Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Mag je hierom geweigerd worden?

<<

Anoniem44

Bericht 12 Okt 2013 23:17

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ik vind het juist goed dat er regels zijn en dat ze hier streng op zijn. Natuurlijk wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang, maar een alleenstaande heeft nu eenmaal minder ruimte nodig, dan een gezin met een paar kinderen. Het getuigt van een nogal kortzichtige kijk op de wereld als je denkt dat alleen jijzelf recht hebt op de grootste ruimte voor het minste geld. Een beetje realiteitszin zou je sieren, JD.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:18

Bericht 12 Okt 2013 23:23

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ik denk dat het ook wisselt per gemeente. Toen ik mijn huidige appartement kreeg was ik nummer 5 van de 5 mensen die mochten kijken (en dus het langst ingeschreven stonden) en de enige die daarvan ja heeft gezegd tegen het appartement. Toen heb ik het ook gekregen. Uiteraard hebben ze wel een inkomenscheck gedaan maar ze hebben echt niet gekeken wie ik ben, wat voor achtergrond ik heb enz enz. In dezelfde appartementen om mij heen wonen ook hele gezinnen (soms snap je niet hoe het past maar ok). Dus het is niet zo dat die altijd voorrang krijgen. Dat ligt ook aan de regels van de gemeente/woningbouw.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 13 Okt 2013 01:26

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

ED ga eens leren lezen. Ik heb het hier niet over mezelf, maar over anderen die om absurde redenen geweigerd worden
<<

Anoniem178

Bericht 13 Okt 2013 19:49

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Is het niet iets anders gegaan dan nu gezegd wordt? Ik ben eens ingetrokken bij mijn ex in een sociale huurwoning en wij konden pas na 2 jaar samenwonen een woning samen krijgen, met gelijke rechten. Anders zou de woning op één naam komen. Stel, ex en ik waren uit elkaar gegaan toen en hij wilde weggaan, dan had ik die pas mogen "overnemen" als we 2 jaar aantoonbaar samengewoond hadden. Wat is er trouwens mis om als stel te beginnen met een appartementje? Voordat er kinderen zijn ben je vaak toch ook weer een stuk verder.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Okt 2013 23:09

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

-ED- schreef:Ik vind het juist goed dat er regels zijn en dat ze hier streng op zijn. Natuurlijk wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang, maar een alleenstaande heeft nu eenmaal minder ruimte nodig, dan een gezin met een paar kinderen. Het getuigt van een nogal kortzichtige kijk op de wereld als je denkt dat alleen jijzelf recht hebt op de grootste ruimte voor het minste geld. Een beetje realiteitszin zou je sieren, JD.



uche uche.. pot.. ketel.. uche uche..
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 14 Okt 2013 01:23

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Weet ik niet Rovine, dit is wat ik gehoord heb.. Van die vriendin met dat kindje weet ik zeker dat het zo gegaan is, dat andere verhaal hoorde ik, maar die mensen staan wat verder van mij af.
Er is natuurlijk niks met starten met een appartementje als stel, maar hij is 34 en zij 31, waardoor je eerder aan kindjes denkt dan wanneer je bijvoorbeeld 20 en 21 bent... daarom wilden zij graag deze kans voor een eensgezinswoning nemen. Ze zijn in de zomer klaar, dan zijn ze al wat langer samen, en de stap naar een kindje is dan sneller gezet als je al iets ouder bent. Ik snap dan wel dat ze meteen voor een eensgezinswoning willen gaan.

En van die vriendin met dat kindje snap ik ook heel goed dat ze hierheen wilde. Bijna alle eensgezinswoningen hier zijn vrije sector, dat kan ze gewoon niet betalen alleen. De sociale huur eensgezinswoningen zijn er niet veel, en daar zijn jarenlange wachtlijsten voor. Ze woont nu op een piepkleine bovenwoning, met een minibalkon. Snap wel dat ze deze betaalbare kans graag wilde, met een tuintje voor haar dochtertje.
<<

Anoniem7

Bericht 14 Okt 2013 02:04

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Maar een tuin voor je kind is ook maar een luxe. Dat jij het snapt is één ding, maar een tuin voor je kindje is een luxe, geen verworven recht. Niks mis mee als een kindje in een appartement opgroeit, natuurlijk.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 14 Okt 2013 09:35

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ik vind de gang van zaken wel apart.
Bij ons kan je reageren op woningen. Echter op het moment dat je reageert, staat er soms al bij dat je niet in aanmerking komt (50 + woningen, het systeem ziet gewoon dat je niet aan die eis voldoet). Daarnaast staan nog voorwaarden vermeld. Vervolgens krijg je een mail met bericht op welke plaats je bent geeindigd, echter staat daar soms al in dat je niet aan de voorwaarden voldoet (woning met WMO indicatie waar je toch op gereageerd hebt bijvoorbeeld).
Ook staat er bij dat ook al sta je op nummer 1, er nog steeds een aantal factoren zijn waardoor je de woning eventueel niet krijgt en dat je schriftelijk bericht krijgt als je de woning krijgt toegewezen.
<<

Anoniem66

Bericht 14 Okt 2013 14:00

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ik vind het een héle vreemde gang van zaken daar. Dat vond ik al in jouw geval. Zeker die botte opmerking van die vrouw dat jij maar in een flat moest gaan wonen, terwijl er toch duidelijk stond dat eenpersoonshuishoudens ook mochten reageren. Het gaat in ieder geval absoluut niet eerlijk daar.
<<

Artemis

Bericht 14 Okt 2013 16:01

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

JaneDoe schreef:Weet ik niet Rovine, dit is wat ik gehoord heb.. Van die vriendin met dat kindje weet ik zeker dat het zo gegaan is, dat andere verhaal hoorde ik, maar die mensen staan wat verder van mij af.
Er is natuurlijk niks met starten met een appartementje als stel, maar hij is 34 en zij 31, waardoor je eerder aan kindjes denkt dan wanneer je bijvoorbeeld 20 en 21 bent... daarom wilden zij graag deze kans voor een eensgezinswoning nemen. Ze zijn in de zomer klaar, dan zijn ze al wat langer samen, en de stap naar een kindje is dan sneller gezet als je al iets ouder bent. Ik snap dan wel dat ze meteen voor een eensgezinswoning willen gaan.

En van die vriendin met dat kindje snap ik ook heel goed dat ze hierheen wilde. Bijna alle eensgezinswoningen hier zijn vrije sector, dat kan ze gewoon niet betalen alleen. De sociale huur eensgezinswoningen zijn er niet veel, en daar zijn jarenlange wachtlijsten voor. Ze woont nu op een piepkleine bovenwoning, met een minibalkon. Snap wel dat ze deze betaalbare kans graag wilde, met een tuintje voor haar dochtertje.

Snap ik ook heel goed. 7 jaar met kinderen op 10 hoog gewoond in een kutwijk en de komende jaren was een andere huurwoning ook geen optie, wegens inschrijfduur. Daarnaast was ons inkomen te hoog voor een andere huurwoning en te laag voor vrije sector en kregen we geen hypotheek. Oneerlijk, helemaal omdat we aan huur heel veel betaalden en we de gemiddelde hypotheek van 200.000 qua maandlasten makkelijk konden betalen.

Dus tja, dat is een paar jaar afzien, weinig buitenspelen voor de kinderen en wonen in een heel koud en tochtig huis, maar ik geloof niet dat ik er over geklaagd heb of vond dat ik recht had op bete. Ik heb gewoon hard gewerkt, geduld gehad en na 7 jaar was het zover. Nu ik er weg ben denk ik wel 'hoe heb ik het daar 7 jaar uitgehouden!!!!!' Maar ik vond ons echt niet zielig hoor toen ik er woonde. Ik had een dak boven mijn hoofd en ik probeerde er wat van te maken.

Er is twee keer iemand vanaf gesprongen, iemand neergestoken en een woning in de fik gezet in de jaren dat ik er woonde. Dus heel tof was het achteraf niet. Maar voor de meeste andere opties kwamen we gewoon niet in aanmerking.
<<

Anoniem178

Bericht 14 Okt 2013 16:16

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Maar waarom schrijven ze dan niet in op een woning als er daadwerkelijk een kind is? Of wanneer ze zwanger zijn? Ik snap wel dat degenen die langer bij elkaar zijn of al een gezinnetje hebben voorrang hebben op die woningen. Hier zitten ze ook met zijn zessen in een driekamerflat, dat is voor de buren ook niet tof, dus ja, ik snap heel goed waarom ze gezinnen in die woningen stoppen.

Ik kan aanspraak maken op geen enkele subsidie of toeslag, maar het is eigenlijk nooit in me opgekomen dat ik als alleenstaande (niet al te rijke) huurder recht zou hebben op meer dan een appartementje. Bewust heb ik wel gekozen voor huren, omdat ik er vanuit ging niet altijd alleenstaand te zijn, waardoor ik flexibeler ben als mijn situatie verandert. Hoewel die woningbouw schijnbaar niet erg duidelijk is qua communiceren kan ik me wel vinden in hun beleid. Als je op de toekomst wilt wonen kun je ook overwegen te kopen, dan is er veel meer te kiezen.
<<

Anoniem122

Bericht 14 Okt 2013 16:19

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Alsof je tegenwoordig nog zo gemakkelijk een hypotheek krijgt..

En waarom zou een stel meer recht hebben op een 1 gezinswoning dan een moeder met een kind? Als je als stel altijd maar met zijn 2en blijft en niet aan kinderen begint, heb je misschien nog wel minder ruimte nodig dan een alleenstaande moeder
<<

Artemis

Bericht 14 Okt 2013 16:30

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

TukTuk schreef:Alsof je tegenwoordig nog zo gemakkelijk een hypotheek krijgt..

En waarom zou een stel meer recht hebben op een 1 gezinswoning dan een moeder met een kind? Als je als stel altijd maar met zijn 2en blijft en niet aan kinderen begint, heb je misschien nog wel minder ruimte nodig dan een alleenstaande moeder

Meer inkomen, meer zekerheid voor woningbouwvereniging. Daarnaast beginnen de meeste stellen nou eenmaal wel aan kinderen. Daarnaast: als je met z'n tweeën nog onder de grens van de inkomensmax van de woningbouw verdiend, dan ben je óf heel jong, of je hebt een heel laag inkomen. En dus kom je eerder in aanmerking.
<<

Anoniem7

Bericht 14 Okt 2013 19:21

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Laat ik overigens wel voorop stellen dat ik de gang van zaken zelf ook liever anders had gezien, eerst screening en dan loting. Maar om puur op je topictitel terug te komen, de vraag of je om die dingen geweigerd mag worden: ja, dat vind ik allemaal van wel.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 14 Okt 2013 22:39

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ik begrijp wat je bedoelt Maple.

Ik vind zelf dat ze mensen best mogen weigeren, om wat voor reden dan ook, maar alleen als ze dit duidelijk van te voren hadden aangegeven.

Nu is het zo dat deze mensen zijn uitgeloot, ze voldoen aan de eis van 2 personen én aan de inkomenseis, dus dan vind ik in dit geval eigenlijk niet dat ze geweigerd mogen worden. Als er verdere inhoudelijke eisen hadden gestaan wel, maar nu in dit geval niet. Los van de reden waarom ze hierheen willen verhuizen, want dat vind ik er bij een loting niet echt toe doen. Iedereen heeft zo een reden waarom ze naar een bepaalde woning willen verhuizen.
<<

Artemis

Bericht 15 Okt 2013 10:16

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Je lijkt echt niet te snappen dat een woning naar keus geen recht is. En dat 'worden uitgenodigd om te reageren' iets anders is als 'hebben evenveel recht op een woning' of 'krijgen een woning als ze uitgeloot worden' .

Ongetwijfeld staat ergens in de kleine lettertjes dat toewijzing pas gebeurt na controle van een aantal eisen en dat de woningbouw bepaalt. Ze dekken zich heus wel in, ze gaan echt niet na de loting nog eens bedenken dat niet iedereen toegelaten wordt, dat is heus vooraf bepaald. En ik durf er wat om te verwedden dat hier in de regels of op hun website ofzo iets over staat.

Het leven is niet eerlijk, jammer. Ik reageer ook weleens op een vacature waarin staat 'gezien de teamsamenstelling gaat de voorkeur uit naar een man' en dan ben ik ook nog weleens uitgenodigd. Om dan afgewezen te worden omdat ze voor een man kozen. Tja. Als er geen geschikte mannen waren was ik vast aangenomen als meest geschikte vrouw. Maar dan komt het toch niet in me op om te schreeuwen dat het oneerlijk is, dat het discriminatie is en dat ik recht heb op die baan, nog meer dan die man, want ik heb géén baan en hij had er al één, dus hij heeft die baan helemaal niet zo hard nodig.....
Dingen zijn soms oneerlijk. Deal with it.
En ik weet wel dat een baan en een huis iets anders zijn, maar dat gemekker over die woningbouw... Alleen omdat jij vindt dat je te duur woont, een vriendin met een scharrel wil gaan samenwonen en een andere vriendin een bovenwoning te min vindt voor haarzelf en kind.... En dat mag allemaal, maar dóe er dan wat aan en verwacht niet dat de woningbouw je op je wenken bedient. En misschien lukt dat wel nooit, en blijft iedereen zitten waar hij zit. Ook dat gebeurt, hoort er gewoon bij.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 15 Okt 2013 20:48

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Dat heeft niets te maken met iets niet snappen Artemis, dat is gewoon een andere mening die ik erop na houd.

Op de woningbouw-website staan nergens kleine lettertjes, dat heb ik zelf nagekeken en die vriendin en dat stel dus ook. Enige eis die er staat is minimaal 2 personen (bij voorkeur) en een inkomenseis. Dat heb ik zelf uitgepluist, en dat stel en die vriendin dus ook, nérgens kleine lettertjes.
Ik ben dan dus van mening dat, als je ingeloot bent en je aan bovenstaande eisen voldoet, de woningbouw je niet op deze gronden mag weigeren. Dan hadden ze er gewoon meer eisen bij moeten zetten. Dat heeft niets te maken met recht hebben op een woning, maar dit is gewoon hoe een loting werkt, maar nogmaals, dat is mijn persoonlijke mening.

Maar laten we erover op houden, want door deze discussie gaat er toch niks aan veranderen :laughcry:
<<

Anoniem122

Bericht 16 Okt 2013 06:36

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Maar waarom bel je het juridisch loket hier dan niet over, om te kijken of wat ze doen wel echt kan?
<<

Anoniem178

Bericht 16 Okt 2013 07:47

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Als jij vindt dat je recht hebt op die woning moet je dat recht op gaan eisen en niet hier lopen klagen dat je gediscrimineerd wordt.

Die woningen worden onder de marktwaarde verhuurd, dus nogal wiedes dat ze dan proberen mensen erin te zetten die het het hardst nodig hebben. Een laag inkomen geeft geen recht op een mooie woning. Net zoals een modaal salaris dat ook niet geeft. Ik heb exact in dezelfde situatie als jij gezeten (relatie uit, baan kwijt) zo'n anderhalf jaar geleden. Dan had ik wel vanalles kunnen willen en eisen voor mij en mijn katten, maar met een driekamerappartement is als alleenstaande is helemaal niks mis. Heeft me veel rust gegeven en dat toekomstbestendige droomhuis komt later wel.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 16 Okt 2013 10:05

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Helemaal eens met Rovine.
<<

Anoniem 48

Bericht 16 Okt 2013 11:56

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Maar ff voor de duidelijkheid he, stond er in de reactie dat je wat uitgeloot of ingeloot? Nogal groot verschil. Want vraag me ineens af hoeveel huizen er zijn en hoe groot de kans is dat dit drie keer voor komt.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 16 Okt 2013 16:59

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ehhhh.... lieve mensen,... ik heb het niet meer over mezelf he. Dat was een ander topic. Ik heb er geen recht op omdat ik alleen ben, vind ik niet leuk nee, maar oke...

Ik heb het dus over een stel wat volgens de woningbouw te kort bij elkaar is, en een alleenstaande moeder met een kind (die hoopt binnenkort weer zwanger te raken). Ik ga daar het juridisch loket niet over bellen, dat zullen zij zelf moeten doen, maar raar vind ik het niet.
Dus ik loop hier nu niet over mijzelf te mopperen en of ik er al dan wel of niet recht op heb, maar vind de redenen voor hun afwijzing gewoon vreemd.

Minx, ik weet even nooit hoe je dat ook alweer noemt.... ingeloot of uitgeloot haha....ingeloot is het toch? :confused:
<<

Anoniem122

Bericht 16 Okt 2013 17:02

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

JaneDoe schreef:Ehhhh.... lieve mensen,... ik heb het niet meer over mezelf he. Dat was een ander topic. Ik heb er geen recht op omdat ik alleen ben, vind ik niet leuk nee, maar oke...

Ik heb het dus over een stel wat volgens de woningbouw te kort bij elkaar is, en een alleenstaande moeder met een kind (die hoopt binnenkort weer zwanger te raken). Ik ga daar het juridisch loket niet over bellen, dat zullen zij zelf moeten doen, maar raar vind ik het niet.
Dus ik loop hier nu niet over mijzelf te mopperen en of ik er al dan wel of niet recht op heb, maar vind de redenen voor hun afwijzing gewoon vreemd.

Minx, ik weet even nooit hoe je dat ook alweer noemt.... ingeloot of uitgeloot haha....ingeloot is het toch? :confused:


Ze is toch alleenstaand? :confused:
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 16 Okt 2013 17:04

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

TukTuk schreef:
JaneDoe schreef:Ehhhh.... lieve mensen,... ik heb het niet meer over mezelf he. Dat was een ander topic. Ik heb er geen recht op omdat ik alleen ben, vind ik niet leuk nee, maar oke...

Ik heb het dus over een stel wat volgens de woningbouw te kort bij elkaar is, en een alleenstaande moeder met een kind (die hoopt binnenkort weer zwanger te raken). Ik ga daar het juridisch loket niet over bellen, dat zullen zij zelf moeten doen, maar raar vind ik het niet.
Dus ik loop hier nu niet over mijzelf te mopperen en of ik er al dan wel of niet recht op heb, maar vind de redenen voor hun afwijzing gewoon vreemd.

Minx, ik weet even nooit hoe je dat ook alweer noemt.... ingeloot of uitgeloot haha....ingeloot is het toch? :confused:


Ze is toch alleenstaand? :confused:


Jep. Eerste kindje is van een donor, en ze is nu weer bezig met dat traject.
<<

Anoniem122

Bericht 16 Okt 2013 17:15

Re: Mag je hierom geweigerd worden?

Ah ok :)
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers