Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Laat jij fooi achter op hotelkamer?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 22 Aug 2016 08:40

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Ik doe dat nooit, maar ik ben nog nooit in landen geweest waar het zo slecht geregeld is dat het personeel enorm onderbetaald wordt.
In Nederland geef ik sowieso nooit fooi, ik ben daar een beetje zuur in. Iedereen krijgt hier als het goed is gewoon netjes conform de regeltjes betaald en dan vind ik het niet nodig om daar nog eens een fooi overheen te geven. Tenzij er echt iets bijzonders is waardoor ik vind dat iemand iets extra's verdient, maar ik geef nooit standaard fooi in bijvoorbeeld een restaurant.

♥♥
<<

Japie

Major Yipyapper

Berichten: 3667

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:59

Bericht 22 Aug 2016 10:23

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

In Turkije heb ik het regelmatig gedaan, bij andere landen niet. Gaan nu naar Florida en eens even kijken wat daar gebruikelijk is.
Geluk hoef je niet te verdienen, je hebt er recht op.
<<

Anoniem193

Bericht 22 Aug 2016 10:39

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Nee, ook nooit over nagedacht. Waarom zou je dat doen? Maar ik ben dan ook niet vaak in hotels, de keren dat ik er wel sliep waren in nederland.
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 22 Aug 2016 19:01

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Vaak wel, in Amerika altijd 2 a 3 dollar per nacht (had 1 keer geen kleingeld en toen voelde ik mij best schuldig). Alleen kwam ik er halverwege achter dat het hotel een turndown service had, maar die kreeg nooit een fooi omdat de housekeeping de fooi 's ochtends na het schoonmaken mee nam.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25045

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:02

Bericht 22 Aug 2016 19:05

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Zelda schreef:
Snoes schreef:Ik laat nooit fooi achter op een hotelkamer, heb daar eigenlijk ook nog nooit bij stilgestaan.

Ik ook niet.


Same here.
Edit: in een restaurant geef ik meestal wel fooi trouwens.
❤ 7 juni 2018
<<

Anoniem192

Bericht 22 Aug 2016 19:27

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Ja, eigenlijk altijd, in Turkije legden we het tussendoor ook wel eens op het bed. in Amerika gaven we tussendoor ook fooi, maar dat is het sowieso normaal om (bijna) overal fooi bij te geven, dus dat hebben wij ook gedaan.

In Nederland niet altijd, het ligt even aan het hotel, maar ik probeer wel een paar euro neer te leggen. Als je namelijk fooi geeft bij de receptie met betalen, komt het (haast) nooit bij de Housekeeping terecht en zij zorgen wel voor de schoonmaak van je kamer.
<<

Anoniem301

Bericht 23 Aug 2016 06:44

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Als ik in minder welvarende landen zou komen zou ik het inderdaad elke dag doen, of om de dag. Op mijn gewone vakanties geef ik als ik weg ga een enveloppe met fooi. En dit laat ik achter op de kamer, niet bij de receptie.
<<

Anoniem321

Bericht 25 Aug 2016 08:51

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Nee ik heb het nog nooit gedaan, ook nooit bij stilgestaan eigenlijk.
Maar nu ik dit topic lees ga ik het in de toekomst wellicht wel doen.
<<

Jeanette

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 955

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:31

Bericht 13 Sep 2016 12:28

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Nee, eigenlijk nooit. Rond wel vaak bij een restaurant waar ik lekker heb gegeten naar boven af.
<<

Frankie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1423

Geregistreerd: 13 Jul 2016 16:13

Bericht 13 Sep 2016 12:51

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Op hotelkamers eigenlijk nooit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook nog nooit over nagedacht heb terwijl ik wel de 'tassensjouwers-jongens' wat geef. Het enige wat ik wel stom vind is dat bij het eerste hotel ik vaak alleen Euro's heb. Ik ruil nooit van te voren geld. Dus ik geef zo'n jongen dan wel eens een Euro. Ik hoop dan altijd maar dat hij daar iets mee kan of van meerdere mensen verschillende valuta krijgt.

In een restaurant geef ik bijna altijd fooi. Mijn man probeert altijd de 10% regel aan te houden maar dan is de fooi soms zo hoog, helemaal bij de duurdere restaurants waar hij van houdt.

Hoe geven jullie fooi? Naar gevoel? Of ben ik gewoon een sukkel dat ik 15/20 euro fooi, ook al was het een geweldige ervaring, veel vind.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 14 Sep 2016 08:17

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Ik doe niet bepaald een regel, ik denk altijd wat leuk voor die serveerster is om te krijgen. Dus is het druk, vind ik 5 dollar ok, is het rustig en loopt ze/hij voeten uit haar/zijn lijf, dan wat meer. Lang genoeg in horeca gewerkt om dat in te zien. En ook wel eens helemaal niks.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem316

Bericht 14 Sep 2016 20:26

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

In Turkije wel gedaan. Ook omdat die schoonmaakster heel lief was en soms ook even bij ons kwam buurten met haar zoontje. Ze was er elke dag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat dus wij vonden dat ze wel wat extra's verdiende.

Voor de rest doen we het niet.
<<

Heksenketel

Kwebbel

Berichten: 277

Geregistreerd: 13 Sep 2016 20:43

Bericht 14 Sep 2016 21:38

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Nee nooit. We zijn al tijden niet meer op lange vakantie geweest naar een hotel dan vind ik het anders maar voor een nachtje of 2-3 vind ik dat echt niet nodig.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 15 Sep 2016 08:47

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Altijd, of de kamer moet echt niet in orde / niet schoon zijn geweest.
Bij ons in het hotel gebeurt het ook vaak dat er fooi ligt.
Wij verdelen alle fooi, of dat nu dus op de kamer, in het grand café, bij de receptie of in het restaurant is gegeven, met al het personeel. Aan de hand van je aantal gewerkte uren krijg je dan dus wat.
Veel mensen betalen een hotelovernachting vaak vooraf dus leggen dan fooi op de kamer neer bijvoorbeeld.
10.04.17
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 15 Sep 2016 12:39

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

In griekenland en egypte legden wij om de dag 4 euro neer op het hoofdkussen. Dan kregen we wel vaak ineens schone lakens en handdoeken en was er gedweild.
Verder laat ik nooit halve flessen shampoo staan, vind dat een beetje onbeschoft en vraag me af of ze daar blij van worden.
04-2014
10-2015
<<

caribbeanlover

Bericht 16 Sep 2016 10:16

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

rapa nui schreef:Ik ben net terug van een vakantie, deels met groep en deels alleen. Bij een groepsreis wordt er vaak een fooienpot ingesteld waaruit bv de reisleider dan de fooien aan de hotels, chauffeur ed betaald. Dit keer was er geen fooienpot we zouden zelf iets van een euro per dag (in lokale munteenheid) achter moeten laten op de hotelkamers. Ik heb dat wel een paarkeer gedaan maar zit niet in mijn routine dus ik zat regelmatig in de bus en dat ik er toen pas aan dacht dat ik de fooi vergeten was. Als ik zelf een hotel heb geboekt via bv booking.com laat ik ook nooit fooi achter. Ik denk er niet aan omdat ik gewoon voor een overnachting betaal en dan verwacht dat alles er bij in zit.

Laat jij fooien achter in hotelkamers? hoeveel?


Hoezo achter moeten laten? Het is geen verplichting hoor dat bepaal je nog altijd zelf. Wij gaven dit jaar elke dag 2 dollar.
<<

caribbeanlover

Bericht 16 Sep 2016 10:17

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Elliot schreef:Ik doe dat nooit, maar ik ben nog nooit in landen geweest waar het zo slecht geregeld is dat het personeel enorm onderbetaald wordt.
In Nederland geef ik sowieso nooit fooi, ik ben daar een beetje zuur in. Iedereen krijgt hier als het goed is gewoon netjes conform de regeltjes betaald en dan vind ik het niet nodig om daar nog eens een fooi overheen te geven. Tenzij er echt iets bijzonders is waardoor ik vind dat iemand iets extra's verdient, maar ik geef nooit standaard fooi in bijvoorbeeld een restaurant.


Ik vind het wel netjes om in een restaurant fooi te geven dat doen wij altijd ook als ze eten laten bezorgen. Het is voor hun een extraatje. Waarom zo krenterig doen?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 16 Sep 2016 10:32

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

caribbeanlover schreef:
Elliot schreef:Ik doe dat nooit, maar ik ben nog nooit in landen geweest waar het zo slecht geregeld is dat het personeel enorm onderbetaald wordt.
In Nederland geef ik sowieso nooit fooi, ik ben daar een beetje zuur in. Iedereen krijgt hier als het goed is gewoon netjes conform de regeltjes betaald en dan vind ik het niet nodig om daar nog eens een fooi overheen te geven. Tenzij er echt iets bijzonders is waardoor ik vind dat iemand iets extra's verdient, maar ik geef nooit standaard fooi in bijvoorbeeld een restaurant.


Ik vind het wel netjes om in een restaurant fooi te geven dat doen wij altijd ook als ze eten laten bezorgen. Het is voor hun een extraatje. Waarom zo krenterig doen?

Ik doe ook heel hard m'n best op m'n werk maar er is niemand die mij fooi geeft hoor. Waarom zou iemand die in de horeca werkt en gewoon voldoende betaald krijgt voor de werkzaamheden die hij verricht, ineens extraatjes moeten krijgen? Ik vind het gewoon een beetje onzin.

♥♥
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 16 Sep 2016 11:09

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

In restaurant rond ik gewoon af naar boven. Ik vind het krenterig om bijv te wachten op 1 euro als de rekening 39 euro is en ik 40 euro neerleg. Sterker nog, dan zou ik me schamen.
In het buitenland doe ik hetzelfde in restaurants, behalve in Italië. Daar rekenen ze coperto, ofwel, je betaalt voor de service. En vaak staan er dingen op de bon waar je niet om gevraagd hebt, zoals een broodmandje dat dan ineens 3 euro kost.
04-2014
10-2015
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 16 Sep 2016 12:15

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Ohja als de rekening 39 euro is en in betaal met 40 dan hoef ik die euro ook niet terug (al vind ik het wel weer onzin om je ervoor te schamen als je dat wel zou willen). Maar ik pin eigenlijk altijd, en dan zeg ik niet: maak er maar 40 van. Dan pin ik gewoon 39 euro.

♥♥
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 16 Sep 2016 16:50

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

In een reastaurant geef ik wel fooi. Mits alles naar wens was enz. In een hotel nooit. Daarin deel ik dan weer dezelfde mening als elliot. Ik loop ook hard en veel op mijn werk en ik krijg ook geen fooi.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 16 Sep 2016 21:26

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Hier vorig jaar op Kreta wel gedaan. Het appartement werd iedere keer supernetjes schoongemaakt dus we hebben een keer 5 euro aan de schoonmaakster gegeven en op de laatste dag nog een keer wat kleingeld met een briefje erbij met Thank you etc. Het was ook echt een heel vriendelijk vrouwtje, iedere ochtend goodmorning etc. Dus we waren heel tevreden. Verder geen spullen achter gelaten.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 16 Sep 2016 22:43

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Diegene die het niet geven en als reden geven dat zij ook geen fooi krijgen: het lijkt erop dat jullie aan westerse hotels denken en diegene die het wel geven aan meer niet westerse. Ik heb nog nooit in een hotel in Nederland geslapen maar weet niet of ik dan ook fooi zou geven. Maar schoonmakers etc. in veel landen worden onwijs onderbetaald en het is zulk ondankbaar werk (in mijn ogen) en dan geef ik ze graag een klein beetje.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11346

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 17 Sep 2016 07:40

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

In NL geef ik alleen fooi in restaurants als alles naar wens was. Hotels nooit.

In het buitenland geef ik fooi aan de schoonmaakster/maker als ik ergens lang verblijf. Afgelopen jaar in Thailand bleven we soms maar 1 nachtje en dan gaf ik geen fooi. Bij een wegrestaurant waar we een paar keer kwamen hebben we wel fooi gegeven. Die kregen we in eerste instantie terug. Het is daar dan weer niet gebruikelijk om fooi te geven...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 17 Sep 2016 10:24

Re: Laat jij fooi achter op hotelkamer?

Nee, dt doe ik eigenlijk bijna nooit.Zit niet in mijn systeem om dat te doen eigenlijk.
VorigeVolgende

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers