Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Verhuizen naar andere stad

<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 20 Sep 2016 11:26

Verhuizen naar andere stad

Wat zijn voor jullie redenen om te verhuizen naar een andere stad? Zou je dat alleen doen voor een fantastisch huis? Of zou jij meer redenen nodig hebben?

Mijn man en ik willen graag een huis kopen. In de stad waar we beide geboren en opgegroeid zijn (en nu nog gehuurd wonen) vinden we niets naar onze smaak binnen ons budget. Ik denk dat we Funda al wel ruim een jaar (misschien wel 2) in de gaten houden en zijn pas over 1 woning enthousiast geweest en die is nu natuurlijk verkocht.

We werken beide in deze stad (mijn man fiets in 5 minuten naar zijn werk en heeft een vast contract). Ik heb een kortlopend contract en studeer hier nog maximaal een jaar. Ook wonen mijn ouders en zijn moeder op 5 minuten fietsen en vinden we 'onze' stad ook gewoon gezellig.

In een een verderop gelegen stad (20/30 minuten met de auto als het verkeer meer zit. Goede treinverbinding) zijn de woningen echt veel mooier binnen ons budget. Maar naast de huizen, die ons dus beide aanspreken, hebben we daar niets en kennen we daar ook niemand. Ook qua sfeer heb ik eigenlijk geen idee.. Het helpt ook niet als mensen die in beide steden gewoond hebben zeggen dat ze de stad waar wij nu wonen leuker en gezelliger vinden (qua eten/dingen doen) en juist daar hecht ik waarde aan.

Moet je dan maar kiezen voor een minder mooi huis en blijven in de stad waar je zit? Ik weet het niet meer.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Sep 2016 11:34

Re: Verhuizen naar andere stad

En eerst een tijdje huren in die andere stad?
2015 💙
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 20 Sep 2016 11:36

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik jullie geval zou ik niet naar die andere stad gaan verhuizen. Het enige wat je er dus mee opschiet is dat je dan een koophuis hebt. Wat is er mis met huren? Kun je niet beter nog even in je huidige woning blijven zitten? Je moet sowieso nog een jaar studeren, ik zou dat sowieso afwachten. Daarna vind jij misschien een andere baan ergens anders, en kun je altijd nog overwegen naar een andere stad te verhuizen. Nu zijn jullie beide qua werk en studie hier gebonden, en dan vind ik het wel heel onlogisch klinken om een eind verderop te gaan wonen.
Ik persoonlijk zou liever ergens wonen waar ik me thuisvoelde en dan in een iets minder mooi huis wonen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43719

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Sep 2016 11:39

Re: Verhuizen naar andere stad

Zijn jullie wel gaan kijken bij meerdere woningen in de tussentijd ook al is het niet jullie smaak direct? Soms moet een huis ook 'groeien', dat je ergens wel potentie in zit als je het in het echt ziet maar dat het gewoon echt even tijd nodig heeft om te wennen en mooi te worden. Dat lukt je vast wel om dat mooi te maken :)

Ik zou je dus aanraden om de komende tijd dus toch eens (als je dat niet al deed hoor) een aantal huizen die wel binnen jullie budget vallen te bezoeken. Bijvoorbeeld niet het mooiste huis, maar wel in een toffe wijk die je goed kent.

Ik zou zelf denk ik niet zomaar verhuizen naar een andere stad omwille van puur een huis. De omgeving en mensen in de buurt is mij ook heel wat waard.
Let's discover the world together.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 20 Sep 2016 11:48

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik zou het niet doen. Heb het nu min of meer gedaan (huis en buurt vonden we heel mooi) maar het valt toch tegen en ik mis mijn oude stadje. Zou gewoon nog even wachten als ik jullie was, als je straks klaar bent met je studie ligt een mooier huis misschien wel binnen jullie budget? Een jaar is zo voorbij.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 20 Sep 2016 11:54

Re: Verhuizen naar andere stad

Mijn man en ik zijn ruim 10 jaar geleden vanuit het noorden naar Amsterdam verhuisd (los van elkaar) voor werk. We kenden hier beide niemand.

Over 1,5 maand verhuizen we naar het Gooi. Daar hebben we een huis gekocht wat we van buiten niet mooi vinden, maar van binnen wel de ruimte heeft dat we zoeken. En uiteindelijk woon je binnen. Het is dat de ruimte en een tuin die we willen In Amsterdam onbetaalbaar zijn, anders waren we niet de stad uitgegaan.

Verder kennen we onze nieuwe woonplaats niet. We kennen er niemand en hebben er geen economische binding mee aangezien we in Amsterdam werken. Maar de sfeer en de locatie spreken ons wel heel erg aan.

In jullie geval zou ik in ieder geval wachten met kopen tot jij klaar bent met studeren en werk hebt. Wellicht vallen de huizen in jullie huidige woonplaats dan wel binnen de mogelijkheden.
Laatst gewijzigd door Ooh La La! op 20 Sep 2016 12:01, in totaal 1 keer gewijzigd.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 20 Sep 2016 11:58

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik zou niet zo snel voor een huis helemaal naar een andere omgeving verhuizen. Voor ons is de locatie erg belangrijk. Maar dit verschilt natuurlijk erg per persoon.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Sep 2016 12:11

Re: Verhuizen naar andere stad

Dat verschilt per persoon. Als ik jullie was zou ik de voor- en nadelen eens goed naast elkaar leggen.

Mijn man en ik zaten met hetzelfde. We zijn er over eens, wij verhuizen alleen uit onze stad naar een huis wat aan al onze eisen voldoet. Maar dan ook echt aan alle eisen ;) Is dat niet zo, dan nemen we genoegen met minder in onze eigen stad.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 20 Sep 2016 12:20

Re: Verhuizen naar andere stad

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Mijn gevoel (wat ik heel belangrijk vind) zegt eigenlijk ook nee. Helemaal met oog op de toekomst. Ik zie mijn kinderen liever hier in de buurt opgroeien, waar ook vrienden van ons wonen en wij het gewoon goed kennen. Maar we zoeken echt heel goed en als we erop vooruit willen gaan qua woning (grotere oppervlakte) dan kom je al gauw in wijken waar ik gewoon niet wil wonen. Ook als we berekeningen maken qua hypotheek met oog op de toekomst (ik een betere baan) schieten we daar nauwelijks iets mee op. Dat scheelt ongeveer 30.000/35.000 euro.

Ik vind het zo lastig om wensen weg te strepen. Het zijn niet veel wensen, maar misschien wel net de wensen die geld kosten.

- Groter dan 85m2 (dit is het echt minimale wat we willen), bij voorkeur 95+ m2
- Minimaal 2 slaapkamers
- Tuin(tje) of dakterras
- Een oude woning (voor de jaren '40 gebouwd) of juist zeer modern (2015 en nieuwer)

We hebben beide de twee meest linker handen die een mens kan hebben. Ik kan nog geen draad leggen en mijn man kan nog geen gat boren. We hebben wel beide ontzettende drang om een 'ander soort huis' te hebben of iets volledig naar onze smaak te maken. We dromen van een klushuis maar dat is financieel gewoon niet te doen (nu niet, en nooit niet haha).

In een andere stad huren is geen optie. We wonen op het moment zo ontzettend goedkoop, dat ik deze huurwoning echt niet voor een andere, duurdere wil inleveren. Ik ga hier pas weg als we iets kopen.
<<

Anoniem197

Bericht 21 Sep 2016 02:38

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik zou het niet doen. Je klinkt ook niet overtuigd dus ik denk dat je uiteindelijk terug wilt.
Over jouw wensen, alleen de onderste zou ik los laten. De rest niet.
Ik zou gewoon blijven huren tot je echt iets vindt.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Sep 2016 10:50

Re: Verhuizen naar andere stad

DdL schreef:Ik zou het niet doen. Je klinkt ook niet overtuigd dus ik denk dat je uiteindelijk terug wilt.
Over jouw wensen, alleen de onderste zou ik los laten. De rest niet.
Ik zou gewoon blijven huren tot je echt iets vindt.

Eens. Als je gevoel nee zegt moet je het echt niet doen. Ik zou de onderste wens laten varen en voor de rest gewoon Funda in de gaten houden (je kunt zo'n zoekopdracht instellen waarbij je mail krijgt als er nieuw aanbod is dat aan jouw wensen voldoet). Er komt vanzelf iets voorbij!

♥♥
<<

Anoniem281

Bericht 21 Sep 2016 10:54

Re: Verhuizen naar andere stad

Eens met DDL en Elliot! En mss niet alleen Funda in de gaten houden maar ook een makelaar inschakelen. Het komt nog wel 's voor dat een woning niet op Funda komt te staan.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 21 Sep 2016 11:04

Re: Verhuizen naar andere stad

Bedankt voor alle reacties. Fijn, een beetje perspectief haha.

We gaan nu eerst een gesprek met een hypotheekverstrekker aan. Vrijblijvend, kijken wat de mogelijkheden zijn. Het broertje van mijn man kon toch wat meer lenen dan Internet aangaf (met zo'n 'bereken je hypotheek tool'). Mijn man heeft ook wat spaargeld en mijn ouders hebben eerder aangegeven ons te willen helpen (de mogelijkheden daarin zijn ook divers).

Misschien maken die drie opties samen het wel net wat positiever.

Onze laatste 'eis', dat oudere huis, is geen harde eis hoor. We zoeken ook gewoon op alles wat nieuw is, maar de huizen uit die specifieke periode spreken ons aan. Huizen die na de oorlog gebouwd zijn voelen we ons beide minder tot aangetrokken. Maar als er een leuk huis voldoet aan alle andere eisen maar gebouwd is in 1969, dan is dat natuurlijk geen probleem.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 21 Sep 2016 15:01

Re: Verhuizen naar andere stad

En wie weet wat voor mogelijkheden jullie hebben als jij afgestudeerd bent en een baan hebt? Waarom wacht je daar niet even op? Vaak is er inderdaad meer mogelijk dan die standaard berekeningen op internet.
december 2016
juli 2019
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 21 Sep 2016 22:26

Re: Verhuizen naar andere stad

Wij zijn ook naar een onbekende stad verhuisd, we woonden in de randstad en dat was niet te betalen. We hadden toen nog geen kinderen en dachten dat we er zo wel wat tussen zouden komen, maar helaas. Ook daarna bleef het te moeizaam. We hebben echt ontzettend spijt gekregen van onze keuze en verhuizen daarom ook terug. Ook de extra reistijd naar ons werk etc en simpele voorbeelden maar lekker de stad in misten we heel erg.

Als je gevoel 'nee' zegt doe het dan niet.
<<

anoniem213

Bericht 22 Sep 2016 07:24

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik zou het ook echt niet doen als je huidige stad je goed bevalt!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 22 Sep 2016 07:44

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik denk trouwens te weten over welke steden het gaat. Ik ken best veel mensen die met plezier in die andere stad wonen. Maar ik zelf zou er niet willen wonen. De stad waar je nu woont lijkt me leuker en gezelliger. Bij beide steden vind ik het wel heel sterk afhankelijk van de wijk waar je woont trouwens, beide hebben delen die mij helemaal niets lijken. Gevoelsmatig heeft die andere stad meer van dat soort wijken, maar dat komt misschien ook omdat ik die andere stad net wat beter ken.
<<

anoniem213

Bericht 22 Sep 2016 07:45

Re: Verhuizen naar andere stad

Ik denk dat ook te weten, dus ik heb wel een vooroordeel.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 17:13

Bericht 23 Sep 2016 18:37

Re: Verhuizen naar andere stad

We hebben besloten sowieso hier te blijven. We kwamen beide tot de conclusie dat puur en alleen voor een huis verhuizen naar een andere stad het ons niet waard is. We moeten wat meer vertrouwen krijgen in onze 'inrichtingsskills' en dat we ons toekomstige huis toch wel leuk eigen kunnen maken. Ook moeten we veel beter door een huis heen kijken. De inrichting en indelingen van huizen zorgen er nu voor dat we iets niet leuk vinden terwijl je dat juist naar eigen smaak kunt maken.
(En jullie gevoel betreft de steden is trouwens correct :P )

Volgende week hebben we een afspraak bij een hypotheek meneer. Ik ben benieuwd!
<<

Duchess

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 812

Geregistreerd: 01 Jul 2015 13:41

Woonplaats: Duiven

Bericht 25 Sep 2016 10:58

Re: Verhuizen naar andere stad

Als wij zoyden verhuizen zou dat alleen voor het huis zijn. Ik hecht mij niet echt aan plaatsen. De plaats waar ik nu woon heb ik ook niks mee. Maar ik zou ook zoizo niet in een stad willen wonen. Wi willen heel graag een woonboerderijtje met een stukje land eromheen. Dus dat is dan niet echt vergelijkbaar met jullie situatie.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers