Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 02 Dec 2016 10:50

Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

N. gaat sinds een maand twee ochtenden naar de peuterspeelzaal. Ik vond dat bij aanvang best spannend, omdat ze geen enkele vorm van opvang gewend was. Inmiddels zijn we een maand verder dus en ik loop toch ergens tegenaan waarbij ik me afvroeg hoe dat bij andere groepen geregeld is en welke ervaringen andere ouders daarmee hebben.

De peuterspeelzaalgroep zit hier bij ons bij de kinderopvanggroep in. De groep start 's ochtends gezamenlijk met alle 2- tot 4-jarige kdv-kinderen, om 8.30 worden de peuterspeelzaalkinderen op die groep gebracht en daarna gaan de kinderen van N's groep naar hun eigen ruimte waar ze dan rond 11.30 weer worden opgehaald. Er werd bij intake erg positief gesproken over de flexibiliteit die ze nastreven. Niet alleen de psz binnen de kinderopvanggroep, maar ook dat er bijvoorbeeld regelmatig gesplitst wordt in de groepen. De 3-jarigen die dan even mee mogen naar de bso-ruimte voor wat meer uitdaging qua speelgoed, het verdelen van kinderen zodat beide psz/kdv groepjes even groot zijn. Allemaal leuk, maar daar loop ik nu dus tegenaan.

N. gaat op donderdagochtend en vrijdagochtend.
Donderdag heeft ze juf Y. en breng ik haar om 8.30. Juf Y. gaat op dat moment altijd al naar N's groepsruimte toe. Daar heeft ze haar vaste groepje, een eigen bakje voor knutsels, een eigen haakje en plankje voor jas en schoenen én die ruimte is iets verdeeld in kleinere speelhoekjes. Het afscheid gaat daar inmiddels redelijk (de eerste keren was N. zo overstuur dat ze letterlijk haar hele ontbijt eruit gooide), deze juf weet daar nu ook best goed mee om te gaan.
Vrijdag breng ik haar rond 8.30 maar heeft ze juf I. en die start dus op de andere groep, maar blijkt daar ook met de hele groep de hele ochtend te blijven. N. heeft hier geen vaste plek voor haar spulletjes, de ruimte is groot en open zonder plekjes om even rustig terug te trekken én N. blijkt tot nu toe weinig van deze juf te willen weten. Ze trekt dan naar een andere juf die er vaak ook is, maar vanochtend was die er niet. Gevolg: een volledig overstuur meisje dat het wederom op een huilen zet omdat ze naar eigen zeggen naar haar eigen groep wil en het bij afscheid op een krijsen zet, het uitschreeuwt, begint met overgeven enzovoort. Een drama. Het is best een pittig meisje, dat moeite heeft om zich bij anderen veilig te voelen en erg hecht aan structuur, en voor mijn gevoel voelt ze zich gewoon onveilig. De 'we zien wel hoe we het op vrijdag doen' methode binnen deze psz werkt niet goed voor N.

Pff, heel verhaal, het zit me erg dwars :laughcry: Hoe gaan dit soort dingen bij jullie? En zouden jullie het nu al aankaarten of toch nog een tijdje aanzien?
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

ChiQ

Bericht 02 Dec 2016 11:20

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Als ik iets heb geleerd van 4 jaar moeder zijn is dat kinderen feilloos aanvoelen wat mama's ervaren. Ze zal moeten leren dat niet alle wensen vervuld kunnen worden en dat ze soms idd een juf heeft waar ze niet zo mee kan. Je kunt moeilijk van de juf op vrijdag verwachten dat ze dingen anders moet doen. De enige die hier niet flexibel is is jouw dochter. Ik zie niet echt verbeterpunten voor de psz.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 02 Dec 2016 11:29

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Maar wat doen ze dan op vrijdag? Dan zit ze dus eigenlijk gewoon op het kdv met ook de baby's erbij? Want dat zou ik ook niet echt de bedoeling vinden als ik mijn kind op een psz denk te doen. Of is het dan wel gewoon met de peuters maar dan in de andere ruimte? Dan vind ik niet dat ze iets verkeerd doen. Alleen wel vervelend dat jouw dochter er zo van overstuur raakt.
2010 2012
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 02 Dec 2016 11:32

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Oh Chiq, ik bedoel met 'aankaarten' ook niet zozeer dat ik het psz aan wil spreken op hun werkwijze hoor, maar meer bespreken hoe zij N. verder zien op de groep (daar krijg ik weinig over te horen, ook als ik het vraag) en of er mogelijkheden zijn om toch iets beter bij de behoeften van N. aan te kunnen sluiten. Misschien werkt het voor haar bijvoorbeeld beter om op twee dagen te komen waarbij ze wel dezelfde juf of vaste groep heeft. Dat soort dingen bedoel ik met aankaarten.

Het enige punt wat ik wel bij de psz zelf neer zou willen leggen is dat zij me desgevraagd hebben gezegd dat N. weliswaar de ochtend start in een andere groep, maar daarna wel naar haar eigen groep zou gaan. Dat is dus gewoon niet zo. Structuur is voor veel meer kinderen belangrijk lijkt me. Ik kan me niet voorstellen dat veel ouders het prettig vinden wanneer hun jonge kind elke dag in een andere groep of klas zit. Als ik dit van te voren wist (wat dus niet zo was en in die zin stond ik juist ook heel positief tegenover die flexibiliteit en is het niet zo dat N. direct míjn bezwaren voelt) had ik haar wellicht direct al op een andere dag laten gaan of misschien zelfs een andere locatie waar ze wel gewoon twee ochtenden in dezelfde groep zit.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 02 Dec 2016 11:36

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Lexi, nee de baby's zitten gelukkig in een andere groep. Maar ze laten dus gewoon 2 groepen bij elkaar.

Ik begreep vanochtend van mijn buurvrouw, die een zoon op dezelfde groep heeft, dat er tot 2 jaar terug veel meer structuur / stabiliteit op de groepen was maar het sinds de bezuinigingen duidelijk minder is.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 02 Dec 2016 11:44

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Op zich zou ik er dan niet zoveel problemen mee hebben of is de groep erg groot? Maar het is wel vervelend voor je dochter. Als het voor jou mogelijk is zou ik wel overleggen of ze misschien op een andere dag kan als ze wel naar dat andere lokaal gaan en er misschien zelfs die andere juf er ook is. Want het is natuurlijk niet leuk om je kind elke keer zo achter te moeten laten.
2010 2012
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 02 Dec 2016 11:55

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Lexi, nee erg leuk wegbrengen is het zo niet nee. In eerste instantie dacht ik dat dat 'even er doorheen' was maar N. kan zich verbaal al best goed uitspreken en dingen als naar haar eigen groep willen of uitspraken dat ze zich boos en niet fijn voelt in de grotere groep komen volledig uit haarzelf. De groep op vrijdag is op deze manier dus max. 16 kinderen ipv 8, maar ik weet niet of ze dat aantal ook altijd halen op vrijdag.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 02 Dec 2016 12:24

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Het ligt heel erg aan je kind, het ene kind past iets sneller of misschien wel niet.

Ik ben een beetje tegen hetzelfde aangelopen, dus ik zal ook praten vanuit mijn gevoel. Ik krijg de kriebels van mensen die zeggen `even doorzetten´, bij sommige kinderen werkt dat gewoon niet. Mijn jongste heeft 2,5 jaar op het kDV gezeten en het was 2,5 jaar drama, waarbij ze als ze daar was totaal haar eigen ding ging doen en weigerde te praten met bv de leidsters. Toen ze er woorden aan kon geven werd het helemaal verschrikkelijk en ging ze ´s ochtends al vragen wat ze die dag ging doen en durfde niet te zeggen dat ze naar de kindjes ging. Ze draaiden daar 1 leidster op 10 kindjes en vaak met 2 leidsters op 1 groep, dus met makkelijk 16 kindjes-stuiterballen in 1 ruimte... De ruimte was hyper modern in mooie grijze en witte kleuren, super afstandelijk en weinig omhullend.
Mijn kind was daar doodongelukkig. Het was geen kwestie van `Even doorzetten` of `wennen`. Het paste haar gewoon niet. En het is nog een kind, een klein kind. Hoe kan een kind zich goed ontwikkelen als het zich niet veilig voelt? En wil je je kind elke keer brengen op een plek waar het niet naar zijn zin heeft/onveilig voelt? En natuurlijk moet iedereen in zijn leven wel eens iets doen wat hij niet leuk vindt, maar voor zo'n klein kind en elke keer op een plek gedropt worden waar hij/zij angstig en onveilig is? VOORAL als je een alternatief hebt. Je doel is denk ik dat ze lekker met andere kinderen kan spelen, dit ook leert, maar dat doet ze prima op de donderdag! Ik zou dan niet die negatieve ervaring met die vrijdag lang door laten gaan, dit drukt ook zijn stempel op haar hele gevoel over de hele opvang.

Ik zou wel eerst je gevoel enzo bespreken met de leidsters, misschien kunnen ze er wat mee. Anders misschien een andere dag een optie?
Afbeelding

Afbeelding
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 02 Dec 2016 13:50

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Is er dan op vrijdag minder personeel dat ze niet naar haar eigen plek gaat?
Waarom gaat het op vrijdag anders dan op donderdag ?
2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 02 Dec 2016 17:29

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Waarschijnlijk minder kinderen op vrijdag denk ik. En ook minder personeel dan uiteraard.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 02 Dec 2016 17:52

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?o

Hier gaat zoon 4 dagdelen. Maar hij heeft altijd dezelfde 2 juffen(tenzij ziekte oid). Ze hebben 2 psz lokalen. (Verder zit er ook nog een KDV en CB in het pand). En hij start en eindigt altijd in hetzelfde lokaal. Maandag en donderdag in lokaal 1 en dinsdag en vrijdag in lokaal 2. Tussendoor maken ze wel (eens) gebruik van een binnenspeelterein waar de KDV kindjes ook gebruik van maken, maar nooit tegelijk met de kindjes van het KDV.
<<

Huismus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 11 Jan 2016 16:06

Bericht 03 Dec 2016 09:41

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Hier gaat zoon 2 dagdelen per week naar de psz, het is altijd in hetzelfde lokaal ,aar ook altijd 2 dezelfde leidsters . 16 kindjes geloof ik en de meeste zijn dezelfde kindjes.
Oh en er is ook een kinderdagverblijf op dezelfde locatie maar ik denk niet dat hun gezamenlijk iets doen
<<

Anoniem184

Bericht 03 Dec 2016 09:44

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Ik zou aangeven dat je bewust voor een peuterspeelzaal hebt gekozen en niet voor een kdv, en dus verwacht dat de groepen ook op vrijdag opgesplitst worden, zodat N ook die dag op de peuterspeelzaal zit, en niet het kdv. Mocht dit personeeltechnisch gewoon niet haalbaar zijn op vrijdag, dan moet dat gewoon naar jou als ouder gecommuniceerd worden.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 03 Dec 2016 21:59

Re: Flexibiliteit psz/kdv, hoe gaat dat bij jullie?

Bedankt voor jullie reacties!

Vrijdag kwam ik N. halen van psz en toen was ze toch op haar eigen groep met een paar kinderen. Leidster had gemerkt dat N. het echt niet fijn vond in de grotere groep en N. en paar andere kinderen daarom meegenomen naar eigen groep. Even met elkaar over gesproken, uitgelegd dat N. veel behoefte aan structuur heeft en daar haar veiligheid uit haalt en dat werd gelukkig goed begrepen. Vervolgens een andere leidster die uit zichzelf aangaf dat zij daar dan ook rekening mee 'moeten' houden naar haar idee en zou overleggen, in principe moest het haalbaar zijn om ook op vrijdag gewoon standaard naar N's eigen groep te gaan. Even kijken hoe dat in de praktijk zal gaan, maar erg fijn dat leidster er zelf al naar vroeg en met mogelijkheden kwam. Ik hoop gewoon dat meer vastigheid qua ruimte / eigen bakje etc. wat gaat helpen bij het wennen op de psz, want het afscheid zoals vrijdag was echt niet fijn.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers