Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling: Burn-out

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2016 08:14

Stelling: Burn-out

Ik hoorde net deze stelling op de radio:
"Een burn-out is de verantwoordelijkheid van werknemer én werkgever."

Hoe denken jullie daarover?

♥♥
<<

Chava

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3611

Geregistreerd: 23 Jun 2016 21:23

Bericht 20 Sep 2016 08:28

Re: Stelling: Burn-out

Mee eens.

De werkgever heeft een zekere zorgplicht om te voorkomen dat de werknemer schade lijdt door uitoefenen van zijn werkzaamheden. Dit geldt ook voor psychische schade.
Daarnaast bestaat er ook nog iets als goed werkgeverschap.

Er zijn ook uitspraken te vinden waarin de rechter heeft geoordeeld dat de werkgever in zekere mate verantwoordelijk is voor het ontstaan van de burn-out.
To travel is to live
Mijn instagram
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Sep 2016 08:40

Re: Stelling: Burn-out

Klopt Chava. Al vind ik het de andere kant op dus ook zeker gelden. Ik denk dat er mensen zijn die teveel van zichzelf moeten in het leven. Werken, een leuk sociaal leven, sporten, kinderen die ook weer allemaal afspraken hebben buiten school om, meerdere keren per jaar op vakantie, een hobby. Hier gaat allemaal veel tijd in zitten waardoor het al snel als teveel gaat voelen. Ik vind het dan ook de verantwoordelijkheid van de werknemer om keuzes te maken en eerder te schrappen in 'onnodige' bijzaken dan om je ziek te melden op je werk en vervolgens wel te blijven sporten, hobby-en, uitgaan etc. omdat dat als ontspanning gezien wordt.

Ik ben het dus ook eens met de stelling, beide partijen dienen er zorg voor te dragen om op een goede manier werkzaamheden uit te kunnen voeren.

♥♥
<<

Anoniem193

Bericht 20 Sep 2016 09:09

Re: Stelling: Burn-out

Ik vind het zeker de verantwoordelijkheid van beiden.
De werkgever moet de werknemer niet teveel belasten. Werktijd is werktijd en niet continue teveel werk geven, overuren laten werken, thuis nog met werk opzadelen etc.
De werknemer moet goed voor zichzelf zorgen, zodat hij op het werk de werktijd benut en een normaal werktempo kan aanhouden.
<<

Anoniem315

Bericht 20 Sep 2016 09:55

Re: Stelling: Burn-out

Ik ben het er mee eens, al ligt de eindverantwoordelijkheid bij de werknemer. Je bent zelf degene die besluit tóch over grenzen heen te gaan.
<<

Anoniem282

Bericht 20 Sep 2016 13:24

Re: Stelling: Burn-out

Oneens. Het vervelende is toch vaak van een burn-out dat het een 'opeenstapeling is van' en dat het dus niet alleen werkgerelateerd is. Draagkracht en draaglast die niet meer in balans zijn en doordat je vaak werk niet even kunt minderen en dus doorgaat in een bepaald tempo, stort je uiteindelijk in. Als deze mensen dan eenmaal hun verhaal doen, blijkt juist dat er veel meer speelt dan alleen werkdruk die te hoog lag. Maar omdat het vaak zo onoverzichtelijk is geworden in het hoofd van degene met de burn-out, is het uiteindelijk moeilijk te ontrafelen wat nou samenvalt met werk en wat nou precies privé is dat niet lekker meer liep. Uiteindelijk krijg je dan via je bedrijfsarts een algehele pauze voorgeschreven van werk, met de intentie hulp te zoeken, thuis de boel weer op de rit te krijgen en rust te nemen.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Sep 2016 15:50

Re: Stelling: Burn-out

Eens met guat het is een samenloop van omstandigheden waardoor je burned-out raakt. En wat deze stelling ook impliceert dat het altijd werkgerelateerd is en dat is het niet. Er zijn ook mensen die een burn-out krijgen door factoren in de privé-sfeer.
Daarbij vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen je besluit om over je grenzen heen te gaan. Dat is iets wat gebeurt omdat veel mensen nooit geleerd hebben goed hun grenzen te herkennen. Hoe kun je aan anderen je grenzen aangeven als je ze zelf niet eens weet waar je grens ligt.
2015 💙
<<

anoniem203

Bericht 20 Sep 2016 16:55

Re: Stelling: Burn-out

Eens. Al vind ik het niet 50/50 maar meer 25/75 en dan is de 25 voor de werkgever.

Bij vele banen wordt er veel van je verwacht. Soms iets té veel. En dat kan een factor zijn waardoor je je rot gaat voelen. Maar het ligt nog altijd aan jezelf hoe je er mee om gaat of hoe stressbestendig bent. En net wat hierboven ook wordt gezegd het is vaak een samenloop van.
<<

Anoniem315

Bericht 20 Sep 2016 17:33

Re: Stelling: Burn-out

Dat ben ik met je eens Minx, maar een werkgever kan dat ook niet altijd zien en dus ingrijpen. Want wat je zegt, er spelen vaak meerdere factoren mee. Dus het is onmogelijk voor een werkgever om de grenzen van alle werknemers te bewaken.
<<

Anoniem221

Bericht 20 Sep 2016 17:39

Re: Stelling: Burn-out

Ik geloof niet dat een werkgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor een burn-out van een werknemer. In het verleden was ik overspannen en dat had 0,0% te maken met mijn werk of mijn werkgever. Het ontstond door een ongezonde thuissituatie, maar de werkgever moest er vervolgens wel de bonus voor betalen om mij aan het werk te houden. Ik heb dat altijd een ongezonde situatie gevonden. Want niet mijn werkgever, maar ik en mijn omgeving waren verantwoordelijk voor wat me was overkomen.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Sep 2016 17:51

Re: Stelling: Burn-out

Fedora schreef:Ik geloof niet dat een werkgever verantwoordelijk kan worden gehouden voor een burn-out van een werknemer. In het verleden was ik overspannen en dat had 0,0% te maken met mijn werk of mijn werkgever. Het ontstond door een ongezonde thuissituatie, maar de werkgever moest er vervolgens wel de bonus voor betalen om mij aan het werk te houden. Ik heb dat altijd een ongezonde situatie gevonden. Want niet mijn werkgever, maar ik en mijn omgeving waren verantwoordelijk voor wat me was overkomen.


Maar dat was heel specifiek voor jou situatie he? Er zijn natuurlijk wel degelijk zaken die onder de verantwoordelijkheid van de werkgever vallen (denk aan werkdruk, belasting, cultuur) die verband houden met burn-out.

Ik ben het wel eens met de stelling, maar deze is ook vrij algemeen.
<<

Anoniem221

Bericht 20 Sep 2016 18:07

Re: Stelling: Burn-out

Caulfield, daarom zeg ik dat in mijn situatie de werkgever niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor mijn overspannenheid en met mij zullen er honderdduizenden bezwijken onder iets anders dan werkdruk. Ik vind het dan ook moeilijk om te moeten stellen dat een werkgever voor 50% verantwoordelijk is. Want soms gaat het compleet buiten zijn schuld om. Mijn moeder had op hetzelfde moment een burn-out. Niet veroorzaakt door werkdruk, maar door dezelfde thuissituatie.
<<

Anoniem313

Bericht 20 Sep 2016 19:02

Re: Stelling: Burn-out

Nee, je stelt het in algemene zin, in je eerste post in dit topic.

Verder gaat het hier ook niet om 50% volgens mij, sowieso zou je dat nooit vast kunnen stellen - eerder om het idee dat beiden een verantwoordelijkheid hebben.
<<

Anoniem221

Bericht 20 Sep 2016 19:13

Re: Stelling: Burn-out

Je zou gelijk kunnen hebben, maar heb momenteel niet het vermogen om hier verder over na te denken. Voor wat ik dacht was dat het meer eigen verantwoordelijkheid is dan de verantwoordelijkheid van een baas.
<<

Anoniem255

Bericht 20 Sep 2016 19:32

Re: Stelling: Burn-out

Dat hangt compleet van de situatie af. De werksituatie van mijn man heeft daar echt een heel groot aandeel in gehad. Dus voor de burn out van mijn man gaat dat zeer zeker op.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 20 Sep 2016 20:54

Re: Stelling: Burn-out

Ik ben het wel met de stelling eens. Ookal is de burn-out veroorzaakt door het werk, dan is het toch de verantwoordelijkheid van de werknemer om indien mogelijk in het begin al aan de bel te trekken. Daarnaast om, als je merkt dat je 'op' bent, ook in je privéleven wat rustiger aan te gaan doen. Ik heb bij verschillende collega's gemerkt dat ze het werk de schuld gaven terwijl ze m.i. ook veel teveel hooi op hun vork namen in hun privéleven. Vaak is het een combinatie van beide.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Sep 2016 08:27

Re: Stelling: Burn-out

Guattari schreef:Oneens. Het vervelende is toch vaak van een burn-out dat het een 'opeenstapeling is van' en dat het dus niet alleen werkgerelateerd is. Draagkracht en draaglast die niet meer in balans zijn en doordat je vaak werk niet even kunt minderen en dus doorgaat in een bepaald tempo, stort je uiteindelijk in. Als deze mensen dan eenmaal hun verhaal doen, blijkt juist dat er veel meer speelt dan alleen werkdruk die te hoog lag. Maar omdat het vaak zo onoverzichtelijk is geworden in het hoofd van degene met de burn-out, is het uiteindelijk moeilijk te ontrafelen wat nou samenvalt met werk en wat nou precies privé is dat niet lekker meer liep. Uiteindelijk krijg je dan via je bedrijfsarts een algehele pauze voorgeschreven van werk, met de intentie hulp te zoeken, thuis de boel weer op de rit te krijgen en rust te nemen.

Misschien begrijp ik je verkeerd, maar jij zegt toch juist ook dat én de werknemer én de werkgever er iets met een burn-out te maken kunnen hebben? Dus dan ben je het toch juist eens met de stelling?

♥♥
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 21 Sep 2016 08:32

Re: Stelling: Burn-out

Minx schreef:Eens met guat het is een samenloop van omstandigheden waardoor je burned-out raakt. En wat deze stelling ook impliceert dat het altijd werkgerelateerd is en dat is het niet. Er zijn ook mensen die een burn-out krijgen door factoren in de privé-sfeer.
Daarbij vind ik het wat kort door de bocht om te zeggen je besluit om over je grenzen heen te gaan. Dat is iets wat gebeurt omdat veel mensen nooit geleerd hebben goed hun grenzen te herkennen. Hoe kun je aan anderen je grenzen aangeven als je ze zelf niet eens weet waar je grens ligt.

Oh zo interpreteer ik hem juist niet. Er staat toch juist dat het een samenloop is, dat zowel de werknemer als de werkgever er aan bij kunnen dragen dat een werknemer een burn-out krijgen?

♥♥
<<

Anoniem190

Bericht 21 Sep 2016 10:19

Re: Stelling: Burn-out

Moeilijke. Ik denk wel dat een werkgever op moet letten op de werksfeer, werkdruk en werk gerelateerde moeilijkheden.
Ik heb zelf 8 jaar geleden een burn-out gehad die totaal onverwacht (niet aan voelen komen, van het ene op het andere moment niets meer kunnen) en niet werkgerelateerd was. Hier kan een werkgever niets aan veranderen.
Momenteel loop ik wel weer op mijn tenen, nu wel door het werk (of meer door dat mijn werk afloopt, ontslag is door mijn baas aangevraagd bij het UWV), maar kan mijn baas hier nu iets aan doen?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 21 Sep 2016 10:26

Re: Stelling: Burn-out

TwistedAngel schreef:Moeilijke. Ik denk wel dat een werkgever op moet letten op de werksfeer, werkdruk en werk gerelateerde moeilijkheden.
Ik heb zelf 8 jaar geleden een burn-out gehad die totaal onverwacht (niet aan voelen komen, van het ene op het andere moment niets meer kunnen) en niet werkgerelateerd was. Hier kan een werkgever niets aan veranderen.
Momenteel loop ik wel weer op mijn tenen, nu wel door het werk (of meer door dat mijn werk afloopt, ontslag is door mijn baas aangevraagd bij het UWV), maar kan mijn baas hier nu iets aan doen?


Wellicht is het mogelijk om tijdelijk even wat ander of minder werk te gaan doen. Of misschien zelfs wel ruimte te krijgen om te solliciteren onder werktijd. Op het moment dat jij instort vlak voor je contract afloopt ga je ziek uit dienst en daar wordt een werkgever helemaal niet blij van. Ik zou dus in dit geval het heel duidelijk aangeven. Je voelt het nu aankomen dus kan het voor zijn.
2015 💙
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 21 Sep 2016 21:05

Re: Stelling: Burn-out

Exogenesis schreef:Dat ben ik met je eens Minx, maar een werkgever kan dat ook niet altijd zien en dus ingrijpen. Want wat je zegt, er spelen vaak meerdere factoren mee. Dus het is onmogelijk voor een werkgever om de grenzen van alle werknemers te bewaken.

eens, de werkgever kan niet alles zien.
maar wanneer de werknemer aangeeft dat het werk allemaal teveel wordt dan is het wel aan de werkgever om daar iets mee te doen.

De stelling gaat wat mij betreft wel op wanneer de werknemer overwerkt raakt en dit aangeeft bij de werkgever. Als de werkgever hier niets mee doet en het heeft een burn-out tot gevolg dan is dit ook deels te wijten aan de werkgever. Maar wanneer de werknemer niets heeft laten merken, dan kan de werkgever hier ook weinig aan doen.

En wat al eerder is gezegd, meestal speelt er meer dan enkel de werksituatie.
Laatst gewijzigd door Elska op 11 Aug 2018 17:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5488

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 21 Sep 2016 21:29

Re: Stelling: Burn-out

Ik ben het er wel (deels) mee eens.

*Het is de plicht van beide om er alles aan te doen om er weer bovenop te kunnen komen.
*Ik vind het ook een goede zaak als het werk ook rekening houdt met privé en de werknemer goed in de gaten houdt zodat je mogelijke signalen kan oppikken en hopelijk nog kan voorkomen.
*Werknemer is zelf ook verantwoordelijk voor zijn gemoedstoestand en kan hier zijn leven ook op aanpassen/inrichten zodat hij het beste functioneert.
<<

Anoniem280

Bericht 22 Sep 2016 11:05

Re: Stelling: Burn-out

Guattari schreef:Oneens. Het vervelende is toch vaak van een burn-out dat het een 'opeenstapeling is van' en dat het dus niet alleen werkgerelateerd is. Draagkracht en draaglast die niet meer in balans zijn en doordat je vaak werk niet even kunt minderen en dus doorgaat in een bepaald tempo, stort je uiteindelijk in. Als deze mensen dan eenmaal hun verhaal doen, blijkt juist dat er veel meer speelt dan alleen werkdruk die te hoog lag. Maar omdat het vaak zo onoverzichtelijk is geworden in het hoofd van degene met de burn-out, is het uiteindelijk moeilijk te ontrafelen wat nou samenvalt met werk en wat nou precies privé is dat niet lekker meer liep. Uiteindelijk krijg je dan via je bedrijfsarts een algehele pauze voorgeschreven van werk, met de intentie hulp te zoeken, thuis de boel weer op de rit te krijgen en rust te nemen.



Hier ben ik het mee eens.
Zelf hersteld van een burn-out.
Kreeg weinig begrip van werkgever, hier was het een opsomming van allerlei factoren.
Werk speelde daarbij ook een rol, wanneer ik aangaf iets minder te willen werken, kon het niet.
Pas toen ik het echt niet meer trok, en mij dus ziek ging melden, pas toen zei werkgever dat het klonk als iets langdurigs.
Zelfde dag zat ik bij huisarts, zelfde week stuurde werk mij nog naar een psycholoog, maar zodra ik in dat proces zat, wilde werkgever er niet meer aan meewerken.
Pas toen ik weer wat volledig kon functioneren, vond werkgever het met 2 weken wel goed en hebben mij ontslagen.
Voor mij voelde het alsof ik geen kans heb gekregen.

Nu ben ik een sterker persoon geworden. Weet duidelijk wat ik wil en niet wil.
En bij vorige werkgever zet ik geen poot meer over de drempel!
Geen contact meer met oude collega's etc. Want hoe lief en aardig ze ook waren op de werkvloer, ze hebben tussendoor nooit eens echt gevraagd hoe het met mij ging.
Wel gezegd dat ze het fijn vonden dat ik er was, al voelde dat niet zo en dat liet ik dan ook wel merken.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 22 Sep 2016 18:20

Re: Stelling: Burn-out

Lot schreef:Ik ben het er wel (deels) mee eens.

*Het is de plicht van beide om er alles aan te doen om er weer bovenop te kunnen komen.
*Ik vind het ook een goede zaak als het werk ook rekening houdt met privé en de werknemer goed in de gaten houdt zodat je mogelijke signalen kan oppikken en hopelijk nog kan voorkomen.
*Werknemer is zelf ook verantwoordelijk voor zijn gemoedstoestand en kan hier zijn leven ook op aanpassen/inrichten zodat hij het beste functioneert.

Ik kan me hier eigenlijk wel in vinden.

In eerste instantie ligt de bal bij jou als werknemer. Maar ik vind dat de werkgever ook een verantwoordelijkheid heeft door goed naar zijn of haar medewerkers te kijken en de werknemer bijvoorbeeld ook moet remmen als je ziet dat het teveel wordt, of als de werknemer zelf aangeeft alle ballen niet meer in de lucht te kunnen houden om welke reden dan ook. Mensen met een (beginnende) burn-out zullen dit waarschijnlijk ook erg moeilijk vinden om dit aan te geven, maar ik denk dat je als werkgever dit ook best wel aan kunt zien komen dat er iets met je werknemer aan de hand is. Dan moet je ook je verantwoordelijkheid nemen om de medewerker tegen zichzelf te beschermen en in gesprek te gaan met elkaar.

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron