Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zetpil-vraag

<<

Anoniem103

Bericht 12 Okt 2013 14:39

Re: Zetpil-vraag

Maar als zetpillen goed genoeg werken waarom zou je dan moeilijk gaan doen? Fijn dat je dan geleerd hebt dat ze volgens de theorie minder werken maar als je kindje ervan opknapt snap ik echt niet waarom je toch per se een gewone paracetamol zou willen geven.
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 14:45

Re: Zetpil-vraag

Jezus Maple, wat vul jij toch altijd veel voor anderen in in een discussie. Ik heb niets gezegd over ze volwassen tabletten geven, jij weet niet of ik wel of niet sinaspril kreeg vroeger, jij zegt dat ik het afdoe als gemakzucht en weet ik veel wat nog meer.

Overigens gaat het uiteindelijk alsnog langs haar lever en is het effect daar niet minder (sterker nog meer, want je moet een hogere dosis afbreken), dus je laatste argument slaat ook nergens op.

Ik geef hier gewoon raad en jij voelt je persoonlijk aangevallen. Jij mag van mij vrolijk zetpillen geven hoor, leef je uit. Ik vind het alleen wel belangrijk dat mensen weten dat het feit dat het makkelijker toe te dienen is wel ook een keerzijde heeft.
<<

Anoniem7

Bericht 12 Okt 2013 14:50

Re: Zetpil-vraag

Je hebt het zelf over een kwart tablet geven, je geeft zelf aan dat je niet precies weet hoe het bij jezelf zat, vroeger en je neemt zelf het woord gemakzucht in de mond, in één van je eerste reacties hier. Ik vul helemaal niets in, hoor. Ik ga in op wat jij zélf zegt.

En ik voel me niet persoonlijk aangevallen, ik heb geen kinderen. Ik werk wel met kinderen, maar mag op mijn werk geen zetpillen geven. Ik reageer alleen op wat ik hier lees, en geef alleen aan wat ik zélf weet over zetpillen.
<<

Anoniem75

Bericht 12 Okt 2013 14:52

Re: Zetpil-vraag

Maple schreef:Ik denk haast dat jij gewoon sinaspril kreeg, die bittere smaak van paracetamol vis je namelijk overal uit, ook uit je fruithap.

Maar voor zover ik weet wordt een zetpil juist sneller opgenomen en werkt een zetpil gewoon zes uur, net als een normale paracetamol. Mag ik vragen waar jij je info vandaan hebt?


Dit denken heel veel mensen maar een paracetamol die je oraal inneemt werk juist sneller dan een zetpil. Oraal wordt sneller opgenomen in het bloed.
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 14:53

Re: Zetpil-vraag

Tania schreef:Maar als zetpillen goed genoeg werken waarom zou je dan moeilijk gaan doen? Fijn dat je dan geleerd hebt dat ze volgens de theorie minder werken maar als je kindje ervan opknapt snap ik echt niet waarom je toch per se een gewone paracetamol zou willen geven.


Omdat er dus ook studies zijn die dat weerleggen. En het is natuurlijk lastig in de thuissituatie te zeggen hoezeer er dingen als placebo/ouderlijke rust etc. meedpelen. Plus dat je dus vaak je kind een hogere dosis paracetamol geeft dan nodig, vaak ruim 2x zoveel. Terwijl paracetamol best wel rotzooi is...

Naja ik geef puur aan dat ik liever bovenop mijn kind ga zitten om de halve dosis oraal naar binnen te krijgen. Van mij mag iedereen zelf weten wat hij zijn kind geeft, maar ik vindparacetamolzetpilelen wel een beetje onzin/ rotzooi.


http://download.nhg.org/FTP_NHG/standaa ... _text.html

Hier staat het trouwens ook. "Rectale toediening van paracetamol geeft een onvoorspelbaar wisselende, vertraagde absorptie." Gevolgd door een tabel met het verschil in dosering voor oraal vs. Rectaal.
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 14:57

Re: Zetpil-vraag

Maple schreef:Je hebt het zelf over een kwart tablet geven, je geeft zelf aan dat je niet precies weet hoe het bij jezelf zat, vroeger en je neemt zelf het woord gemakzucht in de mond, in één van je eerste reacties hier. Ik vul helemaal niets in, hoor. Ik ga in op wat jij zélf zegt.

En ik voel me niet persoonlijk aangevallen, ik heb geen kinderen. Ik werk wel met kinderen, maar mag op mijn werk geen zetpillen geven. Ik reageer alleen op wat ik hier lees, en geef alleen aan wat ik zélf weet over zetpillen.


Een kwart tablet hoeft geen kwart volwassen tablet te zijn, de meeste tabletten kun je breken. En ik geef prima aan te weten hoe ik het kreeg, alleen niet hoe oud ik precies was en of de adviezen nu anders zijn. En ik heb twee keer het woord gemak gebruikt, wat m.i. geen gek woord is, omdat volgens mij iedereen het erover eens is dat de zetpil gemakkelijker toe te dienen is. JIJ maakt daar gemaksZUCHT van, niet ik.

Jij leest echt gewoon wat je wilt lezen zeg, ik geef op.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 12 Okt 2013 15:01

Re: Zetpil-vraag

Ik zou hem vanavond zonder zetpil naar bed doen. Als het een roerige nacht wordt kan je hem altijd nog geven.

Wbt zetpil/tablet; waarom heb ik altijd het idee dat een zetpil beter werkt dan een tablet? Als ik écht serieuze hoofdpijn heb neem ik zelf ook een zetpil voordat ik ga slapen omdat tabletten bij mij niet het gewenste effect hebben.
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 15:02

Re: Zetpil-vraag

Dat hangt er vanaf. Als het geen paracetamol is, werkt een zetpil waarschijnlijk ook sneller. Paracetamol is de uitzondering op de regel. Wel paracetamol, blijf ik toch echt bij mijn standpunt. Ik geloof het best dat mensen aangeven dat die zetpil paracetamol net zo goed of beter lijkt te werken, maar ik geloof niet dat dat aan de zetpil ligt. Dat kan namelijk niet, dan komt het of door placebo of door je eigen rust rondom die zetpil of door jouw geloof/vertrouwen in de zetpil, watdanook. Maar niet door de zetpil. Ce n'est pas possible!
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 12 Okt 2013 15:14

Re: Zetpil-vraag

Of het nou door de zetpil komt of een kronkel in mijn hoofd die dénkt dat het beter werkt; het werk in ieder geval :thumbup:
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 15:19

Re: Zetpil-vraag

Annie24 schreef:Of het nou door de zetpil komt of een kronkel in mijn hoofd die dénkt dat het beter werkt; het werk in ieder geval :thumbup:


Daarom. :P

Mensen voelen zich vaak aangevallen als je het woord placebo gebruikt, maar dat is een volstrekt aangetoond effect. Er is een placeboeffect op echte klachten, er is een placeboeffect als in allergische reacties die ontstaan als je DENKT dat je ergens mee bedruppeld wordt ook al is het stiekem water. Je kunt lichaam en geest niet loskoppelen en placeboeffect is alleen maar fijn. :) :)
<<

Anoniem103

Bericht 12 Okt 2013 15:19

Re: Zetpil-vraag

Maar bedoel je nou dat het helemaal niet werkt of dat het minder goed werkt?
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 15:22

Re: Zetpil-vraag

Tania schreef:Maar bedoel je nou dat het helemaal niet werkt of dat het minder goed werkt?



Paracetamol werkt minder goed rectaal dan oraal. En om dat deels te compenseren geef je rectaal vaak een veel hogere dosis (waarvan ik dus vind dat je je af moet vragen of je dat wilt).

Reactie hierboven was beetje over placeboeffect in general, wellicht een beetje verwarrend in dit topic, sorry! :)
<<

Anoniem103

Bericht 12 Okt 2013 15:28

Re: Zetpil-vraag

Maar in die link die je net neerzet, staat in die tabel wel dezelfde hoeveelheid per kilo per dag bij oraal en rectaal toch? Per keer krijgt je kind minder maar per dag komt het wel op hetzelfde neer dan.

Ik geef mijn zoontje nu een zetpil van 240mg per keer, stel ik zou het oraal geven hoeveel zou hij dan krijgen? En breek je dan gewoon een normale paracetamol doormidden?

Sorry voor de vragen hoor maar ik wil dan wel een keer kijken of mijn zoontje het inneemt oraal (bij mijn dochter is dat bij voorbaat kansloos).
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11153

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 12 Okt 2013 15:42

Re: Zetpil-vraag

R is echt nog te klein voor een normale pil. Hij sabbelt eerst op iets voor hij slikt.

Vanavond ga ik zonder doen, evt geef ik hem vannacht nog.

Bedankt iig voor de antwoorden.
R. 2013
D. 2016
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:50

Bericht 12 Okt 2013 16:52

Re: Zetpil-vraag

Whatever schreef:Overigens kan ik je nu op moleculaire niveau uit gaan leggen wat de werking en absorptie en half life time is van paracetamol voor en na het first pass effect van de lever en waarom het dus oraal beter werkt dan rectaal, maar ik denk niet dat je zin hebt in farmacokinetiek. Punt is dat paracetamol de lever nodig heeft om goed te werken, en die sla je dus via een zetpil juist een ronde over. Bij medicijnen die deels afgebroken worden in de lever is rectaal dus sneller en effectiever, maar bij paracetamol werkt dat andersom.


ik weet niet op welke school jij hebt gezeten, maar als je denkt dat je met een zetpil de lever overslaat heb je toch niet helemaal goed opgelet. Al het bloed gaat vanuit de darmen via de poortader naar de lever. Dus of je het nou via je mond of je kont naar binnen brengt maakt geen ene fuck uit. Het komt of van boven of van onder in de darm terecht wordt daar opgenomen in het bloed en gaat rechtstreeks naar de lever. Ik zie niet in waarom paracetamol de lever overslaat. Zie je het voor je paracetamol zetpil in het bloed opgenomen en vervolgens denkt ow help de lever ik ga maar een blokje om?
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 18:48

Re: Zetpil-vraag

Stokstaartje schreef:
Whatever schreef:Overigens kan ik je nu op moleculaire niveau uit gaan leggen wat de werking en absorptie en half life time is van paracetamol voor en na het first pass effect van de lever en waarom het dus oraal beter werkt dan rectaal, maar ik denk niet dat je zin hebt in farmacokinetiek. Punt is dat paracetamol de lever nodig heeft om goed te werken, en die sla je dus via een zetpil juist een ronde over. Bij medicijnen die deels afgebroken worden in de lever is rectaal dus sneller en effectiever, maar bij paracetamol werkt dat andersom.


ik weet niet op welke school jij hebt gezeten, maar als je denkt dat je met een zetpil de lever overslaat heb je toch niet helemaal goed opgelet. Al het bloed gaat vanuit de darmen via de poortader naar de lever. Dus of je het nou via je mond of je kont naar binnen brengt maakt geen ene fuck uit. Het komt of van boven of van onder in de darm terecht wordt daar opgenomen in het bloed en gaat rechtstreeks naar de lever. Ik zie niet in waarom paracetamol de lever overslaat. Zie je het voor je paracetamol zetpil in het bloed opgenomen en vervolgens denkt ow help de lever ik ga maar een blokje om?


Haha, auw, seriously? Ik zou even checken of je wel goed zit voor je zo hoog van de toren blaast. Enkel het bovenste stukje van het rectum (en zo ver breng je de zetpil in principe niet in) gaat nog via het poortadersysteem. De onderste 2/3 gaat direct in de vena cava (en dan dus naar hart en de volledige circulatie, het komt dus pas na één ronde in de lever, itt. tot orale medicatie die direct via de lever gaat voor het in de normale circulatie komt). Het komt helemaal niet langs de lever.. Dat is juist het hele principe waarop de zetpil ontwikkeld is. ;)
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 12 Okt 2013 18:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 18:52

Re: Zetpil-vraag

Tania ik reageer straks nog even op jou! Heb nu eerst een etentje.. :)
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:50

Bericht 12 Okt 2013 18:55

Re: Zetpil-vraag

Whatever schreef:
Stokstaartje schreef:
Whatever schreef:Overigens kan ik je nu op moleculaire niveau uit gaan leggen wat de werking en absorptie en half life time is van paracetamol voor en na het first pass effect van de lever en waarom het dus oraal beter werkt dan rectaal, maar ik denk niet dat je zin hebt in farmacokinetiek. Punt is dat paracetamol de lever nodig heeft om goed te werken, en die sla je dus via een zetpil juist een ronde over. Bij medicijnen die deels afgebroken worden in de lever is rectaal dus sneller en effectiever, maar bij paracetamol werkt dat andersom.


ik weet niet op welke school jij hebt gezeten, maar als je denkt dat je met een zetpil de lever overslaat heb je toch niet helemaal goed opgelet. Al het bloed gaat vanuit de darmen via de poortader naar de lever. Dus of je het nou via je mond of je kont naar binnen brengt maakt geen ene fuck uit. Het komt of van boven of van onder in de darm terecht wordt daar opgenomen in het bloed en gaat rechtstreeks naar de lever. Ik zie niet in waarom paracetamol de lever overslaat. Zie je het voor je paracetamol zetpil in het bloed opgenomen en vervolgens denkt ow help de lever ik ga maar een blokje om?


Haha, auw, seriously? Ik zou even checken of je wel goed zit voor je zo hoog van de toren blaast. Enkel het bovenste stukje van het rectum (en zo ver breng je de zetpil in principe niet in) gaat nog via het poortadersysteem. De onderste 2/3 gaat direct in de vena cava (en dan dus naar hart en de volledige circulatie, het komt dus pas na één ronde in de lever, itt. tot orale medicatie die direct via de lever gaat voor het in de normale circulatie komt). Het komt helemaal niet langs de lever.. Dat is juist het hele principe waarop de zetpil ontwikkeld is. ;)


Dus jij wil beweren dat de apotheker waar ik afgelopen week les van heb gehad gewoon glashard tegen ons staat te liegen???
Laatst gewijzigd door Stokstaartje op 12 Okt 2013 19:10, in totaal 2 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem130

Bericht 12 Okt 2013 18:58

Re: Zetpil-vraag

Stokstaartje schreef:
Whatever schreef:Haha, auw, seriously? Ik zou even checken of je wel goed zit voor je zo hoog van de toren blaast. Enkel het bovenste stukje van het rectum (en zo ver breng je de zetpil in principe niet in) gaat nog via het poortadersysteem. De onderste 2/3 gaat direct in de vena cava (en dan dus naar hart en de volledige circulatie, het komt dus pas na één ronde in de lever, itt. tot orale medicatie die direct via de lever gaat voor het in de normale circulatie komt). Het komt helemaal niet langs de lever.. Dat is juist het hele principe waarop de zetpil ontwikkeld is. ;)


Dus jij wil beweren dat de apotheker waar ik afgelopen week les van heb gehad gewoon glashard tegen ons staat te liegen???


Ik beweer niet dat de beste man liegt, maar ik vrees wel dat dat inderdaad niet klopt. Dit staat overal op internet, in wetenschappelijke artikelen, in mijn boeken van Harvard en Oxford, dit is wat ik leer op de UvA en de UU. Al jaren en jarenlang... Ik denk dat je hem eens kritisch moet vragen of hij dit weet (vast wel), of dat hij het vereenvoudigd heeft in zijn uitleg ofzo..
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:50

Bericht 12 Okt 2013 19:11

Re: Zetpil-vraag

Whatever schreef:
Stokstaartje schreef:
Whatever schreef:Haha, auw, seriously? Ik zou even checken of je wel goed zit voor je zo hoog van de toren blaast. Enkel het bovenste stukje van het rectum (en zo ver breng je de zetpil in principe niet in) gaat nog via het poortadersysteem. De onderste 2/3 gaat direct in de vena cava (en dan dus naar hart en de volledige circulatie, het komt dus pas na één ronde in de lever, itt. tot orale medicatie die direct via de lever gaat voor het in de normale circulatie komt). Het komt helemaal niet langs de lever.. Dat is juist het hele principe waarop de zetpil ontwikkeld is. ;)


Dus jij wil beweren dat de apotheker waar ik afgelopen week les van heb gehad gewoon glashard tegen ons staat te liegen???


Ik beweer niet dat de beste man liegt, maar ik vrees wel dat dat inderdaad niet klopt. Dit staat overal op internet, in wetenschappelijke artikelen, in mijn boeken van Harvard en Oxford, dit is wat ik leer op de UvA en de UU. Al jaren en jarenlang... Ik denk dat je hem eens kritisch moet vragen of hij dit weet (vast wel), of dat hij het vereenvoudigd heeft in zijn uitleg ofzo..


Bij het first pass effect gaat zelfs een deel van de stof "verloren" omdat deze de bloedbaan niet bereikt en dus niet werkzaam wordt in het lichaam . Hoe groter het first pass effect hoe minder werkzaam middel er is en er dus een hogere concentratie medicatie je nodig bent voor een therapeutisch effect. En hoe verklaar je dan dat perfalgan binnen 5-10 minuten werkt? Dat is echt niet binnen die tijd in de lever geweest en dan weer het hele lichaam door. De enige reden waarom dat paracetamol de lever nodig heeft is om er metabolieten van te maken die weer uitgescheiden kunnen worden door de nieren in de urine
Afbeelding
<<

Artemis

Bericht 12 Okt 2013 19:22

Re: Zetpil-vraag

Whatever schreef:Geen idee, maar ik vind paracetamolzetpillen echt onzin. Is dat voor ouder gemak of mag je zulke kleintjes niet oraal geven?

:lol:

Oh, pop, zie je het voor je? Je kind van 5 maanden een pil geven en die laten doorslikken?

Hoe kun je nou een zetpil onzin vinden? Serieus?
<<

Anoniem28

Bericht 12 Okt 2013 19:26

Re: Zetpil-vraag

Artemis schreef:
Whatever schreef:Geen idee, maar ik vind paracetamolzetpillen echt onzin. Is dat voor ouder gemak of mag je zulke kleintjes niet oraal geven?

:lol:

Oh, pop, zie je het voor je? Je kind van 5 maanden een pil geven en die laten doorslikken?

Hoe kun je nou een zetpil onzin vinden? Serieus?



En niet alleen van vijf maanden, ook mijn dochter van drie weigert pertinent orale PCM. Ook sinasspril overheerst en komt overal doorheen. Dan kan ik gerust boven op mijn kind gaan zitten, maar als zij weigert te slikken kan ik die slik niet voor haar inzettend. PCM rectaal vindt ze ook niet fijn, maar verkiest ze nog wel eens boven orale intake.

Ik heb trouwens die ervaring helemaal niet, met rectale toediening gaat het eigenlijk ook altijd goed (en nee, dat is geen placebo-effect).
<<

Anoniem16

Bericht 12 Okt 2013 20:18

Re: Zetpil-vraag

Wij hebben het allebei in huis, zetpilletjes en vloeibare sinapril, of hoe het heet, geen idee wat beter werkt maar wanneer ik denk dat het beter is om een zetpil oid te geven geef ik dat, ze hoeven zich niet ongemakkelijk te voelen.
<<

Stokstaartje

Kwebbel

Berichten: 363

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:50

Bericht 12 Okt 2013 20:20

Re: Zetpil-vraag

rectale toediening werkt ook zeer zeker niet minder!! Het duurt alleen iets langer voordat het werkt t.o.v. oraal. MAAR ik ben blij dat Whatever liever zijn kind een trauma geeft door er bovenop te gaan zitten en te dwingen om PCM oraal te geven zodat zijn kinderen nooit meer medicijnen willen slikken dan dat zij een zetpil geeft...
Laatst gewijzigd door Stokstaartje op 12 Okt 2013 22:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem103

Bericht 12 Okt 2013 20:22

Re: Zetpil-vraag

Stokstaartje schreef:rectale toediening werkt ook zeer zeker niet minder!! Het duurt alleen iets langer voordat het werkt t.o.v. oraal. MAAR ik ben blij dat Whatever liever zijn kind een trauma geeft door er bovenop te gaan zitten en te dwingen om PCM oraal te geven zodat zijn kinderen nooit meer medicijnen willen slikken dan dat hij een zetpil geeft...


Whatever is een vrouw.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers