Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Op reis als zwangere

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 10:14

Op reis als zwangere

Mijn man en ik zijn van plan om, als alles goed gaat, nog wat reisjes te maken komende maanden.
Over vier weken gaan we naar Amerika, Chicago en Washington DC. Die reis stond al geboekt voor ik zwanger werd maar ik voorzie weinig problemen. Als ik me over vier weken nog zo voel als nu (dan ben ik 20 weken), zal ik vermoeid zijn en niet hele dagen kunnen lopen omdat ik last krijg van m'n bekken, maar wel absoluut nog kan reizen voor m'n gevoel. De vlucht zie ik ook niet écht tegenop (heen reis ik alleen en terug samen met man) en uiteraard ken ik de KLM policies voor reizen als zwangere als geen ander.

Daarnaast willen we eind januari nog een (lang) weekend naar Cambridge, om éindelijk m'n diploma op te halen. Tegen die tijd ben ik 31 weken, dus zal het al wel pittiger worden. Grote kans dat we met de auto gaan en uiteraard rustig aan doen, weinig plannen maken.

En tot slot spelen we met het idee om de eerste twee weken van februari ook vakantie op te nemen, twee weekjes vakantie aan m'n verlof plakken, met 32-33 weken dus. We willen dan naar Spanje, naar het huis van m'n schoonouders, dus bekend terrein (voor m'n man iig, ik ben er nog niet geweest). Wel de comfort van eigen auto (die staat daar, ik bedoel wel dat we gaan vliegen, is maar 3 uurtjes ofzo), eigen huis, etc. Niet zo warm daar dan in februari, maar nog net even tot rust komen (en altijd warmer dan in NL in feb!). Ik vermoed dat we daar lekker rustig aan gaan doen en misschien paar dorpjes gaan bezoeken maar verder lekker daar thuis zitten.


Al met al best nog wel wat plannen (heerlijk, wat een luxe). Ik besef me dat het voor jullie onmogelijk is om te zeggen of ik dat tegen die termijn nog aan zal kunnen. Dat is super afhankelijk van hoe m'n zwangerschap verder verloopt.

Maar ik ben wel heel benieuwd naar jullie ervaringen om als zwangere vrouw te reizen. Ik weet dat er een aantal mensen is die nog reizen/reisjes heeft gemaakt in een wat later stadium (na 20 weken), zoals volgens mij Elliot (Engeland toch?) en Niekske (Amerika). Ben heel erg benieuwd hoe dat ging bij jullie, met name fysiek. Merkte je dat je echt rustiger aan moest doen dan anders? Waren er andere dingen die je aan moest passen (uiteten kan bijv wel wat lastiger zijn in het buitenland, of ging dat wel prima?). Hoe ging de reis zelf, met het vliegtuig of de auto? Vaker stoppen of even rondjes lopen? Ik ben dus met name benieuwd naar ervaringen, maar praktische tips zijn uiteraard ook welkom! :)
Let's discover the world together.
<<

Anoniem173

Bericht 13 Okt 2016 10:46

Re: Op reis als zwangere

Ik heb nu net met 10 weken een klein reisje Zuid Spanje gemaakt. Behalve wat meer rust nemen voor mn vermoeidheid en vaker plassen in het vliegtuig was het weinig anders. Oh ja ik mocht heel veel lekkere dingen niet eten :(.

Maar goed daar heb je niet zoveel aan ;)
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 10:59

Re: Op reis als zwangere

Haha nou toch wel hoor! Al zal mijn termijn heel anders zijn, maar toch, goed om te horen dat het goed ging. Ik heb op de lange reis naar Amerika sowieso een aisle seat geboekt zodat ik makkelijk op kan staan voor rondjes lopen en plassen, dat leek me wel handig!

Lekkere dingen eten in Spanje is wel heeeel jammer inderdaad!
Let's discover the world together.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 13 Okt 2016 11:10

Re: Op reis als zwangere

Ik ben met 8 weken naar Engeland geweest, dat was vreselijk want ik moest heel veel spugen en ik was daar op uitnodiging van mijn schoonouders met de hele familie en er werd niet echt rekening met me gehouden, dus ik kon ook niet eten op de tijden die voor mij fijn waren bijvoorbeeld ( een paar crackers hielp echt niks).

Met 21 weken hadden we vakantie en zijn we toch maar even een paar dagen naar Brugge geweest, maar ik bleef misselijk en spugen en het was 35 graden, dus ook dat was geen succes.

Maar goed dat is ook niet representatief voor de gemiddelde zwangere denk ik. Ik zou wel zorgen voor een goede annuleringsverzekering, zeker met 33 weken, zo ontwikkelde ik opeens vanaf 28 weken hoge bloeddruk en moest ik meerdere keren per week naar het ziekenhuis voor controle, ik denk niet dat een vakantie er toen nog ingezeten had.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Okt 2016 11:32

Re: Op reis als zwangere

Ik ben in augustus een weekend naar Londen geweest, ik was toen 29 weken. De vlucht ging prima (is natuurlijk ook echt een vlucht van niks, haha) en in de stad ging het eigenlijk ook wel prima. Ik moest wat vaker pauze nemen en was sneller vermoeid na het lopen, maar ik heb die dagen echt nog wel 10 km of meer per dag gelopen.

♥♥
<<

Geel

Bericht 13 Okt 2016 11:33

Re: Op reis als zwangere

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat ik vanaf week 33 ongeveer echt niet verder van huis kwam dan noodzakelijk. Man, wat word je dan log en onwendbaar. Als je nu al ziet dat je een flinke buik hebt en last hebt van je bekken... Ik zou iig echt een goede annuleringsverzekering fixen voor die laatste vakantie.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 11:37

Re: Op reis als zwangere

Wat knap van je Elliot, 10km per dag. Dat is als niet zwangere vrouw ook al best veel. Fijn dat dat goed ging!

Annuleringsverzekering is zeker een goede. Ik heb een goede reisverzekering maar annuleringsverzekering weet ik niet zeker. Ga ik zeker voor alle reizen naar kijken. Het voordeel van die reis in Spanje dat het dan alleen om een vlucht zou gaan, van Transavia, dus daar ga je je sowieso geen buil aan vallen als het onverhoopt toch niet door kan gaan. Of een flexibel ticket boeken waarbij annulering en restitutie bij de luchtvaartmaatschappij zelf mogelijk is. Die regelingen ken ik gelukkig zelf wel, maar annuleringsverzekeringen niet, dus daar ga ik wel even in duiken. De rest van die reis is natuurlijk gewoon 'gratis' en kost niets als we besluiten toch niet gaan. Cambridge voor boot/hotel/ceremonie enzo wel allemaal, dus dat moet ook even goed uitgezocht worden. Goede tip!

Ik kan het inderdaad niet goed inschatten hoe ik me dan zal voelen, kan denk ik alle kanten op. Ik ben vorig jaar nog met een vriendinnetje naar Spanje geweest (zelfde vlucht/regio), zij was toen 30 weken en dat ging prima (relax vakantie). Maar je weet het niet.

Oh ja en ik wil voor Amerika en de rest eigenlijk ook even uitzoeken welke goede ziekenhuizen er in die stad/buurt zijn. Mocht er iets gebeuren. Dat is wel heel preventief, maar misschien wel slim toch?
Let's discover the world together.
<<

Geel

Bericht 13 Okt 2016 11:38

Re: Op reis als zwangere

Nee precies, ieder lijf en hoofd is weer anders.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 13 Okt 2016 11:43

Re: Op reis als zwangere

Leuk toch? Dat moet je gewoon doen want daarna is het voorbij met zulke verre reizen haha.
Ik ben bij de eerste met 37 weken en bij de tweede met 35 weken een midweek naar Centerparcs geweest. Onwijs lasy van mijn bekken maar toch nog even weg geweest en veel gedaan: fietsen, zwemmen, shoppen, enz.
Het was heerlijk er even uit te zijn nog.
04-2014
10-2015
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 11:46

Re: Op reis als zwangere

Klinkt fijn Milou, nog net even wat rust! Heeft het ook echt geholpen qua (mentale/fysieke) rust?
Let's discover the world together.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 13 Okt 2016 11:52

Re: Op reis als zwangere

Haha fysiek niet natuurlijk, maar het was tijdens mijn verlof natuurlijk.
Ik was elke avond gesloopt van alles, maar alles beter dan thuis zitten.
En wij zijn Centerparcsfans.
Mentaal gaf het wel rust. En daarna dacht ik: nu mag ze komen. Al duurde dat nog 4 weken bij allebei... #bummer
04-2014
10-2015
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17371

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 13 Okt 2016 11:52

Re: Op reis als zwangere

Het telt misschien niet maar wij zijn met 35 wk nog een lang weekend naar Texel geweest, waar we onze eerste vakantie samen hadden toen we 18 waren :) Ik kon weinig echt lang lopen maar we gingen gewoon HEEL veel drankjes drinken, en lunchen, en borrelen, en dineren :D
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 13 Okt 2016 12:07

Re: Op reis als zwangere

Ik zou denk ik pas tegen het einde van die bewuste trip vliegtickets kopen. Dan weet je meer hoe je je voelt, of je het nog gaat trekken etc.
Want de een is de ander namelijk niet.

Misschien, laten we hopen van niet, heb je vanaf 20 weken al verplichte bedrust. Dan is het dus niet mogelijk om dit soort tripjes uit te voeren. Mocht je je fysiek nog goed voelen, dan is het alleen maar lekker denk ik om er even tussenuit te gaan.
<<

Anoniem198

Bericht 13 Okt 2016 13:17

Re: Op reis als zwangere

Als je je goed voelt dan vooral lekker gaan. Als het mogelijk is zou ik nog wachten met boeken om het tegen die tijd te bekijken hoe het dan gaat.

Tijdens mijn laatste zwangerschap ben ik alleen met m'n zoontje nog gaan vliegen. (Vriend kon helaas niet mee)
Ook naar een huis van familie waar ik de omgeving goed ken.
Waar het ziekenhuis zat wist ik ook dus dat gaf mij ook wel een "fijn" gevoel mocht er wat zijn.
Ik was toen zo'n 28 wkn zwanger.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 13:23

Re: Op reis als zwangere

Tickets pas laat boeken is ook nog een optie inderdaad, al worden ze wel steeds duurder natuurlijk. En ik moet natuurlijk wel vakantie opnemen op werk ruim van te voren. Maar als ik vakantie aan m'n verlof wil plakken moet ik dat sowieso doen, ongeacht of we weg gaan.

Fijn dat dat goed bevallen was Victoria! Dat klinkt idd alsof het wel vertrouwd was, dat zal vast schelen!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Okt 2016 13:28

Re: Op reis als zwangere

Dit weet je misschien al, maar de policies verschillen per maatschappij. Dus als (of voor) je ergens tickets boekt, kijk even naar de policies van die airline. Vanaf wanneer je een fit to fly verklaring van de verloskundige nodig hebt is verschillend, weet ik me nog te herinneren.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 13:31

Re: Op reis als zwangere

Ja zowel bij Transavia als KLM mag je vliegen tot 36 weken mits er geen complicaties zijn/meerling is (anders 34 weken). Een zwangerschapsverklaring is in principe niet nodig indien alles in orde is, maar kan nooit kwaad om mee te nemen, zeker voor de douane van het andere land.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Okt 2016 13:41

Re: Op reis als zwangere

Marin schreef:Ja zowel bij Transavia als KLM mag je vliegen tot 36 weken mits er geen complicaties zijn/meerling is (anders 34 weken). Een zwangerschapsverklaring is in principe niet nodig indien alles in orde is, maar kan nooit kwaad om mee te nemen, zeker voor de douane van het andere land.


Oh echt? Toen ik 2 jaar geleden zwanger was en met 25 weken ofzo vloog, had ik een fit to fly nodig van de vlos.
<<

Anoniem239

Bericht 13 Okt 2016 13:43

Re: Op reis als zwangere

Ik ben naar Thailand gevlogen toen ik zwanger was van de jongste. Ik was toen ik weg ging 26 weken zwanger (terug 29 weken). Mijn partner ging niet mee dus ik was alleen met de oudste van toen bijna 2. Ik vond het prima gaan. Ik had natuurlijk genoeg afleiding van mijn zoontje en was lekker met hem bezig. Ik heb het niet als extra zwaar ondervonden of bijzondere klachten gehad. Ik heb wel veel stukjes gelopen door het vliegtuig, veel naar het toilet waar ik dan met mijn zoontje meteen een uitstapje van maakte. En wat fijn was dat het personeel wat extra aandacht gaf door vaker te vragen of alles goed ging of ik iets nodig had etc. Ook bij het instappen namen ze meteen mijn trolley uit handen en wezen mijn plek aan.

Wel had ik een zwangerschapsverklarin mee van de vk. hier werd in NL niet om gevraagd maar in Bangkok wel. en ook mijn zwangerschapskaart had ik mee. Daar staat alle nodige informatie op mocht er daar wat zijn gegaan.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 13:56

Re: Op reis als zwangere

Caulfield schreef:
Marin schreef:Ja zowel bij Transavia als KLM mag je vliegen tot 36 weken mits er geen complicaties zijn/meerling is (anders 34 weken). Een zwangerschapsverklaring is in principe niet nodig indien alles in orde is, maar kan nooit kwaad om mee te nemen, zeker voor de douane van het andere land.


Oh echt? Toen ik 2 jaar geleden zwanger was en met 25 weken ofzo vloog, had ik een fit to fly nodig van de vlos.


Er kán ook om gevraagd worden dus het is wel verstandig maar het is geen vereiste van de luchtvaartmaatschappij (iig van de maatschappijen die ik ken). Ik ga het zelf wel aanvragen ook voor als i met 20 weken vlieg, maar meer voor de Amerikaanse autoriteiten dan voor de vlucht zelf.
Let's discover the world together.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Okt 2016 14:39

Re: Op reis als zwangere

Mocht ik, toch nog ineens, zwanger raken dan zou ik het niet durven, maar dat heeft ook met mijn voorgeschiedenis te maken natuurlijk..
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11400

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 13 Okt 2016 15:28

Re: Op reis als zwangere

Ik ben pas twee weken naar Kos geweest, 24-25 weken zwanger. Ik heb niet rustiger aan hoeven doen, ware het niet dat we eigenlijk weinig zin hadden om dingen te doen. We hebben een dag gefietst waarbij ik nog een aardige heuvel/berg heb op gefietst op een stadsfiets met 5 versnellingen. 7km a 5% omhoog. Dat ging prima. Drie keer op en neer naar het vliegtuig en veel hangen en zitten wachten verteerde ik ook goed. Het enige waar ik last van had (maar dat heb ik sowieso snel) is als ik lang moest staan dat ik wat duizelig werd.

Achteraf gezien hadden we best wat verder gekund. Qua zon ed geen masker overgehouden.

Ik kon aan de toetjes soms niet goed zien of iets opgeklopt eiwit als toefje had (en laat ik dat nou heel lekker vinden...) dus dat vroeg ik dan. UIteindelijk was de kok zo schattig om de laatste week geen toetjes meer te maken met eiwit er in.
Ik heb er goed op gelet dat het vlees gaar was. Normaal ook wel, maar nu extra. En normaal eet ik een appel zo op, nu was ik het af.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Jezzie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8845

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:17

Bericht 13 Okt 2016 15:35

Re: Op reis als zwangere

Wij zijn bij mijn eerste zwangerschap, met de caravan naar Luxemburg geweest.
Ik was toen 28 weken zwanger en vond dit prima te doen.
Een keer extra stoppen onderweg om te plassen. En daar ook rustig aan. Een keer extra zitten tijdens een wandelingetje enz.
Bij mijn tweede zwangerschap zijn we een week naar duitsland geweest in de herfstvakantie, toen was ik 21 weken zwanger. We zaten toen in een vakantiehuis. Ook dat was prima te doen. Wel wat minder gewandeld i.v.m. bandenpijn. Maar verder geen problemen.

Dus als jij je goed voelt zou ik het gewoon lekker doen!
2012
2016
2020
oktober 2024

Instagram
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43706

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 13 Okt 2016 16:07

Re: Op reis als zwangere

Dat zijn wel goede tips, Jip, ook zeker over het eten. Ik vind uiteten af en toe best lastig nu, dus dat zal op vakantie ook wel zo zijn. In Amerika en Engeland spreek ik gelukkig de taal goed, maar in Spanje hoop ik dat we er wel uitkomen, komt vast goed, tegen die tijd heb ik zo'n toeter dat ze dat wel zien en snappen!

Fijn om te lezen dat de meeste mensen het gewoon als helemaal prima hebben ervaren!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 13 Okt 2016 17:03

Re: Op reis als zwangere

AH, ik heb nog 1 tip. Toen ik een keer met vertraging vast zat op een vliegveld kon ik na een paar uur niet meer lekker zitten op die stoeltjes. De gate agent heeft me toen naar de lounge gebracht waar ik lekker kon liggen en drankjes kon drinken. Dat was wel fijne extra service voor een zwangere vrouw.
Volgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers