Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Piet?

Welke Piet

Zwarte Piet
89
55%
Roetveeg Piet
74
45%
 
Aantal stemmen : 163
<<

Anoniem304

Bericht 04 Okt 2018 10:54

Re: Piet?

Joey schreef:
Cotton schreef:Uiteindelijk zal dit hele feest wel ophouden. Laat de magie van kerst maar komen. :thumbsup:

Tradities hebben een grotere kans om te blijven bestaan als ze meegaan met hun tijd. Wat dat betreft is er door de landelijke veranderingen dus nog hoop :thumbup:.

Maar de hele magie is er toch af als piet de groenteman is met zwarte vegen om z'n hoofd. Sinterklaas komt met z'n pieten uit Spanje gaat dan niet echt meer op.
<<

Anoniem248

Bericht 04 Okt 2018 11:04

Re: Piet?

Joey schreef:
Maple schreef:Ik vraag me dan eigenlijk af wat de tegenstanders nog meer willen?

Ja? Kun je niets bedenken? Is het nu volgens jou helemaal opgelost voor de tegenstanders? Ok dit staat zo lullig, maar ik bedoel het als serieuze vragen.

Het doel was dat de traditie veranderd werd, dat is nu gebeurd dmv roetveegpieten maar moet de traditie dan nóg meer aangepast worden? Of gaat het om een excuus?

Haha Cotton ja laat maar komen inderdaad! Ik vind de Amerikaanse tradities rondom kerst leuk. Ik hou echt van kerst maar kerst in Nederland vind ik maar zo matigjes omdat we in Nederland sinterklaas vieren. Die hele magie die je in andere landen rondom kerst hebt, is hier nauwelijks. Maargoed, sinterklaas vind ik dan ook weer geweldig. Lastig. Oh en ik vind Elf on a shelf zó leuk.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Okt 2018 11:06

Re: Piet?

Ken je dat verhaal van een juf die zich voor een klas kleuters omkleed als Sinterklaas? Kleuters denken vervolgens echt dat zij Sinterklaas is. Ik denk dat het voor de jongere kindjes wel wat mee valt. Misschien dat iets oudere kinderen iets sneller niet meer in Sinterklaas geloven dan.
Ik ben zelf een slecht voorbeeld. Ik heb zelf nooit echt in Sinterklaas geloofd. Als peuter vast, maar zolang ik me kan herinneren in ieder geval niet. Ik heb dus nooit (bewust) gelooft dat de Pieten in mijn dorp uit Spanje kwamen en dat gedeelte is ook niet belangrijk voor mij (geweest). En heeft dus ook weinig magie voor mij. Op het werk van mijn vader zag ik op mijn 4e of 5e dat mijn oom Sinterklaas speelde. Ondanks dit vond ik het als kind wel een hele leuke periode met cadeautjes, snoep, de tv uitzending van de intocht en de plaatselijke intocht, Sinterklaas op het werk van vader. Aan die dingen heb ik goede herinneringen. Als de piet er destijds anders uit had gezien had voor mij echt geen donder uitgemaakt. Ik snap wel dat als die herinneringen voor mensen echt gepaard gaan met de 'magie' van zwarte piet, dat het dan als een verlies voelt als dat nu verandert. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het voor een volgende generatie er minder leuk van wordt. Hangt er vanaf hoe de ouders er mee omgaan...
Laatst gewijzigd door Joey op 04 Okt 2018 11:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Okt 2018 11:10

Re: Piet?

Maple schreef:
Joey schreef:
Maple schreef:Ik vraag me dan eigenlijk af wat de tegenstanders nog meer willen?

Ja? Kun je niets bedenken? Is het nu volgens jou helemaal opgelost voor de tegenstanders? Ok dit staat zo lullig, maar ik bedoel het als serieuze vragen.

Het doel was dat de traditie veranderd werd, dat is nu gebeurd dmv roetveegpieten maar moet de traditie dan nóg meer aangepast worden? Of gaat het om een excuus?

Haha Cotton ja laat maar komen inderdaad! Ik vind de Amerikaanse tradities rondom kerst leuk. Ik hou echt van kerst maar kerst in Nederland vind ik maar zo matigjes omdat we in Nederland sinterklaas vieren. Die hele magie die je in andere landen rondom kerst hebt, is hier nauwelijks. Maargoed, sinterklaas vind ik dan ook weer geweldig. Lastig. Oh en ik vind Elf on a shelf zó leuk.


Oh ik weet niet of tegenstanders vinden dat de traditie nog meer aangepast moet worden. Heb geen reacties gezien nog. Maar wat ik me wel voor kan stellen, is dat er net zolang actief tegen geageerd wordt, dat zwarte piet nergens meer te zien is. Ik gok dat het meerendeel van de plaatselijke intochten nog met zwarte pieten gaan werken. Wat dat betreft begrijp ik best als tegenstanders nog niet tevreden zijn.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 04 Okt 2018 12:34

Re: Piet?

Wat op de NOS stond was dat ze het nog te veel blackface vinden. Maar welk gedeelte dat dan is geen idee. Want de krullen, oorbellen en rode lippen zijn weg.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

June

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 04 Okt 2017 08:46

Bericht 04 Okt 2018 12:37

Re: Piet?

Joey schreef:Ik denk dat de maatschappij er over een jaar of 50 in Nederland net zo tegen aankijkt als men nu al in het buitenland doet. Ik snap dat tradities een belangrijke houvast voor mensen zijn. Maar met voortschrijdend inzicht zijn we al heel wat tradities en gewoonten kwijtgeraakt waarvan we het nu onvoorstelbaar vinden dat mensen daar ooit mee akkoord konden gaan. Helaas kosten zulke veranderingen veel tijd, en zal deze discussie voorlopig ook nog wel aanhouden.

Dit denk ik ook. Mooi verwoord.
Elliot schreef:Hulde June, ik kan me heel goed vinden in jouw reactie!
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Okt 2018 13:05

Re: Piet?

Raven schreef:Wat op de NOS stond was dat ze het nog te veel blackface vinden. Maar welk gedeelte dat dan is geen idee. Want de krullen, oorbellen en rode lippen zijn weg.

Ah oké, dat ze het nog te zwart vinden. Tsja, dat vind ik zo geloof ik niet. En dan vraag ik me idd ook af hoe zij het wel goed vinden.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 04 Okt 2018 19:42

Re: Piet?

Ik vind de roetveegpiet prima, lijkt mij een goede oplossing. Ik vind het t belangrijkste dat iedereen met plezier het feest kan vieren. De kinderen maakt het volgens mij niets uit hoe de pieten er precies uit zien en bovendien vind ik roetveegpieten wel geloofwaardig in het verhaal.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 04 Okt 2018 20:19

Re: Piet?

De discussie zal nog wel even aanhouden, jammer dat ze de knoop toch nog niet helemaal doorhakken: https://www.ad.nl/binnenland/ntr-verdui ... ~a1b6105f/
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem273

Bericht 04 Okt 2018 20:42

Re: Piet?

Raven schreef:Wat op de NOS stond was dat ze het nog te veel blackface vinden. Maar welk gedeelte dat dan is geen idee. Want de krullen, oorbellen en rode lippen zijn weg.


Hier in Drenthe is dat (helaas) nog niet weg. Het lijkt nu juist nog meer aanwezig te zijn, door alle discussies.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 04 Okt 2018 20:55

Re: Piet?

Hier ook zo Azi.
In mijn directe kring sta ik redelijk alleen in mijn standpunt, gelukkig staat mijn man er wel hetzelfde. Vorig jaar werd bijvoorbeeld tegen A gezegd; 'Ah mag jij geen schminck van je moeder?'. Zo'n stomme opmerking.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 04 Okt 2018 21:12

Re: Piet?

Er komen ds wel zwarte pieten want dat zijn de pieten die al heel vaak door de schoorsteen zijn geweest. Net als vorig jaar dus eigenlijk..
<<

Anoniem301

Bericht 04 Okt 2018 21:57

Re: Piet?

Olíve schreef:Er komen ds wel zwarte pieten want dat zijn de pieten die al heel vaak door de schoorsteen zijn geweest. Net als vorig jaar dus eigenlijk..

Wat bedoel je precies? Als je al heel vaak door de schoorsteen bent geweest wordt nog steeds niet elk plekje op je huid
egaal zwart of donkerbruin.
<<

Joey

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6187

Geregistreerd: 31 Aug 2017 14:18

Bericht 04 Okt 2018 22:01

Re: Piet?

Zo brengt de NTR het nu niet vind ik, Carrie ..
<<

Anoniem301

Bericht 04 Okt 2018 22:38

Re: Piet?

Oh nu snap ik het. Dus in tegenstelling tot Geels bericht is er nog niks veranderd :snik:
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 05 Okt 2018 05:57

Re: Piet?

Ja, dat bedoelde ik idd. Dat de ntr een bericht heeft geplaatst dat er wel ook donkere pieten zullen zijn. En dat was vorig jaar natuurlijk ook. Maar misschien zullen de donkere pieten wel iets minder egaal geschminkt zijn. Dat zou dan iig een verschil zijn.
<<

Anoniem245

Bericht 05 Okt 2018 06:13

Re: Piet?

Ach ja, wat maakt het allemaal uit. Iedereen weet inmiddels wel dat het niet racistisch bedoeld is toch? Alleen witte pieten zal ook niet goed zijn, want dan voelt die doelgroep zich waarschijnlijk ook gepasseerd.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 05 Okt 2018 06:59

Re: Piet?

Kira schreef:Ach ja, wat maakt het allemaal uit. Iedereen weet inmiddels wel dat het niet racistisch bedoeld is toch? Alleen witte pieten zal ook niet goed zijn, want dan voelt die doelgroep zich waarschijnlijk ook gepasseerd.

Super dat het niet racistisch bedoeld is, dan kunnen we het veranderen. Niemand wil toch iets bewust aanhouden wat niet zijn/haar bedoeling is?
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem301

Bericht 05 Okt 2018 07:04

Re: Piet?

Kira schreef:Ach ja, wat maakt het allemaal uit. Iedereen weet inmiddels wel dat het niet racistisch bedoeld is toch? Alleen witte pieten zal ook niet goed zijn, want dan voelt die doelgroep zich waarschijnlijk ook gepasseerd.

Als ik elke dag tegen jou zou zeggen ‘jeetje wat ben jij dik zeg!’ En jij geeft aan dat je daar verdrietig van wordt. En ik zeg ‘oh maar zo bedoel ik het niet hoor!’ En zeg de volgende dag weer ‘jeetje wat ben jij dik’! Dat zou best gek zijn, toch?

Ik vind ook niet dat witte mensen vanuit hun white privilege kunnen bepalen voor donkere mensen hoe zij zich hierbij moeten voelen en hoe ze zp op moeten vatten.
<<

Anoniem244

Bericht 05 Okt 2018 07:14

Re: Piet?

Dat bericht over dat er ook donkere pieten zullen zijn had dat niet ook te maken met mensen met een donkerdere huidskleur die ook piet kunnen zijn?
Zoiets had ik ergens in een nieuwsbericht gelezen, weet alleen niet meer of dat bericht van ntr was

Edit: bericht van ntr gelezen en gaat dus idd niet over wat ik hierboven vroeg
Laatst gewijzigd door Anoniem244 op 05 Okt 2018 07:33, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Okt 2018 07:23

Re: Piet?

Olíve schreef:Er komen ds wel zwarte pieten want dat zijn de pieten die al heel vaak door de schoorsteen zijn geweest. Net als vorig jaar dus eigenlijk..


Ik vind dit echt zo'n laf argument van de NTR. Eigenlijk willen ze zeggen 'ja we willen gewoon nog zwarte pieten naast de roetveegpieten' maar dat durven ze waarschijnlijk niet als standpunt in te nemen en dus verpakken ze het zo. En nu het letterlijk gevraagd wordt, moeten ze maar toegeven dat er idd zwarte pieten zijn.

Ik ben zelf niet zo pro of tegen maar dit vond ik echt zo laf. Het is gewoon goed praten naar beide kampen.
Let's discover the world together.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 05 Okt 2018 07:33

Re: Piet?

Ach nou ja, laf? Ik zou niet graag degene zijn die dit moet regelen en beslissen. Wat je ook kiest, er is altijd een kamp pissig, en dan krijg je nog het stempeltje 'laf' op de koop toe.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 05 Okt 2018 07:41

Re: Piet?

Ja ik vond het wel zo'n anticlimax. Eerst een push notificatie over dat er alleen roetveegpieten komen en daarna een terugkrabbel push notificatie over dat ze wel vaak door de schoorsteen zijn gegaan dus ze zijn wel zwart en op 't laatst een push notificatie over dat ze toch zwart zijn.
Semantics schmantics.

Snap ook dat het verrekte lastig is in hun positie maar dit vond ik zo'n anticlimax.
Let's discover the world together.
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 05 Okt 2018 08:42

Re: Piet?

Carrie schreef:
Kira schreef:Ach ja, wat maakt het allemaal uit. Iedereen weet inmiddels wel dat het niet racistisch bedoeld is toch? Alleen witte pieten zal ook niet goed zijn, want dan voelt die doelgroep zich waarschijnlijk ook gepasseerd.

Als ik elke dag tegen jou zou zeggen ‘jeetje wat ben jij dik zeg!’ En jij geeft aan dat je daar verdrietig van wordt. En ik zeg ‘oh maar zo bedoel ik het niet hoor!’ En zeg de volgende dag weer ‘jeetje wat ben jij dik’! Dat zou best gek zijn, toch?

Ik vind ook niet dat witte mensen vanuit hun white privilege kunnen bepalen voor donkere mensen hoe zij zich hierbij moeten voelen en hoe ze zp op moeten vatten.


Ik vind dat wel echt een moeilijk punt Carrie. Ik ben wit dus ik weet niet hoe het voelt. Toch krijg ik wel echt het idee dat mensen dit gebruiken om zichzelf in de slachtofferrol te plaatsen. In jouw voorbeeld 'goh, wat ben jij dik zeg!' vind ik het gewoon anders. In directe zin kwets je daar echt iemand mee. In het geval van de zwarte pieten discussie vind ik het toch anders. Dat is meer in indirecte zin gekwetst worden. Er wordt in mijn ogen best veel gedaan om de traditie te veranderen om de gekwetste mensen tegemoet te komen maar toch is het voor velen niet voldoende omdat zij zich zo gediscrimineerd voelen. En als dat niet begrepen wordt, is het White privilege. Ik kan daar gewoon niet goed inkomen merk ik.
Volgens mij ben ik echt wel voor gelijkheid en dst mensen zich prettig voelen in hun omgeving. Het maakt me een beetje in de war merk ik omdat ik niet weet of er nog wel echt zuiver gecommuniceerd wordt of dat er nu een onderwerp gevonden is om eindeloos uit te melken hoe zwaar mensen met een donkerdere huidskleur het hebben.

En ik bedoel ik echt niet respectloos. Dat wil ik wel even benadrukken.
<<

Anoniem328

Bericht 05 Okt 2018 09:03

Re: Piet?

Ik ben vooral die discussie zo enorm zat. Het blijft maar doorgaan, jaar in jaar uit. Er worden geen duidelijke besluiten genomen waardoor alle partijen ontevreden blijven en het een gebed zonder einde is.

Ik ben zelf wel voor het veranderen/aanpassen van zwarte piet, althans ik snap waarom mensen zich erdoor gekwetst voelen, maar in mijn omgeving is verder niemand dezelfde mening toegedaan. Ik word er een beetje moe van om er steeds maar tegenin te gaan, want mensen snappen mijn standpunt toch niet of willen het niet snappen. Dus ik merk dat ik het zat ben en er niet meer zo zwart-wit ( :palm: ) insta als in de eerste instantie. Ik vind eigenlijk alles prima, als het gezeur maar ophoudt. Niet goed, dat weet ik, maar het moet nu eens afgelopen zijn en weer om het feest zelf draaien.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers