Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

<<

Anoniem249

Bericht 16 Nov 2016 21:15

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Uiteindelijk moeten jullie hetzelfde willen. Dan kan het meerendeel van het forum het met jou eens of oneens zijn, hij moet er zelf achter staan. Als die keuze nu moeilijk of zwaar is, kun je beter nog even wachten. Jullie zijn pas net samen toch? De keuze wordt vanzelf duidelijk, op gegeven moment zijn jullie gewoon vaker in 1 van de 2 huizen en dan is de beslissing zo genomen. Waarom forceren als je het ook even af kunt wachten?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 16 Nov 2016 21:16

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Claire**** schreef:Uiteindelijk moeten jullie hetzelfde willen. Dan kan het meerendeel van het forum het met jou eens of oneens zijn, hij moet er zelf achter staan. Als die keuze nu moeilijk of zwaar is, kun je beter nog even wachten. Jullie zijn pas net samen toch? De keuze wordt vanzelf duidelijk, op gegeven moment zijn jullie gewoon vaker in 1 van de 2 huizen en dan is de beslissing zo genomen. Waarom forceren als je het ook even af kunt wachten?


Ze geeft aan dat ze afgelopen maanden bijna elke dag samen zijn. Dan vind ik het ook wel een goeie vraag: waar zijn jullie dan (het meest/wanneer gedurende de week)?
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 16 Nov 2016 21:25

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Bedankt voor de reacties again :wink:

Het blijft uiteindelijk natuurlijk onze keuze, ongeacht van wat hier gezegd wordt... maar ik was toch even benieuwd naar jullie meningen. Waar we het over eens zijn is dat we graag onder 1 dak willen wonen. We zijn inderdaad nog maar kort samen, dus meteen kopen is gewoon nog even geen optie... we zijn nu elke dag en nacht samen, doordeweeks vooral bij mij en de weekenden veel bij hem, een beetje 50-50.
Ik snap hem wel wbt koopwoning, ik zie alleen het voordeel niet van de locatie... ik heb restaurantjes genoeg hier, een megabios met 7 zalen hier om de hoek en woon naast het station, van waaruit ik met de trein sneller in die stad ben dan vanaf zijn huis op de fiets haha!

Maar dat is net wat je gewend bent natuurlijk... ach, we gaan het er nog maar eens goed over hebben. Het heeft allemaal geen haast, maar we willen er in het nieuwe jaar toch eens naar gaan kijken :love:
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 16 Nov 2016 21:34

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Gewoon rustig over heen en weer blijven praten en dan komen jullie vast wel dichter bij elkaar. Het is dus niet dat hij de stad niet uit wil? Meer zijn koophuis?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Nov 2016 22:48

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Fedora schreef:Op papier klinkt jouw huis inderdaad mooier en beter, maar in de praktijk denk ik dat het logischer is als jij bij hem intrekt en jullie later samen een eengezinswoning o.i.d. kopen. Als jullie gaan samenwonen in jouw huis, dan betaalt hij natuurlijk gewoon zijn hypotheek door, terwijl als jij je huis opzegt en jullie gaan samenwonen in zijn appartement (voor nu en niet voor eeuwig), dan houden jullie daar geld aan over. Snap wel dat het voelt als een stap terug, vooral omdat je zo gigantisch hebt geknokt om alles te behouden, maar ik denk dat een stap terug ook kan betekenen dat je straks twee stappen vooruit zet.


Waarom zou hij zijn hypotheek wel door moeten betalen? Hij kan zijn huis toch gewoon verkopen? Als ik dat zo begrijp zou dat geen groot probleem hoeven zijn.
En voor JD gaan de kosten zelfs omhoog (relatief, want met zijn tweeen de huur/hypotheek betalen is natuurlijk al goedkoper dan alleen). Zij gaat nu met de fiets naar het werk, en zal dan reiskosten hebben (tenzij je een hele goede reiskostenvergoeding hebt die 100% vergoed, maar daar ga ik niet vanuit).
<<

Anoniem221

Bericht 16 Nov 2016 23:08

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Miss_S, een huurwoning kun je opzeggen. Een koopwoning zet je in de verkoop en het is nog maar de vraag of je het binnen afzienbare tijd verkoopt. Hij woont in de stad en in de randstad bieden ze alweer tegen elkaar op, maar in hoeverre woont hij in dé randstad waar ze alweer tegen elkaar opbieden? Kijk, als hij zijn woning morgen te koop zet en volgende maand is de woning verkocht, dan zie ik geen probleem om samen, voor nu, in een huurwoning te gaan wonen, maar samen dubbele woonlasten creëren zou mij niet passen.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 16 Nov 2016 23:24

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Als ik zo inschat waar hij woont (H?) dan is dat appartement binnen no time verkocht! Ik zou, zoals iemand anders ook al aangaf, zijn huis verkopen en het leasecontract afkopen. Dan lekker een tijdje in jouw huis gaan wonen en als dat goed gaat samen iets kopen. Wat is nou 20 minuten van de grote stad? Hij kan het toch proberen en als het niet gaat kan jij altijd nog overwegen om in de stad te gaan wonen.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 16 Nov 2016 23:34

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Maar, even the devil's advocate spelend. Jullie zijn echt vrij kort samen toch? Er staat me in ieder geval iets bij dat ik nog eerder officieel met mijn vriend was dan dat jij hem had leren kennen? Dus echt paar maanden, hooguit half jaar? Echt absoluut geen judgement daarin hoor, moet iedereen zelf weten en ik vind niet dat daar goed of fout in is wanneer je te vroeg of teveel te samen bent (dat is net waar je het persoonlijk goed bij voelt). Maar wat dat betreft snap ik wél dat je huis verkopen om samen te gaan wonen nog een grotere stap is dan je huur opzeggen. In de huidige markt (je geeft zelf aan dat hij waarschijnlijk met dikke winst kan verkopen) koopt hij niet zo snel meer iets vergelijkbaars mocht het toch nog mislopen.
Een huurhuis is wat dat betreft iets makkelijker te vinden, al is dit specifieke huurhuis natuurlijk voor jou jouw ideale plekje. Maar ik denk dat je makkelijker weer een ander huurhuis vindt waar je weer een nieuw eigen plekje vindt dan dat hij een nieuw koophuis vindt.

En ik snap wel dat je huis verkopen nog een beetje drastisch is. Dat zou ik eerlijk gezegd ook niet heel verstandig vinden op deze termijn. Maar ik snap ook dat jij niet weg wilt EN jouw huis praktischer lijkt. Wat dat betreft eens met eerdere opties qua nog even wachten en op deze manier door. En anders zou ik kijken of een van jullie kan onderverhuren als je allebei niet de definitieve stap nog durft te maken maar wel echt samen wilt wonen en niet de dubbele lasten.
Laatst gewijzigd door Whatever op 17 Nov 2016 00:15, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Nov 2016 23:48

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Fedora schreef:Miss_S, een huurwoning kun je opzeggen. Een koopwoning zet je in de verkoop en het is nog maar de vraag of je het binnen afzienbare tijd verkoopt. Hij woont in de stad en in de randstad bieden ze alweer tegen elkaar op, maar in hoeverre woont hij in dé randstad waar ze alweer tegen elkaar opbieden? Kijk, als hij zijn woning morgen te koop zet en volgende maand is de woning verkocht, dan zie ik geen probleem om samen, voor nu, in een huurwoning te gaan wonen, maar samen dubbele woonlasten creëren zou mij niet passen.


Maar het hoeft toch ook niet binnen een dag geregeld te zijn. Ze willen ergens in de loop van volgend jaar gaan samenwonen. Nou, dan zou je eventueel nu al je woning te koop kunnen zetten bijvoorbeeld. Of later, net wat je wilt. Maar je hoeft toch niet op stel en sprong weg? Je kunt dan ook besluiten pas te gaan samenwonen als het verkocht is. Dan heb je ook geen dubbele kosten dus. Jij brengt het heel stellig, alsof je sowieso heel lang dubbele kosten hebt, terwijl dat echt niet per se zo hoeft te zijn.
<<

Libelle'

Kwebbel

Berichten: 404

Geregistreerd: 04 Nov 2016 12:06

Bericht 17 Nov 2016 01:29

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Fijn dat het zo goed met je gaat, heb het helemaal gemist dat je een vriend hebt gevonden! :)
(sorry,andere nick aangemaakt, maar had tijdje terug nog wat contact met je over Stray..:) ).
Ik denk persoonlijk dat het wat tegenvalt als je van een best grote woning naar een klein appartement gaat. Hoeveel is zijn appartement?
Ik denk dat ik in zo'n geval altijd een andere optie zou kiezen, en dat is een totaal nieuw huis waar je met zn 2en begint. Weet niet of dit haalbaar is in jullie geval ivm woningmarkt enz. Als dat geen mogelijkheid is zou ik in jouw huis blijven, omdat het groter is.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 17 Nov 2016 01:48

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Whatever, ik snap wel wat je bedoelt hoor. We zijn inderdaad nog maar heel kort samen, 4 maanden. Het is ook niet iets wat morgen geregeld moet zijn, maar we hebben het er steeds vaker over en vooral over hoe we dat dan dus willen gaan doen. We zijn allebei heel zeker van onze gevoelens en zijn ook redelijk nuchter.... of je nu binnen 6 maanden samenwoont of over 3 jaar pas samenwoont, het kan altijd stuklopen. We zijn deze 4 maanden eigenlijk 7 dagen per week bij elkaar geweest, dus hebben elkaar inmiddels wel al heel goed leren kennen, het voelt daardoor ook niet overhaast... al besef ik dat de buitenwereld daar misschien anders over denkt.

Wat betreft het makkelijk vinden van een huurhuis als het stukloopt, dat is hier in de randstad helaas niet het geval. Toen het uitging met mijn ex 4 jaar geleden heb ik me ingeschreven voor verschillende huurappartementjes, nu 4 jaar verder kreeg ik vorige week te horen dat ik eindelijk aan de beurt was. Helaas dus ellenlange wachtlijsten, je komt er hier niet zo makkelijk tussen.

Zijn woning staat inderdaad in H.aarlem. Daar vliegen de woningen echt van de markt af, zijn huis zal (gok ik) dan ook niet langer dan 1 a 2 maanden te koop staan. Het is klein, maar goede locatie en wel helemaal gemoderniseerd. Die van zijn buurvrouw heeft onlangs 2 weken te koop gestaan en was toen weg.

Als hij écht persé in H wil blijven wonen, dan moeten we eens kijken of hij dat leasecontract sneller kan aflossen... voor max een jaartje wil ik het nog wel overwegen (al heeft het nog niet mijn voorkeur), maar 3 jaar is mij écht te lang.

Libelle, ja dingen kunnen snel gaan he haha! Maar over jouw optie... op zich zou het kunnen, maar allebei ons huis verkopen/huur opzeggen en opnieuw beginnen is wel weer een stapje verder... Misschien zou ik het durven, maar los daarvan zitten we met dat stomme leasecontract. Hij is van baan geswitched, lang verhaal, maar dacht onder dat contract uit te kunnen komen, blijkt niet te kunnen. Nu betaalt hij dus bijna 600 per maand aan die auto. Dat gaat wel heel erg aanzienlijk schelen bij een eventuele hypotheekaanvraag...
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 17 Nov 2016 02:48

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Als jullie over een paar jaar samen een huis kopen waar zou dit dan zijn? Wil hij dan ook een huis in de stad?
Fedora schreef:Miss_S, een huurwoning kun je opzeggen. Een koopwoning zet je in de verkoop en het is nog maar de vraag of je het binnen afzienbare tijd verkoopt. Hij woont in de stad en in de randstad bieden ze alweer tegen elkaar op, maar in hoeverre woont hij in dé randstad waar ze alweer tegen elkaar opbieden? Kijk, als hij zijn woning morgen te koop zet en volgende maand is de woning verkocht, dan zie ik geen probleem om samen, voor nu, in een huurwoning te gaan wonen, maar samen dubbele woonlasten creëren zou mij niet passen.

Zelfs in groningen gaan de appartementen hard. Al gaat het in de randstad vast nog extremer, de idiote huizenmarkt beperkt zich niet tot de randstad.
Afbeelding
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 21 Nov 2016 14:11

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Elska schreef:Als jullie over een paar jaar samen een huis kopen waar zou dit dan zijn? Wil hij dan ook een huis in de stad?
Fedora schreef:Miss_S, een huurwoning kun je opzeggen. Een koopwoning zet je in de verkoop en het is nog maar de vraag of je het binnen afzienbare tijd verkoopt. Hij woont in de stad en in de randstad bieden ze alweer tegen elkaar op, maar in hoeverre woont hij in dé randstad waar ze alweer tegen elkaar opbieden? Kijk, als hij zijn woning morgen te koop zet en volgende maand is de woning verkocht, dan zie ik geen probleem om samen, voor nu, in een huurwoning te gaan wonen, maar samen dubbele woonlasten creëren zou mij niet passen.

Zelfs in groningen gaan de appartementen hard. Al gaat het in de randstad vast nog extremer, de idiote huizenmarkt beperkt zich niet tot de randstad.


Jep als we over een paar jaar gaan kopen wil hij eigenlijk ook persé in de stad. Ik vind het zonde van het geld omdat huizen in de stad bijna dubbel zo duur zijn als in mijn dorp... maar dat is een discussie die we tegen die tijd maar moeten gaan voeren. We hebben het er dit weekend uitgebreid over gehad en hebben toch besloten om rond Januari zijn appartement in de verkoop te gooien :) :)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43577

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 21 Nov 2016 14:17

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Oh wow spannend JaneDoe! Het verkoopt nu vast heel erg goed. Is het in H? Daar gaat de huizenmarkt nu ook als een speer.
Leuk hoor, plannen maken! Het is je gegund!
Let's discover the world together.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 21 Nov 2016 15:38

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

@Marin, jep in H! De appartementen in zijn complex die het afgelopen jaar te koop hebben gestaan waren allemaal binnen 2 maanden verkocht voor goede prijzen, dus ik verwacht niet dat het superlang te koop zal staan.
En dankjewel, lief van je!! Ik heb ook echt zin in deze stappen, het voelt zo goed allemaal :love:
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:07

Bericht 21 Nov 2016 20:15

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Wat wellicht ook een optie is: zijn appartement verhuren en in jouw huurhuis gaan samenwonen. Op die manier heeft hij voorlopig zijn appartement nog 'achter de hand', in de huidige huizenmarkt is dat ook wel een prettige gedachte kan ik me zo voorstellen. En over een paar jaar verkoop je het dan alsnog en ga je op zoek naar iets anders samen.
Afbeelding
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 22 Nov 2016 01:17

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Daar hebben we inderdaad ook naar gekeken, naar verhuren. Helaas blijkt er in zijn koopcontract te staan dat hij het niet mag verhuren.... dus die optie viel af, we willen niet het risico lopen dat je daar gezeur mee krijgt ofzo.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 22 Nov 2016 06:17

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

JaneDoe schreef:Daar hebben we inderdaad ook naar gekeken, naar verhuren. Helaas blijkt er in zijn koopcontract te staan dat hij het niet mag verhuren.... dus die optie viel af, we willen niet het risico lopen dat je daar gezeur mee krijgt ofzo.


Officieel mag je nooit verhuren als je hypotheek hebt, maar je moet niet altijd alles vertellen.
<<

Mouette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 536

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:07

Bericht 22 Nov 2016 10:34

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Wat Prosecco zegt inderdaad. Als je er niet over begint bij je hypotheek verstrekker en geen huur voor onbepaalde tijd overeenkomt (en uiteraard netjes maandelijks het termijnbedrag overmaakt ;-)) is de kans op gezeur nihil.
Afbeelding
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 22 Nov 2016 12:01

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Dan kan je alleen verhuren zonder gemeentelijke inschrijving.
Niet mogen verhuren is een standaard regeltje, ons is gezegd dat we om toestemming moesten vragen. Soms zitten er extra regels aan zoals verhuur onder de leegstandswet.
Afbeelding
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 23 Nov 2016 07:08

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Hij heeft nu een mooi afgewerkt apartement, ik zou dat niet zomaar verhuren, geen idee hoe je het dan terugkrijgt.
Te veel verhalen gehoord over wietplantages e.d.
Fijn dat hij het toch wil verkopen, hopelijk vind hij het bij jou toch zo leuk dat hij het dorp niet meer uit wil.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem249

Bericht 02 Dec 2016 18:40

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

En? Staat zijn huis inmiddels al in de verkoop?
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 03 Dec 2016 19:31

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Claire**** schreef:En? Staat zijn huis inmiddels al in de verkoop?


Nog geen 3 weken geleden wisten ze nog niet waar ze wilden gaan samenwonen dus ik denk het niet.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 03 Dec 2016 20:00

Re: Samenwonen - koopappartement of huurhuis?

Ik zie dit topic nu pas en ben het met de meesten eens dat jouw woning van de twee qua ruimte etc het beste is. Ik vraag me af of er geen ander compromis mogelijk is; een hele andere woning huren totdat jullie kunnen kopen. Qua plaats, dat is dan jullie discussie ;). Ik weet echter niet hoe makkelijk het is om iets anders te huren in jouw regio. Maar als dat een optie is, is dit voor beiden water bij de wijn denk ik.
L2014 & H2017
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers