Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Veel, heel veel aandacht vragen..

<<

ChiQ

Bericht 12 Aug 2016 20:00

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Ik vind het soms heel zielig voor hem, dat hij zo knalt van frustatie als je 10 cm teveel naar rechts zit naar zijn smaak. Dan vind ik hem oprecht zielig maar tegelijkertijd kan ik hem wel door elkaar schudden en zeggen dat het echt niets uitmaakt. Hij is trouwens heel sociaal, gaat uitzichzelf contact maken met leeftijdsgenootjes, is ook heel meegaand, vind het vreselijk als je pijn hebt en het maakt niet uit waar hij in het huis is, als iemand niest, komt hij gezondheid zeggen, is ook een lolbroek en kan heel goed optreden. Hij kán extreem lief en dan ben ik soms zo verbaasd dat hij lief is en ik zonder moeite hem meeneem naar buiten en een dealtje met hem maak. Het gaat wel beter dan 6 maanden terug, toen was het zo zwaar dat ik op dagen uren na sporten in de auto bleef voor rust.

Ik ga idd maar even een coach inschakelen. Soms begint het geemmer als hij wakker wordt al, lange dagen zijn dat dan.
<<

Anoniem253

Bericht 12 Aug 2016 20:07

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Kan me voorstellen dat die dagen dan enorm lang duren. Ben jij voornamelijk met hem thuis of is je man er ook vaak? En maakt dat nog iets uit? Misschien ligt hij voor op zijn leeftijd en verveeld hij zich snel. Hopelijk gaat het beter als hij over een tijdje naar school gaat, dan heeft ie msischien meer uitdaging.
<<

Blue flower

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1376

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:54

Bericht 12 Aug 2016 20:13

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Kan je niet met een planbord gaan werken met plaatjes?
Zodat hij heel duidelijk ziet wanneer er gespeeld wordt, wanneer er mama tijd is, wanneer er gegeten wordt enz. Vergt natuurlijk een hoop ritme en regelmaat, maar hier heeft dat gewerkt met de oudste

Verder zou hulp van buitenaf ook best kunnen werken inderdaad. Al is het alleen maar voor jezelf, moeder zijn is gewoon af en toe gewoon rete zwaar.
10.12.2010
21.03.2013
16.08.2016
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2016 21:51

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Heb even niet alle reacties gelezen want mn laptop is bijna leeg en ik moet de hond uit laten, maar lees mijn topic eens over B's emotie regulatie probleem.
Het lijkt wel of J's motortje van emotie ook continu uit de bocht vliegt.
Een ergo therapeute gaat ons hierbij helpen, wellicht ook een idee voor jullie om naar te kijken.

Het hoeft niet zo te zijn namelijk :hug:
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 12 Aug 2016 21:52

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

ChiQ schreef:Ik vind het soms heel zielig voor hem, dat hij zo knalt van frustatie als je 10 cm teveel naar rechts zit naar zijn smaak. Dan vind ik hem oprecht zielig maar tegelijkertijd kan ik hem wel door elkaar schudden en zeggen dat het echt niets uitmaakt. Hij is trouwens heel sociaal, gaat uitzichzelf contact maken met leeftijdsgenootjes, is ook heel meegaand, vind het vreselijk als je pijn hebt en het maakt niet uit waar hij in het huis is, als iemand niest, komt hij gezondheid zeggen, is ook een lolbroek en kan heel goed optreden. Hij kán extreem lief en dan ben ik soms zo verbaasd dat hij lief is en ik zonder moeite hem meeneem naar buiten en een dealtje met hem maak. Het gaat wel beter dan 6 maanden terug, toen was het zo zwaar dat ik op dagen uren na sporten in de auto bleef voor rust.

Ik ga idd maar even een coach inschakelen. Soms begint het geemmer als hij wakker wordt al, lange dagen zijn dat dan.


Dit herken ik ook heel erg in B!!!

Hoe slaapt hij trouwens?
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 12 Aug 2016 22:28

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Oh dat klinkt heftig ja.
E is hier thuis ook veel drukker/driftiger dan ergens anders. Op de psz kijken ze me met grote ogen aan als ik iets vertel, want daar is t een voorbeeldig kind. Schijnbaar voelen kinderen zich zo veilig bij je dat ze dit gedrag kunnen laten zien, hoe onwerkelijk dat ook klinkt. Maar ik weet nog wel dat ik vroeger zelf ook zo was..
Alleen hier werkt uitleggen soms wel, of weggaan soms.
Wat ik hier heb gedaan is een stickerbeloningskaart. Als ze extreem lief is geweest (bijv uit zichzelf opgeruimd, goed gegeten zonder te zeuren, heel de dag lief geweest), dan kreeg ze een sticker. Bij 'gewoon' gedrag niets. Maar als ze zo'n erge driftbui had haalde ik er een sticker af. Hoewel ik niet helemaal geloof in t straffen op de e manier. Maar zeker wel in t belonen van t positieve.
Maar ik zou ook zeker hulp inschakelen. Ff iemand die van buiten af kijkt
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Anoniem255

Bericht 12 Aug 2016 22:32

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Herkenbaar... Hier is het maal 2.
Allebei de kinderen zijn zo ontzettend pittig. Niet alleen naar ons toe maar ook naar elkaar.
Ik durf gerust te zeggen dat het hier niet leuk meer is. Of ja, deze avond. Toen ging het welgeteld een halfuur goed. De 1 op de tablet, de ander op mijn telefoon. Maar zodra ze dan naar boven gaan breken ze de tent alweer af omdat de 1 voor de ander is geglipt of omdat die eerder op de badkamer is dan de ander... Om vervolgens 's nachts stiekem bij elkaar in bed te kruipen en de volgende ochtend elkaars hersenen weer in te slaan.

Wij hebben met de oudste een tijdje speltherapie gevolgd. Dat hielp voor even maar zien we nu niks meer van terug.
Na de zomer ga ik op school praten. Zij staan in contact met iemand die bij mensen thuis komen die kampen met dit soort problemen.
<<

Anoniem205

Bericht 12 Aug 2016 23:24

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Dat is mijn 'vrees' voor zoon ook, dat hij zo veeleisend wordt. De huidige driftbuien vind ik al zo erg.

Inmiddels laat ik zoon op het knopje van de babyfoon drukken als hij dat wil. Scheelt al heel veel driftbuien. Dus in geval van jouw zoon zou ik zeggen 'of kiezen tussen deze schoenen of op blote voeten mee' en dan ook echt op blote voeten mee, ongeacht het weer. Geen schoenen mee in de auto en geen gezeur onderweg. Koude/natte/pijnlijke voeten? Jammer dan. Wellicht is jouw zoon daar niet heel erg van onder de indruk en zal hij nog steeds met veel bombarie de auto uit stappen, maar dan heeft hij misschien wel in de gaten dat je meent wat je zegt en dat de genoemde consequenties echt zijn?
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 13 Aug 2016 08:13

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Maar die optie kan toch gewoon niet? Kou en nat oke, .aar je kunt het toch niet riskeren dat je kind in glas gaat staan.
Pfff ik leef echt met jullie mee. Lijkt me vreselijk! Ik zou inderdaad echt hulp van buitenaf vragen.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 13 Aug 2016 08:16

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Ook hier herkenbaar met Elena, al is zij wat minder erg. Weglopen hielp, dan kwam ze snel achter me aan. Dreigen mee te nemen zonder kleren/schoenen werkt ook altijd wel. Al heb ik ook wel is wel gedaan wat ik zei, ben ik niet naar de kinderboerderij geweest oid. Naomi is pittiger, nu al, die loopt gewoon door als ik zeg "ok doei Naomi" interesseert haar niet.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 13 Aug 2016 08:18

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Oh Zenna dat zou ik gerust doen. J. is ruim 3,5 oud genoeg om te begrijpen wat oorzaak en gevolg is. Als hij dan klaagt over koude voeten dan zou hij van mij krijgen "ja dan had je je schoenen aan moeten doen, ik heb gewaarschuwd"
<<

ChiQ

Bericht 13 Aug 2016 08:27

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Als we met de auto gaan, dan til ik hem gewoon op als hij geen schoenen wil en zet ik hem neer in de auto. Ik maak dingen mezelf soms ook makkelijk, maar dan weet ik al dat ik een slimmig idee moet hebben om hem dan straks die schoenen aan te doen. Alles uit de kast trekken.. Dingen maken niet snel indruk bij Julian. Als je 3 bent en je ma dreigt je alleen thuis te laten dan zou hij op zijn minst moeten huilen omdat hij zich hulpeloos voelt maar deze draak pakt gewoon de klei. :face:

Ik heb er geen moeite mee dat ze me zo in de supermarkt zien met een kind dat helemaal uit zijn dak gaat, ik kan daar vrij goed tegen, maar ik voel de woede echt opwellen en dan kan ik hem wel wat aan doen. En dan niet op de laatste plaats omdat hij dit dus bijna dagelijks doet. Wat hij niet doet, is mij pijn doen, of zichzelf pijn doen. Later als hij een bui heeft dan merk ik dat hij daar wel even over wil praten dus dan doen we dat. Mijn vader maakte wel een mooie opmerking.... Die kwam wel binnen, hij zei: als je iemand eerst als koning behandeld kan je nu niet piepen omdat hij zich een koning voelt en jii eigenlijk een lakei wil. Maw: we hebben hem teveel verwend en ookal wil ik zeggen dat dat niet zo is, het is wel zo.. Toen hij als dreumes alleen maar huilde gaven we hem uit wanhoop dan dat wel, toch maar zijn zin. Ik denk dat Juul daarvan de vruchten plukt.
<<

ChiQ

Bericht 13 Aug 2016 08:32

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Lejow: ik las het inderdaad! B is ook een pittig kind he? Zou het het 1 kind syndroom zijn? Ongegeneerd aandacht vragen en krijgen van je ouders is natuurlijk wel echt lekker..

Hij slaapt heel goed trouwens, slaapt goed in en slaapt ook lekker door op een enkele keer na, dan wordt hij wakker van spinnen, wormen, mieren in zijn bed maar verder heeft hij geen nachtmerries of rommelig slapen en je kan een strijkorkest naast hem laten spelen en meneer tukt door. Thank god, want als ik dat ook had dan had ik mijn kind verlaten! (Grapje natuurlijk, maar ik zou het wel overwegen!)
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 13 Aug 2016 09:33

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

ChiQ schreef:Als we met de auto gaan, dan til ik hem gewoon op als hij geen schoenen wil en zet ik hem neer in de auto. Ik maak dingen mezelf soms ook makkelijk, maar dan weet ik al dat ik een slimmig idee moet hebben om hem dan straks die schoenen aan te doen. Alles uit de kast trekken.. Dingen maken niet snel indruk bij Julian. Als je 3 bent en je ma dreigt je alleen thuis te laten dan zou hij op zijn minst moeten huilen omdat hij zich hulpeloos voelt maar deze draak pakt gewoon de klei. :face:

Ik heb er geen moeite mee dat ze me zo in de supermarkt zien met een kind dat helemaal uit zijn dak gaat, ik kan daar vrij goed tegen, maar ik voel de woede echt opwellen en dan kan ik hem wel wat aan doen. En dan niet op de laatste plaats omdat hij dit dus bijna dagelijks doet. Wat hij niet doet, is mij pijn doen, of zichzelf pijn doen. Later als hij een bui heeft dan merk ik dat hij daar wel even over wil praten dus dan doen we dat. Mijn vader maakte wel een mooie opmerking.... Die kwam wel binnen, hij zei: als je iemand eerst als koning behandeld kan je nu niet piepen omdat hij zich een koning voelt en jii eigenlijk een lakei wil. Maw: we hebben hem teveel verwend en ookal wil ik zeggen dat dat niet zo is, het is wel zo.. Toen hij als dreumes alleen maar huilde gaven we hem uit wanhoop dan dat wel, toch maar zijn zin. Ik denk dat Juul daarvan de vruchten plukt.


Maar waarom zou hij zich hulpeloos voelen, waarschijnlijk maak je in je wanhoop vaker loze dreigementen en weet hij toch wel dat je hem niet echt alleen zal laten. Bij mijn dochter werkte dit ook nooit. Als ik in de winkel zei dat ze mee moest komen omdat ik weg ging stond ze ook gewoon te zwaaien.

Als het echt komt omdat hij te verwend is dan zou ik hele duidelijke regels gaan stellen en je daar ook echt aan vast houden hoe moeilijk hij het je ook maakt. Als hij dan doorheeft dat hij zijn zin niet meer krijgt door boos te worden zou het op een gegeven moment wel beter moeten gaan.
2010 2012
<<

Anoniem245

Bericht 13 Aug 2016 09:39

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Eens met Lexi, zulke dreigementen maken juist geen indruk want J snapt echt wel dat je dat niet echt doet.
<<

ChiQ

Bericht 13 Aug 2016 09:50

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Nee, ik maak geen loze dreigementen hoor. Sowieso was dat iets wat niet werkte dus verspil ik geen aandacht aan.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 13 Aug 2016 10:00

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

ChiQ schreef:Nee, ik maak geen loze dreigementen hoor. Sowieso was dat iets wat niet werkte dus verspil ik geen aandacht aan.


Ok, maar in dit geval wel (want je ging niet echt weg, je stond gewoon buiten) en kinderen hebben dat soort dingen nou eenmaal vaak door.
2010 2012
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 13 Aug 2016 10:08

Re: Veel, heel veel aandacht vragen...

Oh je verhaal is zoooo herkenbaar. Ik had het kunnen schrijven.
Onze dochter is ook zo'n aandachtvrager en dat is ontzettend zwaar dag in en uit. Nu ze naar school gaat vind ik dat heel erg fijn.
Nu is onze dochter ook hoogsensitief en daardoor krijgt ze fysiotherapie. Vanuit daaruit hebben wij vele handvatten gekregen, want op gegegeven moment weet je als ouder niet meer wat je moet doen.
Een
van de tips is de time-timer. Dit werkt goed hier, misschien is dat iets om te introduceren. Dus dan zeg ik, mama gaat dit nu met jou doen tot de wekker gaat en dan moet je bijv 10 minuten alleen spelen en ga ik de was doen.
In het begin was het protest maar nu gaat het steeds beter. Je moet wel consequent zijn.
Mijn dochter joelt ook elke dag door ons heen, dat is zo irritant. Aan de etenstafel hebben we bijv een praatstok en wie dat ding heeft mag wat zeggen. Dat vind ze juist erg leuk dus dat werkt goed.
Zo hebben we nog wel meer handvatten die eg goed helpen.
<<

Anoniem250

Bericht 13 Aug 2016 12:10

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Wat rot dat jullie er als gezin zo'n last van hebben. Ik denk dat als je meer slechte dagen dan goede dagen hebt en je opziet tegen dagelijkse dingen je professionele hulp moet zoeken. Niet omdat jij iets verkeerd doet of omdat er iets mis is met J, maar omdat je zo in een negatieve spiraal komt. En alle tips zijn fijn, maar ik denk dat je al heel veel geprobeerd hebt. Ik zou denk ik kiezen voor video interactie dan kan je terugzien wat de patronen zijn, wat je al goed doet en waar je nog op kan verbeteren. Zoiets kan heel verhelderend werken.

En ik hoop dat je soms wat ontlast kunt worden, zodat je weer op kunt laden.
<<

Pluis

Kletskop

Berichten: 522

Geregistreerd: 20 Mrt 2016 14:19

Bericht 13 Aug 2016 13:03

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Hier heeft ergotherapie heel goed geholpen. Onze zoon is onderprikkeld ipv overprikkeld waardoor hij constant opzoek is naar prikkels. Wij hebben heel wat handvaten gekregen en sindsdien is het hier thuis ook weer leefbaar.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 13 Aug 2016 13:30

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

HollyGolightly schreef:Wat rot dat jullie er als gezin zo'n last van hebben. Ik denk dat als je meer slechte dagen dan goede dagen hebt en je opziet tegen dagelijkse dingen je professionele hulp moet zoeken. Niet omdat jij iets verkeerd doet of omdat er iets mis is met J, maar omdat je zo in een negatieve spiraal komt. En alle tips zijn fijn, maar ik denk dat je al heel veel geprobeerd hebt. Ik zou denk ik kiezen voor video interactie dan kan je terugzien wat de patronen zijn, wat je al goed doet en waar je nog op kan verbeteren. Zoiets kan heel verhelderend werken.

En ik hoop dat je soms wat ontlast kunt worden, zodat je weer op kunt laden.


video lijkt me een goede tip. als hij zich bij anderen als een voorbeeldkind gedraagt dan zal dat misschien ook het geval zijn wanneer er iemand over de vloer komt om mee te kijken?
Afbeelding
<<

PiP

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1578

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:43

Bericht 13 Aug 2016 18:13

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Ik herken wel wat dingen van onze zoon, het was een periode heeel heftig.
Uiteindelijk ben ik als noodoplossing bij een homeopaat beland en hebben we Bachbloesem gekregen. Wat een verademing!! Hij kreeg het onder andere voor zijn perfectionisme.
Bij elke stomste dingetje flipte hij al. 1 keer lukt het hem niet om zijn laarsen uit te krijgen, wou ik helpen, fout! Weer driftbui van een uur... Hij had gelukkig niet dat wij altijd met hem moesten spelen, maar sloopte ons halve huis door zijn absessie voor kabels, computers, telefoons, sleutels, deurknippen etc. Met gewoon speelgoed spelen deed hij niet.
Een paar dagen na de Bachbloesem kwam hij ineens bij ons op de bank zitten, dat had hij nog nooit gedaan! Hij wou ook nooit tv kijken. Waa veel rustiger en zijn driftbuien waren een stuk minder en minder vaak. Ook ging hij uit zichzelf smiddags slapen.

Daarna zijn we bij een kinderfysio terecht gekomen en daar hebben ze een sensorische screening gedaan. Hij blijkt wel wat symptomen van autisme te hebben, maar niet extreem. Hij is vooral onderprikkeld, hij heeft dus juist prikkels nodig om te kunnen functioneren. Bij anderen was hij ook altijd lief. Hij voelt zich juist op zijn gemak in een drukke omgeving, zoals het kdv.
December 2009
juli 2012
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 13 Aug 2016 20:13

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

ChiQ schreef:Lejow: ik las het inderdaad! B is ook een pittig kind he? Zou het het 1 kind syndroom zijn? Ongegeneerd aandacht vragen en krijgen van je ouders is natuurlijk wel echt lekker..

Hij slaapt heel goed trouwens, slaapt goed in en slaapt ook lekker door op een enkele keer na, dan wordt hij wakker van spinnen, wormen, mieren in zijn bed maar verder heeft hij geen nachtmerries of rommelig slapen en je kan een strijkorkest naast hem laten spelen en meneer tukt door. Thank god, want als ik dat ook had dan had ik mijn kind verlaten! (Grapje natuurlijk, maar ik zou het wel overwegen!)



Oh wat fijn zeg.. van het slapen!
Ja geen idee waardoor t komt, hoop vooral te horen hoe we er vanaf komen haha.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 13 Aug 2016 20:45

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Misschien kan je wat picto's ophangen, waarop duidelijk vermeld staat wat je doet, dus bijv iets buiten de deuren, spelen in huis, spelen alleen,spelen samen met jou/of je man, eten.

Misschien als dat duidelijk is dat hij dan ook minder die aandacht vraagt hij kan dan zien dat jij straks dan iets met hem gaat doen.
:heart: :heart: 2011
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 13 Aug 2016 21:04

Re: Veel, heel veel aandacht vragen..

Nou je kent mijn situatie natuurlijk wel een beetje. En ik vind de woorden van je vader heel wijs, dat is denk ik namelijk wel echt vooral bij oudste kinderen. Onze jongste is net zo'n heks als de oudste, ze hebben hetzelfde temperament en dezelfde continue drang naar aandacht. Ook slapen ze beiden gruwelijk slecht en zijn het echte prinsessen. Alleen bij de eerste liet ik dingen makkelijker gaan en de tweede daar ben ik een stuk strenger maar ook weer makkelijker bij. Als zij piept dan piept ze maar even, en bij de oudste dacht ik shit wat moet ik nu doen.

Ik denk dat jouw J ook gewoon echt aan school en spelen met anderen continue toe is. Zo hele dagen alleen met je moeder is natuurlijk ook niks, de periode van 3-4 vond ik echt verreweg een van de heftigste omdat ze zo graag naar school willen maar nog niet mogen, en als ze dan mogen dan blijkt dat ze het nog gigantisch vermoeiend vinden.. Ik merk wel dat de schooldagen, dan heb ik haar maar een paar uur bij me ipv de hele dag en die uren gaan dan ook echt top.

Maar nu, met 6 weken zomervakantie ben ik vooral uitjes aan het verzinnen en beide prinsessen aan het entertainen. Ik overleef het wel, ook al slaap ik al weken zowat niet. Komt goed! Even doorbijten, later hebben ze heel veel aan dat temperamentvolle.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Lexi, Thunder