Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwemles en angst

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 29 Sep 2016 20:26

Zwemles en angst

Mijn zoon heeft nu drie zwemlessen achter de rug en hij vindt het erg spannend. Hij zit met 10 kinderen in een groepje met 1 zwemleraar. 7 van de kinderen zijn heel vrij, 1 wat minder vrij en mijn zoon en nog een jongetje vinden alles heel spannend.
De eerste twee zwemlessen is mijn zoon na een uur met droge haren het zwembad weer uit gekomen. De zwemleraar pusht nauwelijks, geeft een hand als hij het water in springt omdat hij het zelf niet durft en als hij iets anders niet durft hoeft hij het niet te doen (erg fijn vind ik dat). Hij krijgt nu les in een ondiep bad dat afloopt naar ongeveer 80/90 cm denk ik.
Net zei mijn zoon opeens uit het niets 'zwemleraar heeft vorige week gezegd dat we in het diepe gaan zwemmen en dat vind ik heel spannend' en toen moest hij heel hard huilen.
Mijn zoon is een echte binnenvetter en dat hij dit zo zei kwam wel even binnen bij mij. Hij geeft nooit aan dat hij iets spannend vindt maar doet juist altijd alsof hij het niet spannend vindt (mij houdt hij niet voor de gek maar anderen hiermee wel). Dus zijn reactie liet mij even zien dat hij het echt doodeng vindt. Morgen ga ik dit aangeven bij zijn zwemleraar.

Heeft iemand tips hoe wij hem hier zelf mee kunnen helpen? We hadden al besloten om elke zondag dat we niks anders gepland hebben met hem in zijn zwembad te gaan zwemmen, dit hebben we zondag voor het eerst gedaan. Maar wat kunnen we dan het beste doen op die zondagen? Hem gewoon laten spelen, net zolang tot hij zelf steeds een stapje verder durft?
En zijn hier meer kinderen die die zwemangst hadden en hoe is dat over gegaan?

En verder vindt hij het erg naar als hij water in zijn oren krijgt, zijn oren gaan dan dicht zitten en dat gevoel vindt hij helemaal niet fijn. Hebben meer kinderen daar last van? Ik kan me dit niet herinneren van mijn dochter. Is daar iets aan te doen?

En dan vindt hij water in zijn ogen ook erg vervelend, dat prikt. Ik zeg steeds dat hij het best zoveel mogelijk kan knipperen en niet moet wrijven of zijn hier ook nog andere trucjes voor?
<<

Peach

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 29 Sep 2016 20:37

Re: Zwemles en angst

Ik heb geen tips, mijn.dochter zit nog niet op zwemles,maar verwacht dat het hier ook niet makkelijk gaat worden. Ze vind zwemmen heel leuk,maar zodra er water in dr gezicht komt word ze hysterisch
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:43

Bericht 29 Sep 2016 20:54

Re: Zwemles en angst

Je kan van die speciale oordopjes krijgen voor in het zwembad. Misschien dat het hem helpt bij dat gevoel wat hij naar vind?
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 29 Sep 2016 20:56

Re: Zwemles en angst

Ik zie bij zwemles wel eens kinderen met een zwembrilletje op. Misschien dat hij dat prettig vindt.
2010 2012
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2016 20:59

Re: Zwemles en angst

Zit Dolphinne nog steeds op dit forum? Die heeft vast antwoorden op je vragen!

Na drie zwemlessen al in het diepe vind ik best snel. Zijn de andere kinderen tegelijk met je zoon gestart?

Kan me voorstellen dat je schrok van zijn huilbui als hij zich normaal niet laat kennen.

Als je met hem gaat zwemmen zou ik hem niet expres dingen laten doen die hij eng vindt, dat voelt hij meteen aan. Misschien gewoon een beetje stoeien in het water en dat zijn hoofd dan per ongeluk nat wordt.

T. had ook enorme waterangst. We hebben speciaal een zwemschool uitgezocht waar ze 1 zwemleraar op 4 kinderen hebben. Maar zoiets moet je net in de buurt hebben zitten.

Voor zijn oren hadden we op maat gemaakte oordoppen. Voorkomt ook looporen etc. Hij heeft buisjes. Oordoppen die niet op maat gemaakt zijn laten altijd nog wat water door.
Prikkende ogen had hij ook last van, maar dat is gewoon een kwestie van wennen. Wat je doet is goed denk ik. Zeggen hem met zijn ogen te knipperen. Hier was het na de eerste vijf lessen of zo geen probleem meer. Dus ik zou het nog even aankijken.

Fijn dat de zwemleraar niet dwingt als je zoon iets niet durft. Gaan de leraren mee het water in of staan ze aan de kant? De leraren van T. lieten hem met de dingen die hij eng vond een soort 'middenweg' doen. Als hij niet in het water durfde te duiken bijvoorbeeld, mocht hij in de armen van de leraar springen. Heel geleidelijk lieten ze hem met elke sprong ietsje meer onder water komen. En met zwemmen in het diepe eerst zo'n band om met 4 kurken. Dan 1 kurk eraf, nog een kurk eraf etc.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 29 Sep 2016 21:20

Re: Zwemles en angst

Bedankt voor jullie antwoorden!

Filoria, het is ook snel om nu al naar het diepe te gaan. Ze zwemmen met zwemvestjes maar daar blijft hij niet mee drijven als hij zelf niks doet (en als hij wel zelf iets doet dan blijft hij er ook niet goed genoeg mee drijven hebben we zondag gemerkt).
Vorige week zijn ze ook al even naar het diepe geweest. De zwemleraar heeft de kinderen die al helemaal watervrij zijn met vestjes een stukje heen en weer laten zwemmen. De kinderen die dat nog niet zijn heeft hij even in het water getild en meteen weer op de kant gezet. Ik verwacht dat hij morgen weer zoiets zal gaan doen. De kinderen zijn allemaal tegelijk gestart.
Met vrij zwemmen mocht ik zondag trouwens een paar keer zo een emmer water over zijn hoofd leeg gooien (ik zeg altijd dat als hij iets bij mij doet dat ik het ook terug mag doen bij hem. Hij gooide een paar keer een emmer over mijn hoofd leeg, dus ik bij hem ook en dat vond hij wel ok). Hij kan daar op zich best tegen, al vindt hij het niet fijn. Hij is vooral bang om in het zwembad zelf onder water te gaan.
De zwemleraar is gelukkig wel de hele tijd met de kinderen in het water. En een middenweg zoekt hij ook voor de kinderen die niet durven. Ik heb vertrouwen in hem, dat is wel fijn.
Fijn om jouw ervaring met zwemles van T. te horen.

Oordoppen heb ik ook aan gedacht maar ik vroeg me af of dat wel voor zoiets is of dat water in oren ook gewoon iets is waar ze aan moeten wennen.
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2016 21:29

Re: Zwemles en angst

Klinkt wel goed allemaal! Is het de bedoeling dat de kinderen allemaal tegelijk afzwemmen, of werken ze met een groepjessysteem waarbij kinderen op hun eigen tempo naar een volgend groepje doorstromen?

Wat de oren betreft: als zijn oren nu al dicht gaan zitten (terwijl hij amper onder water komt), zou duiken wel echt vervelend kunnen worden. Je kunt het nog even aankijken, maar als hij echt pijn of jeuk krijgt, slecht hoort etc. zou ik wel van die doppen kopen. Die oorklachten kunnen namelijk nog dagen aanhouden na het zwemmen. Ik had dat zelf ook altijd als kind, heel vervelend. Hoorde ik niks meer in de klas :nopompom: Of is het bij hem meteen weer over als hij uit het zwembad komt?
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 29 Sep 2016 21:35

Re: Zwemles en angst

Ze gaan steeds op eigen tempo door naar de volgende groep.

Zijn oren ploppen meestal niet meteen weer open maar wel vrij snel. Hij gaat er wel gelijk in zitten met zijn vingers om ze zo sneller open te krijgen.
Hoe werkt dat met die oordoppen? Moet dat via de huisarts of kan je die gewoon ergens laten aanmeten?
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 29 Sep 2016 21:54

Re: Zwemles en angst

Mijn oudste is ook heel bang geweest met zwemles. Terwijl als we zelf zwemmen hij het geweldig vond, maar die zwemles, drama was het. Huilen in de kleedkamer, de hele dag buikpijn, zo sneu. Hij verkrampte ook helemaal waardoor het zwemmen ook echt niet lukte. Zijn geluk is geweest dat hij naar een andere dag moest om te zwemmen omdat ik andere uren ging werken. Hij kwam toen bij een juf met engelengeduld. Zij heeft hem na een paar lessen gestuurd naar watergewenning. Niet omdat hij bang voor water was, maar om hem wat meer te laten ontspannen. Toevallig was zij ook de juf die de watergewenning gaf dus dat was erg fijn. Daarnaast bleef hij ook bij haar regulier zwemmen. Na een paar weken werd de angst een beetje doorbroken en ontspande hij iets. Toen mocht hij gelijk door naar het volgende badje. Dat was weer even spannend maar daar trof hij wederom een andere juf die hem echt er doorheen gesleept heeft. Zij heeft zoveel geduld met hem gehad! Uiteindelijk is hij zijn hele zwemcarriere bij de 2e juf gebleven. Toen hij naar het diepe ging vond hij dat ook weer even eng maar het ging al snel goed. En toen hij eenmaal zonder kurkjes het hele zwembad door ging was hij van zijn angst af. Toen mocht hij ook na een paar lessen al afzwemmen. Hij heeft er 2 jaar over gedaan maar heeft sinds een paar weken zijn A diploma. Morgen start hij voor B, en geheel toevallig komt hij weer bij zijn juf dus dat gaat goed komen.

Hier was dus het toverwoord geduld en 2 enorm lieve juffen die hem er echt doorheen getrokken hebben.

Tips voor die andere dingen heb ik niet want dat speelde bij mijn oudste niet echt.

Sterkte, het is voor je zoon maar ook voor jou als moeder echt niet leuk, het is zo sneu!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 29 Sep 2016 22:09

Re: Zwemles en angst

Fijn om te horen hoe het bij jouw zoon gegaan is Knillis, fijn hoe geduldig zijn juffen met hem zijn omgegaan. Ik hoop voor mijn zoon dat hij ook elke keer zo iemand treft. Knap ook dat jouw zoon een paar weken geleden zijn A-diploma gehaald heeft, wat zullen jullie trots op hem zijn! Goed ook om jouw verhaal te lezen.

Mijn hart brak daarstraks toen K. opeens zo verdrietig was maar ik vond het ook zo fijn dat hij het uitsprak. Normaal gesproken houdt hij zich altijd groot en spreekt hij het niet uit. Het maakte voor mij wel duidelijk dat hij het nog veel spannender vindt dan ik dacht.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:47

Bericht 29 Sep 2016 22:44

Re: Zwemles en angst

Mijn zoon was ook echt bang om onder water te gaan. Als hij maar water in zijn ogen kreeg was het al drama. Als ik jou zo hoor is het een beetje dezelfde methode als bij onze zwemles. Mijn zoon heeft echt heel lang in het eerste badje gezeten, watervrij worden. Ze doen ook veel spelletjes om het vooral leuk te maken. Heel veel kindjes zijn hem voorgegaan naar het volgende badje, maar hij moest steeds blijven. En nu, na 16 maanden mag hij afzwemmen voor A! Toen hij eenmaal watervrij was ging het vrij vlot. Ik denk dat jou zoon daar misschien ook wat langer de tijd voor nodig heeft.
2010 2012 2015 2017
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2016 23:04

Re: Zwemles en angst

Liadan schreef:Ze gaan steeds op eigen tempo door naar de volgende groep.

Zijn oren ploppen meestal niet meteen weer open maar wel vrij snel. Hij gaat er wel gelijk in zitten met zijn vingers om ze zo sneller open te krijgen.
Hoe werkt dat met die oordoppen? Moet dat via de huisarts of kan je die gewoon ergens laten aanmeten?


Je kunt gewoon op eigen houtje naar de audiciën ('Beter Horen' o.i.d.) gaan. Dan spuiten ze een soort klei in de oortjes en kun je dezelfde dag de dopjes ophalen. Je hebt geen verwijzing nodig en het wordt niet vergoed door de verzekering. Kosten weet ik even niet meer, iets van 12,50 per dop?

Oja en ik sluit me aan bij Nosa! Het watervrij worden is waarschijnlijk het meest lastige. Als hij eenmaal met zijn hoofd onder water durft, kan het daarna ineens heel snel gaan. T. heeft uiteindelijk 9 maanden nodig gehad om watervrij te worden (hij was echt héél angstig) en daarna nog maar 3 maanden voor zijn A-diploma. Echt bizar snel ging het toen ineens.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Sep 2016 09:11

Re: Zwemles en angst

Oh dat gaat makkelijk met die oordopjes. Ik ga het in gedachten houden en het er met K. over hebben, het zou zomaar kunnen dat hij de oordopjes net zo vervelend vindt als water in zijn oren.
En wat supersnel dat T. na het watervrij worden nog maar 3 maanden nodig had voordat hij op mocht voor zijn diploma Filoria.

En het maakt me niet uit hoelang hij over de zwemles doet, laat hem maar lekker alles op zijn eigen tempo doen. Liever dat dan dat hij gepusht wordt en nog banger wordt.

Ik denk ook dat het watervrij worden het langst zal duren, kracht heeft hij wel.
Ik herken het ook allemaal niet van bij mijn dochter, zij ging met haar hele groep elke 3 maanden door naar het volgende groepje en was snel watervrij (ze ging naar een ander zwembad dat in juni is gesloten, met een andere methode). Zij heeft toen gewoon in de tijd die ervoor stond haar A, B en C gehaald.

Noosa, wat knap van jouw zoon en dan mag hij alsnog snel op voor zijn A!
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 01 Okt 2016 20:59

Re: Zwemles en angst

Ja ik ben er nog filoria :)

Als je zelf met hem gaat oefenen zou ik het vooral speels houden. En zeker geen druk op hem leggen om iets te moeten.

Dat zie ik soms met ouders waar een kind het gat nog niet van kan. Dan komen ze naar het oefenuurtje en moet een kind een uur lang alleen maar het gat oefenen en boos worden als het dan nog steeds niet lukt :(.

Ik denk dat de zwemleraar er bij jullie goed rekening mee houd wat een kind al wel een wat hij nog niet kan. Maar omdat de rest van de groep al wel verder is neemt hij wel de hele groep mee naar het diepe.

Ik zou het in elk geval aangeven aan de leraar dat je zoon het heel eng vind. Dan kan hij je zoon misschien meer vertrouwen geven dat als hij het nu echt nog niet wil dat aan kan geven en dat hij misschien zelf kan verzinnen wat hij dan wel durft (bijvoorbeeld in het diepe erin gaan en de kant vast blijven houden ipv springen)

Dit zou je ook zelf met hem kunnen proberen. Wat kan en durft hij wel en hem daarin prijzen.

In elk geval heel goed dat je zelf met hem gaat oefenen!
Kun je materiaal gebruiken dat ze ook tijdens de lessen gebruiken?
Bijvoorbeeld drijven met een buis oefenen.
Trappelen met de benen op de buik en rug. Op de buik is vaak makkelijker dan op de rug.

Kan hij wel zelf opstaan als hij op zijn rug ligt? Dat kun je ook oefenen door je knieën op te trekken zodat je komt te zitten in het water en kan gaan staan ipv je benen naar beneden drukken en niet overeind komen.


Over oordopjes heb ik geen mening en ook geen ervaring mee. Maar als je ze hebt zorg dan dat ze goed blijven zitten of dat ze vast geplakt zitten met tape dat goed blijft zitten. Anders zijn ze de dopjes om de haverklap kwijt.

Ik hoop dat hij snel meer plezier heeft en minder angstig is!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Okt 2016 21:16

Re: Zwemles en angst

Dank je wel Dolphinne, dat zijn een aantal fijne tips.
Gisteren ben ik met K. voor de les begon naar zijn zwemleraar gegaan en hebben we verteld dat hij het heel spannend vindt om naar het diepe te gaan. De zwemleraar zei heel duidelijk tegen hem dat hij hem vast zou houden als ze naar het diepe zouden gaan. Dat stelde meteen gerust bij K.
Hij nam inderdaad de rest van de groep mee naar het diepe omdat die verder zijn, volgende week mogen er drie uit zijn groepje naar het volgende badje en komen er in de groep van K. 3 nieuwe kinderen bij.

K. heeft weer wat overwonnen gisteren, hij heeft zijn gezicht (niet heel zijn hoofd) een paar tellen in het water gehouden. Echt fijn en in het diepe heeft de zwemleraar met hem wat heen en weer gelopen.
Morgen kunnen we niet gaan vrij zwemmen want dan hebben we andere plannen maar volgende week gaan we zeker weer. Er ligt dan ook wel wat materiaal dat er tijdens de lessen ook is, die buizen in ieder geval.
Op zijn rug liggen in het water vindt hij verschrikkelijk, als de zwemleraar dat met hem doet houdt hij zijn hoofd heel ver omhoog zodat zijn haren aan de achterkant het water nauwelijks raken. En zelf gaan staan weet ik dus niet of hij dat kan, ik kan hem in ieder geval uitleggen hoe hij dat moet doen en als hij dat wil oefenen met hem oefenen.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 21:43

Bericht 01 Okt 2016 22:41

Re: Zwemles en angst

Mijn oudste is ook erg bang geweest. Al meerdere keren heb ik gedacht wr stoppen ff..nu bijna 2 jaar later komt steeds meer het a diploma in zicht. Heb dr al gouden bergen beloofd als dit diploma eindelijk jn fe pocket is. en dan moet de rest ook nog op zwemles.......hell
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 02 Okt 2016 11:38

Re: Zwemles en angst

Hier zijn ze niet bang.. maar ik was gisteren aan het zwemmen met mijn meiden. De zwemjuf die zij hebben was er ook, zij benoemde dat het prima was om gewoon vrij met ze te zwemmen en geen nadruk te leggen op wat ze leren op zwemles. Op zwemles leer je dingen en met mama zwem je gewoon voor de fun. Ik zou dus gewoon voor de leuk zwemmen en misschien af en toe iets stimuleren bijv springen in het water of met zijn hoofd onder water, hoe vaker dat gebeurd hoe minder spannend het misschien is.

Ik weet niet of bij jullie in het diepe bad de bodem ook omhoog kan? Dat is in ons zwembad wel, daardoor is het volgens mij net zo die als het ondiepe bad en kunnen ze daar gewoon staan en is het dus minder eng. Als dat bij jullie ook zo is kan je dat aan je zoon vertellen.
:heart: :heart: 2011
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 02 Okt 2016 12:53

Re: Zwemles en angst

Ik zou inderdaad niet te veel gaan oefenen. En vooral lekker spelen!
Maar dingen als leren opstaan kan wel het zelfvertrouwen vergroten.

En als kinderen wat verder zijn ook niet heel technisch oefenen met zwemslagen. Of eerst vragen hoe ze het bij de zwemles aanleren.
Voor je het weer leren ze net een andere techniek aan en kost het extra tijd om dat weer af te leren en het goede aan te leren.

Fijn dat de leraar hem al wat gerust kon stellen over het diepe!
Dat niet op de rug durven liggen herken ik goed. Dat komt meestal ook vanzelf wel als ze voor de rest watervrijer zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers