Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Simvastatine en zwangerschap

<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 14 Sep 2016 20:02

Simvastatine en zwangerschap

Hoi meiden,

Ik slik simvastatine i.v.m. erfelijk hoog cholesterol. Nu wij voor een kindje willen gaan moet ik daarmee stoppen. Ik heb aan de huisarts gevraagd hoe of wat en zij raadde aan om vanaf dat we voor een kindje gaan te stoppen want ze wist het niet zo goed en het stond niet duidelijk in de bijsluiter. Nu heb ik op internet gelezen dat je drie maanden van tevoren moet stoppen dus ik heb nu best een vervelend gevoel overgehouden aan het gesprek. Zijn er hier meer meiden die deze medicijnen gebruiken en wel weten hoe of wat?
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 14 Sep 2016 21:07

Re: Simvastatine en zwangerschap

Klopt inderdaad dat je dit niet mag slikken tijdens zwangerschap en borstvoeding. Is je cholesterolgehalte heel hoog zonder tabletten? het is inderdaad wel zo dat dit medicijn langer doorwerkt maar voor precieze antwoorden kun je beter een verwijzing vragen naar de gynaecoloog wellicht ?
2016
<<

Palmyra

Noob

Berichten: 238

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:10

Bericht 14 Sep 2016 21:15

Re: Simvastatine en zwangerschap

Dit is de tekst die vermeld wordt in het naslagwerk wat ik gebruik bij zwangerschap en geneesmiddelen:
Statines worden tijdens de zwangerschap ontraden vanwege de beperkte ervaring met deze middelen, maar ook omdat de prognose voor de moeder niet lijkt te verslechteren als de therapie tijdelijk wordt onderbroken.

De halfwaardetijd (de tijd waarin het gehalte van het geneesmiddel in het bloed gehalveerd is) van simvastatine is 2 uur, dus je hoeft geen maanden van de tevoren te stoppen met het gebruik ervan. Het is snel uit het lichaam. Het effect op de cholesterolaanmaak zal na 4 weken grotendeels opgeheven zijn,

Voor dit soort vragen kun je ook bij je apotheker terecht.
A negative mind will never give you a positive life.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 14 Sep 2016 23:21

Re: Simvastatine en zwangerschap

Vraag het idd je apotheker, die heeft er jaren voor gestudeerd!
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:10

Bericht 15 Sep 2016 10:26

Re: Simvastatine en zwangerschap

Ik heb inderdaad 3 maanden van tevoren moeten stoppen met Simvastatine.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 18 Sep 2016 17:44

Re: Simvastatine en zwangerschap

Bedankt voor jullie reacties, ik bel morgen de apotheek even.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 18 Sep 2016 21:00

Re: Simvastatine en zwangerschap

Ik ben beide keren gestopt toen ik positief testte, bij Naomi was ik er al wel wat "slordiger" mee omdat ik bij Elena de 20 weken echo met die reden in het zkh moest doen. Bij Naomi vroeg positief getest en dus ook niet dagelijks simvastatine geslikt. Daar mocht de 20 weken echo gewoon bij het echo centrum.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 22 Sep 2016 20:32

Re: Simvastatine en zwangerschap

De apotheek wist het ook niet, ze zeggen dat er eigenlijk niets over bekend is dus ze raden aan om vanaf de eerste poging te stoppen.
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:10

Bericht 22 Sep 2016 20:36

Re: Simvastatine en zwangerschap

Emma schreef:De apotheek wist het ook niet, ze zeggen dat er eigenlijk niets over bekend is dus ze raden aan om vanaf de eerste poging te stoppen.

Bij mij is zowel door de neuroloog als door de huisarts als door de gynaecoloog dringend aangeraden om 3 maanden voorafgaand aan 'het zwanger willen worden' te stoppen met Simvastatine.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 22 Sep 2016 20:39

Re: Simvastatine en zwangerschap

Fientje schreef:
Emma schreef:De apotheek wist het ook niet, ze zeggen dat er eigenlijk niets over bekend is dus ze raden aan om vanaf de eerste poging te stoppen.

Bij mij is zowel door de neuroloog als door de huisarts als door de gynaecoloog dringend aangeraden om 3 maanden voorafgaand aan 'het zwanger willen worden' te stoppen met Simvastatine.


Ik vind ook dat ze er bij mij wel een beetje laconiek mee omgaan. Moest jij tussendoor nog wel bloed prikken voor je cholesterolwaarden? Ik ga er toch ook maar mee stoppen denk ik.
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:10

Bericht 22 Sep 2016 20:53

Re: Simvastatine en zwangerschap

Ja, ik moet twee keer per jaar mijn cholesterolwaarden laten prikken. Dat kan gewoon even bij huisarts en is zo gepiept.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 22 Sep 2016 21:00

Re: Simvastatine en zwangerschap

Ik vroeg of ik tussendoor bloed moet prikken als ik gestopt ben, toen zei ze van niet want ze doen er dan toch niets aan als het te hoog is.
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:10

Bericht 22 Sep 2016 21:29

Re: Simvastatine en zwangerschap

Emma schreef:Ik vroeg of ik tussendoor bloed moet prikken als ik gestopt ben, toen zei ze van niet want ze doen er dan toch niets aan als het te hoog is.

:palm: ik zou het toch laten checken.
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers