Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


1 kat op dieet, de ander niet

<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 12 Sep 2016 19:23

1 kat op dieet, de ander niet

Oké, mijn kat moet op dieet. Hij is weer iets zwaarder geworden. Hoe doe je zoiets? Die andere hoeft niet op dieet. Ze krijgen in de ochtend wat eten en in de avond (harde brokjes). Soms een snoepje, en verder eigenlijk niks extra's.

Apart voeren gaat niet, omdat ze de bakjes niet in 1 keer leeg eten.

De dikke eet wel vaker eten weg bij de bakjes gedurende de dag, dus theoretisch gezien krijgt de dunne te weinig.

We hebben afgemeten hoeveel ze samen zouden moeten krijgen en dat krijgen ze dus verdeelt over twee keer op een dag.
Ze spelen buiten en rennen veel rond, dus lichaamsbeweging krijgt de dikke ook.

Iemand nog tips?
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 12 Sep 2016 19:44

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

toch aanleren om het bakje leeg te eten bij 2 of 3 voermomenten per dag door het bakje weg te halen zodra ze erbij weg lopen. dat ze dat nu nog niet doen betekend niet dat het niet kan.
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 12 Sep 2016 19:48

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Weghalen is lastig omdat ze eten krijgen als wij naar het werk gaan of naar bed gaan. Eerder op de avond wel geprobeerd, maar dan heb ik in de nacht een miauwende en krabbende kat aan de deur omdat ie blijkbaar honger heeft...

Heb ook wel aan zo'n bakje zitten denken met een dekseltje wat met een timer open gaat, maar die gaat niet dicht. Of zo'n bakje die alleen met de bijbehorende chip open gaat, waardoor hij alleen zijn eigen bakje kan leeg eten.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 12 Sep 2016 20:11

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

maar je zet het bakje toch ook neer? het is niet dat je er uren naast moet gaan zitten. binnen een paar minuten lopen ze weg en haal je het bakje weg. tijdens het eten even opletten dat ze uit hun eigen bakje eten.

misschien is het in jullie situatie ook niet nodig maar omdat je zei dat apart voeren niet gaat wilde ik dit toch even vertellen. hier hadden we niet echt een keuze ivm voedselallergie en het ging echt veel makkelijker dan ik vooraf had gedacht. ik kan nu gewoon beide bakjes voer klaarmaken, zet het op hun voerplek en ze eten beide uit hun eigen bakje. bakjes gaat direct leeg dus ik hoef het bakje niet eens meer weg te halen.

Grootste nadeel van apart gaan voeren is dat ik nu niet meer gemakkelijk terug kan naar onbeperkt voeren want ik hebt ze geleerd het bakje leeg te eten.

bakje met chip is ook een mooie oplossing. wel een dure.
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 12 Sep 2016 20:15

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Nee, ik vul het bakje en dan ga ik zelf ontbijten, aankleden, lunch maken etc. Ik kan er niet in de gang steeds naar kijken. Maar ik kan wel zien wanneer ze weggelopen zijn. Gevolg is dan dat ze de hele dag niks meer krijgen, toch? En als ze honger hebben, dan wordt de dikke soms erg chagrijnig naar de dunne toe (dat merken we in de avond).
In de avond is het bakje vullen, trap op, tanden poetsen en naar bed.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Sep 2016 00:04

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

http://m.zooplus.nl/shop/katten/voerbak ... eed/479582

Zelf geen ervaring mee maar de reviews zijn best goed
2015 💙
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 13 Sep 2016 08:47

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Oef wat duur! En met een halsbandje. Die dragen ze niet. Als ze er eentje om krijgen, dan kunnen ze niet meer lopen en raken in paniek.

Ik ga het wel eerst proberen met wat minder voer en bakjes weghalen als wij naar het werk gaan. In de nacht laat ik ze nog wel staan; mijn nachtrust is ook wel belangrijk.

En de oppas goed instrueren als we op vakantie zijn. Meestal zijn ze dan een stuk dikker als we terug komen...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 13 Sep 2016 09:43

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Jip schreef:Nee, ik vul het bakje en dan ga ik zelf ontbijten, aankleden, lunch maken etc. Ik kan er niet in de gang steeds naar kijken. Maar ik kan wel zien wanneer ze weggelopen zijn. Gevolg is dan dat ze de hele dag niks meer krijgen, toch? En als ze honger hebben, dan wordt de dikke soms erg chagrijnig naar de dunne toe (dat merken we in de avond).
In de avond is het bakje vullen, trap op, tanden poetsen en naar bed.

5min eerder voeren zodat je 5min bij de voerbakjes kan kijken.
En ja gevolg is dat ze de rest van de dag niets krijgen want met apart voeren wil je ze leren direct het bakje leeg te eten. De eerste dag zullen ze zeker moeten wennen aan het voerschema maar dat is echt niet blijvend. Savonds het deel erbij geven wat in de ochtend is blijven staan. Bij ons was het dat of een doodzieke kat dus die keuze was niet moeilijk, bij jou is de noodzaak natuurlijk nog iets minder.
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 13 Sep 2016 10:05

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Voor de oppas dan zakjes maken waardoor je alleen maar een zakje per keer per kat hoeft te pakken. Zo deden mijn ex en ik dat ook toen onze kat op dieet was.
2015 💙
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Sep 2016 12:28

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Wij hebben één enorme vreetzak in huis en één kat die wat lijkt af te vallen. De dikkere zit ook de hele dag te bedelen om eten, zodra ik opsta van de bank staat zij ook op en probeert ze me naar de keuken te lokken. Ik heb nu de 'regel' dat ze alleen 's ochtends en 's avonds een bakje eten krijgen en dat ik het voer weghaal als ze klaar zijn met eten. Als ze dan tussendoor honger krijgen hebben ze gewoon pech. Ik denk dat je er iets minder 'moeilijk' in moet staan (je bent nu eigenlijk alleen maar 'ja maars' aan het verzinnen volgens mij), en het wat meer los moet laten. Dat chagrijnige gaat vanzelf over als ze begrijpen dat dit de nieuwe manier van voeren is. Tuurlijk zullen ze even moeten wennen, maar het komt vanzelf goed.

♥♥
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 13 Sep 2016 12:34

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Ja, maar ;-) ik verzin geen ja, maar. Die zijn er gewoon.

Ik ga in de ochtend beginnen met het weghalen van de bakjes. Ik geef ze dan eerst voer en als ik of vriend weg ga (de laatste) dan bakjes weg. Alleen een snoepje bij naar binnen komen in de avond, verder niet.

Voor de oppas even wat bedenken, misschien kan ze wel hetzelfde doen als ons: eten geven, kattenbakken doen en als ze weggaat de bakjes weer weghalen.

Ik ben blij dat ze eindelijk wat beter met elkaar gaan, dus ik zou het jammer vinden als het hierdoor verpest wordt (denk dat mijn ja, maars daar vandaan komen).
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem193

Bericht 13 Sep 2016 12:37

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Je kunt de bakjes toch 's avonds ook neerzetten een half uur voor je naar bed gaat?
Echt de eerste dag vinden ze dat raar en eten ze misschien niet en zijn ze in de nacht vervelend, maar de 2e of 3e keer snappen ze dat echt wel. Moet gewoon wat strenger voor ze zijn. Net zo streng en gedisciplineerd als je voor jezelf bent met het trainen en eten ;)
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11415

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 13 Sep 2016 12:41

Re: 1 kat op dieet, de ander niet

Ik slaap zelf al amper, dus die nachtoptie stel ik even uit.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers