Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

<<

Anoniem193

Bericht 29 Aug 2016 12:47

Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Eerder kookte ik op dinsdag altijd voor 2 dagen, omdat ik woensdag slechts 15-25 minuten tijd heb om eten warm te maken, te eten en op de fiets te springen naar de sportschool.
Dat ging prima, omdat we op dinsdagavond niks hadden en ik dus ruim tijd had om veel te koken, te verdelen etc.
Op dinsdag ben ik om 5 uur thuis met de kinderen, maar dochter moet om kwart voor 6 weggebracht worden naar turnen. Voor die tijd moet ze wel fatsoenlijk gegeten hebben. En dat eten moet ook geschikt zijn om de volgende dag op te warmen. Mijn man is overigens pas tussen 6 en half 7 thuis, dus helaas kan hij geen voorbereidingen doen.

Edit: Ik eet veganistisch, man en kinderen eten wel dierlijke producten, dus dat moet apart blijven.
Laatst gewijzigd door Anoniem193 op 29 Aug 2016 13:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Aug 2016 13:07

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Bij eten voor twee dagen denk ik vaak aan van die grote pannen met saus of soep. Geen AVGtjes en geen wokgerechten, is wel supersnel klaar maar dat warmt niet lekker op vind ik.

Maar je kunt bijv maken:

- Snelle pasta met tomatensaus met worstjes of gehakt
- Snelle pasta met roomsaus, met spinazie of champignons, met van die hamreepjes
- Groene curry met garnalen of kipfilet
- Allerlei soepen, maar dan wel beetje kant en klaar (bijv kant en klare fond gebruiken, en groenten die niet eerst twintig minuten hoeven te koken).
- Salades met allerlei groenten en gerookte kipreepjes

Quiches in de oven zat ik ook aan te denken maar de oven voorverwarmen duurt vaak al kwartier.

Lijkt me wel lastig hoor, om ook in die tijd nog eens te eten na 't koken.
Let's discover the world together.
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 29 Aug 2016 13:08

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Ik heb standaard pastasaus in de vriezer. Vers gemaakt met tomaat en en groente.
Ideaal, ik geef ook regelmatig wat weg aan mensen waar van ik denk die het wel kunnen gebruiken.

Wraps? Kun je alle ingrediënten al snijden.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 29 Aug 2016 13:22

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Ik dacht ook meteen aan een grote pan pasta zoals macaroni met tomatensaus (extra groente erdoor zoals courgette etc.) en gehakt. Ik vind wokgerechten dus wel lekker als ze opgewarmd zijn, dus dat zou voor mij ook een optie zijn (gewoon rijst met kipfiletreepjes, groente en bijv. ketjapsaus). Bami/nasi werkt ook goed, of een grote ovenschotel. Maar dan zit je wel met de voorverwarmtijd van de oven inderdaad.
Lekker goed vullende soep, van de winter misschien lekker erwtensoep (al is dat niet snel klaar, laat maar haha!).

♥♥
<<

Anoniem193

Bericht 29 Aug 2016 13:25

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

@Kwak: en dan al snijden op maandag bijvoorbeeld, zolang blijft het vast niet goed.. :(

@Marin: Bedankt voor je ideeën! Zelf hoef ik niet al te eten voor 6 op dinsdag, dat zou ik kunnen doen als ik haar weggebracht heb. Maar zij moet dus wel iets voedzaams hebben.
Heb jij een recept van een snelle groene curry en een rode pasta saus (beiden zonder vlees/vis etc)

Ik zat ook te denken misschien moet ik op zondag gewoon kookdag houden en voor dinsdag en woensdag koken, dan invriezen en 's morgens voor we naar school/werk gaan uit de vriezer halen. Zodat het alleen nog in de magnetron moet oid.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Aug 2016 13:31

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Rode pastasaus:

Als eerste waterkoker opzetten voor pasta!
Snijd een uitje (of koop een zakje reeds gesneden uitjes, doe ik nooit maar tijdgebrek breekt wet toch?), bak aan. Intussen is waterkoker klaar, dus gauw spaghetti in de pan doen om te koken. Snijd wat van die merguez of chipolata worstjes in stukjes (of doe het zonder vlees zoals jij wilt, je zou ook borlotti bonen kunnen pakken om het iets voedzamer te maken), bak een zak Italiaanse pastagroenten mee (wederom, vers snijden zou je normaliter wel doen, maar tijdgebrek, dus maar even makkelijk), daar een pak passata bij, goed op laten warmen en klaar. Kijk, normaliter zou je inderdaad misschien lekker knoflook er bij doen, een scheut rode wijn, lekker uren laten stoven. Maar dat red je niet, dus dan is dit iig voedzaam.

Groene curry:

Als eerste waterkoker opzetten voor rijst!
Snijd een uitje en bak aan met wat olie en voeg daarbij van dit soort potjes smaakmakers toe (wederom, normaal kun je 't makkelijk zelf snijden of raspen, maar nu even niet):
Afbeelding
Diezelfde heb je ook van lemongrass en knoflook. Die drie smaken geven alvast smaak. Rijst koken! Als je geen vis of vlees wilt, voeg je alleen sugar snaps of boontjes toe, of andere Thaise wokgroenten. Even aanbakken en dan zo'n bakje boemboe van Thaise groene curry er bij (wederom, normaal zou ik zelf ook prima nog extra kruiden er bij kunnen doen, maar met die drie potjes heb je iig wat smaak zelf bijgebracht). Daar wat kokosmelk bij en klaar :)


Wat ik ook bedacht, misschien gewoon een lekker gevuld stokbroodje voor haar met kaas, avocado, lekker vleeswaar en een yoghurtsausje? Ook snel en wel voedzaam!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem193

Bericht 29 Aug 2016 13:37

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Voor haar een broodje/wrap ofzo zat ik ook te denken. Dan kan ik tenminste voor man, zoon en mijzelf fatsoenlijk koken.
Zij kan dan na 2 uur turnen alsnog wat eten krijgen (meestal komt ze met honger weer thuis)

Die boemboe pakjes gebruik ik eigenlijk nooit, omdat die best wel heel ongezond zijn.. Heb ook nog nooit een goede vervanger gevonden, dus had mijn hoop op jouw gevestigd zonder pakjes ;)
Misschien een recept die ik op zondag kan maken en dan porties kan invriezen?
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43732

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 29 Aug 2016 13:43

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Haha ja normaal kook ik ook wel zonder pakjes maar nood breekt wet. Hoewel ik boemboe's meestal wel gewoon gebruik, die vind ik niet zo heel erg.
Als ik het zonder boemboe maak, pak ik meestal zelf ingredienten zonder echt een recept. Ik doe dan nog steeds wel bovenstaande drie ingredienten, dus gember, lemongrass en knoflook, maar dan alledrie vers. Gember geraspt, lemongrass kapotgeslagen en in grote stukken meekoken, en knoflook gewoon geperst. Kaffir lime blaadjes heb ik in de vriezer liggen dus daar doe ik een handje (4 stuks ofzo) in de pan, maar uitkijken dat ze niet kapot breken. Limoensap en limoenrasp doe ik er ook wel eens door maar in wat later stadium, anders wordt het zo bitter.
Verder theelepeltje komijn, twee eetlepels vissaus, en één rode chili. En verder dus met sugar snaps (die vind ik altijd erg lekker in groene curry) en kokosmelk. Maar al dat is dan dus best wel weer veel werk, maar zou je idd in kunnen vriezen, desnoods met de lemongrass er nog in, trekt de smaak er lekker in. Bij opwarmen dan weer er uit halen.
Let's discover the world together.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 29 Aug 2016 15:57

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Alibi schreef:Voor haar een broodje/wrap ofzo zat ik ook te denken. Dan kan ik tenminste voor man, zoon en mijzelf fatsoenlijk koken.
Zij kan dan na 2 uur turnen alsnog wat eten krijgen (meestal komt ze met honger weer thuis)

Die boemboe pakjes gebruik ik eigenlijk nooit, omdat die best wel heel ongezond zijn.. Heb ook nog nooit een goede vervanger gevonden, dus had mijn hoop op jouw gevestigd zonder pakjes ;)
Misschien een recept die ik op zondag kan maken en dan porties kan invriezen?


de boemboe's kan je ook prima invriezen. net als pastasaus. eigenlijk alle sausachtige dingen wel. dat zijn ook ideale gerechten om in een grote hoeveelheid te maken. in porties invriezen, dan ben je direct voor meerdere dagen klaar. ik heb altijd verschillende dingen op voorraad.
op de dag alleen opwarmen, pasta/rijst/enz koken en eventueel nog extra verse groenten erbij.
Afbeelding
<<

Anoniem173

Bericht 29 Aug 2016 17:22

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Couscous salade! Echt heel lekker en makkelijk.
<<

Anoniem197

Bericht 29 Aug 2016 17:25

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Ik maak dan vaak ovenschotels in 2 schalen zoals lasagna of preischotel.
Salades doen het hier ook goed voor zoiets. Heb dan gekookte rijst (klaar staan in de koelkast) paar potten groenten erdoor. En dan hamblokjes of tonijn, even zalm bakken en dat erdoor. Dan heb je toch 2v dagen ander eten maar niet veel werk.
<<

Anoniem193

Bericht 30 Aug 2016 09:53

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Gisteravond heb ik vast wat voorbereidingen gedaan voor vandaag en morgen.
Een grote pan rijst gekookt en in de koelkast gezet. En kipfilet aangebakken (die 2 dingen kosten toch het meeste werk), 1 portie kip in de koelkast, 1 portie kip in de vriezer. De kruiden heb ik gisteravond al afgemeten, de knoflook en gember gesneden en in een bakje gedaan.
Vanavond maak ik de nasi klaar met de groenten (2 gesneden nasi-pakketten dat dan weer wel), de kruiden en rijst. Voor mijn man en kinderen warm ik 1 portie kip op. Woensdagochtend haal ik het tweede portie kip uit de vriezer en hoef ik s avonds alleen de nasi en kip op te warmen.
<<

Anoniem193

Bericht 30 Aug 2016 09:55

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Plan voor volgende week heb ik ook al klaar.
Ik wil zondag een enorme pan verse pasta saus gaan maken. Waar ik dan meerdere porties uit kan halen, zodat ik voor meerdere weken alvast wat heb liggen.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 30 Aug 2016 15:25

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Ik denk dat ik gewoon voor de vriezer zou koken, zo eet je ook niet elke week twee dagen achter elkaar hetzelfde.
Ik vries veel soepen in, pasta-saus ( waterkoker aan voor kokend water en verse pasta is dan ook zo gekookt), ragout en dan met zilvervliesrijst eten ( zelf paddenstoelen ragout maken bijvoorbeeld), gehaktballetjes in tomatensaus met doperwtjes en ras el hanoud enz, misschien ook lekker wat verse pesto maken en in porties invriezen dan kan je dat gebruiken voor een snel caprese broodje, een snelle paste e.d. Dingen zoals couscous en mihoen zijn ook razendsnel klaar natuurlijk.

En is er niet eventueel een mogelijkheid om 's middags warm te eten voor je dochter bijvoorbeeld, dat ze een restje van de avond er voor eet en 's avonds een boterham, dan kan jij gewoon koken als je haar weg gebracht hebt.

Ik kook overigens altijd op zondag voor maandag en dinsdag ( ik hou altijd aan dat dingen 48 uur houdbaar zijn in de koelkast). Ik maak dan dingen zoals een goed gevulde omelet uit de oven ( in een siliconen taartvorm in de oven maken) en die warm ik dan alleen even op, een fritatta, een hartige taart, vulling voor wraps zodat ik ze alleen hoeft te vullen, kaas er over en in de oven enz. Als ik in het weekend weinig tijd heb dan eten we ook een dag uit de vriezer. Maar ik heb 's avonds wel meer tijd dan dat jij hebt.

Maar mijn opties zijn volgens mij niet veganistisch proof, ik kom toch al snel uit op dingen met kaas of eieren.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem193

Bericht 31 Aug 2016 11:36

Re: Tips gezocht snelle maaltijden voor 2 dagen!

Bedankt voor het meedenken minoessepoes!
Zie wel dat ik veel te moelijk aan het denken ben. Wat is er mis met een goede soep met broodjes ;) Dat kan natuurlijk prima en kan ook goed van te voren gemaakt worden.
En wrapsvulling al klaar hebben dat is ook wel handig inderdaad.

2 dagen achter elkaar hetzelfde eten zijn we al gewend, doen we nu al 3 jaar zo.

Mijn dochter kan niet overdag warm eten, want dan blijft ze over.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers