Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kerstdiner

<<

anoniem213

Bericht 06 Dec 2016 21:58

Re: Kerstdiner

Caulfield schreef:June, zoek jij nou ook een recept voor je vega soep of heb je die juist covered? Want ik heb een toprecept voor je!

Ja, graag!
<<

anoniem213

Bericht 06 Dec 2016 22:08

Re: Kerstdiner

Marin schreef:Oh man, you're good Kreeft!

Kreeft schreef:
Secreto Iberico, met grove mosterjus en kersenchutney


En dit is mijn nieuwe favoriete stukje vlees. Zo lekker! Ik ga die combi ook eens proberen. Ik maak het met een romescosaus.

Heerlijke tips verder!

June:

Kerstavondspiesjes:
Beetje Jamaican Jerk rub over kippendij stukjes met ananas
Peperige garnalen
Soort Griekse kofte
Italiaanse polpettine, kleine gehaktballetjes met Italiaanse kruiden, pecorino en pijnboompitten er in
Of Aziatische gehaktballetjes/platte burgertjes, van half of half gehakt, of als je iets anders leuks wilt, voor de helft half om half gehakt en voor de helft garnaalgehakt (gewoon een zakje Hollandse garnalen door de blender), met Aziatische smaken in de balletjes, zoals sojasaus, limoenrasp, gember, vissaus, etc, en dan door de sesamzaadjes gerold.

Salade weet ik even niet zo goed, hangt ook beetje van de soep af denk ik.

Leuk, thanks!

Ik vind salade ook moeilijk, want er komen dus gerechten bij waar ik niet van weet wat het is.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 07 Dec 2016 08:22

Re: Kerstdiner

Tweede Kerstdag komt er hier veel familie. 10 volwassenen. Wij doen geen diner aan tafel maar een koud en warm buffet neerzetten en ieder eet gewoon op de bank terwijl we cadeautjes voor elkaar pakken onder de kerstboom en Home Alone kijken. Traditie.
Ik zal 2 pannen soep maken, stokbrood met smeersels neerzetten, zelfgemaakte saucijzenbroodjes, een visschotel met o.a. gerookte zalm en paling, eiersalade, enz op de tafel zetten.
Verder maken we nog pasteitjes met ragoût en zet ik een salade op tafel.
Op de salontafel staan verder nog kerstkransjes en kerstchocolade voor 's middags bij de koffie en thee.
04-2014
10-2015
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 07 Dec 2016 08:52

Re: Kerstdiner

Oh pasteitjes met ragout, heerlijk! Daar heb ik ook wel weer zin in, maar weet niet of de we de kerstlunch bij m'n moeder nog halen. Denk dat we dan alweer in de auto zitten naar de volgende.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 10 Dec 2016 13:51

Re: Kerstdiner

We hebben alvast een proefversie gemaakt van de taart voor het kerstdessert! :kerstboom:
Gingerbread pear tarte tatin in onze Lodge skillet (gietijzeren pan). Hij is goed gelukt! Maar wel redelijk zwaar van smaak met veel molasses en kruiden er in, dus we maken er misschien wat citroenroom bij of een bolletje vanilleijs.

Afbeelding
Let's discover the world together.
<<

Anoniem318

Bericht 10 Dec 2016 15:30

Re: Kerstdiner

Wauw, wat mooi en het klinkt ook nog heel lekker! Ik hou enorm van citroenroom, maar vanilleijs erbij klinkt ook super.
<<

Geel

Bericht 13 Dec 2016 16:25

Re: Kerstdiner

Ziet er erg kerstig uit zo, Marin!

Ik heb even een vraag. Voor Kerst doet in onze familie iedereen een gang. Het zijn niet héél erg kookliefhebbers én het moet officieel ook allemaal een verrassing blijven volgens de meerderheid, dus ik heb het nakijken met m'n 'laten-we-iets-speciaals-doen-en-dat-goed-op-elkaar-afstemmenidee. Nu wil het lot ook nog eens dat ik het tussengerecht heb, OF ALL DISHES. Maar ik laat me niet kisten, ik wil een moeilijk en heerlijk tussengerecht maken. Inmiddels heb ik weten te ontfutselen dat het voorgerecht courgette-rucolasoep wordt met een gevulde champignon of asperge met parmaham wordt. Het hoofdgerecht is rollade met aardappels en twee groenten, volgens mij spruiten en nog wat.

Dusss. Waar denken jullie aan? Ik wil liefst iets met vis of vega. Zat ook te denken aan iets met appel, gevuld of gepoft ofzo, lijkt me heerlijk voorafgaand aan een rollade, maar ik vind het ook weer wat te makkelijk. Anyway, ik kan wel wat ideeën gebruiken. Waar denken jullie aan?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Dec 2016 16:33

Re: Kerstdiner

Haha toch wat weten te ontfutselen dus, Geel! Ook veel handiger toch? Anders heb je straks allemaal vis of vlees. Klinkt alsof je nog best wat kanten op kunt.

Bij een tussengerecht denk ik aan iets kleins en een beetje iets lichts/fris, om tussen de gerechten door weer wat eetlust op te wekken. Jij dacht aan iets met vis en iets met appel. Ik dacht aan een coquille met appelsalade of zoiets. Toen ging ik dat googlen en vond ik dit Gordon Ramsay gerechtje. Was not disappointed:

https://www.gordonramsay.com/gr/recipes ... ple-salad/
En deze vond ik ook nog:
http://www.greatbritishchefs.com/recipe ... ops-recipe

Misschien zoiets? Licht en fris?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem273

Bericht 13 Dec 2016 16:44

Re: Kerstdiner

Ik ben er ook eindelijk uit!

Voorgerecht: trio van courgette (rolletje met tonijn, soepje en koekje)

Hoofdgerecht vlees: rund uit de oven

Hoofdgerecht vegetarisch: gevulde portabello's

Bijgerechten: aardappel torentjes, pommes duchess, frietjes met schil, zoete aardappelpuree, geroosterde pompoen uit de oven, iets met paddenstoelen.

Toetje: gingerbread tulband met witte chocolade, poedersuiker, (voor broer met lactose-intolerantie een aparte muffin)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 13 Dec 2016 16:45

Re: Kerstdiner

Klinkt goed Azi! Jij eet tegenwoordig wel vis he? Mooi divers menu heb je gemaakt en ik zou me verheugen op je bijgerechten en je toetje als ik bij je kwam eten.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem273

Bericht 13 Dec 2016 17:02

Re: Kerstdiner

Marin schreef:Klinkt goed Azi! Jij eet tegenwoordig wel vis he? Mooi divers menu heb je gemaakt en ik zou me verheugen op je bijgerechten en je toetje als ik bij je kwam eten.


Klopt, ik eet wel weer vis. Mijn oudste broer is volledig vegetariër dus voor hem laat ik de tonijn weg en bedenk ik een andere vulling voor het courgette rolletje.
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8837

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:17

Bericht 20 Dec 2016 11:13

Re: Kerstdiner

Kerstavond eten we bij mijn schoonouders en verzorgen wij het voorgerecht. We maken wortelsoep en 2 soorten wraps met gerookte zalm en met ham.
Eerste kerstdag zijn we lekker met ons gezin en gaan we gourmetten.
Tweede kerstdag eten we bij mijn ouders en hoeven we niks te doen.
2012
2016
2020

Instagram
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 20 Dec 2016 11:29

Re: Kerstdiner

Wij eten kerstavond bij mijn ouders. Wat we eten weet ik nog niet.

Eerste kerstdag zijn we als gezin gewoon thuis. We eten spitskool stamppot met buikspek :laughcry:
Onze oudste eet de laatste tijd heel slecht, en dit vindt ze lekker. 's Avonds als de meiden slapen hebben wij nog lekkere hapjes, kaasplankje etc.
Daarnaast moeten we voor 2e kerstdag genoeg voorbereiden vanwege de verjaardag van Mn man dus het komt ons prima uit om de 25e makkelijk te eten.

Voor de 26e maken we een paar schalen lasagne en pastasalade met een Italiaanse salade. Daarnaast nog allerlei hapjes waar ik nog niet helemaal uit ben.

Niks super kerstig dus maar voor ons prima. Mijn man houdt gewoon niet van kerst omdat ie dan ook jarig is (en omdat het kerst is houdt ie ook niet van zijn verjaardag :laughcry: ) daarom houden wij het simpel. Als de meiden wat ouder zijn en iets makkelijker eten wil ik wel wat meer aan het eten doen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 20 Dec 2016 19:48

Re: Kerstdiner

Nou ik ben dus eerste kerstdag echt vrij, en vriend heeft zijn vader beloofd dat hij hier kan komen eten :palm:
Normaal gesproken vind ik dat hartstikke gezellig, maar nu moet ik de twee dagen daarvoor werken én tweede kerstdag ook, en daar zie ik nu al tegen op met mijn energielevel momenteel.

Ik zit er nu aan te denken om te gaan kaasfonduen, en mijn schoonvader te vragen of hij dan een zuurdesembrood voor daarbij bakt. Hij maakt echt heerlijke zuurdesembroden!
De kaas bestel ik dan wel via mijn werk, en de tafel dek ik dan een beetje kerstachtig.
Misschien dat ik nog een kersttaart bak ofzo als dessert, mocht ik daar die dag zin in hebben.
10.04.17
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Dec 2016 20:09

Re: Kerstdiner

Kerstavond zijn we met zijn tweetjes, en eten we allerlei lekkere hapjes: brood met smeersels, sushi, ovenbitterballen oid, gegrilde courgette, olijven. We weten nog niet exact wat, maar zoiets zal het worden.

Eerste kerstdag komen de ouders en broers van mijn man eten. Dan hebben we het volgende menu:
Rosbiefroosje met geitenkaas
*
Pasteitje met paddenstoelenragout (allebei zelfgemaakt)
*
Gevulde varkenshaas (recept Jamie Oliver)
Krieltjes
Pommes duchesse
Mediterrane groenteschotel (recept Allerhande)
Salade
*
Panna cotta met karamel en zeezout
*
Koffie en thee met kerstchocolade

Tweede kerstdag gaan we met mijn ouders bij mijn zus eten. Ik geloof dat mijn moeder vooraf kipcocktail maakt. Verder weet ik het nog niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 20 Dec 2016 20:18

Re: Kerstdiner

Ik geef je groot gelijk Saga!

Klinkt lekker, mizz_s, vooral dat toetje!
Let's discover the world together.
<<

anoniem213

Bericht 20 Dec 2016 20:49

Re: Kerstdiner

Oh, ik zou hetzelfde doen, Saga. Heel verstandig lijkt me dat!

Ik heb ook besloten en net alle boodschappen besteld!

Kerstavond:
Gourmetten met:
Verschillende groentes, aardappels, brood etc.
Huisgemaakte kruidenboter
Spiesjes van varkenshaas gemarineerd in honing-mosterdmarinade
Biefstukpuntjes met rodewijnsaus
Garnalenspiesjes met rode peper en knoflook
Huisgemaakte hamburgertjes
Salade van gegrilde groenten (o.a. venkel, aubergine, courgette)

Toetje: frambozenmousse met witte chocolade (beetje zomers, maar ook wel fris na een wat zwaar hoofdgerecht).

Eerste kerstdag:
Heldere paddenstoelensoep met sherry
Salade met knoflookgarnalen, mango, avocado, komkommer, puntpaprika en citroenmayo

Tweede kerstdag:
Koud voorgerecht: Tartaar van pompoen en mango met een coquille met groene aspergetips en babyspinazie
Bijgerecht groente: Spies met groenten uit de oven en ik maak een salade van alles wat over is van de dagen ervoor, dus de exacte details heb ik nog niet.
<<

anoniem213

Bericht 20 Dec 2016 20:49

Re: Kerstdiner

Azi, heb jij een recept van het courgettekoekje? Klinkt interessant!
<<

Anoniem273

Bericht 20 Dec 2016 21:11

Re: Kerstdiner

June schreef:Azi, heb jij een recept van het courgettekoekje? Klinkt interessant!


Ik ga deze uitproberen:

http://www.justataste.com/5-ingredient- ... rs-recipe/

Lekker menu heb je!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 20 Dec 2016 21:20

Re: Kerstdiner

Ik hoop het Marin. Ik ben niet goed in toetjes en weet meestal niets te bedenken, maar dit kwam ik toevallig tegen, en volgens mij is het heel simpel te maken, en het moet vooraf gemaakt worden en dat vind ik ook fijn. Ik hoop dat het net zo lekker wordt als het klinkt.

Hmm, June, lekkere dingen heb je bij de gourmet. Ik wilde ook eens gourmetten dit jaar, dat doen we namelijk nooit, maar ik kreeg mijn man maar niet enthousiast. Dus toch maar een traditioneel diner weer.
<<

Anoniem315

Bericht 20 Dec 2016 21:29

Re: Kerstdiner

Eerste kerstdag komen mijn ouders, broer en zus en schoonzus, zwager en kinderen hier eten. 8 volwassenen en 6 kinderen.

De borrel, het voorgerecht en nagerecht worden geregeld. Ik ga maken:

- kip Hawaï uit de oven (met ananas, ham en kaas)
- hamburgers
- kipfingers
- krieltjes
- groene salade
- rode kool
- boontjes

Heel simpel dus. Maar ik houd niet echt van koken, haha!
<<

Odil

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 120

Geregistreerd: 17 Nov 2015 21:31

Bericht 20 Dec 2016 21:31

Re: Kerstdiner

Heb nog geen idee wat ik ga eten met kerst. Waarschijnlijk een maaltijd salade van de AH. Heb namelijk avonddiensten met kerst :12:
Wisper words of wishdom, let it be.
<<

Anoniem273

Bericht 21 Dec 2016 07:22

Re: Kerstdiner

Ik heb hulp nodig... het recept dat mijn broer heeft uitgekozen heeft nu ineens maar 2 sterren op AH.nl. Gisteren hebben we de spullen al gekocht en de kruiden die door de kruidenboter gaan, lijken ons ook niet lekker.

Dit is het recept:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... uidenboter

Wie heeft er tips of een succes recept met Black Angus ribeye roll? Ik heb er echt nul verstand van, ben al mijn halve leven vegetariër/pescotariër.
Laatst gewijzigd door Anoniem273 op 21 Dec 2016 07:40, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 21 Dec 2016 07:34

Re: Kerstdiner

Aziraphale schreef:
June schreef:Azi, heb jij een recept van het courgettekoekje? Klinkt interessant!


Ik ga deze uitproberen:

http://www.justataste.com/5-ingredient- ... rs-recipe/

Lekker menu heb je!

Ziet er heerlijk uit! Misschien maak ik die ook nog wel tweede kerstdag. Dat vindt mijn neefje vast leuk!

Mizz_S: ik vind het zo fijn dat je je met gourmetten wel lekker kunt uitleven op het maken van dingen, maar de avond zelf niks meer hoeft te doen! Je hoeft niet per se een kant-en-klaar gourmetpakket bij AH te halen. Misschien heeft je vriend een beperkt beeld :P.
<<

anoniem213

Bericht 21 Dec 2016 07:36

Re: Kerstdiner

Aziraphale schreef:Ik heb hulp nodig... het recept dat mijn broer heeft uitgekozen heeft nu ineens maar 2 sterren op AH.nl. Gisteren hebben we de spullen al gekocht en de kruiden die door de kruidenboter gaan, lijken ons ook niet lekker.

Dit is het recept:

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... uidenboter

Wie heeft er tips of een succes recept met Black aanbid ribeye roll? Ik heb er echt nul verstand van, ben al mijn halve leven vegetariër/pescotariër.

Ik zou die al-andalus weglaten uit de boter en eventueel vervangen door knoflook. Verder even geen goede tips, maar er komen hier mensen voorbij die je kunnen helpen. Dat vertrouwen heb ik. Wat balen zeg!
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers