Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


NIPT vragen

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Aug 2016 20:11

Re: NIPT vragen

Dat is ook zeker goed advies en dingen die door ons hoofd gaan, daar proberen we uiteraard bewust mee om te gaan. Ik was er alleen niet van bewust dat je dan toch alsnog een punctie moet doen. Rond welke week is dat?
Let's discover the world together.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 16 Aug 2016 20:19

Re: NIPT vragen

Probeer vooral nu al goed na te denken over wat je wil stel dat de test positief is.
En als een kindje met een handicap toch welkom is, zou ik deze testen niet doen..

Wij hebben bij beiden een nekplooimeting laten doen. Ook met vooraf de beslissing wat we zouden doen. Onze kindjes beide geen verdikte nekplooi en beide totaal geen verhoogd risico. Dat vonden wij genoeg.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 16 Aug 2016 20:20

Re: NIPT vragen

Marin, met 15 a 16 weken dacht ik.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 09:56

Bericht 16 Aug 2016 20:30

Re: NIPT vragen

Ik heb geen ervaring en geen aanvullende informatie voor jou.

Maar WAUW Marin je bent zwanger. Door mijn vakantie heb ik dat helemaal gemist. Van harte gefeliciteerd. Ik wens jullie een zorgeloze zwangerschap toe.
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Rayna

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 995

Geregistreerd: 23 Feb 2016 22:09

Bericht 16 Aug 2016 21:12

Re: NIPT vragen

Jullie hebben het over het downsyndroom maar vergeet niet dat ze ook op 2 andere syndromen testen. Ik vond het vooral voor die syndromen belangrijk om de combinatietest te laten doen. Die zijn wel wat heftiger dan down. Ik weet trouwens niet wat wij gedaan zouden hebben als het down was geweest maar ik vond het fijn dat ik er dan over na kon denken en me goed kon voorbereiden. Wij hebben geen NIPT gedaan. Ik vond de combinatietest genoeg. Als de uitslag daarvan slecht was geweest hadden we wel een NIPT laten doen.
Wat ze mij vertelden is dat de NIPT ook geen 100% zekerheid geeft en dat er daarom inderdaad toch nog een punctie op volgt.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Aug 2016 21:22

Re: NIPT vragen

Sam, daar denken we inderdaad over na en lijken behoorlijk op éen lijn te staan daarin.
En Rayna, dat vergeet ik zeker niet. Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik nog moet opzoeken wat deze syndromen inhouden, maar dat wil ik zeker nog doen alvorens we de test gaan doen, dat lijkt me wel heel belangrijk.

En dank je wel Yes1984, erg lief van je!
Laatst gewijzigd door Marin op 16 Aug 2016 21:30, in totaal 1 keer gewijzigd.
Let's discover the world together.
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 16 Aug 2016 21:28

Re: NIPT vragen

Marin schreef:Dank je wel voor je uitgebreide reactie Henque, zo vanaf de andere en professionele kant belicht. Zoals ik t begrijp kun je in Brussel dus wel direct een bloedtest plus nekplooimeting laten doen. Ik neem aan dat de termijnecho dan wel blijft staan in Nederland maar dat je dan geen combinatie test zult doen, toch? Of is die 13 weken echo de termijn echo? Die heb ik met 11 weken al geplanned staan, dus rond dezelfde tijd als het onderzoek in Brussel eventueel. Vervalt die dan echt? Niet dat dat heel erg uit zal maken maar toch handig om te weten. Dat gaan we ook zeker vragen. Bedankt voor de verdere informatie!


Nee hoor de termijnecho vervalt niet! Die heeft iedereen sowieso, die is heel belangrijk om de juiste uitgerekende datum vast te kunnen stellen. De termijnecho is meestal rond 10-11 weken. De combinatietest rond 13 weken.

En wat iemand anders hier noemt over dat er altijd een punctie volgt na een NIPT (ik weet even niet meer wie). Dat is inderdaad zo, maar wel alleen als je consequenties aan deze uitslag wil verbinden. Dat wil zeggen, als uit de NIPT blijkt dat jij een kindje krijgt met trisomie 13, 18 of 21 en jij wil daarom de zwangerschap laten afbreken, dan willen ze wel dat je eerst een punctie doet om hier 100% zeker van te zijn. De NIPT geeft namelijk wel veel zekerheid, maar heeft toch nog wel wat fout-positieven, ongeveer 15%. Het geeft echter maar heel weinig fout-negatieven (1% dacht ik) dus daarom is het alsnog wel een goede test vind ik. Het geeft je wat betreft de trisomieën wel veel meer info dan de combinatietest. Alleen geeft de combinatietest je ook meer info over andere lichamelijke afwijkingen. Een kind met een ernstige hartafwijking of spina bifida spoor je niet op met de NIPT. Maar de vraag is ook of je dit allemaal wil weten natuurlijk. Een punctie kan overigens vanaf 11 weken gedaan worden en zit geen limiet aan qua zwangerschapsduur.

Ik blijf dit een interessante discussie vinden trouwens! Vind het altijd mooi om te zien hoe zeker mijn cliënten zijn van hun keuze hierin terwijl ik na al die jaren nog steeds twijfel ;)
<<

Anoniem316

Bericht 16 Aug 2016 22:41

Re: NIPT vragen

Ik verbaas me toch wel over jouw reactie Marin waarin je aangeeft niet te weten wat de andere syndromen (die ernstiger zijn dan down!). Je besluit tot een onderzoek die vrij heftige gevolgen kan hebben, maar dit weet je dan niet. Echt, denk er goed over na en besluit van te voren al wat je doet wanneer de uitslag niet goed is.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Aug 2016 22:41

Re: NIPT vragen

Ja natuurlijk ga ik dat nog helemaal uitzoeken Dee.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem316

Bericht 16 Aug 2016 22:45

Re: NIPT vragen

Oke :)

Voor de rest ga ik net als Geel maar weer snel weg hier. Succes met jullie keuze!
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 16 Aug 2016 22:51

Re: NIPT vragen

Ik had ook door mijn vakantie helemaal gemist dat je zwanger bent! Gefeliciteerd! Wat een mooi nieuws!
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 16 Aug 2016 23:05

Re: NIPT vragen

aanvulling op de info van Henque:
als de NIPT goed is dan kan je er vrijwel zeker van zijn dat het met die drie aandoeningen goed zit. 99,9% zelfs en dat laatste is vooral indekken. voor zover ik weet zijn er nog geen gevallen bekend waarbij een goede test later toch foute boel bleek.
de vals-positieve uitslagen verschilt per aandoening. 99% voor trisomie 21, 98% voor trisomie 18 en 90% voor trisomie 13

Henque schreef: Alleen geeft de combinatietest je ook meer info over andere lichamelijke afwijkingen. Een kind met een ernstige hartafwijking of spina bifida spoor je niet op met de NIPT.


spina bifida wordt toch niet specifiek opgespoord met de combinatie test? wanneer er voor een 20weken echo wordt gekozen komt dat sowieso weer aan bod.

Marin schreef:Sam, daar denken we inderdaad over na en lijken behoorlijk op éen lijn te staan daarin.
En Rayna, dat vergeet ik zeker niet. Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik nog moet opzoeken wat deze syndromen inhouden, maar dat wil ik zeker nog doen alvorens we de test gaan doen, dat lijkt me wel heel belangrijk.

die twee syndromen zijn niet met het leven verenigbaar. net als voor Dee zou dit voor mij de belangrijkste rede zijn voor een NIPT.
Afbeelding
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 17 Aug 2016 09:16

Re: NIPT vragen

Marin schreef:Ja natuurlijk ga ik dat nog helemaal uitzoeken Dee.


Maar waarom niet eerst uitgezocht hebben waarvoor alles is en pas dan besluiten zoiets te doen?
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem184

Bericht 17 Aug 2016 09:25

Re: NIPT vragen

Minx schreef:Ik heb de nipt niet laten doen omdat de combinatietest een onwijs goede uitslag gaf.

Even wat anders wat mij vaak bij jou topics opvalt er staat heel veel informatie in die er niet toe doet. Waardoor je makkelijk afhaakt met lezen. Vaak een hele lap tekst wat in 3 regels samen te vatten is. Ik denk dat je door vee concretere vragen te stellen sneller en duidelijker antwoord krijgt en mensen minder snel af zullen haken.

Ik vind die achtergrondinformatie altijd juist heel leuk en interessant om te lezen. Zo leer ik van het forum, anders had ik dit allemaal wellicht niet geweten, dit is ook niet iets waar ik in eerste instantie op zou googelen, maar wel iets wat ik, nu ik erover lees, wel interessant vind om nét dag beetje extra achtergrondinfo over te weten. Dus vooral blijven doen hoor Marin! Je post leest ook prettig weg, vind ik.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 17 Aug 2016 09:42

Re: NIPT vragen

Dee schreef:Ik verbaas me toch wel over jouw reactie Marin waarin je aangeeft niet te weten wat de andere syndromen (die ernstiger zijn dan down!). Je besluit tot een onderzoek die vrij heftige gevolgen kan hebben, maar dit weet je dan niet. Echt, denk er goed over na en besluit van te voren al wat je doet wanneer de uitslag niet goed is.


Wat zijn de heftige gevolgen die een NIPT kan hebben dan, afgezien van uitsluitsel of je kind een bepaald syndroom heeft, zodat je de keuze kan maken of je de zwangerschap wel of niet doorzet?
Vind je vrij veroordelend naar Marin en haar "kennende" (het beeld wat ik hier van haar krijg) is zij echt wel iemand die dat goed uitzoekt. Het is haar (en die van haar man) goed recht om nu toch al besluiten de NIPT te willen doen, die andere syndromen zijn niet met het leven verenigbaar, dan kan je het sowieso maar beter op tijd weten toch?
Maarja misschien zeg ik iets gek hoor, heb me er verder nooit in verdiept.
<<

Anoniem316

Bericht 17 Aug 2016 10:29

Re: NIPT vragen

Nou kiezen of je een zwangerschap afbreekt lijkt me een vrij heftige keuze toch?
En ik verbaasde me er meer over omdat (zoals ik het lees) Marin dit besluit heeft genomen, zonder van de andere 2 syndromen te weten (diegene die juist onverenigbaar zijn met het leven) en dus alleen op basis van het eventueel down syndroom. Mijns inziens moet je insteek van zo'n heftig onderzoek zijn omdat je die andere 2 syndromen wilt uitsluiten en niet per definitie down syndroom. Maar goed, wie ben ik :)
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8484

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 17 Aug 2016 10:35

Re: NIPT vragen

Nou wat een waardeoordelen! Ik snap dat deze test dingen losmaakt, maar dit is geen discussietopic. Bij topics over iemands keuze voor abortus wordt op dit forum toch ook respectvol gereageerd. Als de vraag zou zijn 'wat vinden jullie voor de NIPT' of 'wat zijn legitieme redenen om te kiezen voor een NIPT' dan had ik de reacties gesnapt, maar dat is niet Marins vraag.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Aug 2016 10:55

Re: NIPT vragen

Burn schreef:
Marin schreef:Ja natuurlijk ga ik dat nog helemaal uitzoeken Dee.


Maar waarom niet eerst uitgezocht hebben waarvoor alles is en pas dan besluiten zoiets te doen?


Ik weet niet of je het door hebt maar we zitten nog in de oriënterende fase hiervan. Natuurlijk gaan we alles goed uitzoeken, daar zijn we intelligent genoeg voor.

Knap toch dat een topic tóch op discussie uit kan lopen terwijl er gevraagd wordt dat niet te doen omdat ik ervaringen vraag.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem184

Bericht 17 Aug 2016 11:00

Re: NIPT vragen

Dee schreef:Nou kiezen of je een zwangerschap afbreekt lijkt me een vrij heftige keuze toch?
En ik verbaasde me er meer over omdat (zoals ik het lees) Marin dit besluit heeft genomen, zonder van de andere 2 syndromen te weten (diegene die juist onverenigbaar zijn met het leven) en dus alleen op basis van het eventueel down syndroom. Mijns inziens moet je insteek van zo'n heftig onderzoek zijn omdat je die andere 2 syndromen wilt uitsluiten en niet per definitie down syndroom. Maar goed, wie ben ik :)


Mijns inziens is dat ook een beetje de schuld van de media. Die brengen de NIPT-test ook vooral in relatie met het downsyndroom in beeld. Marin geeft al een aantal keer aan dat ze in de oriënterende fase zit, ik vind dat je haar nu wel een beetje onnodig aanvalt. En een keuze waarvoor je gesteld wordt als een vrij heftig gevolg omschrijven vind ik ook een beetje een zwaktebod. Het risico dat ze mogelijk die keuze moeten nemen, daar kiezen Marin en man bewust voor.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Aug 2016 11:01

Re: NIPT vragen

Dee schreef:Nou kiezen of je een zwangerschap afbreekt lijkt me een vrij heftige keuze toch?
En ik verbaasde me er meer over omdat (zoals ik het lees) Marin dit besluit heeft genomen, zonder van de andere 2 syndromen te weten (diegene die juist onverenigbaar zijn met het leven) en dus alleen op basis van het eventueel down syndroom. Mijns inziens moet je insteek van zo'n heftig onderzoek zijn omdat je die andere 2 syndromen wilt uitsluiten en niet per definitie down syndroom. Maar goed, wie ben ik :)


En juist dat die twee symptomen onverenigbaar zijn met het leven zegt al genoeg. Ik ga heus nog exact uitzoeken wat het exact inhoud want ik ben inderdaad iemand die eerder te veel uitzoekt dan te weinig. Maar dat feit zegt al genoeg over de intensiteit van die syndromen. Uiteraard ben ik me daarvan bewust en is dat exact een reden om die test te doen.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem281

Bericht 17 Aug 2016 11:16

Re: NIPT vragen

Dee, ik heb niet voor een NIPT gekozen, maar wel voor een combinatietest, vanwege Trimosie 13 en Trimosie 18. Ik heb me er ook niet verder in verdiept. Downsyndroom had voor ons geen reden geweest om een zwangerschap te eindigen, maar horen dat je bij die andere syndromen je kindje verliest tijdens de zwangerschap of snel na de geboorte, vond ik heel eng.

En ja, de kans is klein, maar ik was vanaf dag één van m'n zwangerschap al stapelgek op m'n kindje; op 't idee van mijn kindje. We hadden al 2 namen, een koosnaampje. Met 15 weken wisten we het geslacht en fantaseerde ik over ons leven met Tobias. Als ik bij de 20 weken echo had gehoord dat het fout zit, dan had mijn wereld ingestort, omdat ik er dan al veel te diep in zit, qua emoties en binding.

Wát het is, maakt niet uit. Hoeveel je er over weet of leest, doet er niet toe. Trimosie 13 en Trimosie 18 betekent een kindje dat niet zal leven en als je dat eerder kunt ontdekken, dan is dat toch prima? Ik heb 't idee dat er nu extra over gestruikeld wordt omdat 't A. Marin is. En B. omdat het nog steeds een taboe is, om zoveel gebruik te maken van de medische wetenschap en dan een eigen topic ervoor, is voor 't eerst.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Aug 2016 13:28

Re: NIPT vragen

Wat Bazinga zegt. Minus het deel over de combinatietest, wij hebben dat niet gedaan namelijk. Maar de laatste alinea is wel precies hoe ik erover denk. Ik vind het overigens wel een heel interessante discussie, ik snap namelijk echt niet zo goed waarom mensen zo stellig tegen NIPT zijn, maar dit topic is daar niet voor bedoelt.

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 17 Aug 2016 13:30

Re: NIPT vragen

Nou open een nieuwe!
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Aug 2016 13:47

Re: NIPT vragen

Volgens mij bestaat die al, ik ga eens even zoeken.

♥♥
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 17 Aug 2016 13:54

Re: NIPT vragen

Daar heb ik in februari een topic over geopend als t goed is. Echt een discussie topic dus. Dat was toen in t nieuws. Ik vind het sowieso ook interessante materie.
Let's discover the world together.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers