Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Begrafenis

<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:49

Bericht 06 Nov 2016 20:44

Begrafenis

Hoe oud was jullie kindje toen ze mee gingen naar een begrafenis? Of vanaf hoe oud zou je ze meenemen?

Wij hebben aankomende donderdag een begrafenis van oma. Onze oudste is dan precies een week 6.
Ze wil heel graag mee. Vandaag zijn we bij oma wezen kijken en ze was zo intens verdrietig. Ze was heel erg gesteld op d'r oude oma. Ze kwam er heel graag.
Woensdag is ze nog bijna oma geweest om een kusje te geven, dat wou ze.
Ze heeft nu zo veel vragen over de dood en over oma. Wij zijn christen en wij geloven dat oma nu bij opa is in de hemel bij de Here Jezus. We maken het voor haar "mooi" dat oma nu aan het dansen en aan het zingen is samen met opa voor de Here Jezus en dat oma nu geen pijn meer heeft. En ook dat we best verdrietig mogen zijn omdat we oma nu natuurlijk heel erg gaan missen maar dat oma het nu zo mooi heeft in de hemel.

Omdat ze zo intens verdrietig was vandaag zit ik weer met de vraag, doen we er goed aan om d'r mee te nemen naar de begrafenis? Ze wil zelf heel graag. Zeggen dat ze niet mag vind ik dus ook niet wat maar wat als het niet gaat donderdag of ze moet alleen maar zo huilen.
Het was echt zo moeilijk toen ze zo intens verdrietig was terwijl ze bij oma was vanmiddag.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

anoniem213

Bericht 06 Nov 2016 20:49

Re: Begrafenis

Kom ik weer met mijn kindertrauma. Ik mocht niet mee naar de begrafenis van mijn oma toen ik 5 was. Ik heb haar ook niet meer gezien. Ik ben daar nu wel overheen, maar ik ben daar echt nog jaren met vlagen verdrietig om geweest als kind. Als ze zelf aangeeft dat ze mee wil, dan zou ik haar meenemen. Ze kan misschien niet voorzien wat het inhoudt, maar het is een vorm van afscheid nemen die zij blijkbaar ziet zitten. Ik zou haar wel goed voorbereiden en misschien kijken of er iemand mee kan die eventueel met haar naar buiten kan als het moeilijk is.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 06 Nov 2016 20:50

Re: Begrafenis

N. was 1.5 toen ze meeging naar de begrafenis van de oma van mijn vriend. Wij nemen de kinderen overal mee naartoe eigenlijk. Huilen is toch niet erg, het is ook gewoon een verdrietige gebeurtenis die veel impact heeft op iedereen. Op zo'n moment toont ze haar verdriet en dat lijkt mij alleen maar goed. In ons geval zou ik de kinderen meenemen. Wij vinden het heel belangrijk dat ze ook leren omgaan met dit soort verdriet en ook op hun manier afscheid kunnen nemen.
<<

Anoniem331

Bericht 06 Nov 2016 20:56

Re: Begrafenis

Ik zou het echt doen, maakt voor haar de cirkel rond. Mijn dochter denkt nog steeds dat mijn oma in de aula ligt. Heb er zo'n spijt van dat ik haar toen niet mee genomen heb.
<<

Anoniem 179

Bericht 06 Nov 2016 21:10

Re: Begrafenis

Gecondoleerd kwak.
Laatst gewijzigd door Anoniem 179 op 16 Dec 2016 21:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 06 Nov 2016 21:12

Re: Begrafenis

Meenemen. Klaarblijkelijk begrijpt ze het hele idee, maar is ze 'gewoon' verdrietig erom. En dat mag, het is natuurlijk ook heel verdrietig. Ik denk dat ik met haar zou kijken hoe je het verdriet een plekje kan geven. Gecondoleerd met jullie verlies en sterkte bij de begrafenis.
L2014 & H2017
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:34

Bericht 06 Nov 2016 21:19

Re: Begrafenis

Onze zoon was 6 toen opa overleed..

Wij hebben er voor gekozen om hem niet mee te nemen.
Het was ook 1,5 uur verder op en we waren een dag onderde pannen.
Als dichterbij was had ik misschien wel gedaan.

Wel zijn we paar weken later naar het graf geweest met hem..
<<

P.eet

Noob

Berichten: 65

Geregistreerd: 08 Dec 2015 08:53

Bericht 06 Nov 2016 21:27

Re: Begrafenis

Mijn keuze zou zijn om haar mee te nemen. Mijn kinderen zijn nu in 1 jaar tijd naar drie begrafenissen geweest en ondanks het verdrietige praten ze er beide mooi over en kijken ze er goed op terug. Wilden overal bij zijn de laatste keer dus mochten mee rijden in de lijk wagen, hebben meegeholpen de kist te sluiten en mee geholpen dragen op hun manier. Hebben niets gevraagd maar ze vrij gelaten in wat ze wel of niet wilden. De laatste keer was dit dus intens maar goed.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:42

Bericht 06 Nov 2016 21:36

Re: Begrafenis

Toen mijn opa overleed is onze oudste wel mee geweest. Zij werd toen bijna 5 geloof ik.
Ze had niet echt een band met hem. Ik denk dat het voor jullie oudste wel fijn is om mee te gaan, maakt het plaatje misschien compleet voor haar.
Onze oudste is er nog wel eens over begonnen dat ze het zo zielig vond dat hij was overleden (ze heeft mij toen ook wel goed zien huilen). Maar verdriet hoort erbij en dat mag ze weten.

Vorig jaar is mijn oma van de andere kant van de familie overleden. Met haar had ik helemaal niet zo'n band. Daar zijn beide kids niet mee naartoe geweest. Mijn vader vond dit jammer (zijn moeder) maar voor de rest ok.

Gecondoleerd trouwens met dit verlies!

Edit, zelf ben ik vroeger als kind naar 2 begrafenissen geweest voor zover ik weet.
1 was van mijn andere opa, toen was ik net 12. daarbij vond ik het alleen gek om hem zo de grond in te zien gaan.
2e was van een goede vriendin van mijn ouders. Zij lag zonder make-up in de kist, in een witte jurk. Lijkbleek natuurlijk. Dat vond ik heel eng, daardoor durf ik eigenlijk niet meer naar overleden mensen te kijken.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:49

Bericht 06 Nov 2016 21:43

Re: Begrafenis

Bedankt! Met die positieve verhalen kan ik wat mee!

De begrafenis zou het zelfde gaan als bij opa vorig jaar dus kunnen we haar wel goed uitleggen wat er gaat gebeuren.
Wel net de juffen gemaild omdat ik niet weet hoe ze op school reageert omdat ze er zoveel mee bezig is.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 06 Nov 2016 21:43

Re: Begrafenis

Mijn oudste was 5 toen mijn vader overleed en ik ben heel blij dat we haar bij het hele proces hebben betrokken, dus ook bij de crematie (in ons geval). Ze heeft net als wij heel veel gehuild, maar ik denk niet dat ze het had willen missen. Wat Popcorn al zei hierboven, het maakte de cirkel rond.

Ik had de jongste twee trouwens ook mee, maar die waren nog te jong om het echt te beseffen. Ik had mijn schoonouders gevraagd bij te springen en de twee jongsten op te vangen als het nodig was, zodat ik me zelf op mijn eigen verdriet en dat van mijn moeder kon richten. Mijn man ontfermde zich over de oudste. Ik vond het heel fijn dat ze er alle drie bij waren.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Minty

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 55

Geregistreerd: 15 Jun 2016 21:09

Bericht 06 Nov 2016 22:14

Re: Begrafenis

Wij hebben vorig jaar onze drie kinderen van destijds 7, 5 en 2,5 meegenomen naar de begrafenis van mijn opa. Ze zijn ook een aantal keren mee wezen kijken toen hij opgebaard lag. In het begin vonden ze het eng maar uiteindelijk kreeg opa een kus van alle drie. Het heeft zeker geholpen bij het verwerken.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:49

Bericht 06 Nov 2016 22:24

Re: Begrafenis

De jongste is bijna 2 en de middelste bijna 4. De middelste vond het raar en maar niks. Die was zo weer weg. De jongste die was alles aan het benoemen wat ze zag... bril, tiktak, bloem maar zij vond het na 2 minuten ook wel genoeg.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Nov 2016 08:55

Re: Begrafenis

Gecondoleerd Kwak!

Y was ruim vijf toen ze voor het eerst ging, dat was toen mijn neef was overleden. Afgelopen zomervakantie - een jaar later - is mijn oom overleden, toen is ze ook weer meegeweest en E was er toen ook bij, dat ging ook goed. Toen mijn eigen oma was overleden waren alle achterkleinkinderen er, die waren toen nul, bijna vier, vijf en acht jaar. Mijn kinderen waren er toen nog niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 07 Nov 2016 09:25

Re: Begrafenis

Gecondoleerd Kwak, veel sterkte de komende tijd.

Ik heb mijn zoon vorige maand ook mee genomen naar de herdenkingsdienst van mijn tante, ze werd in besloten kring gecremeerd en daarna was er een herdenkingsdienst en aansluitend een borrel. Mijn zoon snapte er nog niet veel van, maar ik vond het zelf fijn dat hij er bij was, hij hoort er toch bij en hij deed het ook echt heel goed, ook kreeg ik later van mijn nichten ( dochters van mijn tante) te horen dat ze het fijn vonden dat hij er was, hun eigen kinderen waren er ook bij, 4, 6 en 8 jaar oud.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 07 Nov 2016 09:32

Re: Begrafenis

Als ze zelf heel graag wil zou ik haar sowieso meenemen. Ook als ze misschien heel erg moet huilen. Dat is dan toch verdriet dat eruit moet. Mijn mening is dat een uitvaart echt wel bijdraagt aan de verwerking, en ook troost geeft (samen rouwen, herinneringen ophalen).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 07 Nov 2016 10:25

Re: Begrafenis

Ik zou haar ook meenemen, net als Susan zegt, draagt wel bij aan de verwerking. Mijn oudste was 5 toen hij meeging naar de begrafenis van onze 'oude' oma. Wij waren heel erg close met haar en we hebben er toen ook voor gekozen om mee te gaan in zijn wensen. Zo wilde hij graag ook zand scheppen als oma begraven werd. We hebben dat dus ook laten doen. Ook heeft hij haar gezien in de kist, we hebben alles geprobeerd uit te leggen aan hem en open over te zijn. Bij hem is dat heel erg goed verwerkt. Mijn andere zoontje van 3 is niet meegeweest en heeft nu nog steeds een hoop vragen en nog steeds erg verdrietig erom. Is nu een half jaar geleden.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:24

Bericht 07 Nov 2016 12:22

Re: Begrafenis

Meenemen! Oudste is mee geweest naar de begrafenis van haar opa (mijn schoonvader) toen ze bijna 3 was. Ze kon op haar manier afscheid nemen en gaf het naderhand een plekje. Als we dat niet hadden gedaan, weet ik zeker dat ze er last van had gehad het boekje niet te kunnen sluiten. Vorig jaar is ze ook mee geweest naar de begrafenis van mijn opa. Zelfde verhaal. Ze praat er ook heel open over en weet dat het erbij hoort.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 07 Nov 2016 20:53

Re: Begrafenis

Gecondoleerd Kwak, sterkte met deze verdrietige tijd.

Ik ga mee met mijn bovengangers en zou haar meenemen. Ze kende je oma goed, was gek op haar, dan is het laatste afscheid ook belangrijk. Inderdaad om het rond te maken zoals anderen zeggen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 07 Nov 2016 21:46

Re: Begrafenis

Gecondoleerd! Ik zou haar zeker meenemen!

B was 2,5 toen mijn moeder overleed, geen haar op mijn hoofd die er aan dacht haar niet mee te nemen. Mijn moeder was gek op haar, zij hoort bij ons, en dus ook op de uitvaart van mijn moeder.
Ik had wel 2 vriendinnen in de zaal die haar opvingen als het echt niet zou gaan (was niet nodig), en haar opvingen zodat ik na de uitvaart kon condoleren etc.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Filoria