Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Flessen minderen: HOE DAN

<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 16:21

Flessen minderen: HOE DAN

Oké, mijn dochtertje is bijna vijf maanden, heeft een moeilijk voedingsverleden :pirat: (kramp, reflux, moeite met boeren, wervel niet op goede plek etc.), dus ik weet ook niet goed meer waardoor nou wat komt enzo. Maar ik heb nu het idee dat ze gewoon te veel krijgt. Ze krijgt nu:

7.30 uur – 150+5
11.00 uur – 120+4
15.00 uur – 150+5
19.00 uur – 180+6
22.30 uur – 150+5

De eerste en laatste twee gaan als een tierelier, maar die andere twee gaan altijd stom. Ze spuugt, duwt nu de fles weg, houdt haar lippen stijf op elkaar etc. Heb er vandaag net 115 en 145 ingekregen. Dus nu zit ik te denken: krijgt ze niet gewoon te veel/te vaak?

Maar ik snap dus (NOG STEEDS :palm:) niet hoe dat zit/gaat. Ik lees op meerdere plekken dat baby's rond 4-5 maanden teruggaan naar vier flessen van 180. Maar dan gaan ze toch terug van 5x180 naar 4x180? Dan krijg je toch minder voeding binnen? Moeten baby's niet juist méér gaan eten? Krijgen ze dan geen honger, gaan ze niet slechter slapen enzo? Kan iemand me eindelijk eens uitleggen hoe dat nou werkt.

Ik geef nog geen bijvoeding. We hebben wel wortel en pap geprobeerd, maar ze moet het niet echt. Vandaag heb ik een beetje appelpuree gemaakt en dat vond ze wel lekker, van mijn vinger, niet van de lepel.
Laatst gewijzigd door Geel op 09 Aug 2016 16:41, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 09 Aug 2016 16:23

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Het aantal flessen wordt minder, maar de hoeveelheid per fles wordt meer. Dus ipv 5x 150 wordt dat dan 4x 180.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 16:32

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Maar ik lees ook vaak zat dat kinderen van 5x180 naar 4x180 gaan. Sorry, ik vind het nog niet duidelijk genoeg.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 09 Aug 2016 16:36

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Bij ons ging er op een gegeven moment 1 fles af. De laatste. Maar onze laatste fles om 19 uur is dan altijd een van 210cc. Meestal dronk hij deze op en sliep hij door tot de volgende ochtend.

Edit: en de andere flessen van 180cc.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 16:38

Re: Flessen minderen: HOE DAN

En hoeveel tijd zat er dan tussen die 180-flessen?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 09 Aug 2016 16:39

Re: Flessen minderen: HOE DAN

4 uur.
07.00 uur, 11.00 uur, 15.00 uur en 19.00 uur. Ongeveer he. Als hij eerder honger had kreeg hij eerder.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem313

Bericht 09 Aug 2016 16:49

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Geel schreef:Maar ik lees ook vaak zat dat kinderen van 5x180 naar 4x180 gaan. Sorry, ik vind het nog niet duidelijk genoeg.


Volgens mij hoeft een baby pas echt minder te gaan drinken als ze echt iets anders gaan eten wat er voor in de plaats komt. Dus niet bij een hapje groente of een broodkorst, maar als er echt een maaltijd aan vast voedsel bijkomt. En de max voor flesvoeding is 1 liter per dag, toch? Of 30 schepjes? Zo lang je daar niet ver overheen zit zou ik me niet druk maken.
<<

Anoniem291

Bericht 09 Aug 2016 17:08

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Met vier maanden kreeg J hier 5 x 180 + 6 (7:00 - 11:00 - 15:00- 19:00 - 22:30). Op een gegeven moment gewoon geprobeerd om geen fles te geven om 22:30 en de eerste nacht werd hij 3 keer wakker, maar ging wel weer verder slapen en vanaf nacht 2 slaapt hij door na zijn fles van 19:00. Het is een kwestie van uitproberen of het wel of niet gaat. In eerste instantie 210 gegeven om 19:00, maar ook op 180 + 6 slaapt hij door dus dat geven we nu.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 09 Aug 2016 17:26

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Och ja, zo herkenbaar. Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet hoe het zit, haha. Dus I feel you.

Bij ons kreeg ze tegen die tijd wel bijvoeding, mijn dochter houdt meer van eten dan van drinken dus ik was blij dat ze dat naast haar flesvoeding (vaak weinig) meer binnenkreeg. Ik was ook bang dat ze te weinig vocht kreeg dus vond het ook lastig om een fles (200ml) te minderen. Op een geven moment ben ik meer tijd tussen de flessen gaan doen (geen vast voedingspatroon hier) de flessen dronk ze sowieso maar zelden leeg, dus als ze meer nodig had merkte ik dat vanzelf wel. Flessen gaan nu leger inderdaad en ze komt niet meer voor de laatste nachtvoeding.

Succes!
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 17:34

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Ooo SoGood, zo fijn om te horen. Ik zit nu gewoon te denken: misschien zijn die flessen van 19.00 en 23.00 uur wel veel te groot en 'moet' ze gewoon overdag 180 of 150 gaan drinken en dan de avondfles minder. We deden ook de nachtfles altijd te vol, omdat ze die zo lekker dronk. Hoeveel tijd deed jij tussen de flessen? Ik denk inderdaad dat ik er prima 4,5 uur tussen zou kunnen laten zitten.

Wacht, er gilt hier iemand, ga straks op de rest reageren.
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 18:18

Re: Flessen minderen: HOE DAN

@Hoochie: ik ben nogal uitprobeerderig, soms een beetje te veel, dus ik probeer tegenwoordig eerst na/door te denken voordat ik iets aanpas. :eyes:

@ Caulfield: kijk, da's een duidelijk antwoord. Je gaat dus pas flessen minderen als er andere voeding bijkomt. Ja, max. is 1 liter, maar daar komt ze niet aan. Denk dat ze per dag tussen 700 en 800 drinkt. Dus ze drinkt eerder te weinig dan te veel.

Ik vind 't gewoon apart: in Blije Baby (da's mijn heilige babyboek) staat dat baby's rond 4-5 maanden naar vier flessen gaan. Maar zij zegt wel dat je het beste pas kunt bijvoeden vanaf 6 maanden. Dus dan gaat die theorie (flessen minder als er bijvoeding bijkomt) dus niet op. Dat is waar mijn verwarring begint.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Aug 2016 18:53

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Ze gaan dan naar vier flessen met meer inhoud.. dus eigenlijk verdeel je de inhoud van die 5e fles over die andere 4 flessen. Zo krijgt ze grotere hoeveelheden per fles en dus een fles minder.

Misschien kan je dus proberen de flessen wat meer inhoud te geven, dan een ander tijdschema te pakken en dat je dan op 4 flessen uit komt.
:heart: :heart: 2011
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 19:00

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Aha! Dus van 5x180 naar 4x180 kan dan eigenlijk alleen als je bijvoeding geeft? En anders is het van 5x180 naar 4x210 (bijvoorbeeld)?

Ik ga maar ns wat rijstebloem in de 19 uur-fles doen, die van 22.30u steeds een beetje minder geven en overdag wat meer tijd tussen de flessen.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 09 Aug 2016 19:04

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Geel schreef:Aha! Dus van 5x180 naar 4x180 kan dan eigenlijk alleen als je bijvoeding geeft? En anders is het van 5x180 naar 4x210 (bijvoorbeeld)?

Ik ga maar ns wat rijstebloem in de 19 uur-fles doen, die van 22.30u steeds een beetje minder geven en overdag wat meer tijd tussen de flessen.


Het is al even geleden hier, maar volgens mij werkt het zo ja. Eerst een fles minder met meer inhoud en als ze echt goed bijvoeding eten dan hebben ze minder behoefte aan de fles en word de inhoud van de fles weer minder.
:heart: :heart: 2011
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 09 Aug 2016 19:19

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Ik laat er zo'n 4 uur tussen. Nu is ze een beetje ziek en wil ze minder drinken, dan bied ik gewoon steeds kleine flesjes aan en dan laat ik ons 'schema' helemaal voor wat het is. Komt vast wel goed hoor Geel! :)
<<

Anoniem281

Bericht 09 Aug 2016 19:32

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Geel, ik zou, als ik jou was.. Proberen meer dingen los te laten! Ik weet dat 't makkelijker gezegd is dan gedaan, maar zolang M. goed groeit, ontwikkelt en blij is, dan is 't toch prima? Zelfs met 6 flessen... Je moet natuurlijk niet die grens overgaan (hoewel 1 liter alweer achterhaald is, schijnt nu 1200ml te zijn per etmaal) maar volg je gevoel en je kindje?

Hier heb ik net Tobias een kwartier aan een stuk watermeloen laten zuigen :') Hij is beetje ziek denk ik (iets verhoging, rode wangen en verkouden) en heel jengelig. Ik had watermeloen in m'n hand en hij trok m'n hand naar 'm toe. Nou dikke prima, wij hadden even rust...
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 19:39

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Ik snap wat je zegt Bazinga, maar ik begrijp niet zo goed waarom ik dat hier steeds te horen krijg dat ik dingen meer los moet laten. Ik merk dat ik steeds meer aarzel om een vraag te stellen, terwijl ik dat juist zo fijn vind. Het komt misschien niet zo over, maar ik vraag om informatie, even sparren. Ik heb dat nodig om zelf een beslissing te kunnen nemen. Dat werkt niet voor iedereen zo, maar voor mij wel.
<<

Anoniem281

Bericht 09 Aug 2016 19:42

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Oh sorry, ik heb gewoon vaak 't idee dat je onderbuikgevoel gewoon goed zit en ik hoopte dat te kunnen aanmoedigen.
<<

Geel

Bericht 09 Aug 2016 19:49

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Ah dat vind ik lief hoe je dat zegt. Daar heb je ook wel een punt, ik wil dat gevoel altijd testen/controleren.
<<

Anoniem281

Bericht 09 Aug 2016 20:00

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Ik snap ook wel je nieuwsgierigheid naar de hoe en waarom, hoor. Wij handelen eigenlijk alleen maar op dat stukje begrip. 'Oké hij mag nog niet dit of dat, waarom niet?' Als iets voor ons verklaarbaar klinkt (Wachten met bijvoeding omdat de darmen nog niet voldoende ontwikkeld zijn) dan volgen we die 'regeltjes', maar als het iets is, waarvan er eigenlijk niet echt een logische reden gegeven kan worden, dan volgen we ons gevoel.

Het informatie vragen snap ik dus absoluut, maar ik vind je, tot zover ik dat natuurlijk kan weten met alleen je posts, zo veel meer zekerder dan de eerste maanden! Meer ontspannen en alsof je ook veel meer geniet en kán genieten.
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 09 Aug 2016 20:19

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Mijn dochter is ook 5 maanden en krijgt sinds vorige week 4 voedingen.
Haar schema is nu;
8.00 fles 180+6
10.00 fruit (half potje)
13.00 fles 180+6
16.00 groente (half potje) soms een klein flesje van 90+3 ervoor.
18.00 uur 180+6
23.00 uur 180+6

De late fles eraf red ze nu nog niet en vinden wij niet erg om te geven.
Ze liet er vaker langer dan 4 uur tussen zitten met 5 voedingen daarom dit schema bedacht.
En daar is ze tevreden mee!
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 09 Aug 2016 21:38

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Geel ik weet niet hoeveel M weegt maar je schrijft in je openingspost dat ze wellicht teveel krijgt? Als ik het bij elkaar optel kom ik op iets meer van 800cc voeding. Of bedoel je dat ze het zelf teveel vind?
Wellicht is ze vanwege de reflux enzo echt wel toe aan groente of fruit tussendoor. Wellicht wat smaakjes proberen? Kindjes met reflux vinden grote flessen sowieso niet prettig. Dus als jij naar 4 grotere flessen wil geeft dat wellicht ook klachten.

Bij ons gaat het een beetje hetzelfde helaas. Alleen krijgt T 6 flesjes, ook nog 1 in de nacht. De eerste en de laatste gaan goed en tussendoor wordt er een beetje gerommeld. De fles van 11 uur is absoluut geen favoriet.
Ik zou graag naar 5x150 gaan bij T maar zolang hij s nachts wil drinken blijven we op 6x120. Hij wil ook gewoon niet meer per keer. Drukt de speen weg enzo.

Het lijkt ook of alle baby's in onze omgeving fantastisch volgens het boekje drinken en doorslapen met 6 weken etc. Ik probeer me er maar niet druk meer om te maken. Heeft geen nut en T gaat er niet beter van drinken. Ik begrijp je dus helemaal.
Laatst gewijzigd door Salome op 09 Aug 2016 21:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
2016
<<

Anoniem301

Bericht 09 Aug 2016 21:40

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Los van die flessen, als je elke dag rustig oefent met wat bijvoeding? I snapte er in het begin ook niks van maar na een paar avonden rustig oefenen zonder druk ging het al beter.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 09 Aug 2016 22:03

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Voor de bloedsuikerspiegel is 4x een fles en verder niks, helemaal niet zo goed. Probeer zelf ook maar eens om de 6 uur wat te eten/drinken.
Ik geef borstvoeding en heb geen verstand van flesvoeding, maar mijn dochter is 9 maanden en drinkt overdag bij mij nog 4x 5 minuten (ze klokt nogal) en 's ochtends, 's avonds en 's nachts ook nog 1-2 keer. Dus nog wel 10x per etmaal.
Verder krijgt ze fruit, avondeten, brood, kwark en soms een koekje. En elke ochtend pap van borstvoeding.

Ik zou gewoon minimaal 6x per dag een fles blijven geven, maar dan niet zo enorm veel. 180+6 is 200 ml melk en een volwassen glas vol. Ze heeft maar een klein maagje. Ik zou dan 120+4 geven bijvoorbeeld.
Je moet je niet laten leiden door wat op de verpakking staat of wat het CB zegt. Alleen jij weet wat het beste is voor jouw dochter.
Blijf lekker oefenen met de bijvoeding, zelf appelpuree of wortelpuree maken en na een tijdje gaat dat steeds beter. Op een gegeven moment laten ze dan een fles zelf vallen.
Veel succes en vanaf 6 maanden als ze rechtop kan zitten kan ze lekker zelf oefenen (rapley methode).
Komt goed!
04-2014
10-2015
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 09 Aug 2016 22:32

Re: Flessen minderen: HOE DAN

Hier is het ook al een tijd geleden, maar ik zou eerst alle flessen even ´vol´ maken en daarna af gaan bouwen. Op 1 dag krijgt ze nu 3 verschillende samenstellingen. Misschien dat het jezelf ook wat meer rust geeft als je alle flessen gewoon even vol maakt.

Y. kreeg trouwens ook heel lang veel flessen en ik twijfelde ook wel eens als ik dan schema´s van anderen zag. Hij heeft ook heel lang, zeker tot hij 2,5 was, nog een avondfles gehad, ook al toen hij gewoon volledig mee at overdag. Ventje werd heerlijk rustig als hij op mijn schoot nog een flesje melk dronk :love: Ik maakte het toen meer voor de smaak, dus bv 1 schepje op 150ml water. Het hoorde gewoon bij het avondritueel.
Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers