Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


welke studiekosten zijn aftrekbaar?

<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 24 Sep 2016 14:16

welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Heeft hier iemand verstand van welke studiekosten aftrekbaar zijn? Ik kan het niet zo goed vinden op internet.
Althans, niet heel duidelijk voor mijn situatie.

Ik heb afgelopen jaar een cursus gedaan voor mijn persoonlijkheidsontwikkeling. Kan ik deze studiekosten aftrekken?
Het is bij niet bij een overheidsinstelling. Het is iemand die zelf een bedrijf heeft en die cursussen geeft. (Ik ben de naam even kwijt - noem je dat een privé instelling?)

Ook ga ik waarschijnlijk een opleiding bij dit bedrijf volgen. Hier zit ook een certificaat aan vast. Dus het is minder vrijblijvend als de cursus. Zijn deze studiekosten aftrekbaar?

Ik hoop dat iemand een duidelijk antwoord heeft.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11846

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 24 Sep 2016 14:44

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Alle studiekosten die niet gemaakt zijn voor eventuele kinderen.
Je hebt een drempel van 250 euro. Daarboven is het aftrekbaar.
Computers en laptops zijn ook aftrekbaar, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je die echt nodig hebt gehad voor je studie en je die zonder laptop niet had kunnen volgen. Je moet daarbij wel rekeninghouder met de afschrijving, dus dat je die over 3 jaar aftrekt.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 24 Sep 2016 15:10

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

En dan maakt het dus niet uit waar je de studie/opleiding/cursus volgt? En ook niet wat de reden is van het volgen ervan?

En kan ik ook in 2017 studiekosten aftrekken uit 2015? Of had dat alleen in 2016 gekund?
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 24 Sep 2016 15:25

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Ik vond zelf deze pagina heel handig. Daar staat wat je wel en niet mag aftrekken.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... udiekosten

Voor zover ik weet mag je alleen kosten van het voorgaande jaar aftrekken. Als je het zeker wilt weten adviseer ik om even de BD te bellen.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 24 Sep 2016 15:43

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Silly-One schreef:Alle studiekosten die niet gemaakt zijn voor eventuele kinderen.
Je hebt een drempel van 250 euro. Daarboven is het aftrekbaar.
Computers en laptops zijn ook aftrekbaar, maar dan moet je wel kunnen aantonen dat je die echt nodig hebt gehad voor je studie en je die zonder laptop niet had kunnen volgen. Je moet daarbij wel rekeninghouder met de afschrijving, dus dat je die over 3 jaar aftrekt.

Een laptop is helaas niet meer aftrekbaar als studiekosten.
Afbeelding
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 24 Sep 2016 16:16

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Ik snap dat mijn topic verplaatst is. Want inderdaad, hoort niet echt bij algemeen.
Maar waarom "huisje, boompje, beestje" en niet "werk & studie"?
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 24 Sep 2016 17:34

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Nina schreef:Ik snap dat mijn topic verplaatst is. Want inderdaad, hoort niet echt bij algemeen.
Maar waarom "huisje, boompje, beestje" en niet "werk & studie"?

Omdat het over je belastingaangifte gaat. En vragen omtrent belasting/aangifte ed hoort in deze pijler thuis.
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 25 Sep 2016 19:10

Re: welke studiekosten zijn aftrekbaar?

Burgemeester Nicky schreef:
Nina schreef:Ik snap dat mijn topic verplaatst is. Want inderdaad, hoort niet echt bij algemeen.
Maar waarom "huisje, boompje, beestje" en niet "werk & studie"?

Omdat het over je belastingaangifte gaat. En vragen omtrent belasting/aangifte ed hoort in deze pijler thuis.

Ah ok.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers