Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kan ik dit vragen aan de buren?

<<

Anoniem185

Bericht 11 Sep 2016 22:05

Kan ik dit vragen aan de buren?

Mijn buurman draait graag muziek. Zo graag dat hij op de muur in onze tuin, de muur die tegen mijn tuin aan grenst (zegmaar doorloopt op de grens), een flinke muziekbox heeft geïnstalleerd. Hij draait dus iedere avond en vooral heel het weekend redelijk luide (slechte) muziek. Nu vind ik dat niet heel storend. Oké, wel een beetje, maar als ik de ramen en deuren dicht houd is het nog wel te doen. Het dreunt wel naar binnen omdat het dus op die muur zit die aan mijn keukenmuur vast zit.

Verder heb ik nergens last van, ze hebben ook net een baby. Die hoor ik wel eens huilen, maar dat stoort me niet. Ik hoor de stofzuigen, maar dat stoort me niet. Alles wat binnenshuis gebeurt heb ik geen last van. Zelfs de papegaai die blijft krijsen, of zijn baby die jankt en hij ze even beu is en dus maar buiten zet, maakt me niet veel uit. Maar dus wel van die muziekinstallatie die op vol geluid aan gaat. Deze week stond hij zo hard dat hij boven zijn grasmaaier uit kwam, want hij was gras aan het maaien. Een andere keer deze week stond de muziek aan maar zat hij zelf niet eens in de tuin...

Nu snap ik best dat iemand muziek wil luisteren in zijn eigen tuin, alleen deze week had ik nachtdienst en ging zijn muziek ook om (acceptabel) 12:00 aan. Echter lig ik dan nog maar net drie uurtjes te slapen, ik zou graag tot 15:00 slapen, maar dat gaat niet omdat ik dus vlak boven zijn box slaap. Zelfs met het rolluik dicht, komt het geluid er zo hard doorheen dat ik er iedere keer wakker van word, oordopjes helpen niet genoeg.

Kan ik vragen aan hem om op dagen dat ik in de nacht heb gezeten, zijn muziek uit te laten tot 15:00? Hij heeft zelf namelijk al een keer aan de deur gestaan omdat hij in de tuin zat met bezoek en mijn afzuigkap aan stond en het rooster buiten klepperde. Of vriend de afzuigkap uit wilde zetten. Hij heeft dat meteen gedaan en een nieuw roostertje gekocht wat niet klepperde. Zelf hebben wij nog nooit ergens over geklaagd, of überhaupt aan hun deur gestaan (behalve met een fles wijn toen we hier kwamen wonen om ons te verontschuldigen voor de geluiden tijdens het verbouwen). Wij zetten ook bewust de wasmachine 's nachts niet aan vanwege het lawaai, terwijl dat voor ons veel praktischer zou zijn.

Zouden jullie dat voor je buren willen doen? De muziek uit laten? Ik vind het moeilijk om het aan hen te gaan vragen, want ik weet dat zijn dus naast de neef van mijn vriend woonden en zij hebben dus héél veel discussie en ruzie over geluiden gehad. Zijn zus maakte moedwillig lawaai omdat ze weet dat vriend zijn neef en vriendin daar last van hadden. Bijvoorbeeld echt harde rock in de tuin na 22:00, kinderen met de bal tegen de binnenmuren laten spelen, stofzuigen na 00:00. Dat soort dingen. Het is daar zelfs zo uit de hand gelopen dat neef en vriendin ondertussen zijn verhuisd. Dat maakt me een beetje bang voor wat ik kan verwachten als ik een keer iets vraag.
<<

Anoniem184

Bericht 11 Sep 2016 22:22

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Is het niet voldoende als de muziek gewoon zachter staat? Verlangen dat het uit blijft, vind ik direct heel rigoureus.
<<

Anoniem185

Bericht 11 Sep 2016 22:28

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Zachter is voor mij ook een optie natuurlijk, maakt mij verder niet uit, zolang ik er maar niet wakker van word.
<<

anoniem203

Bericht 11 Sep 2016 22:30

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik zou het ook gewoon vragen of het wat zachter kan tot een uur of drie. En uitleggen waarom je dat zou willen. Komt ook toch wat anders over dat dat ze het uit moeten zetten voor je. Gewoon een beetje speels vragen en dan komt het vast goed.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 11 Sep 2016 22:35

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ja dat kun je vragen. Is in principe natuurlijk gewoon geluidsoverlast. Er is een verschil tussen leefgeluiden en elke dag een disco in je tuin houden en dit klinkt echt als het laatste.
2015 💙
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 11 Sep 2016 22:45

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik zou denk ik toch zeker even langsgaan, want je hebt er last van. Daarnaast komen zij blijkbaar ook als ze ergens last van hebben, dat zou de drempel voor mij om te gaan al wat lager maken. En als je het uitlegt en vriendelijk vraagt of het in elk geval wat zachter zou kunnen op de dagen dat je nachtdienst hebt gehad, kan ik me haast niet voorstellen dat iemand dat niet snapt.

Ik hoor hier soms ook dingen van de buren, van normale leefgeluidem heb ik geen last. Maar kan me bij zoiets als harde muziek indenken dat je daar wel last van kunt hebben, dat zijn ook geen normale leefgeluiden meer als het hard staat. En zeker als je moet slapen.
<<

Anoniem185

Bericht 11 Sep 2016 22:52

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

@ Ava, speels vragen, hoe doe je dat? We hebben verder geen contact met de buren. Buitenom hallo zeggen wanneer we ze in de voortuin treffen, maar zelfs dat doet de buurvrouw niet. Ze lijkt enorm verlegen te zijn. Hij is wel altijd vriendelijk. Ik zat zelf te denken om de volgende keer als ik nacht heb even aan te bellen. Ik heb maar eens in de ongeveer drie maanden een weekje nacht (soms iets vaker, maar dus eigenlijk bijna niet).

@ Minx, ja het is eerder disco dan gewoon muziek luisteren in de tuin... Ik vrees ook dat ik met 'zachter zetten' niet veel verder ga komen en dat hij de ernst er dan niet van snapt, want het staat écht heel luid. Als we TV aan het kijken zijn en zijn muziek gaat aan terwijl onze ramen/deur open staat, moet onze TV harder gezet worden. Resulteert dus eigenlijk altijd in ramen/deuren dicht doen. Ik denk dat hij daar echt niet van bewust is, maar wil daar ook niet over klagen want ik kan er wel mee leven, behalve wanneer ik overdag moet slapen.

@ Hippie, ja ik vind ook dat ik er voor langs kan gaan. Vriend denkt er alleen anders over omdat hij bang is voor een situatie zoals bij zijn neef. Zeker omdat dit dus de broer van zijn buurvrouw is.
<<

anoniem203

Bericht 11 Sep 2016 23:43

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Gewoon niet aanbellen met "Hoi ik ben van hierlangs en ik heb last van je muziek. Wil je er iets aan doen" *met een serieus gezicht* Maar meer een praatje er van maken met een beetje een geintje hier en daar. Komt toch meer ontspannen over en kan eigenlijk niet verkeerd vallen.
<<

Anoniem197

Bericht 12 Sep 2016 07:58

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Wij hebben goed contact met de buren en wij geven dat ook aan. Mijn man werkt in ploegen en dus ook in de nacht. Hun hebben ook altijd muziek aan staan in de tuin en ik geef wel eens aan dat man slaapt en of het iets zachter kan.
Als wij buiten zitten met bezoek roep ik ook wel eens over de schutting van bedankt buurman voor de achtergrond muziek maar mag het iets zachter en ook een keer een verzoekje aangevraagd ;)
Maar goed wij buurten ook over de schutting heen en nodigen elkaar uit voor een kop koffie.
Ik zou dus proberen het contact met de buren te verbeteren zodat je zoiets ook makkelijk kunt vragen.

En nodig de buurman eens uit als zijn muziek aan staat zodat hij ook weet hoe het voor jullie is. Voor hetzelfde geld heeft hij niet door dat jullie er zo'n last van hebben.
En de situatie met neef hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn, je gaat dus al met een vooroordeel het gesprek aan en dat werkt niet.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 12 Sep 2016 09:28

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ja ik vind dat je dat wel kunt vragen.
Let's discover the world together.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 12 Sep 2016 10:19

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik vind zeker dat je dit kan aankaarten. Het gaat allemaal om rekening houden met elkaar, en keihard de muziek aanzetten valt dar niet echt onder.
<<

.namasté.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1898

Geregistreerd: 14 Apr 2014 12:58

Bericht 12 Sep 2016 12:48

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik snap inderdaad jullie bezorgheid, jullie willen de situatie niet vervelender maken dan hij al is. Vooral als het mensen zijn die nog eens éxtra herrie gaan maken als het hun niet zint.

Toch lijkt het mij slim om gewoon eens naar je buren toe te stappen en te vragen of ze op bepaalde momenten iets rustiger aan kunnen doen, zodat jij gewoon je slaap krijgt na een nachtdienst. Breng het op een manier dat je het vervelend vind, maar dat je geen andere mogelijkheid ziet dan het huj te vragen. In een wijk met buren heb je gewoon rekening te houden met elkaar. Ik vind het ook niet kunnen om hele dagen door luid muziek te draaien.

Succes er mee!
"Life happens when you're busy making other plans"

♡ Boy january 2014
♡ Girl january 2016
♡ Girl march 2019
♡ Girl september 2020
<<

Geel

Bericht 12 Sep 2016 12:56

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik zou er absoluut om vragen. Dat is heel spannend, maar je moet het echt doen om de verhoudingen goed te houden. Beetje hoe .namasté het zegt.
<<

Anoniem315

Bericht 12 Sep 2016 13:56

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik zou ook even een praatje maken en gewoon rustig uitleggen dat je er geen problemen mee hebt dat hij muziek draait, maar dat het tijdens je nachtdienst iets te luid is om goed door te kunnen slapen.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 12 Sep 2016 13:57

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik zou het ook zeker vragen hoor. Wij hebben goed contact met onze buren en zij geven zelf altijd aan dat als we ergens last van zouden hebben, we het zeker moeten melden.
2012 & 2016
<<

Indigo

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1954

Geregistreerd: 23 Apr 2015 10:55

Bericht 12 Sep 2016 19:30

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik vind het asociaal dat je buurman dagelijks zijn muziek zo hard aan heeft staan dat een ander er last van heeft. Gewone leefgeluiden zoals baby's en stofzuigers heb ik geen moeite mee, maar keiharde muziek vind ik echt vreselijk. Ik heb ook zo'n buurman gehad en ik werd er gek van. Ik had nooit verwacht dat het mijn leefplezier zo zou verpesten. Gelukkig is dit voor jou niet het geval. Ik zou dus zeker naar je buurman toe gaan en hem uitleggen waarom je er last van hebt. Ik weet hoe spannend dat is, ik moest ook over een enorme drempel heen, maar het is de enige manier om er wat aan te doen.
2011 2012 2017
<<

ThinkPink

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 494

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:22

Bericht 13 Sep 2016 18:56

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ik vind dat je dat gewoon kunt vragen hoor.
Wij hebben het ook gehad met de buurman. Die had ook een nieuwe installatie en het werd alleen maar erger. Netjes gevraagd of het wat zachter kon. Hij vond het heel erg dat we er last van hadden. Hij heeft het volume lager gezet en nu horen bijna nooit meer wat. Wij gaan verder goed met elkaar om, spreken elkaar niet vaak maar soms vraagt hij nog wel eens of we geen last meer hebben, dat is heel fijn. Wij hebben ook bij de buurman aangegeven dat als hij van ons last heeft, hij het ook aan moet geven. Je moet toch een beetje rekening met elkaar houden.
Afbeelding
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 13 Sep 2016 21:17

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Doet hij dit ook in het najaar / winter? Omdat je noemt dat dit een buitenradio is. Ik vind wel dat je dit kunt vragen en ik zou zelf ook zeker naar zo'n vraag van de buren luisteren maar goed ik zou dus zelf sowieso al nooit een buitenradio aan doen omdat ik dat al asociaal vind. Alleen is de zomer en het mooie weer waarschijnlijk snel voorbij dus als je bang bent voor een escalatie kun je natuurlijk ook dit jaar afwachten en kijken wat hij volgend jaar gaat doen.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3118

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 18 Sep 2016 10:47

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Ben je al bij de buren geweest?
<<

Anoniem185

Bericht 18 Sep 2016 12:06

Re: Kan ik dit vragen aan de buren?

Nee nog niet. Het is de afgelopen week minder geweest, of ik heb er minder last van gehad. Ik ga hem aanspreken als ik mijn volgende cyclus nachten heb, of op een moment dat het me echt stoort om de een of andere reden. Ik denk ook dat het ligt aan dat het nu zomer was, met slecht weer zal het wel minderen.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Ginny