Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 16 Nov 2016 13:33

Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Het gaat zo goed tussen ons dat we in het nieuwe jaar heel graag onder eén dak willen gaan wonen :cheering:
Nu is de vraag alleen.....waar? Vriendlief wil in zijn koopappartement in de stad wonen, omdat hij de stad zo gezellig vind en het bij mij in het dorp te stil vind, en omdat hij het logische vind als ik bij hem intrek, omdat hij een koopappartement heeft.

Ik wil juist graag dat hij bij mij intrekt, omdat ik een eengezinswoning heb met tuin, lekker rustig, ik kan rollend naar mijn werk... alleen het is inderdaad huur, dus gooi je elke maand je geld "weg".
Kopen kunnen we voorlopig niet omdat hij nog aan een leasecontract van zijn auto vast zit de komende 3 jaar en dat aanzienlijk scheelt in een hypotheekaanvraag. Daarbij zijn we te kort samen om al een huis te kopen vind ik...

Ik heb, toen mijn relatie uitging, zo moeten knokken om in dit huis te kunnen blijven wonen, mijn zolder zelfs verhuur om er te kunnen blijven en dit is zó mijn thuis. En hoe graag ik ook met hem samen wil wonen, van eengezinswoning met tuin in een fijne buurt voelt toch als een stap terug om naar een oud,gehorig appartement te gaan op 3 hoog in een vreemde stad :eyes:

Wat zouden jullie het meest logische vinden?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 16 Nov 2016 13:46

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik vind van eensgezinwoning naar appartement geen stap terug als je er in locatie op vooruit gaat. Ik zou net als vriend ook liever in een appartement in de stad wonen dan in een gezinswoning buiten.

Wat betreft jouw emotionele binding aan je huisje en eigen plekje, dat snap ik heel goed. Maar je maakt natuurlijk de keuze om te gaan samenwonen, in principe met de intentie dat de relatie dermate goed zit dat dat niet dus komende jaren weer uit gaat en je weer alleen in dat huisje zit of terug kan. Ik vind persoonlijk dat dat iets is dat je los moet laten/niet mee moet laten wegen als je de keuze maakt samen verder te willen gaan. Anders moet je nog niet gaan samenwonen. Maar goed dat is meer hoe ik er persoonlijk in sta natuurlijk.

Wel vind ik dat jij nu vlakbij je werk woont een argument. Hoe is dat voor hem vanaf beide woningen EN wie heeft de baan die het meeste ruimte biedt voor reistijd?

Ik vind naar de koopwoning gaan eerlijk gezegd vaak de meest logische keuze en ik zou zelf ook naar de stad willen dus ik zou bij je vriend intrekken. ;)
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 16 Nov 2016 13:48

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ligt ook wel aan de ruimte: hoe groot is dat appartement?

En ach, anders gewoon nog even latten. Verhuizen naar een andere plek/stad is niet niets.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Nov 2016 13:57

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik ben zelf destijds naar het koop appartement van m'n man (destijds vriend) getrokken. Ik had zelf een klein huisje, maar dat was in oppervlakte wel veel kleiner. M'n man zal vanwege z'n werk altijd in de regio waar we nu wonen moeten wonen, dus dat was ook wel hartstikke logisch voor ons.

Ik vind op zich de keuze voor het koop appartement ook logischer, los van de andere argumenten. Maar jullie hebben beiden duidelijk ook emoties bij beide woningen dus dat zou ik even rustig bezinken en bespreken met elkaar.
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 16 Nov 2016 14:16

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Lastige keuze.
Wij hadden beide een huur woning. Ik een super fijn appartement waar ik ook hard voor heb moeten knokken en wat echt mijn plekje was. En hij een huis.
Ik was super trots en blij met mijn appartement en hechte daar echt heel veel waarde aan en hij wilde gewoon niet in een appartement wonen. Ik ben bij hem ingetrokken, in alle eerlijkheid kan ik zeggen dat ik het eigenlijk helemaal niet meer spannend vond toen het zo ver was. Ik heb zonder moeite mn huur opgezegd, gewoon omdat het echt goed voelde en het daarom niks uitmaakte waar we woonde.
Moet er wel bij zeggen dat ik daar al een paar maanden woonde maar nog wel mijn appartement had. We betaalde toen gezamenlijk de boodschappen maar ieder zn eigen vaste lasten.
30-04-2017
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 16 Nov 2016 14:30

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Dank voor jullie reacties.
Wat betreft de oppervlakte, mijn huis is ruim 2x zo groot als zijn appartementje. Het is een woonkamer(tje), slaapkamer, badkamertje en keuken. Geen buitenruimte. Ik ben wel echt een dorpsmeisje, dus de locatie doet mij persoonlijk niets, snap wel goed dat dat voor hem anders is.
Wat het iets lastiger maakt is dat, omdat hij voor 3 jaar aan een heel duur leasecontract vast zit, ik ook weet dat de stap die we nu gaan maken voor 3 jaar is. Eerder zullen we niets gaan kopen bijvoorbeeld :eyes: En aangezien ik bijna 32 ben, lijkt met het oog op de toekomst mijn huis ook een logischere zet dan zijn appartement :laughcry:
Onze vaste lasten zijn even hoog ongeveer, dus dat maakt ook niets uit.

Wat werk betreft, ik ga nu altijd op de fiets naar mijn werk, hij heeft vanaf zijn huis al een reistijd van 20 min. Vanaf mijn huis wordt die reistijd ongeveer 30 min. Vanaf zijn huis zou mijn reistijd ongeveer 20 min worden.

Voorop staat zeker dat we willen samenwonen hoor, laat dat duidelijk zijn haha. We zijn de afgelopen maanden elke dag bij elkaar en het gaat zó goed en voelt zo goed.. en aangezien we allebei geen 18 meer zijn gaat het wat sneller dan gemiddeld, maar we voelen ons er allebei goed bij :love: De vraag is dus alleen nog even waar....
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 16 Nov 2016 14:43

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

In deze situatie zou voor mij de keus makkelijk zijn. Als jouw huis veel groter is en je moet er de komende 3 jaar blijven wonen zou ik voor jouw huis kiezen. Ik zou het zelf niet zien zitten om nu nog 3 jaar in een appartement met 1 slaapkamer te wonen. De reisafstand naar het werk zou ik ook belangrijk vinden, als je nu met de fiets kunt gaan.
En helemaal als de vaste lasten even hoog zijn zou ik voor het huis kiezen.
<<

Carra

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3088

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:50

Bericht 16 Nov 2016 15:20

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zou ook voor jouw huis kiezen. Ik hecht ook geen waarde aan de stad dus dat zou voor mij geen voordeel zijn. Daarnaast zou ik niet in een 2 kamerappartement willen wonen als je ook in een heel huis kan wonen. En al helemaal niet als er op redelijk korte termijn een kinderwens is.

Edit: en heb jij niet ook je hond nog? Dan wordt het helemaal vol in het appartement.
<<

Kreeft

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4227

Geregistreerd: 04 Sep 2013 02:06

Bericht 16 Nov 2016 15:43

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Hmmm lastig. Ik zou in jullie positie denk ik ook voor jou huis gaan. Maar snap zijn punt ook wel. En zou zijn appartement snel verkocht kunnen worden? Of wordt dat ook lastig? Leuk dat je gaat samenwonen, gefeliciteerd alvast :-)
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 16 Nov 2016 16:11

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Carra schreef:Ik zou ook voor jouw huis kiezen. Ik hecht ook geen waarde aan de stad dus dat zou voor mij geen voordeel zijn. Daarnaast zou ik niet in een 2 kamerappartement willen wonen als je ook in een heel huis kan wonen. En al helemaal niet als er op redelijk korte termijn een kinderwens is.

Edit: en heb jij niet ook je hond nog? Dan wordt het helemaal vol in het appartement.


Eens met Carra. Ik snap het argument huur vs koop zeker wel en oppervlakkig zou ik dan ook zeggen 'koop'. Máár in dit geval is het huurhuis meer geschikt voor twee personen + hond, en geschikt voor de langere termijn dan het koophuis. Je groeit daar een keer uit, hoe dan ook.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 16 Nov 2016 16:13

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Oh hond en geen tweede slaapkamer (en wel meerjarenplan) vind ik ook wel grote punten.

Wel ook belangrijk hoe verkoopbaar zijn huis is en of hij geen verlies maakt. Voor hem is van koop naar huur net zo goed "een stap terug" zat ik net te denken.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 16 Nov 2016 16:26

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ja dat zou ik ook denken als ik mijn koophuis te koop moest zetten om naar een huurhuis te gaan hoor.
<<

Anoniem245

Bericht 16 Nov 2016 17:07

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Dat zou voor mij heel makkelijk zijn, namelijk in jouw huis.
Mijn huis is mij ook heel veel waard, en hoe goed het ook gaat tussen mijn vriend en mij, ik zou mijn huur nooit opzeggen om in zijn huis te gaan wonen. Dat het in jouw geval ook nog om een appartementje gaat zou voor mij helemaal de doorslag geven.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 16 Nov 2016 18:23

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Het ligt aan de faciliteiten van jouw dorp. Heeft het een supermarkt, friettent, dichtbij snelweg etc..? Dan zou ik zeker het appartement verkopen en bij jouw in je huurwoning intrekken.

Als die faciliteiten in je dorp ontbreken is het wat anders. Dat is namelijk de grootste reden voor mij waarom ik mijn geboortedorp heb verlaten, terwijl ik ook zo gehecht daar aan was. Echter dat dorp ligt zo'n 15 minuten rijden vanaf de dichtstbijzijnde snelweg. Heeft geen supermarkt (wel een friettent en bakker) en binnenkort verdwijnt zelfs het postagentschap en de pinautomaat. De voornaamste reden dat het dorp leegloopt zijn het ontbreken van die faciliteiten.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 16 Nov 2016 18:50

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

De hond is er helaas niet meer :( ... maar een kinderwens is er wel ja, aan beide kanten. Niet binnen nu en een jaar ofzo, maar ergens in die 3 jaar toch wel, en ik vraag me af hoe ik dat zou moeten doen met 1 slaapkamer en geen buiten. Het kan wel natuurlijk, maar ideaal is het niet.

De stad waar wij woont is ontzettend gewild. Zijn buurvrouw is laatst verhuisd en als we zagen wat zij voor haar huis kreeg (wat er niet uitzag) zou hij tenminste 20.000 winst maken op zijn woning, dus dat is een mooie meevaller :D

Mijn dorp is ook weer niet zo'm klein dorp dat er niks is haha, alle winkels die je nodig hebt zijn er, kroegjes,restaurantjes,naast de a9, supermarkten.

Ik snap hem zeker hoor, dat hij in de stad wil wonen, omdat hij dat ook gewend is.... en als ik wist dat het voor eventjes was, en we ondertussen naar iets anders konden gaan kijken, zou ik er minder moeilijk over doen, maar 3 jaar....is lang :confused:
<<

Anoniem281

Bericht 16 Nov 2016 18:52

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zou niet weggaan, maar óf samen iets hier zoeken of in je huurhuis blijven. Maar goed, k ben dan ook fan van onze omgeving :) Waar hij woont is leuk, hoor en ik snap heus wel dat-ie er niet zomaar weg zou willen. Maar waar jij (of mijn huidige woonplaats) woont, is voor een toekomst wel fijner, volgens mij.
<<

Anoniem197

Bericht 16 Nov 2016 19:14

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zou gaan voor jouw huis.
<<

Anoniem236

Bericht 16 Nov 2016 19:14

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zou het huis van vriend verkopen en met de winst die hij verwacht te maken het lease contract afkopen. En dan samen op zoek naar iets wat jullie beide willen.
En als dat nu te vroeg voelt zou ik nog even blijven latten.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Nov 2016 19:37

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zou voor jouw huis kiezen. Ik vind een huurhuis zeker geen stap terug. Daar is niets mis mee als dat in die situatie beter past, en dat is hier het geval (ik vind sowieso niets mis met huren even voor de duidelijkheid). Jouw huis heeft meer ruimte, een buiten, is voor jou dichterbij qua werk, en je woont in een plaats met veel faciliteiten. Natuurlijk is dat niet hetzelfde als in de stad wonen, maar het is nou ook weer niet zo dat je in een klein, saai gat woont als ik dat zo lees. Zeker als zijn huis makkelijk verkoopt waarschijnlijk, lijkt me dat logischer. 3 jaar overbruggen in jouw huis lijkt me beter dan in zijn appartement, zeker met het oog op eventuele gezinsuitbreiding.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6365

Geregistreerd: 02 Sep 2013 00:24

Bericht 16 Nov 2016 20:41

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Absoluut jouw huis.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Huismus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 612

Geregistreerd: 11 Jan 2016 16:06

Bericht 16 Nov 2016 21:44

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zou ook voor jouw huis gaan, succes met de beslissing maken!
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 16 Nov 2016 21:52

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Dan zou ik toch voor jouw huis gaan.
Gezien de reistijd naar het werk, meer ruimte, tuin, genoeg voorzieningen. Die stad kun je toch in het weekend gewoon opzoeken met het OV of de auto?
Ik zou er niet veel zin in hebben om van redelijk landelijk naar een gehorig appartementje zonder tuin te gaan, helemaal niet als er wellicht over 2 jaar een kindje is.
04-2014
10-2015
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 16 Nov 2016 21:58

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Lotus schreef:Ik zou het huis van vriend verkopen en met de winst die hij verwacht te maken het lease contract afkopen. En dan samen op zoek naar iets wat jullie beide willen.
En als dat nu te vroeg voelt zou ik nog even blijven latten.


Ik zou denk ik hier naar neigen, maar verkopen is wel een hele stap. Maar ik bekijk het vanuit perspectief van iemand die niet uit de stad weg wil. Als je vriend er in principe geen moeite mee heeft zijn plekje en de stad op te geven, dan zou ik ook voor jouw huis gaan. Klinkt van jullie twee opties wel als het meest ideaal (maar ik zou het dus echt niet willen), zeker als je echt die drie jaar uit wilt zitten. Of een periode zijn huis aanhouden en verhuren? Of bij hem intrekken op de kortere termijn en dan verkopen en lease afkopen en samen iets nieuws? Maar dat wil jij niet.. ;)

De stad opzoeken heb je niks aan als het je erom gaat in een stad te wonen. De stad opzoeken kan altijd, het gaat er juist om dat je in een stad altijd alles binnen 10 minuten op handbereik hebt. Breed aanbod van restaurantjes, bioscopen, theater, musea en ander entertainment. Ik wil mogelijkheden hebben en spontaan dingen kunnen doen. Ik kan er echt niet tegen om dan nu volgende week vrijdag bioscoop te plannen. Vriend en ik worden juist zo blij van "Jezus wat een saaie druilerige prutdinsdag, zullen we goedkoop een pizza eten en naar de bios?".

Ik ben wel blij dat vriend en ik wat dat betreft op 1 lijn zitten (wel jammer dat mijn vriendinnen helemaal niet zo zijn en dus ver weg wonen).
Laatst gewijzigd door Whatever op 17 Nov 2016 01:16, in totaal 4 keer gewijzigd.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 16 Nov 2016 22:00

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik denk dat op papier jouw huis gewoon de beste optie is.

Dit komt ook omdat ik lees dat jij een echt dorpsmeisje bent en dat zijn voornaamste argument eigenlijk is 'ik woon in de stad en dat vind ik leuker dan een stil dorp'.

Eerlijk is eerlijk, denk ik dat een dorpsmeisje in een stad niet gelukkig gaat worden in een appartementje. En niet blij zijn, zit je ook niet op te wachten gok ik.

Nee, als er echt toekomstplannen zijn, moet hij met betere argumenten komen om te gaan voor zijn klein appartementje zonder plek voor een kindje.

Maar aan de andere kant, als hij echt nooit never de stad uit wilt .. dan zou ik blijven lat-ten totdat hij het wel wil :laughcry:
<<

Anoniem221

Bericht 16 Nov 2016 22:12

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Op papier klinkt jouw huis inderdaad mooier en beter, maar in de praktijk denk ik dat het logischer is als jij bij hem intrekt en jullie later samen een eengezinswoning o.i.d. kopen. Als jullie gaan samenwonen in jouw huis, dan betaalt hij natuurlijk gewoon zijn hypotheek door, terwijl als jij je huis opzegt en jullie gaan samenwonen in zijn appartement (voor nu en niet voor eeuwig), dan houden jullie daar geld aan over. Snap wel dat het voelt als een stap terug, vooral omdat je zo gigantisch hebt geknokt om alles te behouden, maar ik denk dat een stap terug ook kan betekenen dat je straks twee stappen vooruit zet.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers