Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Nov 2016 08:45

Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Vooralsnog is de minaret van de Westermoskee in West muisstil. Maar als het aan het moskeebestuur ligt komt daar binnenkort verandering in. Deze zomer werd al bekend dat de de in april geopende moskee graag de gebedsoproepen versterkt wil laten klinken vanaf de 42-meter hoge minaret. Dit tot groot ongenoegen van de Vereniging van Eigenaren (VvE) van het wooncomplex dat naast de moskee ligt. De bewoners vrezen geluidsoverlast.

Bij het bezoek dat burgemeester Eberhard van der Laan vorige week bracht aan de moskee kwam de wens van het moskeebestuur weer ter sprake. De VVD wil nu weten wat er speelt.

"In 2005, toen de gemeenteraad instemde met de bouw van de moskee, is afgesproken dat er geen versterkte gebedsoproep zou zijn," zegt VVD-fractievoorzitter Marja Ruigrok. "Met name bewoners moeten weten waar ze aan toe zijn. Wat de VVD betreft worden eerder gemaakt afspraken nageleefd en blijft de Westermoskee zoals zoveel andere moskeeën in Amsterdam stil."

Ook Gert Jan Neerhof van de VVD-fractie in West vindt dat er niet getornd mag worden aan afspraken die eerder gemaakt zijn. "De mensen die daar zijn gaan er vanuit dat er geen oproep tot gebed komt." Neerhof vindt sowieso dat je mensen niet moet 'lastigvallen met je geloof'. Geldt dat ook voor kerken die op zondagochtend hun klokken laten klinken? "Dat is van een andere orde."

http://www.parool.nl/amsterdam/-gebedso ... ~a4419695/

Wat vinden jullie? Afspraak is afspraak? Of moet hier opnieuw over gestemd worden? Of leven we in een multicultureel land en moet dit gewoon kunnen? Immers kerkklokken mogen ook luiden? Vertel!

Ik ben blij dat ik er niet woon! :angel:
<<

Anoniem222

Bericht 22 Nov 2016 08:54

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Hmm lastig! In Jordanië had ik helemaal geen last van de oproepen dus wat dat betreft zou ik het prima vinden. Maar ik kan me wel voorstellen dat het voor overlast zorgt. Net als dat kerkklokken ook voor overlast kunnen zorgen.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2016 08:55

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

In mijn wijk in Utrecht is de gebedsoproep van de enorme moskee ook versterkt. Ik moest er even aan wennen, maar het is nu zo normaal! Volgens mij klinkt het maar twee keer per dag, dus van geluidsoverlast is nauwelijks sprake. Ik vind het wel wat hebben, soms 'zingt' er iemand met een hele mooie stem.

In dit verhaal vind ik het wel gek dag er op afspraken terug wordt gekomen, dan snap ik dat buurtbewoners gaan steigeren.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem313

Bericht 22 Nov 2016 09:44

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Als ik het zo lees wordt vooralsnog nergens op teruggekomen, maar heeft het moskeebestuur een wens. Ik lees niet dat men erover denkt de regelgeving aan te passen.
Verder kan ik me inleven in buurtbewoners die er geen trek in hebben. Principieel is er geen verschil tussen kerkklokken en de oproep tot gebed. Parameters voor geluidsoverlast gelden voor beiden gelijk.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 22 Nov 2016 10:01

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Caulfield schreef:Als ik het zo lees wordt vooralsnog nergens op teruggekomen, maar heeft het moskeebestuur een wens. Ik lees niet dat men erover denkt de regelgeving aan te passen.
Verder kan ik me inleven in buurtbewoners die er geen trek in hebben. Principieel is er geen verschil tussen kerkklokken en de oproep tot gebed. Parameters voor geluidsoverlast gelden voor beiden gelijk.


Maar op zich is wekelijks op zondag 1 of 2x (en niet zeer vroeg) natuurlijk wel anders dan dagelijks meerdere keren?

Ik vind enerzijds afspraak is afspraak. Maar anderzijds vind ik dat ook een beetje een drogreden. Het is niet alsof er niet vaker regels na jaren aangepast worden en het moet wel besproken kunnen worden. Maar dan zou ik er zelf niet voor zijn eigenlijk. Maar je hebt in die buurt best kans dat de meerderheid van de buurt voor is, maar de mensen die er direct naast wonen een minderheid is die tegen is, maar er wel het meeste last van heeft. Wat weegt dan zwaarder? Lastig!
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 22 Nov 2016 11:39

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Als ik ernaast zou wonen, zou ik daar oprecht niet blij van worden. We hebben nu eenmaal een dichtbevolkt land, en ja dat is multicultureel maar juist daarom moeten we dingen ook níet doen in plaats van alles toestaan.
<<

Geel

Bericht 22 Nov 2016 11:54

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Whatever schreef:Maar op zich is wekelijks op zondag 1 of 2x (en niet zeer vroeg) natuurlijk wel anders dan dagelijks meerdere keren?
Ik vind dit wel een wezenlijk verschil inderdaad. Kerken hebben ook voldoende gebeds- of samenkomstmomenten, maar alleen op zondag wordt de klok geluid. Bij protestanten dan, bedenk ik me nu, ik weet niet hoe dat bij katholieken is? Een mooi compromis zou dan zijn om op vrijdag wel de gebedsoproep te laten plaatsvinden.

Ik vind trouwens een gebedsoproep ook wel weer van een andere orde dan klokken trouwens. Heeft denk ik te maken met dat er tekst gebruikt wordt.
<<

Anoniem315

Bericht 22 Nov 2016 12:05

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Afspraak is afspraak. Kerkklokken zijn veel minder storend dan een gebed van af een toren, elke dag meerdere keren.

Op de middelbare school stond ook een toren in de buurt en we hadden er in de klas echt wel last van. Het leidde behoorlijk af.
<<

Anoniem282

Bericht 22 Nov 2016 12:21

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Op vakantie werd ik iedere ochtend wakker tussen 5.00-5.30 van gezang/gebedsomroepen die erg luid waren. Wel of geen mooie stem vind ik op zo'n moment niet zo boeiend. Als ik slaap, word ik liever door niets of niemand wakker gemaakt. Ik denk overigens wel dat dit om een nog veel harder volume ging dan waar in West de wens toe is uitgesproken.

Alleen op vrijdag zou wat mij betreft ook een mooi compromis zijn, als er dan toch ergens in deze wens tegemoet wordt gekomen. :)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 22 Nov 2016 12:23

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ik vind dat als er afgesproken is om het niet te doen dat het niet eerlijk is voor de buurtbewoners om dat nu toch maar opeens te gaan veranderen. Overigens vind ik het sowieso onnodig om te doen, prima als mensen naar de moskee gaan maar ik hoef het niet te horen. Telt ook voor kerkklokken trouwens, prima dat mensen naar de kerk willen maar waarom is het nodig om daar de hele buurt mee lastig te vallen.
2010 2012
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 22 Nov 2016 12:51

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ik zou daar ook echt niet op zitten te wachten. Een kerk is een paar keer dat de klokken luiden maar een paar keer per dag zou me te ver gaan.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11419

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Nov 2016 13:43

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

In mijn oude woonplaats luidde de klok elk uur voor de tijd (dus met 12x was ie wel even zoet) en elk kwartier speelde het een riedeltje af. Dan heb ik liever een minaret die 2x per dag geluid produceert.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 22 Nov 2016 14:01

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Guattari schreef:Op vakantie werd ik iedere ochtend wakker tussen 5.00-5.30 van gezang/gebedsomroepen die erg luid waren. Wel of geen mooie stem vind ik op zo'n moment niet zo boeiend. Als ik slaap, word ik liever door niets of niemand wakker gemaakt. Ik denk overigens wel dat dit om een nog veel harder volume ging dan waar in West de wens toe is uitgesproken.

Alleen op vrijdag zou wat mij betreft ook een mooi compromis zijn, als er dan toch ergens in deze wens tegemoet wordt gekomen. :)


Nee zo vroeg zou natuurlijk waanzin zijn! Daarom is in mijn wijk de afspraak dat de gebedsomroep 2x per dag versterkt wordt, en dat is aan het begin en het eind vd middag. Maar een rondje Google leerde me dat er in mijn buurt ook best veel over geklaagd is door omwonenden.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem282

Bericht 22 Nov 2016 14:49

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Dit was zo luid, dat je je eigen stem moest verheffen om er nog bovenuit te komen als je buiten was. Dat hoefde van mij dus niet zo een aantal keren per dag (laatste keer rond 21.30-22.00). Maar ik vind het echt mierenneuken om over 2x per dag (in de middag) te gaan zeuren over geluidsoverlast. Ik ken deze omwonenden niet, maar ik denk zomaar dat ze dit niet doen over de kerkklokken die luiden en dat is trouwens ook niet alleen maar op zondagochtend. Hier gaan ze ook af met een bruiloft. Of mag het dan wel, omdat dit zogenaamd bekend is en wordt geassocieerd met vreugde (bruiloft)? Meten met 2 maten, noemt men dat. :)

Als je over 2x per dag klaagt, terwijl het in de middag is, vind ik dat eerder lijken op het zoeken naar iets waarachter je je kunt verschuilen en je impliciet bedoelt dat je liever geen moslims in je woonwijk hebt; tenzij je er niets van merkt.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 22 Nov 2016 22:21

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ik weet niet precies hoe het bij een moskee werkt maar ik denk dat dat geroep wel vele malen irritanter kan zijn dan een paar klokken die luiden.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 22 Nov 2016 22:33

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ik zou er zelf geen last van hebben, net zo min als van kerkklokken. Als er over zoiets gestemd zou moeten worden zou ik vinden dat het gaat over alle religieuze geluiden, oftewel en klokken en moskee of allebei stil.
R. 2013
D. 2016
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3089

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 23 Nov 2016 09:54

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Teun schreef:In mijn wijk in Utrecht is de gebedsoproep van de enorme moskee ook versterkt. Ik moest er even aan wennen, maar het is nu zo normaal! Volgens mij klinkt het maar twee keer per dag, dus van geluidsoverlast is nauwelijks sprake. Ik vind het wel wat hebben, soms 'zingt' er iemand met een hele mooie stem.

In dit verhaal vind ik het wel gek dag er op afspraken terug wordt gekomen, dan snap ik dat buurtbewoners gaan steigeren.


Ik woon nu pal naast deze moskee en heb er echt geen last van. Het is maar een paar minuten en op normale tijden. Ik zou er dan ook niet zoveel problemen mee hebben en vind het gelijk aan kerkklokken. Die luiden nog veel langer zelfs.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 23 Nov 2016 10:58

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ja ik vroeg het me al af Carra of jullie er veel last van hadden! Van de zomer hoorde ik het trouwens veel harder, ik heb het idee dat ze het volume hebben teruggedraaid.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Geel

Bericht 24 Nov 2016 11:48

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Carra schreef:Ik woon nu pal naast deze moskee en heb er echt geen last van. Het is maar een paar minuten en op normale tijden. Ik zou er dan ook niet zoveel problemen mee hebben en vind het gelijk aan kerkklokken. Die luiden nog veel langer zelfs.
Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.
<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 12:09

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Ieder z'n geloof. Kerkklokken of een gebedsomroep is wat mij betreft hetzelfde, wat ze dan ook zeggen.

Ik ben alleen gewend in het buitenland dat de moskeeën deze oproep heel vaak per dag doen en ook bij zonsopgang en ondergang. Dat is volgens mij niet de bedoeling van de moskee in West en ik denk dat de buurt daar nu bang voor is. Eerst zou er geen geluid zijn, nu enkele keren per week. En dan? Enkele keren per dag, daarna ook in de ochtend etc etc. Ik snap wel dat ze dat vervelend vinden en denken als we nu 1 vinger geven.... Daarnaast zijn de huizen in Amsterdam minder goed geïsoleerd dan het gemiddelde rijtjeshuis in Nederland (understatement).
<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 12:13

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Geel schreef:
Carra schreef:Ik woon nu pal naast deze moskee en heb er echt geen last van. Het is maar een paar minuten en op normale tijden. Ik zou er dan ook niet zoveel problemen mee hebben en vind het gelijk aan kerkklokken. Die luiden nog veel langer zelfs.
Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.
Volgens mij roepen ze op tot gebed en roepen ze nooit dat Allah de enige God is.
Vanaf de minaret bij de moskee roept de muezzin op tot het gebed met de woorden: haja ilal-salah, wat Arabisch is voor kom tot het gebed. Hij spreekt bij deze oproep (azan) ook de sjahada uit.

Ah ik snap t nu, ze zeggen dat in de sjahada. Maar in de kerk geloven ze toch ook alleen in hun eigen God? En daarbij versta je het toch niet! :smile:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 24 Nov 2016 12:16

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Claire**** schreef:
Geel schreef:
Carra schreef:Ik woon nu pal naast deze moskee en heb er echt geen last van. Het is maar een paar minuten en op normale tijden. Ik zou er dan ook niet zoveel problemen mee hebben en vind het gelijk aan kerkklokken. Die luiden nog veel langer zelfs.
Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.
Volgens mij roepen ze op tot gebed en roepen ze nooit dat Allah de enige God is.
Vanaf de minaret bij de moskee roept de muezzin op tot het gebed met de woorden: haja ilal-salah, wat Arabisch is voor kom tot het gebed. Hij spreekt bij deze oproep (azan) ook de sjahada uit.


OK wacht ik snap je niet. Wat bedoel je met "bij deze oproep"? Als mensen tot gebed komen of bij die omroep vanaf de minaret? Want de Sjahada is toch juist het "er is geen God dan Allah en Allah is mijn God en mohammedanen is zijn dienaar"-geloofsverklaring stukje?
Laatst gewijzigd door Whatever op 24 Nov 2016 12:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 24 Nov 2016 12:16

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Geel schreef:
Carra schreef:Ik woon nu pal naast deze moskee en heb er echt geen last van. Het is maar een paar minuten en op normale tijden. Ik zou er dan ook niet zoveel problemen mee hebben en vind het gelijk aan kerkklokken. Die luiden nog veel langer zelfs.
Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.


Voor mij ook. Daarnaast vind ik oprecht dat kerkklokken onderdeel uitmaken van de 'normale' omgevingsgeluiden. Dat zijn de geluiden waaraan je gewend bent, en wat al jaren zo is. Alleen daarom al valt een gebedsoproep meer op: dus komt het harder binnen.

Daarnaast is de een een geluid, en de ander meer zang/ een oproep. Vind ik ook wel degelijk een verschil.
<<

Anoniem249

Bericht 24 Nov 2016 12:19

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Whatever schreef:
Claire**** schreef:
Geel schreef:Dat vind ik niet. Het maakt – voor mij – wel degelijk verschil of een gebedshuis over haar omgeving uitroept dat er geen God is dan Allah (en wat er nog meer in zo'n oproep gezegd wordt) of dat er een paar klokken geluid worden als aankondiging/herinnering dat er kerk is voor wie dat wil.
Volgens mij roepen ze op tot gebed en roepen ze nooit dat Allah de enige God is.
Vanaf de minaret bij de moskee roept de muezzin op tot het gebed met de woorden: haja ilal-salah, wat Arabisch is voor kom tot het gebed. Hij spreekt bij deze oproep (azan) ook de sjahada uit.


OK wacht ik snap je niet. Wat bedoel je met "bij deze oproep"? Als mensen tot gebed komen of bij die omroep vanaf de minaret? Want de Sjahada is toch juist het "er is geen God dan Allah en Allah is mijn God en mohammedanen is zijn dienaar"-geloofsverklaring stukje?

haha ja daar kwam ik later ook achter. Heb m ge-edit vlak nadat jij bent begonnen met typen denk ik.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 24 Nov 2016 12:20

Re: Westermoskee wil versterkte gebedsoproep

Claire**** schreef:
Whatever schreef:
Claire**** schreef: Volgens mij roepen ze op tot gebed en roepen ze nooit dat Allah de enige God is.
Vanaf de minaret bij de moskee roept de muezzin op tot het gebed met de woorden: haja ilal-salah, wat Arabisch is voor kom tot het gebed. Hij spreekt bij deze oproep (azan) ook de sjahada uit.


OK wacht ik snap je niet. Wat bedoel je met "bij deze oproep"? Als mensen tot gebed komen of bij die omroep vanaf de minaret? Want de Sjahada is toch juist het "er is geen God dan Allah en Allah is mijn God en mohammedanen is zijn dienaar"-geloofsverklaring stukje?

haha ja daar kwam ik later ook achter. Heb m ge-edit vlak nadat jij bent begonnen met typen denk ik.


Oh haha sorry!
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers