Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwanger en solliciteren

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 03 Okt 2016 12:23

Zwanger en solliciteren

Mijn contract loopt eind deze maand af en wordt niet verlengt omdat ze me te weinig uren kunnen bieden. Ik ga dus weer solliciteren maar ben nu bijna 11wk zwanger. Niet de ideale uitgangspositie natuurlijk. Ik hoef het vlgs mij niet te vermelden maar vind dat wel zo netjes dus wil dat wel gaan doen. Alleen, hoe kleed ik dat in zodat het niet gelijk afschrikt?
30-04-2017
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 03 Okt 2016 12:42

Re: Zwanger en solliciteren

Ik zou het niet in je brief zetten, maar pas voorafgaand een gesprek of eventueel tijdens het gesprek melden. Dat heeft het in elk geval geen invloed op de eerste selectie.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 03 Okt 2016 17:36

Re: Zwanger en solliciteren

Luisa schreef:Ik zou het niet in je brief zetten, maar pas voorafgaand een gesprek of eventueel tijdens het gesprek melden. Dat heeft het in elk geval geen invloed op de eerste selectie.

Eens. Zo zou ik het ook gaan doen!
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 03 Okt 2016 18:15

Re: Zwanger en solliciteren

Luisa schreef:Ik zou het niet in je brief zetten, maar pas voorafgaand een gesprek of eventueel tijdens het gesprek melden. Dat heeft het in elk geval geen invloed op de eerste selectie.


Ik zou het idd niet in je brief vermelden, maar wel bij een eerste gesprek. *weg*
Laatst gewijzigd door Framboos op 04 Okt 2016 12:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 03 Okt 2016 18:45

Re: Zwanger en solliciteren

Ow wauw Framboos, dat is wel heel erg idd!
30-04-2017
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 03 Okt 2016 19:06

Re: Zwanger en solliciteren

Ik zou het in je gesprek vermelden.

Een collega van een andere afdeling solliciteerde ooit naar een functie op de afdeling waar ik werk.
Ze werd aangenomen, ging een korte opleiding doen en kwam vlak daarna met het bericht dat ze drie maanden zwanger was.
Mijn manager was op zijn zachtst gezegd niet blij. Voor de periode dat zij met verlof was, moest er een dure kracht via een detacheringsbureau komen.
De relatie tussen manager en betreffende collega is daarna nooit echt goed meer geweest.
Manager is inmiddels met de VUT. Collega zit er nog steeds.

Ze wilden graag van haar af bij haar vorige afdeling en ik begrijp maar al te goed waarom.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 03 Okt 2016 21:34

Re: Zwanger en solliciteren

Ik vind het wel dubbel... als je het vermeld en het niet wordt, zou het bij mij toch knagen of het door de zwangerschap zou komen.

Wij hebben het ook eens gehad met een collega. Toen ze solliciteerde, was ze nog niet zwanger, naar eigen zeggen wist ze het een dag voor ze haar contract tekende. Ze zou het nieuwe schooljaar beginnen en had ook enkele examenklassen. Dit alles was nog ruim voor de zomervakantie. Na de vakantie stond ze met een buik op school, was ze dus al zo'n 25 weken zwanger. Niet fijn als je examenklassen hebt en er dan nog een vervanger gezocht moet worden...

Wellicht zou ik het pas na het gesprek vermelden, pas voordat je eventueel een contract tekent. Laat ze eerst maar een objectief beeld van jouw kwaliteiten krijgen, dan kun je het alsnog vermelden.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem282

Bericht 03 Okt 2016 22:08

Re: Zwanger en solliciteren

Tja, wat is wijsheid? Je gaat nooit hard kunnen maken dat je op basis van je zwangerschap bent afgewezen. Ik zou het niet in je brief vermelden, maar wel op het gesprek. Zo heeft een voormalig collega van mij het ook gedaan en zij is het wel geworden op basis van haar competenties. Ook al zou ze al vrij snel met verlof gaan, toch vond mijn leidinggevende haar de beste kandidaat voor deze functie en door haar verlof kwam er weer een potje vrij om hier weer vervanging voor te regelen. Toch denk ik heel eerlijk gezegd dat niet iedere werkgever hier om zit te springen en dan ben ik weer terug bij m'n tweede zin.
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2016 02:04

Re: Zwanger en solliciteren

Vriendin van mij heeft hetzelfde gehad. Tijdens de sollicitatie was ze zwanger maar vertelde het niet. Toen kreeg ze een miskraam. Is aangenomen en voor haar eerste werkdag werd ze weer zwanger. Toen ze 12 weken aan het werk was heeft ze het vertelt.
<<

Anoniem193

Bericht 04 Okt 2016 02:06

Re: Zwanger en solliciteren

Maar jij bent nu al 11 weken. Ik zou het niet zeggen en gewoon wachten tot in een later stadium. 2e gesprek denk ik. Dan kun je er meer open en eerlijk in zijn en heb je met kans dat ze je niet meteen afketsen ivm de zwangerschap.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 04 Okt 2016 06:35

Re: Zwanger en solliciteren

Dank jullie wel voor de antwoorden en voorbeelden.
Ik zet het iig niet in de brief maar vertel het tijdens een evt gesprek.
30-04-2017
<<

Anoniem281

Bericht 04 Okt 2016 07:23

Re: Zwanger en solliciteren

Maar... Een zwangerschap kost een werkgever toch niks? Volgens mij wordt 't verlof betaald door het UWV, ziekte door zwangerschap ook. Ja, de kosten van een detacheringsbedrijf, dat is voor de werkgever, maar wanneer er gewoon iemand wordt aangenomen als tijdelijk vervanging, kost 't een bedrijf helemaal niet meer.

Ik snap dus nooit zo goed waarom er zo'n probleem van wordt gemaakt. Mogelijk de angst dat een medewerker daarna niet meer terugkomt op de werktijden die ze eerder werkte of zo?
<<

Anoniem222

Bericht 04 Okt 2016 11:47

Re: Zwanger en solliciteren

Nou ja, het kost sowieso geld en tijd. Er moet tijd geïnvesteerd worden in het zoeken naar een nieuwe collega en deze moet ook weer ingewerkt worden. Dus in principe kost een zwangerschap een werkgever niks, maar het vervangen wel.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 04 Okt 2016 13:31

Re: Zwanger en solliciteren

Ik zie het wel als een mooie reden om te bellen! Ik zou een sollicitatiebrief schrijven en aan de hand daarvan bellen om te informeren hoe de sollicitatie procedure eruit ziet. Komt natuurlijk niet vaak voor maar als er maar 1 gesprek is, zou ik het dan benoemen. Anders bewaren tot de laatste ronde/gesprek. Succes!
L2014 & H2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 14 Okt 2016 20:22

Re: Zwanger en solliciteren

Nou, ws is het 'probleem' opgelost. De persoon die ik nu vervang is depressief en komt maandag nog niet terug. Mn baas verwacht haar (voorlopig) helemaal niet terug en wilt daarom mijn contract dus verlengen voor 3dgn per week. Na m'n zwangerschapsverlof wil ik sowieso 3dgn werken en het allerliefste daar. Na jaren banen hebben waar ik niet op m'n plek zat zit ik nu wel op m'n plek.
Ik kan dus voorlopig iig voor 3dgn blijven. Nu nog afwegen of ik dan voor 2dgn de ww in ga of niet.
30-04-2017
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 14 Okt 2016 21:07

Re: Zwanger en solliciteren

Wat fijn Kees! Hoelang mag je blijven dan?
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43734

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 14 Okt 2016 21:25

Re: Zwanger en solliciteren

Dat is prettig Kees!
Let's discover the world together.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 14 Okt 2016 22:19

Re: Zwanger en solliciteren

Nog geen idee Siep. Hij belde daarstraks om het alvast te vertellen (ben nog ziek thuis gebleven vandaag) zodat ik er dit weekend over na kan denken en we maandag hopelijk gelijk spijkers met koppen kunnen slaan.
30-04-2017
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 15 Okt 2016 03:11

Re: Zwanger en solliciteren

Naja voor nu ook gewoon super fijn nieuws!
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 18 Okt 2016 11:10

Re: Zwanger en solliciteren

Fijn dat het is opgelost Kees!

Ik was ook zwanger en werkloos en ben met 20 weken aangenomen voor 2 dagen per week. Ik heb toen wel m'n ww door laten lopen en na m'n verlof de ww niet meer aangevraagd
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8170

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 18 Okt 2016 12:16

Re: Zwanger en solliciteren

Er wordt nog bekeken hoe lang m'n contract wordt. Hij moet even bekijken wat haalbaar is maar ook hoe lang m'n collega dus ws afwezig blijft. Ik ga iig wel m'n ww aanvullen tot 5dgn en na m'n verlof is 3dan voldoende.
30-04-2017
<<

Anoniem318

Bericht 25 Nov 2016 00:14

Re: Zwanger en solliciteren

Even een up... ik zit in dezelfde situatie als Kees een tijd geleden, met het verschil dat ik nog maar 7,5 week zwanger ben. Net voor ik zwanger werd heb ik gesolliciteerd. Ik heb nu pas te horen gekregen dat ze me informeel willen zien en dat ze me zeer waarschijnlijk willen aannemen (ze kenden me al, vandaar geen formeel interview). Dat gesprek is morgen. Ik vind het ergens niet fair om het niet te zeggen, maar ik ben nog maar zo pril zwanger, het kan nog fout gaan natuurlijk. Wat zouden jullie doen?
<<

Anoniem318

Bericht 30 Nov 2016 21:18

Re: Zwanger en solliciteren

Wilde toch even laten weten wat ik nu uiteindelijk heb gedaan, misschien dat iemand er wat aan heeft, al is dit wel een heel specifieke situatie.

Ik heb het toch gezegd, maar niet tijdens het gesprek zelf. Tijdens het gesprek liet mijn nieuwe baas eigenlijk al weten dat ik de baan zou krijgen, maar omdat ik ook een sollicitatie bij een andere afdeling had lopen, heb ik gezegd dat ik er nog over wilde nadenken. Toen ik na een paar dagen belde dat ik de baan graag wilde aannemen, heb ik erbij gezegd dat ik pril zwanger ben - tegen mijn gevoel in, in de zin dat we het vrijwel niemand hebben verteld tot nu toe, omdat ik de 12 weken nog niet voorbij ben - maar ik vond dat ik hier toch een uitzondering moest maken. Het was wel even slikken voor haar, want ze hebben eigenlijk heel hard iemand nodig komend jaar die er full time is gezien de werkdruk, maar ze zei dan vrij snel dat ze daar dan wel een oplossing voor zouden vinden. Dus eind goed, al goed.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43734

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 30 Nov 2016 21:38

Re: Zwanger en solliciteren

Wat fijn dat het een goede afloop heeft gehad! Kan me voorstellen dat het lastig was te beslissen het te melden en hoe je dit ging doen. Goed gedaan denk ik!
En gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Let's discover the world together.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 10:27

Bericht 01 Dec 2016 10:44

Re: Zwanger en solliciteren

Gefeliciteerd!
Goed dat je het benoemd hebt, ik snap je dubbelheid erin.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers