Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Je moet de taal van het land waar je woont leren

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 14 Aug 2016 23:49

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Je uitleg is helder Claire en ik kan me er ook wel in verplaatsen. Maar op deze manier verdwijnt straks het Nederlands wel. Ik snap het als het iets tijdelijks is maar als iemand ervoor kiest in Nederland te wonen, werken en kinderen groot te brengen, dus dat je dagelijkse leven ook Nederlands wordt met oudergesprekken, doktoren etc, ja dan vind ik dat absoluut. Maxima is een groot voorbeeld.

Nederlandse scholen zitten nu bijna in elk land en worden heel goed bezocht. Zelfs nu Nederland de subsidie heeft stopgezet aan deze scholen, blijven ze bestaan onder het NOB om zo expat kinderen te ondersteunen zodat ze niet achterlopen in Nederland. Ik heb een jongen in de klas die Ned school in Kaapstad, Singapore en nu Sydney heeft gedaan. Spreekt vloeiend Engels én Nederlands en zou dus altijd kunnen werken, studeren of leven in Nederland. Heel slim van die ouders. Ik geloof dat ze over 2 jaar teruggaan, dan zit hij in groep 7.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem249

Bericht 20 Aug 2016 09:54

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Ik vind het niet erg als het Nederlands verdwijnt. Het is toch een taal waar je niet zoveel mee kunt. In mijn carriere is ook in alle bedrijven de voertaal Engels geweest.

Over oudergesprekken en doktoren ben ik het niet helemaal eens. Mijn tandarts komt bijvoorbeeld uit Brazilie, wij spreken altijd Engels samen. Hij kan wel Nederlands, maar het gesprek loopt soepeler in het Engels, dan vind ik het fijner om Engels te praten. In Amsterdam heb je tegenwoordig ook tweetalige scholen, ik zou persoonlijk m'n kinderen niet naar een Nederlandse school sturen. Ik denk dat als mijn kinderen groot zijn een nog groter deel van de bedrijven en studies Engels zullen zijn, dan hebben zij toch een enorm voordeel door naar een Engelse school te zijn gegaan.
<<

Anoniem184

Bericht 20 Aug 2016 09:57

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Ik zou het echt wel heel erg vinden als de Nederlandse taal verdwijnt. Daarmee is dan ook gelijk één brok cultuur en historie weg, voor mijn gevoel.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6680

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 21 Aug 2016 01:51

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Het is fijn Claire dat jij Engels zo goed beheerst, maar dat is natuurlijk niet bij iedereen zo in Nederland. Het zou voor mijn vader erg vervelend zijn een tandarts in Nederland te hebben die het Nederlands niet beheerst. Kun je het omdraaien wat je wilt, dat mijn vader dan maar beter Engels moet kunnen, maar daar ben ik het dus niet mee eens. Ik vind dat iedereen tweetalig op z'n minst moet zijn (sterker nog, ik ga daar een PhD in doen) maar ik vind niet dat Nederlands een mindere taal is alleen omdat minder mensen dat spreken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2823

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 21 Aug 2016 09:27

Re: Je moet de taal van het land waar je woont leren

Ik las van de week een artikel bij de nos wat ging over de 'verplichte' taaltoets in de bijstand. Daar gaat dit topic verder niet over, maar uit dat artikel bleek ook dat ruim 1/3 van de mensen die afgelopen jaar in Rotterdam bijstand hebben aangevraagd de Nederlandse taal niet of onvoldoende beheerst. Hoewel het me niet verrast, best schokkend vind ik. En Rotterdam is geen Amsterdam, een groot deel van deze mensen spreekt namelijk ook geen Engels. Dat dit problemen oplevert of het leven van die mensen op z'n minst bemoeilijkt kan iedereen zich vast wel voorstellen. Vooral vervelend voor die mensen, maar het heeft ook z'n weerslag op de maatschappij.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers