Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Okt 2016 20:24

Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Wij hadden in ons team een '' discussie'' over of het wel/ niet liegen is tegen je kind wanneer je meegaat in het verhaal van Sinterklaas en zwarte piet. Hoe gaan jullie daarmee om of/ en wat vind je daarvan?

Ik vind het zelf geen liegen maar het meegaan in een traditie. Nu ze op een oudere leeftijd komen zal ik bij echte vragen niet alles gaan ontkennen om ze maar te laten geloven maar zolang ze nog geloven blijven we het zo vieren zoals we dat altijd doen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 14 Okt 2016 20:27

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ja het is liegen. Maar nee, ik vind het niet erg.
R. 2013
D. 2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2655

Geregistreerd: 02 Sep 2013 13:28

Bericht 14 Okt 2016 20:28

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ik zie het als een sprookje. Ben wel benieuwd hoe lang L er in gelooft. Denk dat ze er snel doorheen prikt.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Anoniem281

Bericht 14 Okt 2016 20:29

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ja, ik vind het liegen en vind het geen leuk idee/feest. Voor Tobias zal ik het een paar jaar volhouden (minimaal, overigens) en daarna stappen we lekker over op een uitgebreid kerstfeest met mooie cadeaus die we samen gaan kopen :)
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Okt 2016 20:30

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Bazinga schreef:Ja, ik vind het liegen en vind het geen leuk idee/feest. Voor Tobias zal ik het een paar jaar volhouden (minimaal, overigens) en daarna stappen we lekker over op een uitgebreid kerstfeest met mooie cadeaus die we samen gaan kopen :)


Waarom vind je het geen leuk feest? Door de ontwikkelingen de laatste jaren of had je dat altijd al?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 14 Okt 2016 20:32

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Het is een traditie en hoe machtig is het om die glunderende gezichtjes te zien, als sint langskomt, of iets in de schoen gedaan heeft enz.
De hele sfeer er omheen, ik vind het heerlijk.
Als het moment komt dat mijn dochter echt bewust vragen gaat stellen, zal ik er uiteindelijk zeker vertellen hoe de vork in de steel zit.

Ik kan me voorstellen dat er ouders zijn die dit al heel vroeg doen, als het kind bijv de spanning niet aan kan.
Maar nee, het als liegen benoemen vind ik heel ver gaan.
<<

Anoniem281

Bericht 14 Okt 2016 20:36

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Heb het nooit leuk gevonden! Ik vond onze traditie rondom kerst altijd veel leuker; met z'n allen een stad uitkiezen om te winkelen en dan per twee allemaal een andere kant op om cadeautjes voor de anderen te halen. Dan ergens warme chocolademelk drinken en switchen van partner om weer voor de rest cadeautjes te halen. En dan thuis de cadeautjes onder de boom leggen en als je dan je eigen naam zag staan op een ander cadeautje, dagenlang afvragen wat t zou kunnen zijn... verbaasd opkijken als er opeens weer pakjes bij zijn gekomen enz.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Okt 2016 20:37

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ik heb zelf nooit heel veel verhalen opgehangen rondom Sinterklaas, ik heb het hele verhaal naar haar toe altijd een beetje in het midden gehouden. Heb er ook nooit heel krampachtig geheimzinnig over gedaan, ik heb bijvoorbeeld wel eens cadeautjes voor haar broer gekocht waar ze bij was, en zelfs wel eens ingepakt terwijl ze ook in de kamer was. We zijn er thuis ook niet ontzettend mee bezig, we kijken op tv naar de intocht, maar tussendoor niet naar het Sinterklaasjournaal (heeft ze zelf niet echt behoefte aan), ze mogen hun schoen zetten, we kijken af en toe in het boek van Charlotte Dematons en we vieren pakjesavond, klaar. Het is niet iets wat de hele dag door speelt, het is gewoon een leuk feest met een aanloopje.

Ik zie het dus niet heel erg als liegen. En als ze vragen gaat stellen vertel ik gewoon hoe het zit.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem315

Bericht 14 Okt 2016 20:41

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Het is een leuke leugen. Ik heb er geen problemen mee.

Ik kijk bijvoorbeeld ook series waarin ik me helemaal laat meeslepen. Heerlijk, even uit de realiteit. Maakt het leven wat aangenamer, spannender, boeiender.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2016 20:42

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Nee ik vind dat traditie. Eentje die we erg graag gaan overbrengen aan ons kind. Zonder de hele zwarte pieten discussie aan te kaarten want daar meng ik me liever niet in. Maar verder, de anticipatie, de spanning, de aankomst, de liedjes zingen voor de haard (één van de eerste dingen die ik zei toen we een huis met een open haard kochten), pakjesavond, och, ik vond het zelf zo heerlijk en wil dat zo graag op m'n kinderen overbrengen. Wel wil ik denk ik alle media invloed een beetje beperken voor zover dat tegenwoordig nog mogelijk is. Al die sinterklaas films en series vind ik overdreven. En pepernoten hoeven van mij ook pas in november. Anders bouw je de anticipatie ook echt te lang op, vind ik. Een half jaar moeten wachten op Sint duurt mijns inziens echt te lang voor een kind.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 14 Okt 2016 20:47

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Wij hebben al een paar keer pepernoten gehad. De kinderen weten dat het nog een poos duurt voor de Sint er is. Die verwachten ze niet eerder omdat we pepernoten in huis hebben.
Ik had gedacht dat ik zelf niet zoveel met het feest zou hebben, tot de kinderen er plezier in kregen, dan is het echt een leuk feest. Volgend jaar zit mijn dochter in groep 5 en moet ze surprise maken, dus ik vind dit jaar wel extra bijzonder.
We doen hier het hele rataplan. Intocht, kinderradio met sintliederen, sintfilms kijken oo Netflix, schoen zetten en pakjesavond. Heerlijk. Dan mag het een leugen zijn, wel een leuke.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 14 Okt 2016 20:48

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Wat jij zegt inderdaad Marin.. wij vierden het vroeger altijd met de neefjes en nichtjes. Onder mij komen nog maar 1 nichtje en een neefje.
Sinterklaas kwam ieder jaar bij een ander gezin langs, en de rest kwam daar dan bij op bezoek. Ik weet nog dat ik het zo leuk vond, toen wij uiteindelijk niet meer geloofden, maar mijn jongere neefje (voor het laatste jaar) nog wel!

En nu met B. ook weer.

Wat jij zegt Bazinga, dat heb ik dus helemaal niet met kerst :D Heb daar (naast het lekker eten met elkaar) geen bijzondere herinneringen aan.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Okt 2016 20:49

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Wij hebben overigens ook al pepernoten, onze drang was te groot;)

En inderdaad op Netflix zijn ook alweer veel Sinterklaasfilms te zien dus ach ja. Wij zijn de stoomboot al tijden uit Spanje aankomen;)
Ik hou ervan van dat feest, mijn kinderen verkleden zich als sint/ piet, we hebben de playmobile boot met sintje en pietjes etc etc.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 14 Okt 2016 20:51

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ieder gezin heeft ook z'n eigen tradities, dat vind ik sowieso altijd heel mooi. Eén van de leukste dingen aan een gezin starten, lijkt me het ontstaan van tradities. Zowel met Sinterklaas als Kerstmis hadden wij dat thuis en het lijkt me heel fijn op daarop voort te borduren maar dan weer met onze eigen draai.


Lejow, ik zie jou ook wel als echte Sint vierder, haha.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem331

Bericht 14 Okt 2016 20:52

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Vorig jaar waren we net verhuisd en de kinderen zaten er erg over in of Sinterklaas ze wel zou weten te wonen. Heeft ze een groot papier gepakt en daar opgezet hier wonen *naam* en *naam*. Er onder stond; rijd toch niet stilletjes ons huisje voorbij. Dat zijn toch leuke foto's voor later.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 14 Okt 2016 22:01

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ik vind het geweldig :love: Althans, de aanloop naar dan. Y. is er nu al heel erg mee bezig, we hebben al nieuwe raamstickers en een vlaggenlijn gekocht en de eerste dvd hebben we alweer gezien. De dag dat we 'pakjesavond' vieren vind ik dan weer minder. We vieren het standaard met mijn ouders, dus Y. is het enige kindje. De buurman klopt op de deur, Y. sleept de zak naar binnen, pakt de cadeaus uit in 10 minuten waarna en dat was het dan weer :palm:

Ik ben wel bang dat dit het laatste jaar is dat hij 100% zal geloven, dus we genieten dit jaar extra van de voorpret. Vorig jaar begon hij al vragen te stellen en in zijn klas zitten voornamelijk buitenlandse kindjes. Ik heb toch het idee dat de ouders daarvan eerder zullen zeggen dat sinterklaas niet bestaat.

Wat dat betreft ben ik meer van de kerst. Veel gezelliger al die cadeaus onder de boom.
Afbeelding
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 14 Okt 2016 22:13

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Feitelijk is het natuurlijk een leugen, maar ik vind Sinterklaas te leuk om er niet over te liegen. Er zitten ook geen nare bedoelingen achter, dus ik denk dat onze zoon het ons wel vergeeft. Wij vieren altijd Sinterklaas bij mijn oma, eerst met de hele familie stamppot eten en daarna met z'n allen warme chocolademelk drinken met banket, gevuld speculaas, kruidnootjes en ander lekkers. En cadeautjes uitpakken natuurlijk. Ik heb er nu al zin in, en aankomende Sinterklaas is onze zoon er gewoon al bij :heart:
Overigens wil ik me ook niet in de hele Zwarte Pieten discussie mengen, dus ik wil proberen om onze zoon daar neutraal in te laten staan.

♥♥
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Okt 2016 22:15

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Wij willen ons ook niet mengen in die discussie. Sinterklaas komt met pieten bij ons thuis en dan willen we wel '' gewone'' pieten maar voor de rest zien we wel hoe de kinderen het gaan oppikken allemaal.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 14 Okt 2016 22:16

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ik probeer mijn zoon heel duidelijk bij te brengen dat het Piet is en geen zwarte Piet. En dat ze er ook in het groen of in het blank zijn.
R. 2013
D. 2016
<<

Femm

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1554

Geregistreerd: 17 Jan 2016 10:10

Bericht 15 Okt 2016 01:26

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ik weet niet meer wie het zei maar ik zie het ook als een soort sprookje. De Sint komt met zijn pieten (t. Maakt het niet uit hoe ze eeruit zien alleen vond ze vorig jaar die wat was het clownspieten en stroopwafel pieten niet kloppen. Verder was alles zwart/geveegd/blank voor haar gewoon een piet). Wij kijken de intocht op tv, gaan naar de intocht in ons dorp en bij mijn ouders. De meiden kijken het sinterklaasjournaal, sintfilms, we zingen liedjes, versieren wat in huis, zetten de schoen en houden thuis en bij mijn ouders pakjesavond.

Als ze iets vragen geef ik eerlijk antwoord. Sint papier ligt ook gewoon in de garage waar ze het kan zien.

Kerst vind ik wel leuker. Samen de kerstboom optuigen zodra de Sint weg is met kerstliedjes aan en warme chocolademelk. Kerstfilms kijken, naar de kerst mis in de kerk. Pakjes onder de boom thuis en bij de opa's en oma's. Gezellig samen zijn en samen eten.
Januari 2012
Augustus 2014
Juli 2016
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 15 Okt 2016 06:18

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Marin schreef:Ieder gezin heeft ook z'n eigen tradities, dat vind ik sowieso altijd heel mooi. Eén van de leukste dingen aan een gezin starten, lijkt me het ontstaan van tradities. Zowel met Sinterklaas als Kerstmis hadden wij dat thuis en het lijkt me heel fijn op daarop voort te borduren maar dan weer met onze eigen draai.


Lejow, ik zie jou ook wel als echte Sint vierder, haha.


Hahaha ja? Al joelend aan de kade haha.
<<

Anoniem186

Bericht 15 Okt 2016 07:18

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Bazinga schreef:Ja, ik vind het liegen en vind het geen leuk idee/feest. Voor Tobias zal ik het een paar jaar volhouden (minimaal, overigens) en daarna stappen we lekker over op een uitgebreid kerstfeest met mooie cadeaus die we samen gaan kopen :)


Ik wilde wat typen en toen las ik dit. En daar ben ik het dus volledig mee eens.
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:05

Bericht 15 Okt 2016 08:36

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Ik heb het als kind altijd als niet leuk ervaren, spannend en bijv bang dat ik op schoot moest. Dus dat wil ik onze dochter niet aan doen. Ze vind het wel leuk om er wat van mee te krijgen, maar ik vertel zelf niets er over en ga er ook niet over liegen als ze er naar vraagt, ze is best pienter.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 15 Okt 2016 08:40

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Tiara schreef:Ik heb het als kind altijd als niet leuk ervaren, spannend en bijv bang dat ik op schoot moest. Dus dat wil ik onze dochter niet aan doen. Ze vind het wel leuk om er wat van mee te krijgen, maar ik vertel zelf niets er over en ga er ook niet over liegen als ze er naar vraagt, ze is best pienter.


Dat heeft er toch niet zo heel veel mee te maken? Tuurlijk zullen hele slimme kinderen er sneller doorheen prikken, maar ik denk ook dat het een soort blind vertrouwen is van kinderen dat ze erin geloven. Ik denk niet dat kinderen die lang(er) in Sinterklaas geloven minder slim zijn dan kinderen die er snel achter komen dat het nep is.
Daarbij, wat is nep? De goede man leeft niet echt, maar het Sinterklaasfeest an sich is natuurlijk gewoon echt.

♥♥
<<

anoniem213

Bericht 15 Okt 2016 08:46

Re: Vind je het Sinterklaasfeest liegen tegen je kind?

Haha, dan ben ik vast heel dom. Ik riep als vierjarige dat het net toneel was die intocht, maar ik geloofde alsnog blind. Ik zag een keer een item op het jeugdjournaal toen ik in groep drie zat en dat ging over hoeveel ouders uitgaven aan cadeautjes op pakjesavond. Ik weet nog heel goed dat ik toen aan mijn ouders vertelde dat allerlei ouders van stoute kinderen op televisie waren, want zij moesten zelf cadeautjes kopen.

Ik ben er trouwens nooit boos over geweest, maar wel verdrietig dat het niet echt waar was allemaal. Ik genoot er altijd zo van.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers