Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rtl stopt met zwarte Piet

<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 24 Okt 2016 14:48

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Caulfield schreef:
Siem schreef:
Ben erg benieuwd wat de uitgesproken tegenstanders ervan vinden. Ik geloof namelijk niet dat ze zich nu terug zullen trekken uit de publiciteit maar dat ze nu met de billen bloot moeten en aan moeten geven waar het hen echt om te doen is. Hiermee doel ik op het gegeven dat ik verwacht dat zij onder meer het slavernij verleden aan de kaak willen gaan stellen met als doel een financiële compensatie.


Meen je dat echt? Op basis waarvan denk je dat?
Ik denk dat 'de tegenstanders' een hele pluriforme groep is die om verschillende redenen en met verschillende ervaringen een standpunt innemen. Zelf ben ik ook een tegenstander van Zwarte Piet, maar ik ben niet bezig met compensatie - al zou ik willen, witter dan ik komen ze niet, dus er valt weinig te compenseren :smile:


Ja dat denk ik echt. Maar ik zie dat ik me niet helemaal duidelijk heb uitgedrukt mbt uitgesproken tegenstanders. Hiermee doel ik op mensen zoals Quincy Gario, Kevin P Roberson etc. die zich profileren als tegenstanders maar die in mijn ogen (hiernaast) een ander doel hebben wat ze willen bereiken door gebruik te maken van de publiciteit die ze genereren door deze discussie. Als dit het compromis wordt dan zullen ze op andere wijze in de publiciteit moeten komen. Ik geloof niet in de oprechtheid van deze mensen mbt de pieten-discussie.

Ik zie me zelf niet als voor- of als tegenstander simpelweg omdat ik me niet in de argumenten kan vinden van beide partijen die meer dan eens te ver zijn gegaan. Mijn standpunt is simpel als het zo'n groep kwetst dan moet je tot een compromis komen en dat is roetvegen. Het creëren van gekleurde pieten heb ik en zal ik ook nooit begrijpen omdat dit niet strookt met het schoorsteenverhaal.
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 11:10

Bericht 24 Okt 2016 15:15

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Uffe schreef:
Spencer schreef:
Uffe schreef:Ik denk dat het goed is dat ze een duidelijk standpunt innemen, maar waarom dan niet voor iedere tv zender hetzelfde!

Ik vind roetvegen prima, duidelijk ook komt door de schoorsteen. Maar hoe ga ik groene, gele, stroopwafel etc pieten uitleggen aan F.?


T.had het vorig jaar echt niet door hoor. Alleen stroopwafel en clowns vond ze niet kloppen en eng. Maar verder was alles prima, iedereen met zo'n pak was gewoon een piet.

Moet je dat uitleggen?

R is 3,5 en denkt/vindt/weet dat pieten alle kleuren hebben. Dit heb ik niet met complete onderbouwing aan hem verteld, hij weet gewoon niet beter. Piet is Piet. Vroeger waren alle pieten zwart maar nu hebben pieten alle kleuren.


Weet ik niet haha! Misschien ook niet, als ik er geen aandacht aan besteed is het inderdaad gewoon piet. Ik denk dat we als volwassenen wel eens teveel nadenken!
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Okt 2016 15:30

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Maar.. op de plaatjes die ik nu langs zie komen, zie ik inderdaad een blanke Piet met roet vegen. Geen rode lippen en grote oorbellen meer. Maar nog wel kroeshaar. Is dat dan wel goed? Of moet dat dan niet ook aangepast worden? Qua onherkenbaarheid en uniformiteit is het wel logisch als er iets van een pruik gedragen blijft worden lijkt me.
Let's discover the world together.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Okt 2016 15:38

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik ben er heel erg blij mee. Ik vind het jammer dat mensen ten koste van 'traditie' zo vast willen houden aan hoe het was. Tradities veranderen al jaren mee met hun omgeving en voortschrijdende inzichten. Een heel normaal gegeven, waarbij het overigens ook normaal is dat een deel van de mensen het moeilijk vind om dat op te geven. Ik heb het gevoel dat mensen uit het oog verliezen waar het echt om draait, namelijk een mooi feest bedoeld voor kinderen. Ik vind het zelf wel belangrijk dat dat blijft, vanwege de traditie maar ook omdat ik er zelf zulke mooie herinneringen aan heb. Maar ik denk dat er zo veel verschillende aspecten zijn die het Sinterklaasfeest het Sinterklaasfeest maken. Het schoen zetten, het mysterie, de cadeautjes die 's nachts in schoenen zitten, het samen liedjes zingen, gedichten en surprises maken, De stoomboot, Sinterklaas en ja de pieten horen er ook bij, maar het feest valt of staat er niet mee. Ik denk echt dat we een nog veel leuker feest kunnen maken voor íedereen als we de traditie van de verdacht veel op slaven en 'negers' (uit de oude koloniale boekjes) lijkende Zwarte Pieten op een leuke manier kunnen omzetten naar een nieuwe traditie van de piet die door de schoorsteen komt en daardoor zwarte vegen heeft.

Ik kan het ook niet laten om te denken aan de kerstman met zijn elven (zouden daar trouwens niet een paar zwarte elven bij moeten langzamerhand?), een soortgelijke traditie in de zin van dat kinderen geloven in een man in rood pak met baard die cadeautjes brengt als je lief geweest bent en die cadeautjes 's nachts op magische manier verschijnen onder de kerstboom. Bij die traditie ligt niemand er wakker van dat het geen zwarte pieten zijn en toch hebben miljoenen kinderen op aarde een magisch kerstfeest.

Een andere traditie ja, maar even ter illustratie van het feit dat we ook een hele mooie traditie kunnen hebben zonder zwarte knechten. Want wat ik oprecht het ergste van de hele discussie vindt is de hardheid er van en vooral het onbegrip en de starheid van het vóór(zwarte piet)kamp. Er worden mensen letterlijk zwartgemaakt, afgebrand en bedreigd omdat ze tornen aan iets wat beschouwd wordt als een soort recht, het recht om mensen in een slavenpak, geschminkt als neger Sinterklaas te laten helpen. Waarbij keihard voorbij gegaan wordt aan het recht om met z'n allen in een samenleving te leven waarin we elkaar accepteren en respecteren. Dat respect is zo ver te zoeken, daar word ik verdrietig van.
<<

Anoniem250

Bericht 24 Okt 2016 15:45

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind dit een prima ontwikkeling en hoopt dat de discussie dan ook stopt. Praktische probleem zou ik oplossen door het te houden bij publiekelijke sinterklazen en pieten. En de buurman laten aankloppen en wegrennen. Sinterklaas is trouwens ook niet echt onherkenbaar geschminkt en die wordt meestal toch ook niet herkend?
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 24 Okt 2016 16:55

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

DdL schreef:Ik ben voorstander van 'zwarte' piet. En dan bedoel ik dus geen gekleurde pieten maar zoiets als roetvegen vind ik een prima oplossing.
Hopelijk volgt het sinterklaasjournaal hierin en is de discussie nu voorbij.
Als het sinterklaasjournaal hierin niet mee gaat, kan je net zo goed stoppen met heel het feest. Is er toch niets meer aan omdat het geen geheel is.


Zo denk ik er ook over.
Het moet wel een op elkaar afgestemd zijn. Anders wordt het voor de kinderen ook zo onduidelijk.
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 24 Okt 2016 17:13

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Mooie reactie Pompoen, helemaal eens!
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 24 Okt 2016 17:33

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind dit een goede oplossing. Maar die gele, groene en weet ik watvoor soort pieten hoeft voor mij dan niet zo.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

sabje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 572

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:05

Bericht 24 Okt 2016 18:07

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Sam schreef:Ik vind dit een goede oplossing. Maar die gele, groene en weet ik watvoor soort pieten hoeft voor mij dan niet zo.

Dit vind ik ook. Vind het alleen wel jammer dat ze het tijdens het nieuws op de radio erover hebben. Zat net met m in de auto hadden ze het over minder schminken van de pieten. Probeerde meteen over iets anders met hem te hebben, maar hij had het wel gehoord.
Maar gezegd dat ze minder zwart worden omdat steeds minder mensen een schoorsteen hebben en dan niet zo vies worden. Bij ons is hij toevallig van de week van het dag gehaald.
Ons boefje 24-08-2010
<<

Anoniem184

Bericht 24 Okt 2016 18:14

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind het jammer, vooral omdat de Sinterklaas die ik ken ermee gestopt is (Bram van der Vlugt) en nu de Pieten zoals ik ze ken ook zullen verdwijnen. Het feest blijft voor de kinderen van nu uiteindelijk exact hetzelfde als hoe het voor mij vroeger was, maar toch voelt het voor mij toch net een beetje anders. Net of ik een beetje afscheid moet nemen van m'n eigen jeugdsentiment. Ik ben trouwens wel erg blij dat er nu een keer iemand is die een knoop doorgehakt heeft, hopelijk gaan er meer het voorbeeld volgen en ebt de discussie in de loop van de jaren langzaam weg. Want daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee.
<<

Anoniem335

Bericht 24 Okt 2016 20:17

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind het helemaal prima, maar ik vind zwarte pieten ook prima. Ik vind de discussie alleen niet leuk.
<<

Anoniem221

Bericht 24 Okt 2016 20:43

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Mijn vriend zei direct: Nu is het gewoon een blanke man met roet vegen. Waarop ik antwoordde: Maar wie zegt dat zwarte piet niet altijd al gewoon een blanke man is geweest? Want dat laatste is mij altijd geleerd door mijn moeder. Hij was zwart van het roet, omdat hij door de schoorstenen cadeautjes kwam brengen en had te weinig tijd in november/december om zich grondig te wassen. De rest van het jaar, wanneer hij in Spanje was, was hij volgens mijn moeder gewoon weer blank. En dat verhaal heeft ze bedacht, omdat er een piet was die zijn handschoenen niet goed aan had en we blanke huid zagen. Gek genoeg hadden we geen schoorsteen, maar daar stond ik niet bij stil.

Eigenlijk maakt het voor mij niet uit wat voor kleur Piet heeft. Voor mij is het altijd een feest geweest. Als kind kon me Sinterklaas niet boeien. Zwarte piet was dé man waar ik het van moest hebben. Hij gaf pepernoten, snoepgoed en cadeautjes en die oude man mocht dan voor alles betaald hebben.. Ik vond het maar een enge man. Dus een roetveegpiet vind ik goed genoeg, al maakt het wat lastiger om een onherkenbare piet voor kinderen te vinden.

Vandaag het verhaal van Sint Nicolaas van Myra gelezen, waarvan één van de vele verhalen perfect terug is te lijden naar het Sinterklaasfeest dat we kennen. Gek genoeg is deze 'sint' zwart.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 24 Okt 2016 20:50

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Maple schreef:Ik vind het jammer, vooral omdat de Sinterklaas die ik ken ermee gestopt is (Bram van der Vlugt) en nu de Pieten zoals ik ze ken ook zullen verdwijnen. Het feest blijft voor de kinderen van nu uiteindelijk exact hetzelfde als hoe het voor mij vroeger was, maar toch voelt het voor mij toch net een beetje anders. Net of ik een beetje afscheid moet nemen van m'n eigen jeugdsentiment. Ik ben trouwens wel erg blij dat er nu een keer iemand is die een knoop doorgehakt heeft, hopelijk gaan er meer het voorbeeld volgen en ebt de discussie in de loop van de jaren langzaam weg. Want daar ben ik inmiddels wel een beetje klaar mee.


Dit herken ik wel Maple en ben het wel erg met jou eens. Maar misschien is het ons goed om te realiseren dat tradities mee veranderen. Ik wil mijn kind ook zo graag re jeugd geven die ik zelf heb gehad, dat merk ik meer en meer. Zo ook alle aspecten van Sinterklaas. Maar het is ook mooi om in deze tijd nieuwe tradities te starten als vooruitgang van de oude tradities. Zo probeer ik het nu maar te zien.

En dat de discussie afgelopen is, heeeeeeel graag.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Okt 2016 21:31

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Goede ontwikkeling.

Ik geloof trouwens wel degelijk in de oprechtheid van de tegenstanders die je noemt, Siem. In het geval van Q.G. baseer ik dat op dat ik hem ken en hij dit al aan de kaak stelde tijdens onze gemeenschappelijke studie (laaaaang geleden), toen deze hele discussie de media nog niet had bereikt. Ik ben het overigens lang niet altijd eens met hoe hij zich heeft geuit, maar de financiële compensatie waar jij het over hebt, vind ik eerlijk gezegd best naar om te lezen. Dat valt samen met dat je het niet onderbouwt/jezelf niet met steekhoudende argumenten uitlegt en het dus een onderbuikgevoel van je is (zoals ik het lees). Wat bedoel je nou precies? Dat tegenstanders maar insteken op Zwarte Piet als dekmantel/een verborgen agenda hebben voor wat ze eigenlijk willen, te weten: financiële compensatie?
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 24 Okt 2016 22:25

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind het goed maar RTL is niet de eerste die dit bedacht heeft. Enkele jaren geleden kwam het op deze manier al in het Sinterklaasjournaal en toen was het allemaal nog niet goed genoeg voor beiden partijen. Nu gelukkig wel want dit is een beter idee dan al die gekleurde/ koekpieten en weet ik wat nog meer want dan bestempel je het veel meer als een sprookje.

Laten we hopen dat beiden partijen nu ook ophouden met over en weer gemopper en dat het nu gewoon is zoals het is. En dat ze hopelijk bij andere zenders dit gaan overnemen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 24 Okt 2016 23:15

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

@ Guattari In eerste instantie had ik de opmerking verwijdert uit mijn eerste post omdat ik eigenlijk geen tijd heb om momenteel deze discussie te voeren. Maar de reden dat ik het toch heb toegevoegd is omdat ik de 'opluchting' niet deel die heerst in dit topic dat hiermee de discussie voorbij is. Ik hoop het natuurlijk wel want ik ben wel voor dit compromis zodat we ons weer kunnen gaan richten op het feest en dat alle kinderen kunnen genieten van het feest. Immers ik vind het heel belangrijk dat de kinderen die niet blank zijn en er een slecht gevoel aan overhouden ook nu mee kunnen genieten van dit kinderfeest.

Maar zoals ik aangaf geloof ik niet dat deze tegenstanders zich terugtrekken uit de publiciteit zodra er een compromis is gesloten. Omdat in deze discussie door onder meer Quincy maar ook door bijvoorbeeld Perez Jong Loy gelijk een link wordt gelegd met het slavernijverleden en met name de laatste heeft meermaals toegegeven dat de pietendiscussie gezien moet worden als een voorhoede gevecht wat gevolgd zal worden door een bredere discussie over de gevolgen van het slavernijverleden en de achterstand die hierdoor is ontstaan en dat er compensatie plaats dient te vinden om deze achterstanden weg te werken.

Dat er mensen zijn die daar onderzoek naar willen doen of hiervoor willen strijden daar kan ik me in vinden maar door de wijze waarop de discussie is gevoerd kun je dit nu en in de toekomst niet los zien van de pietendiscussie doordat zij juist zo in de publiciteit terecht zijn gekomen en daardoor geloof ik niet dat zij zich hier bij neer kunnen leggen. Want op deze wijze haal je hen voor een groot deel de wind uit de zeilen door te laten zien dat er geen donkere pieten zijn maar dat het gaat om roet waardoor de tegenstanders als het ware hebben ingebonden (niet daadwerkelijk natuurlijk want het wordt ingegeven door een derde partij in dit geval een commerciële omroep) en als zij dit nu niet doen sta je er minder florisant op waardoor mensen ook minder snel geneigd zullen zijn om te luisteren naar de andere argumenten over het slavernijverleden waarop zij de discussie in hun geheel baseren. Met als resultaat dat de pietendiscussie nog steeds niet over is en dat vind ik jammer want ik denk dat als zij hun doel willen bereiken dus meer aandacht en compensatie voor het slavernijverleden dan zal dit onderwerp steeds blijven terugkomen nu dit onderdeel uitmaakt van hun 'gevecht' want voor hen is er geen tussenweg piet is racistisch dus die kun je niet laten bestaan. Maar het is natuurlijk makkelijker om met een onderwerp zoals piet terecht te komen in talkshows e.d. omdat iedereen daar een mening over heeft dan met een discussie over het slavernijverleden dat is een onderwerp dat veel minder interessant is voor in talkshows e.d.

Mijn mening mbt de fanatieke voorstanders is overigens ook hetzelfde ik geloof ook niet dat zij zich erbij neer zullen leggen en dat hun motieven alleen gericht zijn op het behoud van de schmink en ook vanuit daar zal de discussie aangewakkerd worden nadat er een compromis is ontstaan.
<<

Anoniem282

Bericht 24 Okt 2016 23:29

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Siem, het was ook niet mijn intentie een discussie te voeren, om dezelfde reden als jij. Geen tijd, maar vooral geen behoefte aan. Dank voor je uitgebreide reactie. Mijn reactie is nu vrij kort, maar ik vroeg puur opheldering om te begrijpen wat je zei en dat doe ik nu. :) Of ik het er wel/niet mee eens ben, laat ik nu even buiten beschouwing.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 25 Okt 2016 10:04

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

En toch vind ik het ergens jammer dat het Sinterklaasfeest zoals het 'vroeger' was nu verandert. Overigens snap ik helemaal waarom hoor, en de kinderen zal het denk ik niet zoveel uitmaken. Voor hen is dit straks gewoon. Alleen vond ik zelf die clownspieten, stroopwafelpieten etc wel erg raar. Maar gekleurde pieten of pieten met vegen lijken me prima. Ik hoop vooral dat de discussie afzwakt en dat het vooral kan draaien waar het om gaat, een kinderfeest. Waar de volwassenen zich hopelijk wel zo prettig mogelijk bij voelen, ik kan me wel oprecht indenken dat bepaalde mensen niet blij werden van de oldskool zwarte piet. En kan me ook indenken dat de aanhangers daarvan het weer jammer vinden dat die wellicht steeds meer verdwijnt/verandert.

Toevallig gisteren een vergadering op school gehad waar oa Sinterklaas ter sprake kwam. Hier op school worden de pieten nog wel redelijk donker gemaakt, omdat ze daar altijd oud leerlingen voor vragen en het is niet leuk als die herkend worden. Maar ze krijgen bijvoorbeeld geen oorbellen of extra dikke rode lippen. En ze worden mogelijk wel lichter dan echt pikzwart, zolang ze maar niet te herkenbaar meer zijn.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 26 Okt 2016 22:53

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik vind het prima en ik hoop ook dat de discussie erover stopt of in ieder geval wat minder 'zichtbaar' gevoerd wordt. Mijn zoon zei vandaag opeens 'zwarte piet mag niet meer zwart zijn'. Dat had hij een keer op televisie gehoord. Ik vind het jammer dat hij als vijfjarige hiermee geconfronteerd wordt.
Ik vind het vooral jammer dat er al jaren zo moeilijk over wordt gedaan. Er zijn veel mensen die zwarte piet graag zien verdwijnen, voor een kind maakt het niks uit hoe piet er uit ziet zolang het sinterklaasfeest wel blijft bestaan dus verander het en klaar. En ja ik weet wel dat dat simpel gedacht is maar het verpest het sinterklaasfeest voor mij wel een klein beetje.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6685

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 27 Okt 2016 04:55

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik ben vooral blij dat er nu eens een beslissing is genomen, vond het gezeik vooral heel erg irritant worden en ik woon niet eens in Nederland. Ik snap beide kanten maar ik denk inderdaad niet dat het de kinderen ook maar iets uitmaakt, dus fijn dat er nu iets gebeurd. Over 10 jaar vindt iedereen gekleurde pieten normaal.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem280

Bericht 27 Okt 2016 07:12

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Roet strepen vind ik prima, maar dan wel een beetje zo dat de personen wat onherkenbaar blijven.
Zwarte piet blijft het verder wel voor mij. Vind het zo jammer dat er al jaren zo'n discussie over is.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 27 Okt 2016 16:34

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Ik las nu dat er mensen worden opgeroepen om niet meer naar RTL te kijken en het '' op zwart'' te zetten..dus kortom het blijft toch gewoon aan de gang. Ik vrees dat dit ook niet meer weggaat want wat er ook gebeurd het is nooit goed. Misschien moeten we er maar gewoon over gaan stemmen ;)

Gekleurde pieten lijken me overigens echt helemaal niets, dan wordt het echt gewoon een raar verhaal. Roetstrepen oke maar gekleurde..dat hoop ik dan ook weer niet.
<<

Anoniem315

Bericht 27 Okt 2016 16:54

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Nou, een referendum dan maar! ;)
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 27 Okt 2016 16:55

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Wat denk je dan dat de uitkomst is? Ik denk dat het merendeel van nederland toch gewoon dan kiest voor een gewone zwarte piet/ piet met roetvegen ipv gekleurde of witte pieten.
<<

Anoniem315

Bericht 27 Okt 2016 17:03

Re: Rtl stopt met zwarte Piet

Geen idee wat de uitkomst zal zijn. De grootste voor- en tegenstanders lopen te schreeuwen op social media en dat zijn vaak niet de meest intelligente mensen. Als het goed is, zijn er in Nederland ook wel wat mensen die wat meer empatisch ingesteld zijn en gewoon voor de middenweg gaan.
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers