Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voeding en buikpijn

<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 06 Okt 2016 18:31

Voeding en buikpijn

Al jaren heb ik vrij vaak buikpijn, buikkrampen wat doorstraalt naar mijn onderrug en benen en als ik heel veel pech heb zit ik ook uren op de wc.. Een hele tijd geleden constateerde de dokter dat ik lactose-intolerant ben en PDS heb. Maar nu vraag ik mij af of dit wel waar is. Ik at vorige week softijs, 'vers' van de cafetaria en ik kreeg geen buikpijn maar wanneer ik roomijs eet uit een bak wat ik bij de supermarkt koop dan lig ik een paar uur later dubbel van de buikpijn. Dit geldt ook voor pizza's: wanneer ik het zelf maak/beleg is er niets aan de hand maar een kant&klare pizza is geheid buikpijn. Roomkaas en brie bijv. gaat ook helemaal niet goed maar gewone kaas wel. Vla gaat wel goed, yoghurt niet en sausjes aangemaakt met melk ook niet. Van aardappelen krijg ik een enorm opgezette buik maar een paar boterhammen per dag gaat wel goed dus ik zit eigenlijk met één groot vraagteken, de dokter kan mij niet verder helpen zegt ze en ik zal zelf uit moeten vinden wat het precies kan zijn. Dit vind ik heel raar want dmv bloedprikken kunnen ze toch ook heel veel zien? Maar misschien is het wel echt zo. Dus mijn vraag is: hoe kan ik erachter komen wat het precies kan zijn waar ik niet tegen kan, herkennen jullie hier iets in en is er evt. een boek hierover wat mij duidelijkheid kan geven?

Ps. Ik weet niet of ik het bij de juiste pijler heb geplaatst, anders mag het verplaatst worden :)
Wat als het lukt
<<

Anoniem282

Bericht 06 Okt 2016 19:17

Re: Voeding en buikpijn

Ik ben lactose-intolerant en kan bijv. wel kaas eten (gematigd), maar geen roomboter, crème fraiche (verzin zelf ff een dakje op de i), kookroom en zure room, tenzij het in heel kleine hoeveelheden is. Roomboter trouwens niet; ik lust het wel en toch ga ik ervan overgeven. Hierdoor vallen dus veel andere producten af waarin roomboter is verwerkt, of waar te grote hoeveelheden ingaan van wat ik verder noemde.

Melk in cappuccino verschilt: hooguit 1 kop en de ene keer nergens last van en de andere keer wel. Het uit zich bij mij in misselijkheid. En als ik ergens anders eet, wil ik niemand ermee opzadelen en neem ik een Kerutabs. Die worden niet vergoed, maar nu je het weet heb je ze ook niet vaak nodig. Ik geloof dat ik ongeveer 25 euro heb betaald voor 100 Kerutabs. Voor 50 was naar het verhouding veel duurder.

PDS kan ik je niets over vertellen; geen ervaring mee. Succes met uitvinden wat voor jou wel/niet geschikt is!
<<

Anoniem304

Bericht 06 Okt 2016 19:35

Re: Voeding en buikpijn

Ik had precies hetzelfde en er was geen pijl op te trekken. Heb meer dan een jaar alleen maar diarree gehad en de huisarts en het ziekenhuis konden me niet helpen.
Ik ben naar een homeopaat gegaan, een beetje als laatste redmiddel want je hebt geen leuke jeugd als je halverwege het uitgaan in de discotheek aan de diarree raakt :( Zij deed verschillende testjes en kon zo precies aangeven welke voedingsmiddelen ik overgevoelig voor was. Onder andere gist (aardappels), verschillende smaakversterkers (ve-tsin o.a.), bepaalde soorten fruit en helaas ook chocola. Ik heb het allemaal direct geschrapt uit m'n leven en na een paar maanden was m`n lichaam weer sterk genoeg en kon ik langzaam weer proberen om 'verboden dingen' te eten.
Nu jaren later eet ik alles allang weer, zonder buikpijn en zonder diarree. Wel heb ik altijd gevoelige darmen gehouden en moet ik niet 2-3 dagen achter elkaar vette rommel en fastfood eten want dan krijg ik wel diarree.
<<

Anoniem315

Bericht 06 Okt 2016 19:49

Re: Voeding en buikpijn

Heb je al eens eetdagboekje bijgehouden?

Ik herken het wel. Ben erg gevoelig voor vet eten en wit brood, witte rijst, alles wat slecht verteert. Ook ik zit regelmatig dubbelgeklapt op de wc met buikpijn en m'n ontlasting heeft een heel wisselend patroon: dan weer obstipatie, dan weer een heel snelle doorstroom (meestal dat laatste). Eten zet bij mij niet aan, het stroomt direct door.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 06 Okt 2016 20:50

Re: Voeding en buikpijn

Zo'n dagboekje bijhouden is inderdaad wel heel handig!

Ik ben niet lactose intolerant, maar heb wel PDS. Waar je op reageert is per persoon zo verschillend. Zo kan ik niet tegen zwarte thee (alle andere soorten wel) en iets als chocola gaat de ene keer wel goed, andere keer niet. Ze zeggen vaak dat het voor mensen met PDS kan schelen om geen brood ed te eten, maar bij mij werkt dat juist averechts.

Snap wel dat je arts zegt dat je het zelf uit moet vogelen. Ik heb meerdere collega's met PDS en allemaal hebben we andere voeding waar we op reageren.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 07 Okt 2016 15:51

Re: Voeding en buikpijn

Super bedankt voor jullie antwoorden en fijn dat ik zoveel herkenning lees! Ik dacht echt dat vrijwel alle mensen met PDS en/of lactose-intolerantie precies weten waar ze wel en niet tegen kunnen :P

De misselijkheid herken ik ook wel Guattari. Dit heb ik vooral als iets heel heftig aanslaat en dat ik te eigenwijs was om het toch te eten zoals ik eerder wel eens had met bijv. een pizza, daar had ik dan ontzettend veel zin in en het moest echt gegeten worden :palm: Roomproducten handel ik ook niet maar kruidenroomkaas bijv. gaat wel goed, op een paar stokbroodjes dan..als ik dit zou gebruiken als boter gaat het niet goed denk ik haha.

Oh wauw wat heftig Cotton! Zo'n lange tijd aan de diarree lijkt mij ook niet goed en al helemaal niet fijn! Hoe gaat het als je alcohol drinkt? Wel echt heel fijn dat het nu zo goed gaat!

Vet eten en witte producten kan ik ook niet zo goed tegen Exo, uitgezonderd witte rijst want dat gaat dan wel weer goed. Ik had ook tijden zoveel drama met m'n ontlasting, gek werd ik ervan! Dan kon ik zo een week niet naar de wc en vervolgens leek het net een vulkaan wat uitbarstte :P Maar ik moet zeggen dat het sinds een maand of 3 redelijk stabiel is. Euhm..echt consequent een maand een eetdagboekje bijhouden heb ik nog nooit gedaan, het was ook iets wat mijn dokter opperde en dat is wel een goeie tip:) Misschien dat ik dan iets wijzer word haha.

Chocola is bij mij vooral melkchocola Arwyn, ik weet niet of dat voor jou uitmaakt? Als ik wit eet, puur lust ik niet haha, is er niets aan de hand maar als ik regelmatig -elke dag- iets met melkchocola eet dan krijg ik geheid buikpijn:(

Oja, frisdrank en sappen, vooral appelsap is ook drama.. hebben jullie dat ook?
Wat als het lukt
<<

Brooke

Bericht 07 Okt 2016 16:04

Re: Voeding en buikpijn

Inderdaad zoals de anderen ook aangeven, dagboekje bij houden, dat heeft bij mij wel geholpen om niet aan de dunne te raken en rommelbuik te krijgen.
Ik herken het ook. Ik kan o.a. absoluut niet tegen witbrood, vet eten, te pittig en sinds kort kan ik ook niet tegen koffie. Echt gegarandeerd dat ik dan naar de wc moet van dat laatste.
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 07 Okt 2016 18:08

Re: Voeding en buikpijn

Ik had dat ook, en ben een jaar of 5 geleden gestopt met lactose en brood, en dat werkte toen direct. Na een tijdje ben ik het rustig weer gaan opbouwen en nu gaat het gewoon goed!
Maar na roomijs en diepvriespizzas heb ik wel altijd buikpijn dus dat eet ik nauwelijks.
#teammaple🍁
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 07 Okt 2016 18:59

Re: Voeding en buikpijn

Och jeetje, als je van koffie houd dan is dat wel heel zuur Daenerys, pittig eten kan ik ook niet tegen maar daar hou ik ook niet zo van haha

Ja, dat heb ik ook Urban Naked..ik eet het ook nooit meer en ik mis het ook niet:)

Maar wat eten jullie zoal als ontbijt en lunch? Dat is iets wat ik echt heel lastig vind en er zijn zo ontzettend veel boeken over voeding, is hier ook een handig boek voor waar je tips e.d. uit kan halen?
Wat als het lukt
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 07 Okt 2016 19:03

Re: Voeding en buikpijn

In de tijd dat ik geen lactose gebruikte at ik soyayoghurt als ontbijt, of smoothies van fruit en water en spinazie. Volkorencrackers. Speltbrood at ik ook nog wel soms.

Nu ontbijt ik met havermout.
#teammaple🍁
<<

Anoniem315

Bericht 07 Okt 2016 19:07

Re: Voeding en buikpijn

Ik ontbijt en lunch met volkorenbrood of met volle kwark met havermout/ontbijtgranen.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Okt 2016 19:13

Re: Voeding en buikpijn

Pannetoet schreef:
Oh wauw wat heftig Cotton! Zo'n lange tijd aan de diarree lijkt mij ook niet goed en al helemaal niet fijn! Hoe gaat het als je alcohol drinkt? Wel echt heel fijn dat het nu zo goed gaat!

Nou destijds ging dat helemaal niet meer, dat was gegarandeerd de hele avond op de WC. Nu drink ik eigenlijk nooit alcohol, maar ik kan er opzich wel goed tegen (qua darmen dan, ben wel snel aangeschoten tegenwoordig hahahaha).
Moet alleen oppassen dat ik niet zoveel drink dat juist alle vocht uit m`n lichaam onttrokken wordt en ik dus helemaal niet meer naar de plee kan. :eyes:
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5490

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 07 Okt 2016 20:34

Re: Voeding en buikpijn

Ik heb het ook, jaren geleden pds geconstateerd en sinds vorig jaar weet ik dat ik lactose intolerant ben. Ik heb hiervoor een ademtest gedaan, zo kunnen ze zien hoe je op lactose reageert.

Als je lactose intolerant bent kan je nog wel iets van lactose verdragen maar deze hoeveelheid verschilt per persoon voordat je er klachten van krijgt. Het ene product bevat veel meer lactose dat het andere en het is dus ook een opstapeling. Eet je over heel de dag 1 kommetje yoghurt of neem je daar ook nog een roomsaus bij over je vlees en een ijsje na dan heb je dus geheid last. Ik probeer het dus allemaal te schrappen om er zeker van te zijn. Maar ze zeggen dat als je buik tot rust is gekomen je na een aantal weken zelf kunt kijken waar jouw grens ligt qua hoeveelheid lactose.

Ik heb zelf het idee dat mijn buik ook reageert op hoe ik in mijn vel zit en hoe mijn eetpatroon is. Als ik me goed voel kan ik best eens iets vets nemen, maar heb ik al 'slecht' geluncht moet ik niet ook vet dineren. Bijvoorbeeld in de middag broodjes/pistolet en in de avond friet. Dan moet ik echt in de middag yoghurt eten of gewoon 2 boterhammen met kipfilet en komkommer bijvoorbeeld. En dit kan zeker niet een paar dagen achter elkaar.

Wat bij mij geeft geholpen:
- vezels eten (roggebrood, genoeg groente, havermout)
- elke dag 2 stuks fruit
- genoeg drinken
- de rust nemen voor een toiletbezoek
- genoeg bewegen
- balans houden in voeding
- niet te vet/kruidig/veel eten
- en geen lactose meer :)

Ik zou om een ademtest vragen en dan echt lactose schrappen.
Verder ontbijt ik met lactose-vrije yoghurt, daar proef je geen verschil in.

Succes, ik weet hoe vervelend het is.
<<

Brooke

Bericht 08 Okt 2016 12:37

Re: Voeding en buikpijn

Pannetoet schreef:Och jeetje, als je van koffie houd dan is dat wel heel zuur Daenerys, pittig eten kan ik ook niet tegen maar daar hou ik ook niet zo van haha


Ja is het ook, maakt ook niet zoveel uit wat voor koffie. Of ik nou zwart drinkt of als cappuccino etc. Soms neem ik het dan maar voor lief, als de hele familie aan de koffie zit, dan doe ik wel eens mee.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers