rond 24-6-17!!
<<

Geel

Bericht 07 Dec 2016 17:15

Re: Maagzuur?

Dit klinkt in mijn ogen niet als maagzuur. Maagzuur is gewoon letterlijk dat het zuur van je maag omhoog komt. Ik heb het de hele zwangerschap door gehad en het is inderdaad om gek van te worden, maar met goede middelen wel redelijk in bedwang te houden. Ik slikte Gaviscon bij het leven, Rennies helpt inderdaad niet als je flink maagzuur hebt. Maar als ik jou was zou ik dit even vragen bij je huisarts, want het klinkt mij niet als maagzuur in de oren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Dec 2016 17:28

Re: Maagzuur?

Ik heb al jaren last van maagzuur. Lastig om het te omschrijven. Bij mij is het geen echte reflux, dus geen echt oprispend zuur. Meestal niet althans, heel soms wel. Maar meestal is het een soort drukkend gevoel, alsof m'n slokdarm in brand staat. In het Engels heet het heartburn en dat vind ik beter passen, het laatste gedeelte in elk geval (want het heeft verder niets met het hart te maken).
Kokhalzen heeft er bij mij niets mee te maken. Spugen ook niet.
Dat je geen oprispingen hebt kan dus wel, inderdaad een soort constant gevoel, hoewel het bij mij wel komt en gaat soms. Ik heb het ook vrijwel direct als ik even voorover buig dus er zal misschien toch iets van reflux zitten wat nooit m'n keel raakt.

Bij mij helpen Rennies wel redelijk en Gaviscon vloeibaar ook (maar ik wist tot vorige week niet dat dit mocht tijdens de zwangerschap dus nu nog niet gebruikt).

Vermijd het eten van tomaten (daar krijg ik het sterk van), zuur fruit (sinaasappels, mandarijnen, citroen etc), en wijn drink je nu toch niet. Koffie schijnt ook niet zo goed te zijn.

Een beetje yoghurt of vla eten helpt bij mij vaak ook, hoewel ik hier wel eens gelezen heb dat dat ook tegenstrijdig kan werken.

En een beetje verhoogd liggen, dus een wat hoger kussen tijdens het slapen. Krijg ik dan wel weer nekpijn van dus het is vaak kiezen tussen twee kwaden.

Al met al vind ik maagzuur wel echt heel vervelend, ik heb er dus echt bijna dagelijks last van, wel de ene dag meer dan de andere en intussen weet ik inderdaad wel zo'n beetje wat ik beter wel en niet kan eten.

Maar of wat jij voelt echt maagzuur is durf ik niet te zeggen.
Let's discover the world together.
<<

Wish

Noob

Berichten: 181

Geregistreerd: 15 Mei 2016 09:36

Bericht 07 Dec 2016 17:32

Re: Maagzuur?

Ik heb over heel de dag 4 droge crackers en licht aangemaakte ranja op. Niet echt iets waarvan t zou kunnen komen toch?
Babietje komt rond 24-6-17!!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Dec 2016 17:34

Re: Maagzuur?

Kan 't niet ook van te weinig eten komen? Ik krijg het iig ook als ik te weinig drink. En van die suiker in de ranja zou best kunnen, dat is wel iets waar ik op zou kunnen reageren.
Let's discover the world together.
<<

Wish

Noob

Berichten: 181

Geregistreerd: 15 Mei 2016 09:36

Bericht 07 Dec 2016 17:49

Re: Maagzuur?

Maandag en dinsdag geb ik wel meer gegeten, toen heb ik t gekregen. En niet echt gekke dingen wat ik anders niet eet.
Ranja is nu omdat ik water en thee niet meer weg krijg, en de laatste tijd soms wat crystal clear dronk, maar dat is weer koolzuur... En er zit geen suiker in maar zoetstof, weet niet of dat uitmaakt

Ik heb ook niet echt dat t voor of na t eten beter of slechter gaat, of met bepaalde bewegingen.
Babietje komt rond 24-6-17!!
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Dec 2016 17:51

Re: Maagzuur?

Tja ik kan niet in je maag/slokdarm kijken om te kijken of dat het echt is. Het zou kunnen, maar het kan ook wat anders zijn. Als Rennies niet echt helpen neig ik er naar te zeggen dat 't toch iets anders is.
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 07 Dec 2016 19:32

Re: Maagzuur?

Drink eens wat glazen koude melk. Wordt het dan minder?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem315

Bericht 07 Dec 2016 19:59

Re: Maagzuur?

Melk maakt meer zuur aan, dat werkt slechts even verzachtend.

Ik kreeg op het laatst overal zuur van, ook van water. Maar als ik een klein bakje volle vla met veel havermout at, kon ik enigszins normaal gaan slapen. Echt droge meuk, maar het hielp. Het proberen waard!
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 07 Dec 2016 20:12

Re: Maagzuur?

Antagel helpt goed bij maagzuur. Wordt ook door de verloskundige geadviseerd.
2016
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Dec 2016 20:42

Re: Maagzuur?

Ik heb het niet onthouden wie de tip gaf van een hoger kussen en daardoor nekpijn... Je kunt beter een kussen onder het hoofdeinde van je matras doen. Dan komt het geheel omhoog en dan kun je gewoon op je eigen kussen slapen zonder nekklachten.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 07 Dec 2016 20:43

Re: Maagzuur?

O bij mij is melk het enige dat werkt. Gek.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Dec 2016 21:00

Re: Maagzuur?

Jip schreef:Ik heb het niet onthouden wie de tip gaf van een hoger kussen en daardoor nekpijn... Je kunt beter een kussen onder het hoofdeinde van je matras doen. Dan komt het geheel omhoog en dan kun je gewoon op je eigen kussen slapen zonder nekklachten.


Dat was ik. Waarom maakt dat verschil dan? Onder 't hoeslaken? Rekt dat niet uit dan? Ik heb gewoon een traagschuim kussen met verschillende hoogten. Maar inderdaad, ik krijg van de hoge kant al snel nekpijn, das niet prettig, moet eigenlijk eens een nieuw kussen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem192

Bericht 07 Dec 2016 21:02

Re: Maagzuur?

Sam schreef:O bij mij is melk het enige dat werkt. Gek.


Bij mijn vriend ook als die last van zijn maag heeft, groot glas melk en het zakt langzaam weg.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11403

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 07 Dec 2016 21:12

Re: Maagzuur?

Marin schreef:
Jip schreef:Ik heb het niet onthouden wie de tip gaf van een hoger kussen en daardoor nekpijn... Je kunt beter een kussen onder het hoofdeinde van je matras doen. Dan komt het geheel omhoog en dan kun je gewoon op je eigen kussen slapen zonder nekklachten.


Dat was ik. Waarom maakt dat verschil dan? Onder 't hoeslaken? Rekt dat niet uit dan? Ik heb gewoon een traagschuim kussen met verschillende hoogten. Maar inderdaad, ik krijg van de hoge kant al snel nekpijn, das niet prettig, moet eigenlijk eens een nieuw kussen.


Nee, onder je matras. Omdat dan je hele bovenlijf wat hoger ligt en niet alleen je hoofd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

anoniem203

Bericht 07 Dec 2016 21:15

Re: Maagzuur?

Katie schreef:
Sam schreef:O bij mij is melk het enige dat werkt. Gek.


Bij mijn vriend ook als die last van zijn maag heeft, groot glas melk en het zakt langzaam weg.


Toen ik zwanger was nam ik vanille vla en dat hielp ook.

Wish waarom ga je niet even langs de huisarts?
<<

Anoniem315

Bericht 07 Dec 2016 21:34

Re: Maagzuur?

Dat van de melk begrijp ik ook niet goed. De één zweert er bij, de ander heeft er niks aan. En het schijnt echt dat zuivel maagzuur aanwakkert. Het verzacht eerst, maar wekt daarna meer zuur op.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 07 Dec 2016 21:36

Re: Maagzuur?

Ja wij hebben dit gesprek eerder gehad Exo. Zo gek bij mij verzacht het het juist.

Jip, oké, ik snap 'm. Weet niet of ik dat handig vind met een tweepersoonsmatras maar kan 't allicht eens overwegen.
Let's discover the world together.
<<

Wish

Noob

Berichten: 181

Geregistreerd: 15 Mei 2016 09:36

Bericht 07 Dec 2016 21:52

Re: Maagzuur?

Tnx voor de tips. Alleen lees ik vla, yoghurt, melk, dingen waar ik nu niet aan moet denken.
Ga morgen ook de huisarts maar bellen idd. Heb me ook al ziekgemeld op t werk.
Heb vandaag heel veel op de bank gelegen met kussens dus wat hoger, maar hielp ook niet.
Lig nu lekker in bed, heb t gehad voor vandaag :)
Babietje komt rond 24-6-17!!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 07 Dec 2016 22:00

Re: Maagzuur?

Maar het is het proberen toch waard? Al moet je er niet aan denken. Wellicht is het het ding dat je helpt...
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 08 Dec 2016 12:47

Re: Maagzuur?

Sam schreef:Maar het is het proberen toch waard? Al moet je er niet aan denken. Wellicht is het het ding dat je helpt...


Ik geloof ook niet echt in de vla, eens met exo wat dat betreft, maar ook eens met jou dat je het toch zeker probeert? Staan verder al veel zinnige adviezen hier, niet echt iets aan toe te voegen haha!

Waarom overigens je huisarts en niet je verloskundige? Wat zegt die?

Marin: als je nu al echt al zo lang op zeer regelmatige basis last hebt van maagzuur zou ik dat echt wel serieus nemen. Wat zegt de huisarts erover dan? Ben je daar al wel eens geweest? Heb je wel eens behandeling gehad? En zo ja en als het bleef terugkomen ben je getest op h. pylori? Chronisch maagzuur kan de cellaag van je slokdarm aantasten en die gaat zich dan veranderen om beter tegen zuur te kunnen, maar die aandoening (barretts slokdarm) is ook geassocieerd met een sterk verhoogde kans op slokdarmkanker.

Ik zou minstens wel ermee naar de huisarts en proberen af te vallen en behandeling vragen als je er al zo lang dermate laat van heb. Naast dat het ontzettend vervelende klachten zijn is het ook niet onschuldig op de lange termijn.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Dec 2016 12:52

Re: Maagzuur?

Dank je Whatever, jij neemt het nu al een stuk serieuzer dan de huisarts. Ik ben niet bij deze huidige huisarts geweest hiermee, maar wel in het verleden bij anderen. Omeprazol kreeg ik maar werkt niet echt voor mij, ja het beschermt de maag natuurlijk, maar het helpt niet mijn maagzuur te verminderen. Ik zal na de bevalling (nu heeft het weinig nut denk ik) inderdaad toch weer eens vragen bij deze huisarts of ik niet voor verder onderzoek gestuurd kan worden (verwijzing voor MDL denk ik?). Ik ben in elk geval nooit getest op de dingen die jij noemt. Weet niet precies wanneer de klachten zijn begonnen, maar wel dat ik er toen ik in Engeland studeerde al last van had, dus zeker zo'n 7 jaar geleden al.
Let's discover the world together.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 08 Dec 2016 13:09

Re: Maagzuur?

Ik zou er zeker weer mee verder gaan inderdaad, je bent vet jong nog en als je dit de rest van je leven houdt is het EN niet fijn EN niet goed voor je slokdarm.

Je hoeft niet per se gelijk naar de MDL, maar ik zou wel vragen om opnieuw behandeling proberen en als dat niet helpt of je binnen een jaar weer recidief klachten hebt (of met jouw verhaal zou ik waarschijnlijk gewoon al gelijk testen) moet je eigenlijk getest worden op h. Pylori dat kan volgens mij ook gewoon bij de huisarts. Als dat positief is zou dat een oorzaak kunnen zijn en moet dat behandeld worden met antibiotica. Als dat negatief is zou je doorverwezen kunnen worden naar MDL.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43709

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 08 Dec 2016 13:11

Re: Maagzuur?

Ah dank je! Ik vind het soms ook zo lastig om door te vragen bij een arts, als ze dan zelf duidelijk hebben wat ze eerst willen proberen, maar ik wil al meer onderzoek. Ik vind die communicatie vaak best lastig. Maar ik ga dit even opslaan om te onthouden.
Let's discover the world together.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 08 Dec 2016 13:17

Re: Maagzuur?

Ik had m'n hele bed schuin gezet, gewoon een stapel boeken onder de poten. Ik slikte omeprazol en verder was het gewoon ellende.
R. 2013
D. 2016
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers