Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Afval scheiden

<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2017 06:28

Re: Afval scheiden

Jezzie schreef:Zo'n bakje hebben wij van de week ook gekregen Cotton. Met een tas om het glas in te doen. Dus misse dat ik daar nu ook wat beter om ga denken. En anders vist mijn dochter de chocopasta-pot gewoon weer uit de prullenbak. "dit is toch glas? Dan moet het in de glazenbak" :smile:
Oud papier hebben we een apparte container voor die wordt 1 keer per maand geleegd. Ideaal vind ik dat.

Ja die oud papier container krijgen wij wss volgend jaar, maar de gemeente is nog in gesprek met de scholen, want die halen het nu op (maar lang niet overal dus).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Apr 2017 09:13

Re: Afval scheiden

Ik ben hier veel te lui in. Wij hebben drie containers, groen voor GFT, grijs voor restafval en blauw voor papier. De groene en de grijze worden om de week geleegd (wisselen elkaar af) en de blauwe eens per maand. Ik gooi tuinafval altijd in de groene, maar in de keuken hebben we maar één bak dus daar gaan wel de kliekjes van het eten in en schillen van fruit enzo. Eigenlijk zou ik dat wel moeten scheiden, maar ik weet vaak even niet waar ik het moet laten dus gooi ik het maar gewoon in de gewone prullenbak. Zo gaat het ook met oud papier, maar dat komt door mijn man. Ik verzamel dat vaak wel in een papieren tasje of in een doos, maar mijn man ergert zich dan aan dat doosje/tasje en hij wil dan dat ik ieder oud papiertje direct in de blauwe kliko gooi. En dat vertik ik, dan moet ik voor iedere envelop naar buiten :laughcry:
Nouja, een beter systeem zou dus geen overbodige luxe zijn voor ons zoals je ziet.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2017 09:20

Re: Afval scheiden

Elliot schreef:Ik ben hier veel te lui in. Wij hebben drie containers, groen voor GFT, grijs voor restafval en blauw voor papier. De groene en de grijze worden om de week geleegd (wisselen elkaar af) en de blauwe eens per maand. Ik gooi tuinafval altijd in de groene, maar in de keuken hebben we maar één bak dus daar gaan wel de kliekjes van het eten in en schillen van fruit enzo. Eigenlijk zou ik dat wel moeten scheiden, maar ik weet vaak even niet waar ik het moet laten dus gooi ik het maar gewoon in de gewone prullenbak. Zo gaat het ook met oud papier, maar dat komt door mijn man. Ik verzamel dat vaak wel in een papieren tasje of in een doos, maar mijn man ergert zich dan aan dat doosje/tasje en hij wil dan dat ik ieder oud papiertje direct in de blauwe kliko gooi. En dat vertik ik, dan moet ik voor iedere envelop naar buiten :laughcry:
Nouja, een beter systeem zou dus geen overbodige luxe zijn voor ons zoals je ziet.

Wij hebben nu dus zo`n klein biobakje met composteerbaar zakje in het gootsteenkastje. Vooralsnog vind ik het prima werken. Het voelt ergens ook wel heel goed om het te scheiden haha (gelukkig maar, anders deed ik het gevoelsmatig voor niks).
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 10 Apr 2017 09:41

Re: Afval scheiden

Ja die moet ik eigenlijk ook hebben. Mijn moeder heeft twee van die bakjes van Ikea onder haar gootsteen, vet handig. Dit idee:
Afbeelding

Ik heb ook zo'n la onder de gootsteen, dus ik moet dit eigenlijk gewoon gaan halen.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 10 Apr 2017 09:46

Re: Afval scheiden

Oh handig inderdaad! Ja zoiets, go go! :P
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 10 Apr 2017 12:27

Re: Afval scheiden

Ooh La La! schreef:Gisteravond kwam mijn man met een tip voor een ideale afvalbak.

Deze; http://www.prullenbakstore.nl/product/6 ... stone.html


Wat een goede tip! Die ga ik voor het nieuwe huis zeker aanschaffen.


Ik scheid wel alles, maar ik word wel enorm gestoord van alles apart, wij hebben alleen een container voor restafval en gft hier en daardoor heb ik vaak een berg in de schuur staan. En die is al niet zo groot.
Anderzijds ben ik weer blij dat we niet meer van die lelijke containers in de tuin hebben staan.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 10 Apr 2017 14:15

Re: Afval scheiden

Prosecco schreef:Wat ik alleen lastig vind is het afval wat ik boven heb. Zo heb ik naast het best een prullenbak staan omdat ik mn neus nogal vaak moet snuiten. Maar daar gaan ook lege flessen douchegel ed in. Pluizen jullie dat soort prullenbakken dan uit? Of gaat alles bij rest?

lege flessen douchegel e.d. zet ik bij de trap en neem ik mee als ik naar beneden ga. dat is verder niet smerig ofzo.
de rest gaat inderdaad gewoon het restafval zakje in. om ook in de badkamer/slaapkamer te gaan scheiden gaat me wat te ver.
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 10 Apr 2017 17:28

Re: Afval scheiden

Waar ik woon kan er helaas maar weinig gescheiden worden. Wij hebben alleen containers voor: papier, glas en restafval. Dat is dan ook het enige wat wij scheiden. Zou anders een beetje zonde van de moeite zijn. ;-)
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 11 Apr 2017 09:05

Re: Afval scheiden

Wij zouden heel veel kunnen scheiden:

GFT (in groene bak)
Plastic (gratis zakken vanuit de gemeente)
Papier (blauwe bak)
Huisvuil (dure zakken vanuit de gemeente. €9,50 voor een rol van 10 zakken)

GFT scheiden we niet, want wij hebben geen groen bakje meer. Ze hebben hier de ondergrondse containers weggehaald. Voor plastic en huisvuil heb ik 2 aparte prullenbakken in de keuken staan. Oud papier verzamelen we ook in de keuken (en als ik mezelf er aan stoor breng ik het naar de kelder). Ze komen het alleen op zo'n rot moment ophalen (de 3e zaterdagochtend van de maand, wie verzint het), dat wij het zo vaak vergeten en nu dus alweer oud papier van 3 maanden ofzo hebben staan.

Als je in een huis woont heb je gewoon 2 grote eigen containers voor GFT en papier.
<<

Anoniem249

Bericht 11 Apr 2017 09:17

Re: Afval scheiden

Frankie, dat is niet waar. Ik woon in Amsterdam, hier doen we niet aan groene en grijze bakken. Daar hebben we namelijk geen plek voor in de stad.
Ook al zou je er plek voor hebben, ze worden gewoonweg niet opgehaald.

Wij hebben dus alleen een container in de straat voor papier, glas en restafval.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 11 Apr 2017 09:27

Re: Afval scheiden

Frankie woon je nog in N. Want op mijn oude adres had ik twee kleine kliko's van 140 liter. Ik vond 240 te groot en ik mocht zelf bepalen welke ik wilde (papier was niet verplicht op het appartement).

Ik ben wel van het afval scheiden. Vooral omdat we in N voor de zakken betalen ( ik straks per keer dat ik de container open) is het zeker interessant om goed te scheiden. Ik had altijd een zak per 4 weken aan restafval. Plastic gerust een zak per week en groen was een container per 2 weken, maar daarin zat ook mijn tuinafval.
Papier mogen we gratis aan de straat zetten, dus dat ik ook even verzamelen en 1x per vier weken aan de straat zetten.
Glas bewaar ik ook en als ik naar de supermarkt ga dan neem ik de flessen mee en stop het in de glasbak. Eigenlijk vind ik het een kleine moeite om te scheiden, het zit ook ondertussen in mijn systeem.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem249

Bericht 11 Apr 2017 09:29

Re: Afval scheiden

Waarom moet dat in speciale zakken? Hier zijn er hele stadsdelen die hun gewone AH vuilniszakje nog aan de straat moeten/mogen zetten.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Apr 2017 09:29

Re: Afval scheiden

Ik vind het zo vies om glas (zoals pindakaaspotten enzo) af te wassen. Of doen jullie dat niet?
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 11 Apr 2017 09:34

Re: Afval scheiden

Claire**** schreef:Waarom moet dat in speciale zakken? Hier zijn er hele stadsdelen die hun gewone AH vuilniszakje nog aan de straat moeten/mogen zetten.


Per zak betaal je de belasting op het afval. Wij betalen hier dus niet extra voor de afvalheffing. Je betaald dus ongeveer 1 euro per zak en dat is dan gelijk de kosten voor het verwerken van het afval. Net als dat je in sommige gemeente betaald per gelegde container.

Cotton, ik spoel ze niet uit. Het glas wordt toch schoongemaakt als het verwerkt wordt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem249

Bericht 11 Apr 2017 09:34

Re: Afval scheiden

Cotton schreef:Ik vind het zo vies om glas (zoals pindakaaspotten enzo) af te wassen. Of doen jullie dat niet?
Nee dat doe ik niet. Ik flikker het gewoon in de glas container incl pindakaas resten.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Apr 2017 09:35

Re: Afval scheiden

Silly-One schreef:
Claire**** schreef:Waarom moet dat in speciale zakken? Hier zijn er hele stadsdelen die hun gewone AH vuilniszakje nog aan de straat moeten/mogen zetten.


Per zak betaal je de belasting op het afval. Wij betalen hier dus niet extra voor de afvalheffing. Je betaald dus ongeveer 1 euro per zak en dat is dan gelijk de kosten voor het verwerken van het afval. Net als dat je in sommige gemeente betaald per gelegde container.

Cotton, ik spoel ze niet uit. Het glas wordt toch schoongemaakt als het verwerkt wordt.

Ja dat leek mij ook, maar mijn moeder maakt ze altijd schoon en dat vond ik vroeger al om van te gruwelen. Maar als dat niet hoeft dan ga ik ook glas scheiden. :ja:
<<

Anoniem249

Bericht 11 Apr 2017 09:36

Re: Afval scheiden

Silly-One schreef:
Claire**** schreef:Waarom moet dat in speciale zakken? Hier zijn er hele stadsdelen die hun gewone AH vuilniszakje nog aan de straat moeten/mogen zetten.


Per zak betaal je de belasting op het afval. Wij betalen hier dus niet extra voor de afvalheffing. Je betaald dus ongeveer 1 euro per zak en dat is dan gelijk de kosten voor het verwerken van het afval. Net als dat je in sommige gemeente betaald per gelegde container.

Cotton, ik spoel ze niet uit. Het glas wordt toch schoongemaakt als het verwerkt wordt.
Oh wat slim! Dan betaal je dus ook echt exact je verbruik. Wij betalen gewoon een gemeentelijke heffing, die is voor iedereen hetzelfde omdat ze natuurlijk niet kunnen meten hoeveel afval in de gezamenlijke container stopt.
<<

Anoniem249

Bericht 11 Apr 2017 09:37

Re: Afval scheiden

Cotton schreef:
Silly-One schreef:
Claire**** schreef:Waarom moet dat in speciale zakken? Hier zijn er hele stadsdelen die hun gewone AH vuilniszakje nog aan de straat moeten/mogen zetten.


Per zak betaal je de belasting op het afval. Wij betalen hier dus niet extra voor de afvalheffing. Je betaald dus ongeveer 1 euro per zak en dat is dan gelijk de kosten voor het verwerken van het afval. Net als dat je in sommige gemeente betaald per gelegde container.

Cotton, ik spoel ze niet uit. Het glas wordt toch schoongemaakt als het verwerkt wordt.

Ja dat leek mij ook, maar mijn moeder maakt ze altijd schoon en dat vond ik vroeger al om van te gruwelen. Maar als dat niet hoeft dan ga ik ook glas scheiden. :ja:

Bij ons valt het glas al aan diggelen in de container. Het wordt dan verwerkt als allemaal kleine inieminie stukjes glas, die zullen ze inderdaad nog wel even wassen. Zit natuurlijk ook wijn, olijven op olie etc etc bij.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Apr 2017 09:39

Re: Afval scheiden

Claire**** schreef:
Cotton schreef:
Silly-One schreef:
Per zak betaal je de belasting op het afval. Wij betalen hier dus niet extra voor de afvalheffing. Je betaald dus ongeveer 1 euro per zak en dat is dan gelijk de kosten voor het verwerken van het afval. Net als dat je in sommige gemeente betaald per gelegde container.

Cotton, ik spoel ze niet uit. Het glas wordt toch schoongemaakt als het verwerkt wordt.

Ja dat leek mij ook, maar mijn moeder maakt ze altijd schoon en dat vond ik vroeger al om van te gruwelen. Maar als dat niet hoeft dan ga ik ook glas scheiden. :ja:

Bij ons valt het glas al aan diggelen in de container. Het wordt dan verwerkt als allemaal kleine inieminie stukjes glas, die zullen ze inderdaad nog wel even wassen. Zit natuurlijk ook wijn, olijven op olie etc etc bij.

Ja ik snap eigenlijk ook niet waarom m`n moeder ze wast toen ik er net aan zat te denken. :palm:
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 11 Apr 2017 09:39

Re: Afval scheiden

Cotton schreef:
Silly-One schreef:
Claire**** schreef:Waarom moet dat in speciale zakken? Hier zijn er hele stadsdelen die hun gewone AH vuilniszakje nog aan de straat moeten/mogen zetten.


Per zak betaal je de belasting op het afval. Wij betalen hier dus niet extra voor de afvalheffing. Je betaald dus ongeveer 1 euro per zak en dat is dan gelijk de kosten voor het verwerken van het afval. Net als dat je in sommige gemeente betaald per gelegde container.

Cotton, ik spoel ze niet uit. Het glas wordt toch schoongemaakt als het verwerkt wordt.

Ja dat leek mij ook, maar mijn moeder maakt ze altijd schoon en dat vond ik vroeger al om van te gruwelen. Maar als dat niet hoeft dan ga ik ook glas scheiden. :ja:

Vroeger, lees tot een jaar of twee geleden volgens mij, moest dit ook volgens mij. Maar tegenwoordig hoeft dat niet meer en mag je ook de pot inclusief deksel weggooien.

Ik probeer zoveel mogelijk te scheiden. Dus gft, huisvuil, plastic, papier en glazen scheid ik sowieso. In de zomer gooi ik het groenafval meestal tussen het huisvuil, omdat het anders zo enorm gaat stinken.
<<

anoniem213

Bericht 11 Apr 2017 09:47

Re: Afval scheiden

Ik vind het betalen per zak echt zo goed in Nijmegen. Dat werkt echt stimulerend. In Utrecht betaalt iedereen bijna 500 euro per jaar en gooit alles maar bij elkaar. Zo zonde en slecht!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 11 Apr 2017 09:51

Re: Afval scheiden

June schreef:Ik vind het betalen per zak echt zo goed in Nijmegen. Dat werkt echt stimulerend. In Utrecht betaalt iedereen bijna 500 euro per jaar en gooit alles maar bij elkaar. Zo zonde en slecht!

Klopt, dat vind ik ook echt wel goed! Zo zie je nu ook steeds meer een verschuiving. Bijv. containers voor plasticafval/gft/papier en vuilniszakken of depots voor huisvuil. In verhouding, als je goed scheid, is dat ook de minste hoeveelheid afval.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Apr 2017 09:55

Re: Afval scheiden

Ik zou ook liever per lediging betalen hier. Dat zou ook stimuleren om beter te scheiden denk ik.
<<

Anoniem249

Bericht 11 Apr 2017 10:03

Re: Afval scheiden

June schreef:Ik vind het betalen per zak echt zo goed in Nijmegen. Dat werkt echt stimulerend. In Utrecht betaalt iedereen bijna 500 euro per jaar en gooit alles maar bij elkaar. Zo zonde en slecht!
Hier ook! En het wordt elk jaar duurder, dit jaar was het zelfs al bijna 600 euro. Wat ik vooral slecht vind is dat er hier geen mogelijkheid is om plastic te scheiden. Daar zijn geen bakken voor.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 11 Apr 2017 20:11

Re: Afval scheiden

Claire, ik bedoelde in de woonplaats waar ik woon haha. Zie alleen dat ik vergeten ben om het woord 'hier' te typen :P

Hoe het in andere steden gaat, geen idee.

Ik ben trouwens ook wel fan van de dure vuilniszakken. Ik ben altijd wel te paaien voor besparen door eigen toedoen. Als ik goed mijn afval sorteer dan betaal ik minder, want ik heb minder vuilniszakken nodig.
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers