Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stads wonen met kinderen

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 10 Aug 2016 18:20

Stads wonen met kinderen

Wij zijn opzoek naar een huis, nu wonen we in de stad, ik vind het hier heel fijn wonen maar we zitten te twijfelen of we hier ook met kinderen zouden willen wonen. Ik ben zelf ook opgegroeid in een dorp. Het dorp waar we eventueel zouden willen wonen woont ook mijn familie dus dat is ook een pluspunt voor eventuele oppas of zo.
Zijn er hier mensen met ervaringen wat betreft in de stad wonen met kinderen? Bevalt het je? Wat zijn de voor- en nadelen? Waar zou jij voor kiezen met kinderen, stad of dorp en waarom?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 10 Aug 2016 18:31

Re: Stads wonen met kinderen

Ik zou absoluut in een stad willen wonen. Ik vind het heerlijk dat alles op loop/fietsafstand is, er zijn genoeg scholen, er zijn genoeg kinderen om mee te spelen. Ik heb geen hele grote achtertuin en de kinderen spelen hier gewoon voor de deur op straat (doodlopend hofje dus amper verkeer) maar daar worden ze echt niet minder van.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 10 Aug 2016 18:33

Re: Stads wonen met kinderen

Ik ben zelf in een stad opgegroeid (A.lm.er.e) en had als kind niet in een dorp willen opgroeien. Je hebt in een stad veel meer keuzemogelijkheden wat betreft scholen, sportclubs etc.
Ik vond het prettig om op een grote middelbare school te zitten, toch wat anoniemer. Ik kan eigenlijk niet echt nadelen bedenken. Nu moet ik wel zeggen dat je in A.lm.er.e allemaal aparte fietspaden hebt door de hele stad, aparte busbanen etc. Dus het was altijd heel veilig om naar school te fietsen bijvoorbeeld.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 10 Aug 2016 19:47

Re: Stads wonen met kinderen

tussen dorp en dorp zit ook veel verschil. het maakt nogal uit of het een klein gehucht is of een groot dorp met veel voorzieningen.
dorpje waar ik ben opgegroeid had heel veel van de dingen die hierboven worden opgenoemd niet. we konden niet voor de deur spelen en ik moest afspreken om met andere kinderen te spelen, er waren niet veel sportverenigingen (voetbal, volleybal, gym) en echt keuze voor scholen was er ook niet. voor veel dingen moesten we naar de stad.

maar het dorp waar ik nu woon is een stuk groter en ik heb hier alle dingen die jullie opnoemen.
terwijl de wijk in de stad waar ik voorheen woonde juist 3x niets had en we voor veel dingen richting het centrum moesten. sterker nog ik was toen langer onderweg naar school dan vanuit mijn huidige woonplaats omdat de busverbinding vanuit hier beter is.

verder is de keuze tussen stad en dorp nogal persoonlijk, doe wat goed voelt.
Laatst gewijzigd door Elska op 10 Aug 2016 22:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
<<

Anoniem315

Bericht 10 Aug 2016 20:01

Re: Stads wonen met kinderen

Dat is zo persoonlijk. Ik ben een dorpsmens. Woon het liefst vrij en rustig. Maar de stad heeft vaak de voordelen van het hebben van goede faciliteiten, dat is ook wat waard.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 10 Aug 2016 21:56

Re: Stads wonen met kinderen

Ja je hebt gelijk, de stad waar ik nu woon heeft ook heel rustige wijken. Maar de wijk waar ik zou willen wonen is wel echt op loop- of fietsafstand (5min) van het centrum, dat maakt ook wel uit denk ik.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 10 Aug 2016 22:06

Re: Stads wonen met kinderen

Wij komen ook uit de stad en zouden niet in een dorp willen wonen. Wel wonen we graag in een rustige/fatsoenlijke wijk. In een dorp zijn voor ons te weinig faciliteiten en voelt het te rustig. We zijn graag overal snel en willen snel de drukte op kunnen zoeken. Ik vind het ook erg fijn dat de kinderen zelf naar de stad kunnen, naar de sportclubs en veel vriendjes dichtbij hebben. Qua scholen etc is er ook genoeg keuze. We wonen op 5 min fietsen van het centrum en toch in een rustige wijk met de gezelligheid van een dorpje.

Moet wel zeggen dat wij in een kleine stad wonen. Midden in Rotterdam zou mij bijvoorbeeld al veel minder trekken.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 11 Aug 2016 07:26

Re: Stads wonen met kinderen

Je hebt natuurlijk ook plaatsen die tussen een dorp en een stad inzitten zoals bijvoorbeeld Uden en Veghel in mijn omgeving. Uden heeft zelfs een ziekenhuis, maar is volgens het inwonersaantal nog steeds een dorp. Terwijl het voor de omliggende kleine dorpjes eigenlijk bijna als stad wordt gezien want het heeft alles wat een stad ook heeft.
<<

Anoniem313

Bericht 11 Aug 2016 07:36

Re: Stads wonen met kinderen

Ik woon met twee kinderen in een grote stad, in een wijk die tegen het centrum aanligt. Ik vind het heerlijk voor de kinderen. Er is hier ontzettend veel te doen; musea, speeltuinen, dierentuin, attracties, met de metro/tram, noem maar op. Er zijn veel parken, en daar spelen ook veel kinderen - veel mensen hier hebben geen tuin dus de openbare parken worden als zodanig gebruikt. Er zijn veel koffietentjes en restaurantjes en dat doen we ook veel met kinderen. En als je echt behoefte hebt aan het platteland ben je in iedere Nederlandse stad met de auto binnen mum van tijd in het groen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 11 Aug 2016 09:00

Re: Stads wonen met kinderen

Klinkt heel leuk Caufield! Hebben jullie wel een eigen parkeerplaats?
<<

Geel

Bericht 11 Aug 2016 09:11

Re: Stads wonen met kinderen

Ik snap je afweging Lot, best lastig om te beslissen.

Zelf ben ik opgegroeid in R.otterd.am, maar wel aan de rand. Het was daar veel rustiger, maar als ik wilde pakte ik de tram en was ik binnen twintig minuten in het centrum. Mijn man en ik hebben een tijdje dichter bij het centrum gewoond, maar die plek vond ik toch niet fijn. Inmiddels wonen we weer aan de rand en ik heb het erg naar mijn zin. Blijkbaar houd ik toch van een rustiger woonplek.

Het vervelende is alleen dat we geen tuin hebben waar ons kind straks kan spelen. Maar mijn familie woont erg dichtbij en die hebben allemaal wel tuinen.
Ik vind het zelf erg belangrijk om dichtbij mijn familie en vrienden te wonen. Dat stond bij ons in de top-5 van eisen waaraan een huis moest voldoen.

Andere nadelen van mijn woonplek zijn: je moet tien minuten lopen naar de tram (da's best veel voor stadsbegrippen), minder christelijke scholen en ik zit dicht bij de snelweg, dus het is hier nooit stil.
<<

Anoniem250

Bericht 11 Aug 2016 09:30

Re: Stads wonen met kinderen

Lijkt mij leuk om in een stad te wonen/ of aan de rand. Ik woon in een rustig dorp mooi in het groen, maar vind het hier wel saai. Geen koffietentjes, leuke winkels, parken, musea etc. Wel bos, maar niet handig met kinderwagen en kruidvat en Ah. Ik heb de auto nodig om naar de stad te gaan. Zou het leuker vinden als er iets meer op loopafstand was.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 11 Aug 2016 09:39

Re: Stads wonen met kinderen

Ik heb het trouwens over een dorp wat ongeveer 15 á 20 min van de stad af ligt. Mijn familie zou dan ook op die afstand wonen. Het is niet een klein of afgelegen dorp zonder faciliteiten. Maar het is meer het gevoel wat ik er bij heb, het ons-kent-ons (dat vind ik dus niet per se positief). Het benauwd me gewoon een beetje nu, maar wie weet vind ik het straks met kids wel helemaal top. Ik vind het gewoon fijn om lopend of fietsend in 5 a 10 minuten in de stad te zijn, maar maar zelf buiten spelen op straat gaat hier niet of ze moeten echt al heel wat ouder zijn (7-8 of zo?) dat kon ik dus vroeger wel. Of zelf even een boodschap laten halen gaat hier ook niet, dat kon ik vroeger wel, het was dichtbij en geen drukke wegen om over te steken. Ik kon zelf naar mijn oma fietsen etc. Daarnaast woon ik nu in de stad omdat ik nu nog vaak ga lunchen, wat drinken, shoppen etc. Maar ik weet dus niet of ik dat nog steeds (zo vaak) doen als ik kinderen heb.

Een tuin vind ik ook erg belangrijk Geel, heb je wel een balkon? Wel fijn dat je kind straks in de tuinen van familie kan spelen. Hoe ver woon je nu van je familie af?

Klinkt leuk Mamsie!

Scandic, doodlopend hofje klinkt ook gezellig en veilig!
<<

Anoniem236

Bericht 11 Aug 2016 09:44

Re: Stads wonen met kinderen

Wij wonen straks in een nieuwe kind vriendelijke wijk op 10 minuten fietsen van het centrum van de (grote) stad. Heerlijk! Ik zou er aan moeten denken overal met de auto heen te moeten.

Nu wonen we in een stadje, klein in vergelijking met steden in de buurt maar het heeft alles. Centrum, veel supermarkten, veel scholen, bioscoop, station, ziekenhuis, veel horeca, middelbare scholen. Bevalt ook goed. Vooral toen we nog op 2 minuten lopen van het centrum af woonden.

Maar midden in het centrum van een grote stad zou ik niet willen wonen. Niet omdat ik dat ongeschikt vind voor kinderen, maar te druk, altijd geluid, en vaak parkeerproblemen.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 11 Aug 2016 09:46

Re: Stads wonen met kinderen

Dat is ook een beetje het probleem van mijn vriend, die wil een grote tuin en een eigen parkeerplek :).
<<

Anoniem313

Bericht 11 Aug 2016 10:10

Re: Stads wonen met kinderen

Lot schreef:Klinkt heel leuk Caufield! Hebben jullie wel een eigen parkeerplaats?


Geen eigen plaats, maar wel een parkeervergunning en altijd plek voor de deur.
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 11 Aug 2016 10:14

Re: Stads wonen met kinderen

Of plaatsen die zowat tegen een grote stad zijn aangegroeid zoals bijv bij Nijmegen het geval is met Beuningen en Wijchen. Beide plaatsen hebben een aardig winkelcentrum, bios, woonbouelevard en de stad Nijmegen zit erg dichtbij. Eigenlijk zijn het voordorpen (bijna steden zo groot zijn ze tegenwoordig) van Nijmegen.
<<

Anoniem281

Bericht 11 Aug 2016 10:17

Re: Stads wonen met kinderen

Ik woon heel gelukkig in onze stad, 't is alleen een heel verlegen stadje... Er zijn scholen, winkels, restaurants enz. Maar ook genoeg groen en ruimte, vlakbij strand (da's voor mij het meest belangrijke) en bos. M'n zoon kan straks lopend of fietsend naar school, want da's dichtbij genoeg, maar hij hoeft geen bizar drukke straten over te steken. Hij kan voor ons huis spelen op een grasveldje, maar we kunnen ook binnen 10 minuten naar 't zwembad fietsen. Gewoon een fijne combinatie!

'De grote stad', lijkt me te druk, maar ergens in een polder wonen lijkt me ook niks.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 11 Aug 2016 10:22

Re: Stads wonen met kinderen

Ik woon wel 'in de polder', maar we hebben nu met ons nieuwe huis wel bewust gekeken naar hoe het zou zijn voor jonge kinderen. De basisschool is 2 min lopen, maar voor een middelbare school moet je wel 15-20 min oid. Nu vind ik dat geen probleem, ik woonde zelf altijd verder en moest zo'n 45 minuten fietsen. Winkels zijn hier in het dorp ook niet echt (klein buurtsupertje en een fietsenwinkel), maar met 5 min ben je wel in de 'stad' (ook al heet het geloof ik nog een dorp). Op zich zou ik geen problemen hebben met wonen in de stad, maar de ruimte hier is wel wat fijner.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 11 Aug 2016 10:58

Re: Stads wonen met kinderen

Ik kom uit 1 van de dorpen die Fred noemt, misschien inmiddels best groot maar enorm dorps met maar 1 middelbare school, 1 kroeg waar de jeugd uit gaat en iedereen kent elkaar dus ook. Op zondag is er werkelijk niks te beleven en rijdt de trein bijvoorbeeld maar 1 keer per uur.
Als je dicht bij steden wil wonen maar toch in een dorp is het perfect, ik zou er nooit meer willen wonen en op 2 vrienden na is ook iedereen het dorp uit getrokken.

Inmiddels woon ik met kind in Amsterdam, we wonen op 3 hoog en hebben maar 2 slaapkamers, dat vind ik niet ideaal, een tuintje en een extra kamer voor een tweede kindje zou welkom zijn. Maar ik vind het wel heel leuk dat er hier altijd iets te doen is, ook voor kinderen, er meerder speeltuinen in de buurt zijn, winkels altijd open, keuze uit verschillende scholen, de sociale controle er nauwelijks is enz.
Voor de ruimte en een tuin zou ik hier weg kunnen gaan, maar de levendigheid van de stad zou ik zeker missen en zie ik ook als een voordeel voor een kind.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Geel

Bericht 11 Aug 2016 10:59

Re: Stads wonen met kinderen

Lot schreef:Ik heb het trouwens over een dorp wat ongeveer 15 á 20 min van de stad af ligt. Mijn familie zou dan ook op die afstand wonen. Het is niet een klein of afgelegen dorp zonder faciliteiten. Maar het is meer het gevoel wat ik er bij heb, het ons-kent-ons (dat vind ik dus niet per se positief). Het benauwd me gewoon een beetje nu, maar wie weet vind ik het straks met kids wel helemaal top. Ik vind het gewoon fijn om lopend of fietsend in 5 a 10 minuten in de stad te zijn, maar maar zelf buiten spelen op straat gaat hier niet of ze moeten echt al heel wat ouder zijn (7-8 of zo?) dat kon ik dus vroeger wel. Of zelf even een boodschap laten halen gaat hier ook niet, dat kon ik vroeger wel, het was dichtbij en geen drukke wegen om over te steken. Ik kon zelf naar mijn oma fietsen etc. Daarnaast woon ik nu in de stad omdat ik nu nog vaak ga lunchen, wat drinken, shoppen etc. Maar ik weet dus niet of ik dat nog steeds (zo vaak) doen als ik kinderen heb.

Een tuin vind ik ook erg belangrijk Geel, heb je wel een balkon? Wel fijn dat je kind straks in de tuinen van familie kan spelen. Hoe ver woon je nu van je familie af?
Ja, ons-kent-ons kán met kinderen leuk zijn: je weet bij wie je ze achterlaat, er wordt meer op ze gelet en je kunt (als je goede 'onzen' hebt) elkaar veel helpen en er voor elkaar zijn. Maar het kan ook weer te erge sociale controle worden. Ik heb nooit in een dorp gewoond, maar ik kan me voorstellen dat er weer meer over elkaar geroddeld wordt dan in een stad.

Ja, ik heb wel een balkon en een flinkerd ook. We zijn druk bezig om dat een mooi plekje te maken, zodat onze dochter er volgend jaar lekker op kan spelen. En we kijken uit op één groot tuinenfestijn, dus het vóelt wel als een tuin. Ik woon op tien minuten fietsen van mijn moeder en broer, vijftien minuten van m'n vader, twintig minuten van mijn broer en een half uur van mijn zus. :cheering:
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:56

Bericht 11 Aug 2016 11:31

Re: Stads wonen met kinderen

Ik woon met twee kleine kinderen in Amsterdam. Ik vind het fijn om in een stad te wonen vanwege alle voorzieningen en altijd een hoop activiteiten te doen. Heb geen eigen parkeerplaats, wel een parkeervergunning en voldoende plek. Verder heb ik twee balkons (1 voor en 1 achter) en een tuin met zandbak.
Ik woon vlakbij een groot park en daar ben ik in de zomer ook erg veel te vinden met m'n kinderen (of met vrienden).

Ik sluit zeker niet uit dat we in de toekomst toch de stad nog eens uit gaan, maar dan zou ik graag naar een dorp tegen een stad aan willen, liefst in de buurt van Utrecht. Of Utrecht zelf, ook leuk en dat voelt veel dorpser aan dan Amsterdam.
#teammaple🍁
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 11 Aug 2016 11:43

Re: Stads wonen met kinderen

Dat ons kent ons is voor mij een van de belangrijkste redenen om niet in mij geboortedorp te willen wonen. Mensen kennen mij, mijn ouders of grootouders ("jij bent er een van ...") terwijl ik geen idee had wie zij zijn.
waar ik nu woon heb ik daar gelukkig geen last van waardoor het mij niet benauwd. Ik merk nu vooral de voordelen.
Afbeelding
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 11 Aug 2016 12:29

Re: Stads wonen met kinderen

De wijk waar ik nu woon vind ik ideaal. Het gevoel van een wat groter dorp maar met de voorzieningen van de stad. Ik werk op dit moment echt in een mini dorp en dat zou ik weer niet fijn vinden.
2015 💙
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 11 Aug 2016 14:23

Re: Stads wonen met kinderen

Wij wonen aan de rand van het centrum van R.otterdam. In een chique wijk, met om ons heen veel herenhuizen. Wonen zelf in een bovenwoning. Helaas geen tuin, wel een balkon. Dat is ergens toch wel een groot gemis. We wonen echter wel aan een grote plas met bosgebied. Dat zien wij altijd maar als onze achtertuin. Grootste nadeel is wel dat N. niet alleen buiten kan spelen. Parkeren (parkeervergunning nodig) is altijd wel even lastig. We hebben niet altijd plek in de straat. Zeker niet op drukke zomerdagen (i.v.m. bezoekers van de plas/bos) en evenementen. Onze straat wordt ook vaak afgesloten tijdens evenementen (CHIO, Wednesday Night Skate, marathon, Ladies Run, etc.).

De voordelen echter wegen voor ons nog steeds af tegen de nadelen. De evenementen waardoor onze straat weleens wordt afgesloten zijn altijd wel erg leuk om naar te kijken (vanuit het raam of voor de deur). Het feit dat we aan een enorm mooi stuk natuur in de grote stad wonen is ook erg leuk. Binnen 7 minuten fietsen zit ik midden in het centrum (en op mijn werk). Mijn vriend werkt aan het eind van onze straat. School is hier overigens wel even een dingetje geweest, aangezien de goede scholen in onze wijk met loting werken. N. is op alledrie de scholen niet ingeloot, waardoor we dus voor een goede school buiten de wijk moesten gaan kijken. Dit is 10-15 minuten fietsen, meestal gaan we wel met de auto. Liever hadden we haar hier in de wijk op school gehad, maar helaas.

We houden van het feit dat we altijd lekker de stad in kunnen, dat er veel leuke restaurants/café's/koffietentjes om ons heen zijn en in de stad zijn. Kleine winkelstraat op 3 minuten loopafstand.

Wij wonen erg fijn in deze wijk, ondanks dat het in een grote stad is. We kijken weleens naar wijken om ons heen of naar kleinere steden en dorpen in de buurt, maar deze wijk verlaten zullen we niet snel doen. Helaas is het woningaanbod voor ons hier erg beperkt. We moeten dus eens goed nadenken wat we precies willen. Klein, maar in een erg prettige wijk en in de grote stad. Of groter, maar dan niet in een wijk waar we ons echt thuis voelen. Lastig.
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers