Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vakantie en schoonouders

<<

Anoniem239

Bericht 18 Aug 2016 11:35

Vakantie en schoonouders

Ik zit met iets in mijn maag en ik ben benieuwd hoe jullie mijn “probleem” zouden oppakken.

Wij gaan in februari op vakantie naar Thailand. Wij gaan daar naar mijn oom en tante (zij zitten daar 6 maanden per jaar).

3 jaar geleden gingen wij voor het eerst met onze zoon daarheen en mijn schoonouders en zwager gingen toen ook mee. Zij verbleven in een hotel in de buurt maar we kwamen wel elke dag samen (dus mijn schoonfam en mijn fam).

Daarna zijn mijn schoonouders nog een keer daarheen geweest en hebben toen veel tijd opgetrokken met mijn oom en tante.

Alleen nu komt het. Mijn schoonouders gaan nu tegelijk met ons naar Thailand en willen ook weer de tijd dat wij bij mijn oom en tante zijn in de buurt verblijven. Een weekje oke, maar nu gewoon drie weken lang. Het idee alleen benauwd me enorm. Ik wil tenslotte ook gewoon 1-1 tijd met mijn familie kunnen doorbrengen (de kinderen zijn mijn oom en tante ook als opa en oma) en ik gun hen ook gewoon 1-1 tijd met de kleinkinderen. Mijn schoonouders kunnen nogal clamerig zijn en ik voel het al aan dat er een “strijd” gaat komen om welke opa/oma iets gaan doen met de kinderen. Dat wil ik niet maar ook voor de kinderen is dit gewoon niet chill.

Mijn tante heeft ook aangegeven dat ze het eigelijk niet zo leuk vindt dat mijn schoonouders daar ook zo lang gaan zitten.

Daarbij komt dat mijn schoonouders een week langer blijven en juist in die week pas richting Bangkok gaan en daar nog even verblijven.

Maar nu. Hoe maak ik mijn schoonouders duidelijk dat wij graag als gezin tijd willen doorbrengen met mijn familie.

Oh om het nog wat ingewikkelder te maken. Mijn zwager zit in die periode ook in Thailand maar gaat naar zijn vriendin (die woon in thailand). Zij trekken lekker hun eigen plan maar zij willen heel graag met mij en mijn vriend een week naar Satun gaan in het zuiden van Thailand. Dit lijkt ons heel leuk om te doen (voorheen gingen we ook altijd een weekje samen weg en dan bleven de kids bij mijn oom en tante). Maar dit lijkt me dus alleen leuk om met zn 4e te doen zonder mijn schoonouders. Zij hebben toch andere interesses als/dan (?help!) ons en gaan anders alles weer bepalen, ruzieen met elkaar etc.

Dat we met zn 4e willen gaan dat kan ik ze nog wel duidelijk maken. Alleen mijn oom en tante zitten er dan niet op te wachten dat hun quality time met de kinderen gedeeld moet gaan worden als mijn schoonouders achterblijven.

Ik waardeer het ontzettend als je nu nog aan het lezen bent. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

PS. Het is niet dat ik een hekel heb aan mijn schoonouders hoor maar toch willen wij het net even wat anders. Mijn vriend is het helemaal met mij eens hierover.
<<

anoniem213

Bericht 18 Aug 2016 11:42

Re: Vakantie en schoonouders

(andere interesses dan wij (maak je zin af: andere interesses dan wij hebben)

Waarom moet jij dit gesprek gaan voeren? Dit is toch een taak van je vriend/man lijkt me? Wat zegt hij erover? En dat je elkaar destijds elke dag zag, maakt het nu geen verplichting om elkaar ook elke dag op te zoeken toch?
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 18 Aug 2016 11:44

Re: Vakantie en schoonouders

Dit kun je toch gewoon eerlijk bespreken? Ik zou gewoon het gesprek aan gaan en heel eerlijk aangeven hoe jullie erover denken. Het lijkt mij geen enorm probleem.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43701

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 18 Aug 2016 11:44

Re: Vakantie en schoonouders

Oh ik snap je wel goed hoor! Ik ga zelf wel altijd graag met schoonouders op vakantie en dat gaat in de toekomst ook vast nog vaker gebeuren maar ik kan me ook héél goed voorstellen dat je ze liever niet al die tijd bij je in de buurt hebt, zeker wanneer je eigenlijk er op in had gesteld dat je alleen met gezinnetje plus je oom en tante zou zijn.

Omdat je vriend het er helemaal mee eens is, zou ik hem denk ik het woord laten doen, het zijn zijn ouders. Ik zou denk ik aangeven dat jullie het leuk vinden dat ze weer in de buurt zijn, maar wel dat jullie gewoon sommige dagen je eigen plan willen trekken. Dat jullie in principe naar oom en tante gaan, en daar verblijven maar dat het leuk is als je je schoonouders ook af en toe ziet. Dat het niet het idee is dat je echt samen op vakantie bent, maar meer toevallig samen in de buurt bent. Ik denk dat je er niet te veel om heen moet draaien maar het gewoon het eerlijkst zo kunt vertellen, anders wordt het allemaal nodeloos ingewikkeld en misschien ontstaat er dan juist extra strijd want dan begrijpen ze misschien niet goed waarom jullie wél met oom en tante dingen doen.

En wat betreft die trip met je zwager, tja, ook dat zou ik gewoon eerlijk zeggen. Is het niet mogelijk dat de kinderen dan juist een paar dagen bij je schoonouders verblijven of is dat niet handig met het hotel? Want juist dat zou ze misschien de gelegenheid geven om dan ook wat met de kinderen te doen. Of juist andersom, juist in de dagen dat jullie er zelf bij zijn, wat meer met je schoonouders doen, maar je oom en tante de gelegenheid geven echt wat met de kinderen te doen als jullie op trip met zwager zijn.

Ik zou eerst samen met je vriend een soort plan bedenken wat jullie het fijnst vinden en dat dan soort mededelen aan je schoonouders (en oom en tante ook wel handig om in te lichten, dat die niet ineens uit soort beleefdheid dan toch constant je schoonouders er bij betrekken).

Hopelijk heb je hier wat aan!
Let's discover the world together.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4997

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 18 Aug 2016 11:45

Re: Vakantie en schoonouders

Ontzettend lastige situatie zeg!
Ik snap jullie helemaal.

Kan je vriend niet rustig met zijn ouders praten en alles uitleggen?
<<

Anoniem239

Bericht 19 Aug 2016 16:49

Re: Vakantie en schoonouders

Bedankt voor jullie reacties!

Mijn vriend is niet zo'n prater en als hij het zegt dan gaat het vaak op een botte manier. Hij zegt dan iets van "ohja tijdens de vakantie Vinden we een week samen wel genoeg" en heeft het dan nergens meer over. Zijn ouders weten dan natuurlijk ook wel dat het bij mij vandaan komt :palm:. En ik ken zijn ouders al zo lang dat ik het gewoon zelf/samen ga doen.

De kinderen blijven bij mijn familie als wij weg zijn. Mijn schoonouders zouden niet eens een paar dagen fulltime willen oppassen. Alleen wel overdag de leuke dingen doen zeg maar. Iets van wel de lusten niet de lasten. De volgende keer als het over de vakantie gaat dan probeer ik het maar subtiel te vertellen. Stom dat ik mij er zo druk om maak.

Oh en ik weet wel zeker dat we ze elke dag zien als ze in dezelfde plaats zitten. We zitten bij een bepaalde strandtent waar zij ook altijd heen gaan. En een paar dagen lijkt me echt wel gezellig met zn alle maar gewoon niet drie weken.

Nogmaals bedankt!
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 19 Aug 2016 17:00

Re: Vakantie en schoonouders

Oh wat lastig! Je kunt natuurlijk hen niet verbieden daarheen te gaan in dezelfde periode dat jullie ook gaan. Maar ik zou inderdaad wel van tevoren mijn grenzen aangeven, zeker als je hen ken en ze claimerig kunnen zijn. Anders heb je alsnog kans dat met het advies van Marin "we willen wel zo nu en dan ook iets zelf doen" jouw wensen ondergesneeuwd raken. Zeker als jullie dan onafhankelijk van elkaar alsnog op dezelfde plekjes belanden!

Als ik het goed begrijp zit jouw familie daar er ook niet echt op te wachten? Dan zou ik toch - hoe lastig ook - het erop gooien dat jullie daarheen gaan om hen te zien en met hen dingen te ondernemen (dat kan immers alleen nu en niet als jullie hier in nederland zijn) en best in die paar weken een paar keer met zijn allen wat leuks willen doen maar in principe daar geen tijd voor ingepland hebben. Prima dat zij ook die kant op gaan maar dat was niet jullie plan.

En dan kan alles wat jullie WEL samen doen alleen maar meevallen ipv dat ieder moment dat je geen zin in ze hebt tegen valt. Echt hun verwachtingen flink bijstellen. Hadden ze maar moeten overleggen voor ze bedachten dat het leuk was ook die kant uit te gaan en dat jullie vast wel tijd hadden.
(dit zeg ik dus tegen jou hé, jij niet tegen hen :smile: )
<<

Anoniem245

Bericht 21 Aug 2016 13:59

Re: Vakantie en schoonouders

Peoh, lastig inderdaad. Ik snap je heel goed, ik zou ook tijd alleen met het gezin en jouw familie willen hebben. Zonder schoononuders er constant bij. Met je vriend samen bedenken hoe jullie het gaan zeggen, en inderdaad simpel houden. Niet helemaal uitwijken over wat er misschien zou kunnen gebeuren (dagen op elkaars lip etc) maar duidelijk aangeven dat jullie gaan om jouw familie te bezoeken.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers