Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je moet de taal van het land waar je woont leren

<<

Anoniem192

Bericht 12 Aug 2016 20:54

Je moet de taal van het land waar je woont leren

Wat vind jij? Vind jij dat je je goed moet aanpassen aan het land waar je gaat wonen? En dat mensen die in Nederland wonen/komen wonen, dus verplicht Nederlands moeten leren spreken? En hun kinderen dat ook moeten leren? Of vind je dat in een multicultureel land dat niet nodig is?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 12 Aug 2016 20:57

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Ik vind dat wel belangrijk ja, om mee te kunnen draaien in de samenleving. Ik zou dat zelf ook zeker doen.
Kijk, als je nu bijvoorbeeld van te voren weet dat je ergens tijdelijk, zes maanden of zo, woont (bv. vanwege je werk), dan kan ik me voorstellen dat je er niet aan begint (al zou ik dan zelf alsnog de basis willen leren). Maar normaalgesproken vind ik het dus wel belangrijk en noodzakelijk.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2016 20:58

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Ja, dat vind ik belangrijk.
En eigenlijk vind ik dat het ook een eis zou moeten zijn.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2016 21:01

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Laatst had ik iemand op het werk, jaar of 20. Woonachtig op een kamp. Geboren in Nederland. Maar spreekt geen woord Nederlands. Alleen haar 'moedertaal'. Hoe kan zoiets? Moet zo'n persoon niet naar school? Hoe gaat zo'n persoon mee in de maatschappij?
Vond ik ook zeer apart...
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:04

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Als je moedertaal Engels is word het je in Amsterdam best moeilijk gemaakt de taal te leren. Iedereen schakelt gelijk over naar Engels als je probeert Nederlands te praten. Ook in restaurants geven ze je gelijk de Engelstalige kaart.

Maar het is nu toch ook verplicht om Nederlands te leren als je in Nederland komt wonen? De lessen zijn buitengewoon slecht, maar het is wel een eis.
<<

Anoniem282

Bericht 12 Aug 2016 21:07

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Het lijkt me hooguit prettig voor jezelf om je overal verstaanbaar te kunnen maken, maar ik vind het niet noodzakelijk om per se de taal van het land waar je woont te leren. En al helemaal niet als je in de Randstad woont en werkt bij een bedrijf waar bijv. Engels de voertaal is, of een andere taal die je wel spreekt. Ik houd ook niet zo van de term 'aanpassen'. Heeft voor mij een iets te hoog 'pro Geert Wilders' gehalte. Er wonen hier in NL namelijk ook mensen die alleen maar een bepaald dialect en/of taal spreken vanuit de provincie waarin zij wonen. Welbeschouwd spreken zij ook geen Nederlands en daar hoor ik nooit iemand over.
<<

Anoniem192

Bericht 12 Aug 2016 21:12

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Nou, als je uit Europa komt kun je je gewoon in Nederland vestigen, en word je niet verplicht om de taal te leren. Dus bv. Polen / Roemenen zijn niet verplicht op zo'n moment.

Sam, ik verbaas me daar dagelijks over op mijn werk. Mensen die echt al 5 - 10 jaar in Nederland wonen, en niet verder komen dan "Hallo" en "Dag". Nou is bij ons op het werk de regel dat je OF Nederlands OF Engels moet kunnen spreken om te mogen werken, maar eigenlijk vind ik dat niet goed.

Guattari, vind je aanpassen een Geert Wilders gehalte hebben ja? Ik vind het niet meer dan normaal dat je je aan moet passen aan het land waar je woont. Niet 100%, dat bedoel ik niet, want iedereen heeft zijn eigen geloof / ideeen / gewoontes en dat is helemaal prima en goed natuurlijk, maar je krijgt een gigantische kloof doordat sommige zich totaal niet aanpassen, waardoor je problemen hebt. En dat wordt door iedereen over gezeurd, maar dat heeft Nederland grotendeels aan zichzelf te danken natuurlijk.

En een dialect/taal oké maar die KUNNEN wel Nederland spreken, en vooral ook daadwerkelijk begrijpen.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:14

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Van mij hoeft t ook niet zo Guattari, maar ik identificeer mezelf ook nooit zo als een echte Nederlander. Ik denk niet zo in hokjes/landsgrensjes etc. Dat zal voor iemand die dat wel heeft vast heel anders zijn.

Als ik een periode in een ander land woon leer ik altijd de taal. Ook al is t maar om een praatje te kunnen maken over t weer. Maar ja, mijn taal is dan ook Nederlands, dus dat is dan ook al wel weer een heel ander beginpunt.
Ik vind vooral dat ik niet voor een ander kan beslissen wat goed is voor hem/haar. Dat moet diegene lekker zelf bepalen/weten.
<<

Anoniem192

Bericht 12 Aug 2016 21:15

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Maar ik heb het ook niet over hokjes / landgrenzen, ik heb het over de taal, dat zegt niks over de identiteit van iemand anders verder, lijkt me, dat is puur een aanpassing op het land, niet jij als persoon.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:16

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Katie schreef:Nou, als je uit Europa komt kun je je gewoon in Nederland vestigen, en word je niet verplicht om de taal te leren. Dus bv. Polen / Roemenen zijn niet verplicht op zo'n moment.

Sam, ik verbaas me daar dagelijks over op mijn werk. Mensen die echt al 5 - 10 jaar in Nederland wonen, en niet verder komen dan "Hallo" en "Dag". Nou is bij ons op het werk de regel dat je OF Nederlands OF Engels moet kunnen spreken om te mogen werken, maar eigenlijk vind ik dat niet goed.

Guattari, vind je aanpassen een Geert Wilders gehalte hebben ja? Ik vind het niet meer dan normaal dat je je aan moet passen aan het land waar je woont. Niet 100%, dat bedoel ik niet, want iedereen heeft zijn eigen geloof / ideeen / gewoontes en dat is helemaal prima en goed natuurlijk, maar je krijgt een gigantische kloof doordat sommige zich totaal niet aanpassen, waardoor je problemen hebt. En dat wordt door iedereen over gezeurd, maar dat heeft Nederland grotendeels aan zichzelf te danken natuurlijk.

En een dialect/taal oké maar die KUNNEN wel Nederland spreken, en vooral ook daadwerkelijk begrijpen.
Waarom vind je dat niet goed? Je kunt dan toch prima met ze converseren?
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:17

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Katie schreef:Maar ik heb het ook niet over hokjes / landgrenzen, ik heb het over de taal, dat zegt niks over de identiteit van iemand anders verder, lijkt me, dat is puur een aanpassing op het land, niet jij als persoon.
Ik bedoelde dat ik als persoon niet vind dat men Nederlands moet kunnen spreken om in Nederland te wonen, maar dat die mening eventueel voort kan komen uit hoe ik me identificeer.
<<

Anoniem316

Bericht 12 Aug 2016 21:18

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Ja ik vind dat iedereen die hier komt zich op zijn minst verstaanbaar moet kunnen maken en brieven etc. moet kunnen begrijpen.
In mijn werk moet tegenwoordig beoordeeld worden of mensen aan de Wet Taaleis voldoen of stappen ondernemen om daar aan te kunnen voldoen.
<<

Anoniem315

Bericht 12 Aug 2016 21:20

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Als je hier echt voor langere tijd komt wonen, vind ik dat wel belangrijk ja. Je toont daarmee ook goodwill. Maar ik vind het belangrijker dat mensen in ieder geval Engels kunnen spreken.
<<

Anoniem282

Bericht 12 Aug 2016 21:23

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Katie schreef:Nou, als je uit Europa komt kun je je gewoon in Nederland vestigen, en word je niet verplicht om de taal te leren. Dus bv. Polen / Roemenen zijn niet verplicht op zo'n moment.

Sam, ik verbaas me daar dagelijks over op mijn werk. Mensen die echt al 5 - 10 jaar in Nederland wonen, en niet verder komen dan "Hallo" en "Dag". Nou is bij ons op het werk de regel dat je OF Nederlands OF Engels moet kunnen spreken om te mogen werken, maar eigenlijk vind ik dat niet goed.

Guattari, vind je aanpassen een Geert Wilders gehalte hebben ja? Ik vind het niet meer dan normaal dat je je aan moet passen aan het land waar je woont. Niet 100%, dat bedoel ik niet, want iedereen heeft zijn eigen geloof / ideeen / gewoontes en dat is helemaal prima en goed natuurlijk, maar je krijgt een gigantische kloof doordat sommige zich totaal niet aanpassen, waardoor je problemen hebt. En dat wordt door iedereen over gezeurd, maar dat heeft Nederland grotendeels aan zichzelf te danken natuurlijk.

En een dialect/taal oké maar die KUNNEN wel Nederland spreken, en vooral ook daadwerkelijk begrijpen.


Ja, ik associeer dat inmiddels met vrij onverdraagzame ideeën naar van origine, niet-Nederlandse burgers. Dat is puur mijn gevoel erbij; iemand anders hoeft deze associatie natuurlijk niet te hebben. :) Waarom vind je dat eigenlijk normaal? Hoort dat zo in jouw beleving? Ik haal het niet uit je post, dus ben wel benieuwd. :)

Ik ben het trouwens niet met je eens dat iedere burger die in Nederland is geboren, daadwerkelijk in staat is Nederlands te spreken. Er zijn echt mensen die alleen maar Fries spreken (taal), alleen maar Gronings spreken (dialect), etc. Het zullen er vast niet heel veel zijn, maar deze mensen bestaan wel degelijk. Ze verstaan het dan wel, maar spreken zelf geen Nederlands. Als ik het al eens voorbij zag komen op tv, waren het wel de wat oudere mensen.

Deze vraag hoor ik nooit over kinderen die overal ter wereld naar school gaan, omdat hun ouders bij de Shell werken. Deze kinderen gaan naar internationale scholen en worden niet geacht de taal van het land waar zij voor ongeveer 4 jaar wonen, te spreken.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Aug 2016 21:26

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Guattari schreef:
Ik ben het trouwens niet met je eens dat iedere burger die in Nederland is geboren, daadwerkelijk in staat is Nederlands te spreken. Er zijn echt mensen die alleen maar Fries spreken (taal), alleen maar Gronings spreken (dialect), etc. Het zullen er vast niet heel veel zijn, maar deze mensen bestaan wel degelijk. Ze verstaan het dan wel, maar spreken dan zelf geen Nederlands. Als ik het al eens voorbij zag komen op tv, waren het wel de oudere mensen.

Klopt. Gelukkig sterven ze allemaal uit. Maar er zijn best veel ouderen die echt alleen maar Fries spreken en her en der wat Nederlands verstaan. Vreselijk. Nu komt dat niet meer voor gelukkig.
<<

Anoniem221

Bericht 12 Aug 2016 21:27

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Het is handig om de taal te spreken in het land waar je in woont, maar ik vind vooral dat je je moet kunnen redden in een land waar je woont. Snap je de brief niet of de uitleg die op de brief wordt gegeven, schakel hulp in van iemand die het wel begrijpt en het jou kan uitleggen. Ik vind het jezelf kunnen redden, ook al is dat in een land waar je de taal nauwelijks spreekt, belangrijker, dan de taal spreken.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Aug 2016 21:29

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Iedereen die de intentie heeft zich hier permanent wil vestigen zou dat m.i. wel moeten ja. Voor expats of tijdelijke studenten ofzo vind ik het wel een ander verhaal.

Via mijn werk komen ik trouwens veel in aanraking met mensen die bier al een jaar of 10- 20 zijn en de Nederlandse taal slecht machtig zijn. Amper Nederlands geleerd omdat ze voornamelijk hun moederstaal spreken. Voor belangrijke zaken hebben ze een tolk nodig. Die mensen lopen hierdoor tegen problemen aan die eigenlijk simpel te voorkomen zouden moeten zijn.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:32

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Fedora schreef:Het is handig om de taal te spreken in het land waar je in woont, maar ik vind vooral dat je je moet kunnen redden in een land waar je woont. Snap je de brief niet of de uitleg die op de brief wordt gegeven, schakel hulp in van iemand die het wel begrijpt en het jou kan uitleggen. Ik vind het jezelf kunnen redden, ook al is dat in een land waar je de taal nauwelijks spreekt, belangrijker, dan de taal spreken.
Hier ben ik het mee eens, denk dat dit over het algemeen het belangrijkste is.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Aug 2016 21:33

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Fedora schreef:Het is handig om de taal te spreken in het land waar je in woont, maar ik vind vooral dat je je moet kunnen redden in een land waar je woont. Snap je de brief niet of de uitleg die op de brief wordt gegeven, schakel hulp in van iemand die het wel begrijpt en het jou kan uitleggen. Ik vind het jezelf kunnen redden, ook al is dat in een land waar je de taal nauwelijks spreekt, belangrijker, dan de taal spreken.



Maar dat gaat veelal hand in hand. Wat ik dus zie is dat mensen bij brieven ook best iemand vragen te vertalen, maar dat die vertaler vervolgens het Nederlands ook onvoldoende machtig is. Tja dan schiet het nog niet op.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:37

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Dat gaat dan toch om brieven van de belastingdienst, de gemeente en bijv de nuon? Dat lijkt me niet heel moeilijk te begrijpen. Als je alleen al het onderwerp begrijpt, weet je 9 van de 10 keer al wat je moet doen.
<<

Anoniem185

Bericht 12 Aug 2016 21:37

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Wanneer iemand de intentie heeft om hier te blijven wonen, vind ik inderdaad dat ze Nederlands moeten leren of minstens Engels. Als ze zich maar verstaanbaar kunnen maken. Aangezien Engels hier zo veelgebruikt is, vind ik dat Engels spreken ook voldoende is.

Ik erger me op het werk enorm aan mensen die alleen hun moedertaal spreken, ik snap ook echt niet dat je dat zelf wil. Je voelt je toch enorm slecht als je in een ziekenhuis ligt, geopereerd wordt, misschien bang bent of pijn hebt, en niemand kan je verstaan? Dat doe je jezelf aan op zo'n moment.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2829

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 12 Aug 2016 21:39

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Tja, jij waarschijnlijk wel ja. Bij lager opgeleiden is dat niet zo vanzelfsprekend. Helemaal als ze uit een andere cultuur komen waar dergelijke zaken niet bekend zijn.

Edit, ik zie dus veel mensen die hun uitkering kwijtraken omdat ze een brief waarin hen wordt het een of ander in te leveren niet begrijpen. En dat zijn echt vaak hele makkelijke brieven.
<<

Anoniem282

Bericht 12 Aug 2016 21:47

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Misschien begrijp ik de vraag verkeerd in dit topic: gaat het om het gemak van diegene zelf, of gaat het juist om degenen die wel al de taal machtig zijn van het land waar zij wonen en dan in aanraking komen met iemand die hier ook al jaren woont en deze taal niet spreekt? Dat zijn twee verschillende perspectieven.

Ik vind talen leuk en pik het snel op, dus zou het alleen maar leuk vinden om een nieuwe taal te leren. Maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het wel prima vinden om alleen de taal van het land van herkomst plus eventueel Engels te spreken. Engels lijkt me dan wel heel handig, want anders wordt het wel heel lastig, denk ik.
<<

Anoniem192

Bericht 12 Aug 2016 21:50

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Claire**** schreef:
Katie schreef:Nou, als je uit Europa komt kun je je gewoon in Nederland vestigen, en word je niet verplicht om de taal te leren. Dus bv. Polen / Roemenen zijn niet verplicht op zo'n moment.

Sam, ik verbaas me daar dagelijks over op mijn werk. Mensen die echt al 5 - 10 jaar in Nederland wonen, en niet verder komen dan "Hallo" en "Dag". Nou is bij ons op het werk de regel dat je OF Nederlands OF Engels moet kunnen spreken om te mogen werken, maar eigenlijk vind ik dat niet goed.

Guattari, vind je aanpassen een Geert Wilders gehalte hebben ja? Ik vind het niet meer dan normaal dat je je aan moet passen aan het land waar je woont. Niet 100%, dat bedoel ik niet, want iedereen heeft zijn eigen geloof / ideeen / gewoontes en dat is helemaal prima en goed natuurlijk, maar je krijgt een gigantische kloof doordat sommige zich totaal niet aanpassen, waardoor je problemen hebt. En dat wordt door iedereen over gezeurd, maar dat heeft Nederland grotendeels aan zichzelf te danken natuurlijk.

En een dialect/taal oké maar die KUNNEN wel Nederland spreken, en vooral ook daadwerkelijk begrijpen.
Waarom vind je dat niet goed? Je kunt dan toch prima met ze converseren?


Als ze het Engels goed zouden kunnen spreken wel, maar dat doen de meeste niet, en dan wordt het wel heel lastig communiceren met elkaar. En ik ben dan ook altijd dingen in én het Nederlands én het Engels aan het uitleggen, en dan zijn er nog 10 anderen die het niet begrijpen.
<<

Anoniem249

Bericht 12 Aug 2016 21:50

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Volgens mij is de vraag wat JIJ vindt. Of IEDEREEN die in Nederland woont of komt wonen Nederlands moet kunnen.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers