Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


koken op vakantie

<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 15 Aug 2016 20:47

koken op vakantie

Ik zit momenteel met mijn gezin in een vakantiehuisje, en ben behoorlijk inspiratieloos wat te eten. We hebben in 2 weken nu al 4x pasta gehad, dus dat eigenlijk niet nog eens. Salades eten de kinderen helaas niet.
We hebben wel gewone pannen en een kromme koekenpan. Van thuis hebben we de airfryer en een wok meegenomen.
Er ligt één bot aardappelschilmesje, dus groente snijden is al een uitdaging.

Wie heeft een goede tip?
Wat koken jullie zoal op vakantie?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

anoniem203

Bericht 15 Aug 2016 20:58

Re: koken op vakantie

Nasi, bami, pannenkoeken, broodjes hamburger/kroketburger, soep met een lekker broodje, wokgroenten (zo'n voorgeneden zak) met kipfilet en rijst, aardappeltjes/hamburgers in de airfryer met een potje groente, wraps met een kipsnitzel, sla, tomaat, komkommer met honing mosterd saus en frietjes uit de Airfryer.
<<

Anoniem331

Bericht 15 Aug 2016 21:16

Re: koken op vakantie

Beste tip is dan denk ik een aardappelschilmesje kopen?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 15 Aug 2016 23:03

Re: koken op vakantie

Nou, dat zou ik dan ook doen, wat kost dat nou helemaal? En anders veel voorgesneden groente kopen.
Heb je ook een oven trouwens?

Verder heb ik weinig concrete tips, want wij koken vrijwel nooit op vakantie, want wij gaan bijna nooit naar een huisje. Maar ik zou gewoon dezelfde soort dingen maken als thuis, maar dan simpeler. Het klinkt verder ook alsof je gewoon genoeg pannen etc. hebt, dus mogelijkheden genoeg wat dat betreft. Je hebt zelfs je airfryer al meegenomen, zoiets zou niet eens in mij opkomen, dus het klinkt nou niet echt als behelpen.

Misschien kun je denken aan dingen als:
nasi/bami/mihoen, dan kun je dus zelfs voorgesneden groente en voorgesneden kip gebruiken
aardappels (koken, bakken of airfryer), met vlees of vis of een vleesvervanger, en dan groente erbij (voorgesneden of bv uit de vriezer, pot of blik kan ook natuurlijk)
rijst met bijvoorbeeld sperzieboontjes (of een andere groente) en kipsate
wraps met kip en rauwkost, of met kip en wokgroente
couscous of couscoussalade, kun je ook indoen wat je zelf wilt, en couscous hoef je alleen even te wellen dus supersimpel
<<

Anoniem282

Bericht 15 Aug 2016 23:14

Re: koken op vakantie

Waarom doe je niet hetzelfde (qua koken) als wat je thuis doet. Ik zou trouwens een nieuw mesje kopen.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Aug 2016 07:46

Re: koken op vakantie

Ik kook eigenlijk altijd alles wel op vakantie, maar net wat ik wil, net zoals thuis. Oké, soms zijn de vakantiehuisjes wat beperkter qua pannen, snijplanken en messen, maar inderdaad. Dan koop ik in een supermarkt er even een mesje of twee bij. Dat vind ik niet erg. Laat ik ook gewoon achter, handig voor de volgende.

Uit je bericht maak ik niet op of je in Nederland of buitenland op vakantie bent, maar als je in Nederland bent, heb je dezelfde producten als thuis, dus zou ik gewoon hetzelfde koken als je normaal doet. Dan weet je het beste wat je kinderen lekker vinden. Staat er geen barbecue bij het huisje? Dan kan je ook nog keer barbecueen.

Ik vind het in het buitenland juist altijd leuk om te koken, van die buitenlandse supermarkten doorstruinen en nét andere ingredienten vinden en er iets mee maken.
Let's discover the world together.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 16 Aug 2016 09:16

Re: koken op vakantie

Ik kook dus echt nooit op vakantie haha! Ik ga altijd wat halen bij de supermarkt en dan lekker picknicken met broodjes en fruit en warme hapjes, ik haal iets bij de snackbar (of wat er dan ook in de buurt zit, in Engeland wordt het meestal fish & chips) of we gaan uit eten. Ik vind koken niet perse heel leuk, dus als ik het kan vermijden dan doe ik dat heel graag :angel:

Barbecue vind ik trouwens ook een goed idee, of misschien een pizza zelf maken? Afhankelijk van waar je op vakantie bent kun je ook het plaatselijke assortiment van de supermarkt bestuderen, misschien is daar nog iets te ontdekken. Ik was afgelopen weekend in Londen en daar verkochten ze gewoon in een klein supermarktje warme curry's. Super lekker, en het kostte echt geen drol.

♥♥
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 16 Aug 2016 09:21

Re: koken op vakantie

Wij zijn in Nederland, dus geen onbekende ingrediënten.
Bbq hebben we een hekel aan.
Als ik thuis kook sta ik vaak ongeveer een uur in de keuken, dat wil ik op vakantie niet.
Probleem is ook dat dochter eten wat door elkaar zit niet eet, anders konden we alles door elkaar in een wok doen.
14 dagen uit eten met zijn vieren is me iets te duur.
Maar het gaat nog om 1 maaltijd, dus dat komt wel goed.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 16 Aug 2016 09:27

Re: koken op vakantie

Nou misschien vanavond lekker pannenkoeken bakken om de laatste avond te vieren?

Wel grappig trouwens dat je een wok meeneemt maar je dochter dat niet lust, toch?
Let's discover the world together.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 16 Aug 2016 09:45

Re: koken op vakantie

Volgens mij heb je juist heel erg veel wel. Op de koekenpan en een goed mesje na heb je ongeveer alles wat ik normaal thuis ook gebruik.

Je kunt lekker wokken en je hebt ook nog de airfryer bij je. Lijkt me toch prima zou je zeggen. Je kunt idd voorgesneden groente kopen of even een nieuw mesje aanschaffen.

Wat eten jullie normaal dan, wat je nu niet kunt maken?
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 16 Aug 2016 10:24

Re: koken op vakantie

Wij gaan vrijdag ook naar een vakantiehuisje waarvan we altijd al weten dat er heel weinig kookgerei en verrotte pannen zijn, en ook nog gas (we koken thuis op inductie. Op gas duurt het zoooooo lang voordat water kookt enz terwijl op inductie binnen een minuut een pan water kookt).
Ik neem een oude wokpan mee en maak daarin voor de eerste 2 dagen een pan pasta, daarna een pan bami of nasi, dan zijn er jog drie dagen over. We halen een keer pizza, gaan 1x barbecueën met zo'n wegwerpding en de laatste avond uit eten. Dan is de week om.
04-2014
10-2015
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Aug 2016 10:27

Re: koken op vakantie

Ik zie ook nog steeds het probleem niet echt. Met veel gerechten hoef je echt geen uren in de keuken te staan, en je hebt materiaal genoeg. Zoals ik al zei, gewoon wat je thuis maakt maar dan in een simpelere versie. Maar goed, in het topic werden door bv. Ava en mij ook heel veel concrete tips voor simpele, snel-klaar gerechten. Heb je daar nog wat aan?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Aug 2016 10:30

Re: koken op vakantie

Milou schreef:Wij gaan vrijdag ook naar een vakantiehuisje waarvan we altijd al weten dat er heel weinig kookgerei en verrotte pannen zijn, en ook nog gas (we koken thuis op inductie. Op gas duurt het zoooooo lang voordat water kookt enz terwijl op inductie binnen een minuut een pan water kookt).
Ik neem een oude wokpan mee en maak daarin voor de eerste 2 dagen een pan pasta, daarna een pan bami of nasi, dan zijn er jog drie dagen over. We halen een keer pizza, gaan 1x barbecueën met zo'n wegwerpding en de laatste avond uit eten. Dan is de week om.


Wees dan maar blij dat het geen elektrisch is, dan moet je een half uur voor je gaat beginnen met koken al water opzetten. :wink: Staat er geen waterkoker in het huisje? Dat doe ik sowieso vaak, gewoon ff de waterkoker aan, en dat water in de pan.
<<

anoniem213

Bericht 16 Aug 2016 10:31

Re: koken op vakantie

Ja, elektrisch is echt de hel. Als ik in de ochtend een ei wil, zet ik vast een pit aan, dan ga ik douchen en als ik daarmee klaar ben, is de pit warm.

Ik maak op vakantie ook altijd versimpelde versies van gerechten. En de ene salade is de andere ook niet. Of eten je kinderen niks kouds?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 16 Aug 2016 10:35

Re: koken op vakantie

June schreef:Ja, elektrisch is echt de hel. Als ik in de ochtend een ei wil, zet ik vast een pit aan, dan ga ik douchen en als ik daarmee klaar ben, is de pit warm.

Ik maak op vakantie ook altijd versimpelde versies van gerechten. En de ene salade is de andere ook niet. Of eten je kinderen niks kouds?


Ja vreselijk. In ons eerste huisje hadden we elektrisch. Op zich wen je er na een tijdje wel aan, maar fijn heb ik het nooit gevonden. Ik ben zo blij dat we nu gas hebben. Als ik nu weer elektrisch zou moeten koken, zou ik weer helemaal moeten wennen denk ik.
<<

anoniem213

Bericht 16 Aug 2016 10:41

Re: koken op vakantie

Andere mensen die in mijn huis koken, laten ook alles overkoken en zo. Ik ben ook zo blij als we ooit gas hebben.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 16 Aug 2016 12:04

Re: koken op vakantie

Ik kook eigenlijk nooit op vakantie, lekker uit eten, soms een keer pizza bestellen. Maar goed ik kan me voorstellen dat dat niet altijd ideaal is. Ik vind lekker eten altijd wel bij vakantie horen en zou zelf niet blij worden van thuis gekookt eten mee nemen en daar dan twee dagen van moeten eten.

Ik zou als mijn kind zo slecht at en ik het gezellig wil houden op de dagen dat we pasta aten gewoon wat meer koken en haar dat dan de volgende dag weer geven (ik ga er vanuit dat zij wel blij wordt van twee dagen hetzelfde) en voor ons een heerlijke maaltijdsalade maken. Of een keer een kant en klaar pak poffertjes of pannenkoeken voor de kinderen die je alleen op hoeft te warmen met lekker zomer fruit er op en dan voor ons zelf wel iets maken wat we lekker vinden, of lekker gaan kaasfonduen als de kinderen in bed liggen of zo.

Geen idee of je een oven hebt, maar we zaten laatst met vrienden in een huisje en hebben toen zo'n kant en klare ( Daneroll achtige) pizzabodem met saus gekocht en ieder heeft zijn eigen stukje pizza belegd, leuk om samen met de kinderen te doen misschien en makkelijk.
En in de categorie gemakkelijk kan je ook nog kant en klare soep kopen en daar stokbrood en allerlei smeersels bij serveren, reepjes paprika en wortel in een yoghurt dipje, eventueel een kant en klare quiche in stukjes er bij en misschien wat tapas achtige hapjes uit het koelvak?

Ik denk dat er genoeg te bedenken moet zijn wat makkelijk en toch smakelijk is en ik zou door de dag heen gewoon wat schaaltjes met wortel/ paprika/ komkommer/ tomaat aanbieden om het nog een beetje gezond te houden.

Eten je kinderen inderdaad helemaal niks kouds? Of geen rauwkost? Want ik maak ook weleens rijstsalade met rijst met heel veel kerrie er door, paprika, rode ui, cashewnoten, rucola e.d. heerlijk! Een lekkere pasta salade bijvoorbeeld met gerookte kipfilet, gewoon even voor een paar cent een aardappelschilmesje kopen inderdaad. Wraps vullen met wat reepjes kipkrokant schnitzel, een honingmosterd sausje en reepjes paprika, rode ui en wat sla ( kan ze ook de losse onder delen ten als ze dat wil).
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 16 Aug 2016 14:09

Re: koken op vakantie

Ik heb de kinderen laten kiezen in de supermarkt, het wordt nu gebakken aardappelen met spinazie a la crème en lekkerbekjes.
L 7-10-2011
N 23-5-2013

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers