Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wanneer spreek je van pensioen?

<<

caribbeanlover

Bericht 20 Sep 2016 14:00

Wanneer spreek je van pensioen?

Dat is toch niet bij iemand die tot de leeftijd van 26 gewerkt heeft, nu in de 60 is? Als je jaren niet hebt gewerkt kan je niet zeggen ik ben met pensioen toch? Zo kan ik het ook wel als ik nu zou stoppen, dan ben ik toch ook niet met pensioen en dat terwijl ik meer jaren gewerkt hebt.
<<

Anoniem197

Bericht 20 Sep 2016 14:08

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Tot je pensioengeld krijgt. Nu 67 volgens mij?
Iemand van 60 die niet werkt zeggen hier dat ze met de vut/pensioen zijn. Gewoon als uitdrukking.
<<

caribbeanlover

Bericht 20 Sep 2016 14:10

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

DdL schreef:Tot je pensioengeld krijgt. Nu 67 volgens mij?
Iemand van 60 die niet werkt zeggen hier dat ze met de vut/pensioen zijn. Gewoon als uitdrukking.



Niet iedereen krijgt pensioengeld. Dus het klopt wat ik zei? Iemand van in de 60 die voor het laatst op haar 26e gewerkt heeft is niet met pensioen, maar werkte gewoon niet meer vanaf toen.
Dus je kan eigenlijk spreken van werkeloos.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Sep 2016 14:12

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Hoeft niet. Kan best zijn dat zij toen wel wat pensioen opgebouwd heeft en dat nu laat uitkeren. Dan krijgt ze dus al haar pensioen.
<<

Anoniem221

Bericht 20 Sep 2016 14:13

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Mensen zijn vanaf 67 AOW-gerechtigd en ook al is er nooit gespaard voor pensioen bij een pensioenfonds, toch spreken ze van VUT/Pensioen. Het is een algemene uitdrukking. Want iedereen weet van elkaar wat ze aan AOW krijgen, maar niemand weet van elkaar wat voor pensioen ze ernaast krijgen. En toch zijn ze allemaal op 67 jarige leeftijd met pensioen gegaan. Ook al is er geen sprake van daadwerkelijk/slechts klein pensioen. Je moet het dus echt als uitdrukking zien en de wet en regelgeving weglaten.
<<

caribbeanlover

Bericht 20 Sep 2016 14:15

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioen

Onder deze punten valt diegene niet dus idd volgens de wet is ze niet met pensioen, ze werkt gewoon al jaren niet meer.
<<

Anoniem221

Bericht 20 Sep 2016 14:17

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

En toch heeft ze de leeftijd van een pensioengerechtigde bereikt. Je moet niet alles zo letterlijk nemen, CBL.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Sep 2016 14:29

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

caribbeanlover schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Pensioen

Onder deze punten valt diegene niet dus idd volgens de wet is ze niet met pensioen, ze werkt gewoon al jaren niet meer.


Hoe weet jij dat ze geen prepensioen krijgt?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Sep 2016 16:54

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Doet het er wat toe?
<<

Anoniem313

Bericht 20 Sep 2016 17:54

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Pensioengerechtigde leeftijd: momenteel 67
AOW: regeling voor iedereen vanaf 65
Pensioen: zelf en via de werkgever gespaard geld in pensioenfondsen, wordt uitgekeerd vanaf de pensioengerechtigde leeftijd.
Partner-pensioen: hetzelfde, maar dan via het werk van de partner.
'
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 20 Sep 2016 18:04

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

In de situatie die jij schets ontvang je Aow. Pensioen, als het er al is, is dan heel minimaal. Ik vind het dan ook onjuist om te zeggen dat je met pensioen bent. Maar veel mensen gebruiken het als uitdrukking voor dat ze niet meer werken, ongeacht de leeftijd. Dus als ze op hun 55 stoppen met werken dat ze vanaf dan met pensioen zijn. Gewoon niet te letterlijk nemen dan.
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 20 Sep 2016 19:10

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Ik zou het zelf pensioen noemen als je nu en in de toekomst niet meer hoeft te werken voor je geld, je dit in het verleden wel hebt gedaan en je toch zeker 55+ bent. Maar goed, dat is mijn eigen opvatting.
Een pensioen uitkering ontvang je pas als je 67 jaar of ouder bent, dus dat zou ook een goede definitie zijn vind ik.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 21 Sep 2016 00:06

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Laatst nog iemand gesproken die er op zijn 65e werkloos (met ontslagvergoeding) werd en nu gewoon tot zijn 67e ww gaat ontvangen (wel sollicitatieplicht heeft). Hoe gek het ook klinkt hij zei dat hij eigenlijk nu al met pensioen is, want er in toch niemand die hem aan wilt nemen en hij zingt de tijd tot zijn 67e wel uit met de ww.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 22 Sep 2016 18:23

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Het gaat vast om je schoonmoeder die dit zegt :smile:

Het zal mij een worst wezen hoe iemand het noemt die op zijn 60e niet meer werkt en ook niet meer van plan is om te gaan werken. Officieel misschien nog geen pensioen (als er niks betaald wordt), maar voor iemands gevoel kan het al wel pensioen zijn.
<<

Anoniem184

Bericht 22 Sep 2016 19:35

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Mijn vader hoopt binnen nu en een paar jaar vervroegd te kunnen stoppen met werken, hij is nu 60 maar kan zijn werk vanwege gezondheidsklachten nauwelijks nog uitvoeren. Echt wel dat ik hem op z'n 67e gepensioneerd vind, ookal werkte hij niet tot z'n 67e. Die man heeft bijna 50 jaar loeizwaar en intensief werk gedaan, ik vind het nog heel wat dat z'n lichaam het tot hier heeft uitgehouden. Maargoed, dit is misschien een ietwat andere discussie.

Het interesseert me van anderen trouwens ook niet. Ookal gaat het om iemand die na z'n/haar 18e nooit meer gewerkt heeft, als je de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebt, ben je wat mij betreft gepensioneerd. Wat interesseert mij het nou of die persoon een pensioen opgebouwd heeft of dat hij of zij alleen AOW heeft.
<<

Anoniem281

Bericht 22 Sep 2016 19:53

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Pensioen is voor mij de tijd dat je niet meer werkt en ook niet meer gaat werken. En of je dat doet door in een kartonnen doos te gaan wonen, AOW ontvangt of je pensioen waar je tig jaar voor hebt wordt uitgekeerd, doet er voor mij niet toe.

Ik hoop vanaf m'n 30ste parttime te kunnen gaan werken (24 uur per week) en eind 50 te kunnen stoppen en dus met pensioen te gaan.
<<

Anoniem245

Bericht 23 Sep 2016 07:50

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Als je 50/60 bent, en niet meer gaat werken om welke reden dan ook.
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Okt 2016 17:13

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Caulfield schreef:Pensioengerechtigde leeftijd: momenteel 67
AOW: regeling voor iedereen vanaf 65
Pensioen: zelf en via de werkgever gespaard geld in pensioenfondsen, wordt uitgekeerd vanaf de pensioengerechtigde leeftijd.
Partner-pensioen: hetzelfde, maar dan via het werk van de partner.
'



Die 3e snap ik niet, want ze heeft van haar 16e tot 25e maar gewerkt. De pensioengerechtigde leeftijd heeft ze dus nooit bereikt.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Okt 2016 17:27

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

caribbeanlover schreef:
Caulfield schreef:Pensioengerechtigde leeftijd: momenteel 67
AOW: regeling voor iedereen vanaf 65
Pensioen: zelf en via de werkgever gespaard geld in pensioenfondsen, wordt uitgekeerd vanaf de pensioengerechtigde leeftijd.
Partner-pensioen: hetzelfde, maar dan via het werk van de partner.
'



Die 3e snap ik niet, want ze heeft van haar 16e tot 25e maar gewerkt. De pensioengerechtigde leeftijd heeft ze dus nooit bereikt.


Ze heeft waarschijnlijk die leeftijd wel bereikt, alleen werkte ze toen niet meer. Over werk van jaren geleden heb je ook pensioen opgebouwd. Als jij straks 70 bent, heb je de baan die je nu hebt waarschijnlijk niet meer. Toch bouw je nu al pensioen op, ongeacht tot welke leeftijd je doorwerkt.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 11 Okt 2016 17:28

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

caribbeanlover schreef:
Caulfield schreef:Pensioengerechtigde leeftijd: momenteel 67
AOW: regeling voor iedereen vanaf 65
Pensioen: zelf en via de werkgever gespaard geld in pensioenfondsen, wordt uitgekeerd vanaf de pensioengerechtigde leeftijd.
Partner-pensioen: hetzelfde, maar dan via het werk van de partner.
'



Die 3e snap ik niet, want ze heeft van haar 16e tot 25e maar gewerkt. De pensioengerechtigde leeftijd heeft ze dus nooit bereikt.


Maar dan heeft ze in die periode wel pensioen opgebouwd. Het zal niet veel zijn, maar ze heeft er wel recht op.
Ik heb bijvoorbeeld vroeger via het uitzendbureau gewerkt en daar heb ik een klein pensioen opgebouwd (ook in 1x laten uitbetalen een aantal jaar terug overigens).

Edit: Claufield was me net voor.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Okt 2016 17:32

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Heeft ze er dan serieus recht op tot de pensioenleeftijd? Zo ja, heel raar als je amper hebt gewerkt en de laatste keer zo rond je 25e of 26e.
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3616

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 11 Okt 2016 17:37

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Als zij 67 wordt, heeft ze inderdaad recht op het pensioen dat zij tijdens de periode dat ze werkte heeft opgebouwd.
Nogmaals: het zal niet een heel groot bedrag zijn.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3186

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:39

Bericht 11 Okt 2016 18:45

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

caribbeanlover schreef:Heeft ze er dan serieus recht op tot de pensioenleeftijd? Zo ja, heel raar als je amper hebt gewerkt en de laatste keer zo rond je 25e of 26e.


Hoezo is dat raar? Daar heeft ze toch ook zelf geld aan afgedragen dus daar heeft ze dan toch gewoon recht op.
D. 💙14-01-2019💙
<<

caribbeanlover

Bericht 11 Okt 2016 19:47

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Weet niet vind dat raar en vind dat je er alleen recht op heb als je minstens tot je 50 gewerkt anders was je gewoon werkloos.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Okt 2016 19:54

Re: Wanneer spreek je van pensioen?

Misschien moet je je eens in pensioenregelingen verdiepen, want het werkt dus anders.
Overigens geldt dit voor jou natuurlijk ook! Jij werkt toch ook niet altijd? Toch bouw je over de jaren die je wel werkt pensioen op, en als je dan de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, ontvang je dat geld, ongeacht of je dan werkt of niet.
Het is bij weinig werken alleen niet veel.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers