Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gratis condooms voor jongeren

<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 14 Nov 2016 20:52

Gratis condooms voor jongeren

De leeftijdsgroep 15-25 jaar heeft het hoogste risico op seksueel overdraagbare aandoeningen. In soa's en tienerzwangerschappen te voorkomen, zijn jullie voorstanders van het gratis beschikbaar stellen van condooms?

In Zweden werkte ik bij een organisatie voor het promoten van seksuele gezondheid onder studenten en één van de dingen die we deden was het uitdelen van condooms en glijmiddel op feesten, gala's en in nachtclubs. Ook konden jongeren altijd gratis condooms, glijmiddel en andere voorbehoedsmiddelen (beflapjes en ontvangercondoom) afhalen op ons kantoor midden in het centrum. Hier in Nederland hebben we zoiets helemaal niet, op een enkele proef van de GGD na een jaar of 5 geleden. Wat vinden jullie, invoeren of beter niet?
<<

Anoniem185

Bericht 14 Nov 2016 20:59

Re: Gratis condooms voor jongeren

Bij een CZ jongerenverzekering kun je 50 (of waren het er 100?) gratis condooms per jaar krijgen.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 14 Nov 2016 21:00

Re: Gratis condooms voor jongeren

Hoe zijn/waren de resultaten in Zweden? Ik ben me er niet zo van bewust dat het hier een probleem is, om eerlijk te zijn. Ik ben wel geneigd om ja te denken, ja laat het maar gratis zijn. Anderzijds vind ik dat men ook zelf verantwoording dient te dragen, jongeren door aan bescherming te denken en vooral ook te leren dat dit van waarde is (kosten stellen niks voor tov de kosten/ emotionele waarde van de gevolgen) en ouders door goede en uitgebreide voorlichting te geven. Warrig verhaal, hoop dat je snapt wat ik bedoel).
L2014 & H2017
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 14 Nov 2016 21:05

Re: Gratis condooms voor jongeren

Leuke discussie! Goed punt! Die krengen zijn duur!

(of ben ik biased omdat ik latexvrije koop?)
<<

anoniem213

Bericht 14 Nov 2016 21:06

Re: Gratis condooms voor jongeren

Bob schreef:Bij een CZ jongerenverzekering kun je 50 (of waren het er 100?) gratis condooms per jaar krijgen.

Maar ja, wat moet je dan de overige elf maanden?

Ik vind het wel interessant of het werkt. Heb je cijfers? Ik denk dat bij veel mensen de kosten niet meespelen, maar ik heb geen idee.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2514

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 14 Nov 2016 21:35

Re: Gratis condooms voor jongeren

June schreef:
Bob schreef:Bij een CZ jongerenverzekering kun je 50 (of waren het er 100?) gratis condooms per jaar krijgen.

Maar ja, wat moet je dan de overige elf maanden?

Ik vind het wel interessant of het werkt. Heb je cijfers? Ik denk dat bij veel mensen de kosten niet meespelen, maar ik heb geen idee.


Met de overige 11 maanden?
Denk je dat ze er 50 of 100 per maand gebruiken dan?
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 14 Nov 2016 21:37

Re: Gratis condooms voor jongeren

Het is natuurlijk ook de vraag hoe effectief het is, want je hebt alsnog dronken seks zonder condooms waarbij de intentie er wel was maar het werd vergeten. De monogame relaties zonder condooms die dat toch niet waren.

Puur de vrijgezel die losse contacten heeft zal dat volgens mij best vaak veilig doen in Nederland. Maar misschien ben ik naïef daarin en is het in hele andere kringen dan ik ken(de) niet zo. Maar dan weet ik nog niet of geld daar inderdaad de hoofdreden is. Als je niet regelmatig seks hebt zijn ze best betaalbaar.
<<

anoniem213

Bericht 14 Nov 2016 21:41

Re: Gratis condooms voor jongeren

Viva schreef:
June schreef:
Bob schreef:Bij een CZ jongerenverzekering kun je 50 (of waren het er 100?) gratis condooms per jaar krijgen.

Maar ja, wat moet je dan de overige elf maanden?

Ik vind het wel interessant of het werkt. Heb je cijfers? Ik denk dat bij veel mensen de kosten niet meespelen, maar ik heb geen idee.


Met de overige 11 maanden?
Denk je dat ze er 50 of 100 per maand gebruiken dan?

Jij niet?
<<

Anoniem185

Bericht 14 Nov 2016 21:51

Re: Gratis condooms voor jongeren

June schreef:
Viva schreef:
June schreef:Maar ja, wat moet je dan de overige elf maanden?

Ik vind het wel interessant of het werkt. Heb je cijfers? Ik denk dat bij veel mensen de kosten niet meespelen, maar ik heb geen idee.


Met de overige 11 maanden?
Denk je dat ze er 50 of 100 per maand gebruiken dan?

Jij niet?
Ik heb niet drie keer per dag seks. Met 100 zou ik in een jaar redelijk ver komen. Zag alleen dat het er maar 50 zijn tegenwoordig, ik dacht vroeger 100. Met 50 kom ik ook niet toe, maar het helpt je wel op weg toch?
<<

anoniem213

Bericht 14 Nov 2016 21:54

Re: Gratis condooms voor jongeren

:laughcry:
<<

Anoniem185

Bericht 14 Nov 2016 21:56

Re: Gratis condooms voor jongeren

Beest
<<

anoniem213

Bericht 14 Nov 2016 21:57

Re: Gratis condooms voor jongeren

Ik vond het zelf ook niet hilarisch, maar het is zo ongemakkelijk als er serieus op gereageerd wordt.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1611

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 14 Nov 2016 23:28

Re: Gratis condooms voor jongeren

Haha het levert iig leuk leesvoer op. En ik moest al meteen om je eerste post grinniken. Voor wat t waard is.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 14 Nov 2016 23:35

Re: Gratis condooms voor jongeren

Sublimo schreef:Haha het levert iig leuk leesvoer op. En ik moest al meteen om je eerste post grinniken. Voor wat t waard is.


Haha ik ook! :smile:
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 15 Nov 2016 07:55

Re: Gratis condooms voor jongeren

June schreef:Ik vond het zelf ook niet hilarisch, maar het is zo ongemakkelijk als er serieus op gereageerd wordt.
Ik werd zelf wat verdrietig.
#teammaple🍁
<<

SuperGrover

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 710

Geregistreerd: 10 Sep 2013 23:33

Bericht 15 Nov 2016 14:46

Re: Gratis condooms voor jongeren

Het is vrij succesvol op basis van de cijfers die we nu hebben. Het aantal gevallen van chlamydia is de laatste jaren gestabiliseerd (er was een enorme toename, dat was de directe aanleiding voor het oprichten van de organisatie) en bij gonorroe was er slechts een lichte toename, terwijl er in de rest van het land en de rest van Europa een sterke toename was van het aantal gevallen. Dit is in het bijzonder opvallend omdat er meer op soa's getest wordt dan elders, dus dat versterkt het idee dat het wel degelijk werkt. Per jaar worden er ongeveer 40.000 condooms uitgedeeld (op een studentenpopulatie van ongeveer 35.000, ter vergelijking).

Bob, op zich een goed punt, maar ik vind het niet echt te vergelijken met gratis condooms. Dat studentenpakket kost bijna 20 euro per maand, waarmee ik op 4,38 euro per condoom kom. Dan ben je beduidend voordeliger uit door gewoon een pakje Durex te halen.

Ik ben duidelijk een groot voorstander. Voor jongeren kunnen de kosten wel degelijk een barrière zijn, en het uitdelen op feesten vergroot de kans op condoomgebruik nog eens extra. Ik ben het wel helemaal eens met MzCharlotte dat uitgebreide voorlichting ook heel belangrijk is, maar dat kan juist heel goed gecombineerd worden hiermee. Ik denk dat voorlichting door anderen/onbekenden op een goede manier bijdraagt, bovenop voorlichting van ouders. Ik ken maar weinig jongeren die hun ouders om advies vragen over veiligheid omtrent anale seks of welk glijmiddel geschikt is voor hun seksspeeltjes.
<<

anoniem213

Bericht 21 Nov 2016 12:15

Re: Gratis condooms voor jongeren

Wat leuk dat de eerste cijfers zo positief zijn, dan ben ik in principe ook voor hoor.

Terug naar Lichaam & gezondheid

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers