Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rtl stopt met zwarte Piet

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Okt 2016 12:20

Rtl stopt met zwarte Piet

http://www.rtlnieuws.nl/nederland/rtl-s ... -roetvegen
© RTL
"RTL stopt met Zwarte Piet. Het mediabedrijf kiest voortaan voor pieten met roetvegen. Volgens RTL past Zwarte Piet niet meer in het huidige tijdsbeeld.

Schoorsteen Piet, die bij de zender vanaf nu gewoon Piet heet, heeft zwarte vegen op zijn gezicht omdat hij door de schoorsteen komt."

Ik ben erg blij hiermee, maar ik ben dan ook een 'tegenstander'.
Hoe vinden jullie deze ontwikkeling?
R. 2013
D. 2016
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 24 Okt 2016 12:44

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Heel goed!
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Geel

Bericht 24 Okt 2016 12:50

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik ben er blij mee en vind het niet meer dan logisch. Stoer ook!
<<

Anoniem197

Bericht 24 Okt 2016 12:51

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik ben voorstander van 'zwarte' piet. En dan bedoel ik dus geen gekleurde pieten maar zoiets als roetvegen vind ik een prima oplossing.
Hopelijk volgt het sinterklaasjournaal hierin en is de discussie nu voorbij.
Als het sinterklaasjournaal hierin niet mee gaat, kan je net zo goed stoppen met heel het feest. Is er toch niets meer aan omdat het geen geheel is.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Okt 2016 12:55

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Dubbel.

Ik snap wel dat ze op deze manier tegemoet willen komen aan de tegenstanders. Toch vind ik het jammer dat de discussie is gestart op basis van bepaalde ideeën, die niet kloppen met de ontwikkeling van Zwarte Piet in het Sinterklaas spel.

Ondertussen leg ik me er maar bij neer dat tegenstanders die het slaven verhaal geloven gaan winnen en dat er op deze manier een bepaalde cultuur met bijhorende tradities kapot worden gemaakt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Geel

Bericht 24 Okt 2016 12:58

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Wat is het verhaal volgens jou dan, Silly-One?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 24 Okt 2016 13:03

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Het lijkt mij een prima oplossing, voor de kinderen maakt het niks uit, het feest blijft bestaan en voor alle partijen is het denk ik een prettige oplossing.
Ik hoop dan ook dat dit voorbeeld gevolgd wordt en dat deze discussie gestopt kan worden, of nou ja, ik heb niks tegen een goede discussie maar wel de manier waarop deze gevoerd wordt.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Okt 2016 13:05

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind het op zich wel een mooi compromis, hoewel ik zelf voorstander van zwarte Piet blijf. Maar ik vind dit beter verklaarbaar door de roet en dus logischer dan regenboog Piet of iets dergelijks.
Het enige waar ik bang voor zou zijn is dat met die vegen zwart en verder blanke huid de Pieten echt te herkenbaar zullen zijn. Niet zozeer die van tv maar wel als je dat thuis doorvoert en ome Harry als Piet komt spelen en de kindjes hem direct herkennen. Dat zou ik zonde vinden.
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 24 Okt 2016 13:09

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ja, daar moet je wel even een goede oplossing voor vinden. Flink zwarte vegen dan maar en die muts goed over z'n oren trekken.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Okt 2016 13:10

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Dat de sint hulp nodig had en dat hij daardoor mensen in dienst heeft genomen. Het is totaal geen verwijzing naar de slavernij.
Het is een discussie waarbij ik nu al weet dat ik een hoop mensen tegen mij ga krijgen dus ik begin er niet eens aan.
In elk geval heeft de slavernij er niks mee te maken in mijn ogen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Okt 2016 13:32

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Silly-One schreef:Dat de sint hulp nodig had en dat hij daardoor mensen in dienst heeft genomen. Het is totaal geen verwijzing naar de slavernij.
Het is een discussie waarbij ik nu al weet dat ik een hoop mensen tegen mij ga krijgen dus ik begin er niet eens aan.
In elk geval heeft de slavernij er niks mee te maken in mijn ogen.



En die mensen zien er toevallig allemaal uit als negers? Ik vind dit juist een goede ontwikkeling van rtl, Piet is Zwarte Piet geworden door roetvegen in de schoorstenen en nu komt zijn uiterlijk eindelijk overeen met dit verhaal. Dat puntje herkenbaarheid, wat Marin ook aandraagt, is het enige waar ik ook nog mijn twijfels bij heb. Maar meestal huur je toch relatief onbekende mensen in als Piet?

♥♥
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 24 Okt 2016 13:34

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

minoessepoes schreef:Het lijkt mij een prima oplossing, voor de kinderen maakt het niks uit, het feest blijft bestaan en voor alle partijen is het denk ik een prettige oplossing.
Ik hoop dan ook dat dit voorbeeld gevolgd wordt en dat deze discussie gestopt kan worden, of nou ja, ik heb niks tegen een goede discussie maar wel de manier waarop deze gevoerd wordt.


Dit zou ik ook getypt kunnen hebben. Het enige wat mij inderdaad lastig lijkt is dat Pieten met roetvegen wel een stuk herkenbaarder zijn. Maar dat is een praktisch probleem, dus daar wordt vast wel een oplossing voor gevonden.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43708

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Okt 2016 13:36

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Elliot schreef:Dat puntje herkenbaarheid, wat Marin ook aandraagt, is het enige waar ik ook nog mijn twijfels bij heb. Maar meestal huur je toch relatief onbekende mensen in als Piet?


Nou ja, wij hadden vroeger in de straat altijd Sint en Pieten waarbij één van de vaders dan Sint was en de oudere kinderen uit de straat (vaak oppas) dan Piet waren. Maar ook die werden soms wel herkend, ook met heel gezicht vol schmink. Dat voorkom je toch niet denk ik, maar een blank gezicht met enkele vegen is natuurlijk wel veel makkelijker te herkennen. Dus dat zou ik dan wel jammer vinden als ouder, om te merken dat m'n kind al minder snel geloofd omdat het te herkenbaar wordt.

Ik heb als kind ook altijd geleerd dat Zwarte Piet zwart is vanwege het roet uit de schoorsteen. Volkomen plausibel als kind. Dat het grote oorbellen en rode lippen had heb ik zelf als kind nooit geassocieerd met slavernij, maar ik snap wel dat de volwassenen er zo naar kijken. In die zin vind ik het goed dat er wel iets aan gedaan word, maar ik had het zelf wel leuker gevonden als de traditie was blijven bestaan zoals 'ie was.

Maar goed, dan lijkt dit me mooi compromis, voor de kinderen misschien juist ook duidelijker waarom er enkele vegen op het gezicht zitten.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem328

Bericht 24 Okt 2016 13:37

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Een hele goede ontwikkeling!!
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 24 Okt 2016 13:40

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Marin schreef:Ik vind het op zich wel een mooi compromis, hoewel ik zelf voorstander van zwarte Piet blijf. Maar ik vind dit beter verklaarbaar door de roet en dus logischer dan regenboog Piet of iets dergelijks.
Het enige waar ik bang voor zou zijn is dat met die vegen zwart en verder blanke huid de Pieten echt te herkenbaar zullen zijn. Niet zozeer die van tv maar wel als je dat thuis doorvoert en ome Harry als Piet komt spelen en de kindjes hem direct herkennen. Dat zou ik zonde vinden.


Mee eens. Mijn oudste dochter had vorig jaar helemaal niet door dat er pieten waren met alleen vegen in hun gezicht. Wel vond ze die gekleurde pieten (stroopwafel / clowns etc.) erg vreemd. Dat klopte volgens haar niet.
Ik vind het wel jammer dat het hiermee een stuk meer herkenbaar word.

Eigenlijk denk ik door alles dat het hele sinterklaasfeest over een paar jaar niet meer bestaat. Ik hoop dat mijn jongste dochter het nog mee kan krijgen. Maar ik vermoed dat door continue de discussie in het openbaar (media) op tijden waarop ook kinderen tv kijken of radio luisteren kinderen niet lang meer geloven in het hele gebeuren.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Anoniem301

Bericht 24 Okt 2016 13:42

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Heel goed! Ben blij met deze ontwikkeling, niet meer dan logisch ook.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 24 Okt 2016 13:51

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

De charme zal inderdaad verdwijnen voor een groot deel nu je inderdaad niet meer de buurman in kan huren als piet. Ik denk echt dat een groot deel van het plezier van het sinterklaasfeest verloren gaat. Daar is denk ik ook geen oplossing voor want vaak is het bij een groot deel van de mensen een vriendendienst en ik denk niet dat iedereen het geld heeft om een professionele sint en piet in te gaan huren. De magie verdwijnt toch als je ineens ome jan en de slager op de hoek mee ziet lopen bij de intocht.

Ik ben nooit een voorstander geweest van groene, gele, stroopwafel etc pieten maar de discussie an sich heeft er ook al voor gezorgd dat het feest er minder leuk op is geworden dus ik kan me wel vinden in de roetvegen.

Ben erg benieuwd wat de uitgesproken tegenstanders ervan vinden. Ik geloof namelijk niet dat ze zich nu terug zullen trekken uit de publiciteit maar dat ze nu met de billen bloot moeten en aan moeten geven waar het hen echt om te doen is. Hiermee doel ik op het gegeven dat ik verwacht dat zij onder meer het slavernij verleden aan de kaak willen gaan stellen met als doel een financiële compensatie.
<<

Anoniem315

Bericht 24 Okt 2016 13:52

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Helemaal prima! Iemand moet het voortouw nemen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 24 Okt 2016 14:04

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik ben blij dat er een oplossing lijkt te komen voor een langslepende discussie. Inmiddels heb ik niet meer echt een eigen mening over welke kleur hij nu moet hebben: het enige dat ik wil is dat dit feest niet verdwijnt. Dat vind ik namelijk oprecht zonde van het feest.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 24 Okt 2016 14:05

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Caro schreef:Ik ben blij dat er een oplossing lijkt te komen voor een langslepende discussie. Inmiddels heb ik niet meer echt een eigen mening over welke kleur hij nu moet hebben: het enige dat ik wil is dat dit feest niet verdwijnt. Dat vind ik namelijk oprecht zonde van het feest.



Hear hear!

♥♥
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8475

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 24 Okt 2016 14:10

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind het stoer van RTL dat ze deze beslissing nemen, vooral omdat ik denk dat een deel van hun achterban er anders over denkt.

Zelf vind ik roetvegen inderdaad de beste oplossing.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 24 Okt 2016 14:23

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik denk dat het goed is dat ze een duidelijk standpunt innemen, maar waarom dan niet voor iedere tv zender hetzelfde!

Ik vind roetvegen prima, duidelijk ook komt door de schoorsteen. Maar hoe ga ik groene, gele, stroopwafel etc pieten uitleggen aan F.?
⁠♡♡♡
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Okt 2016 14:29

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Uffe schreef:Ik denk dat het goed is dat ze een duidelijk standpunt innemen, maar waarom dan niet voor iedere tv zender hetzelfde!

Ik vind roetvegen prima, duidelijk ook komt door de schoorsteen. Maar hoe ga ik groene, gele, stroopwafel etc pieten uitleggen aan F.?


Moet je dat uitleggen?

R is 3,5 en denkt/vindt/weet dat pieten alle kleuren hebben. Dit heb ik niet met complete onderbouwing aan hem verteld, hij weet gewoon niet beter. Piet is Piet. Vroeger waren alle pieten zwart maar nu hebben pieten alle kleuren.
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem313

Bericht 24 Okt 2016 14:30

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Siem schreef:
Ben erg benieuwd wat de uitgesproken tegenstanders ervan vinden. Ik geloof namelijk niet dat ze zich nu terug zullen trekken uit de publiciteit maar dat ze nu met de billen bloot moeten en aan moeten geven waar het hen echt om te doen is. Hiermee doel ik op het gegeven dat ik verwacht dat zij onder meer het slavernij verleden aan de kaak willen gaan stellen met als doel een financiële compensatie.


Meen je dat echt? Op basis waarvan denk je dat?
Ik denk dat 'de tegenstanders' een hele pluriforme groep is die om verschillende redenen en met verschillende ervaringen een standpunt innemen. Zelf ben ik ook een tegenstander van Zwarte Piet, maar ik ben niet bezig met compensatie - al zou ik willen, witter dan ik komen ze niet, dus er valt weinig te compenseren :smile:
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9419

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 24 Okt 2016 14:35

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Spencer schreef:
Uffe schreef:Ik denk dat het goed is dat ze een duidelijk standpunt innemen, maar waarom dan niet voor iedere tv zender hetzelfde!

Ik vind roetvegen prima, duidelijk ook komt door de schoorsteen. Maar hoe ga ik groene, gele, stroopwafel etc pieten uitleggen aan F.?


Moet je dat uitleggen?

R is 3,5 en denkt/vindt/weet dat pieten alle kleuren hebben. Dit heb ik niet met complete onderbouwing aan hem verteld, hij weet gewoon niet beter. Piet is Piet. Vroeger waren alle pieten zwart maar nu hebben pieten alle kleuren.


Weet ik niet haha! Misschien ook niet, als ik er geen aandacht aan besteed is het inderdaad gewoon piet. Ik denk dat we als volwassenen wel eens teveel nadenken!
⁠♡♡♡
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers