Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


De eerste schoolweken

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 09 Okt 2013 14:05

De eerste schoolweken

Voor de moeders waarvan de kinderen op school zitten, hoe verliepen bij jullie de eerste schoolweken?

Mijn zoontje is gisteren vier geworden en vandaag officieel gestart op de basisschool. Hiervoor is hij al wel 4x een ochtend wezen oefenen. Mijn zoontje is vrij verlegen en teruggetrokken, en als hij zich niet op zijn gemak voelt gaat hij in de weigermodus. Oftewel: hij wil niks/doet niks/is overal bang voor.

Hij vindt het erg spannend om naar school te gaan. De laatste 2x met het oefenen moest hij toen we naar het lokaal liepen ook een klein beetje huilen maar ging het al snel goed. Vanochtend moest hij dus echt beginnen en hij begon meteen met de gymles. Nou is hij motorisch niet zo heel sterk en bang uitgevallen, dus dit was niet echt een groot succes. Uiteindelijk heeft hij in het begin een klein beetje meegedaan en is daarna op de bank gaan zitten en naar de andere kinderen gaan kijken. Hij komt wel iedere keer heel enthousiast aanrennen en zit dan vol verhalen over wat ze allemaal gedaan hebben op school.

Hoe lang duurde het bij jullie kinderen voordat ze een beetje gewend waren? Hij staat er nog zo verloren en zoekend bij, ik vind het echt een beetje sneu. Ik verwacht dat hij met een paar weken wel gewend is en het allemaal voor hem wat makkelijker is, en sowieso komen na de kerstvakantie een heleboel kinderen erbij die hij kent van de peuterspeelzaal, dat scheelt ook al een hoop.

En konden jullie thuis ook merken dat ze naar school gaan? In mijn omgeving hoor ik alleen maar verhalen van kinderen die binnen 2 weken veranderden van een lief kind naar een draak...

Kortom: wie praat me moed in dat het allemaal goed gaat komen? :)
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 09 Okt 2013 14:57

Re: De eerste schoolweken

Wat ik weet van stages / werken in kleuterklassen, is dat kinderen die net 4 zijn in het begin nog wat 'aan mogen rommelen': ga maar ontdekken wat er is in de klas, wat kun je, wat vind je leuk, met wie wil je wat doen? Kinderen moeten eerst de veiligheid van de omgeving kennen, voordat ze 'uit hun schulp kruipen'. En dat komt.

Zo heb ik kinderen gezien /verhalen gehoord dat ze met 4 jaar super verlegen / bang waren en niks wilden, nou als ze naar groep 3 gaan (6 jaar inmiddels dus): dan zijn het stoere kinderen die alles durven en andere kinderen helpen. Natuurlijk is de een er sterker in dan de ander, maar over het algemeen komen ze, na eerder genoemde periode van gewenning, echt wel los hoor.

Edit: zeker wat je noemt over de gymzaal. Moet je nagaan, je komt als kleine uk al op zo'n grote, onbekende school met allerlei onbekende kinderen. In het begin is het in de klas al spannend, laat staan dat je meteen naar zo'n (grote) gym- of speelzaal gaat. Veel kleuterleerkrachten vinden het ook niet erg als een kind in het begin ook lekker aan de kant zit met gymmen: van kijken leren ze ook een hoop.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem 42

Bericht 09 Okt 2013 15:10

Re: De eerste schoolweken

Mijn dochter gaat volgende week ook voor het eerst naar de basisschool. Maar als ze zichzelf enorm in de weg gaat zitten en daardoor verandert in een draak, gaat ze gewoon een beperkt aantal dagen naar school tot ze het wel aan kan. Het eerste jaar is er nog geen leerplicht en ik ga niet forceren. Niet dat ik haar gelijk een week thuis houd na een chagrijnige dag maar als ze echt structureel last heeft van alle nieuwe indrukken, pas ik haar schooltijden aan.

Succes voor je zoon en in elk geval een goed teken dat hij steeds zo vol enthousiasme aan komt rennen! Dan vindt hij het toch gewoon leuk en het loskomen komt dan vanzelf wel.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers