Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hersenschudding en whiplash

<<

Anoniem186

Bericht 03 Aug 2016 21:56

Hersenschudding en whiplash

Ik ben dit weekend gevallen, met m'n achterhoofd op een tegelvloer. Direct kreeg ik naast hoofdpijn en duizeligheid ook flinke nekpijn. Vandaag naar de fysio geweest en die constateerde een whiplash. Hij heeft m'n nek gemasseerd en gekraakt. Morgen moet ik terug.

Hij adviseerde b12 supplementen voor extra herstel. Hebben jullie nog tips wat ik kan doen (of juist niet) om te herstellen?
Wellicht is er iemand die er ervaring mee heeft.

Naast nekpijn heb ik vooral veel last van moodswings, kan ik me slecht concentreren, vertroebeld m'n zicht regelmatig. Nooit geweten dat je zulke klachten kan krijgen van zo iets.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 03 Aug 2016 22:15

Re: Hersenschudding en whiplash

Ben je naar de huisarts of de SEH geweest na je val? Het is wel belangrijk dat je hoofd en nek goed nagekeken worden en dat er desnoods een CT scan van je hoofd/nek gemaakt wordt. Op mijn werk worden mensen na een val echt flink door de molen gehaald om uit te sluiten dat ze een breuk in de nek hebben of bloed oid in het hoofd (niet schikken nu!)
Ben je buiten bewustzijn geweest na de val? Ik vind het nogal wat dat de fysio meteen gaat kraken en masseren zonder dat er uitgesloten is of je wel of geen breuk/traumatische afwijkingen hebt.

Heb je nog een wek advies gekregen of was dat alleen voor de eerste nacht? Goed je klachten in de gaten houden en desnoods nog een keer terug gaan voor controle bij de huisarts.

Vooral veel rust nemen. Niet te snel weer te veel eisen van jezelf. Neem echt de tijd om te herstellen.

Verder heb ik helaas geen tips voor je. Sterkte ermee!
Laatst gewijzigd door Beachgirl op 03 Aug 2016 22:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Duchess

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 812

Geregistreerd: 01 Jul 2015 13:41

Woonplaats: Duiven

Bericht 03 Aug 2016 22:20

Re: Hersenschudding en whiplash

Klinkt erg pijnlijk en vervelend allemaal.
Ik heb wel eens een hersenschudding gehad. Veel rust houden, en klachten in de gaten houden. Als klachten verergeren meteen contact opnemen met de huisarts.

Beterschap
<<

Anoniem186

Bericht 03 Aug 2016 22:23

Re: Hersenschudding en whiplash

Dank je.
Het is vrijdagnacht gebeurd en op maandag heb ik de ha gesproken. Zij vond het niet verontrustend. Ze vond het gewoon als een hersenschudding klinken waar ik van moest herstellen. Pas als ik weer zou gaan overgeven of echt meer in de war zou raken hoefde ik pas weer contact op te nemen.
De klachten van m'n nek zaten me uiteindelijk zelf niet lekker en een collega adviseerde een fysio. Die zei dat het goed was dat ik was gekomen, omdat dit niet vanzelf met een beetje rust zou herstellen.
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 19:18

Bericht 03 Aug 2016 22:57

Re: Hersenschudding en whiplash

Jans schreef:Dank je.
Het is vrijdagnacht gebeurd en op maandag heb ik de ha gesproken. Zij vond het niet verontrustend. Ze vond het gewoon als een hersenschudding klinken waar ik van moest herstellen. Pas als ik weer zou gaan overgeven of echt meer in de war zou raken hoefde ik pas weer contact op te nemen.
De klachten van m'n nek zaten me uiteindelijk zelf niet lekker en een collega adviseerde een fysio. Die zei dat het goed was dat ik was gekomen, omdat dit niet vanzelf met een beetje rust zou herstellen.



Ik schrok gewoon van het feit dat je zegt meteen pijn in je nek te hebben gekregen na de val. Ik zie dagelijks mensen voorbij komen die na een val klagen over nekklachten en meteen geplankt en gekraagd op de SEH binnenkomen en direct door de scan worden gehaald.

Als je het maar goed in de gaten blijft houden. Geen risico's nemen met je nek hoor! Ook als iets niet goed aanvoelt tijdens de behandeling direct melden aan de fysio. Veel fysio's vragen na dit soort dingen (trauma noemen ze het ook wel) ook röntgenfoto's aan via de huisarts voordat ze gaan "duwen en trekken" om te voorkomen dat ze aansprakelijk gesteld worden als er toch iets gebroken blijkt te zijn.
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Floor

Noob

Berichten: 143

Geregistreerd: 14 Mei 2015 15:17

Bericht 04 Aug 2016 06:55

Re: Hersenschudding en whiplash

Een whiplash is niet zomaar iets wat een fysio weer kan verhelpen en ook niet iets wat een fysio zomaar kan constateren.

Ik denk dat het verstandig is dat je jezelf goed in de gaten houdt nu en vooral veel rust neemt. Als je klachten erger worden, zou ik direct de huisarts bellen en een doorverwijzing vragen voor een neuroloog.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2526

Geregistreerd: 02 Jan 2016 16:21

Bericht 04 Aug 2016 07:09

Re: Hersenschudding en whiplash

Vind het best gek dat de fysio gelijk gekraakt heeft zonder zeker te weten dat je geen schade hebt. Je moet je nek zoveel mogelijk rust geven. En desnoods laten nakijken nog. Zou daar geen risico mee lopen.

Heb zelf chronische whiplash klachten na landing op mijn hoofd met turnen (Nel klapte dubbel, kin naar de borst) en denk dat dat mede komt omdat het destijds niet behandeld is als whiplash en ik onvoldoende rust heb gehouden.
<<

Anoniem184

Bericht 04 Aug 2016 07:26

Re: Hersenschudding en whiplash

Aan de andere kant: als een gebroken nek gekraakt was geweest, had Jans nu niet zoveel meer gekund, denk ik nu?
Ik vind de gang van zaken inderdaad ook raar, dat wel. Van zowel de huisarts (geen doorverwijzing zh) als de fysio (ook niet aangeven even langs het zh te gaan en meteen gaan kraken). Vind wel dat ze allebei de ernst een beetje onderschat hebben, maar aan de andere kant lijkt mij ook dat een gekraakte gebroken nek verlamming of misschien nog wel erger als gevolg had gehad.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 04 Aug 2016 08:28

Re: Hersenschudding en whiplash

Maple, een gebroken nek kraken wil niet meteen zeggen dat je het merg ook doorkraakt. Er kan natuurlijk een scheurtje in een wervel zitten waarbij kraken ook niet wenselijk is, maar dan ben je niet meteen verlamd.

Wel is het tegenwoordig zo dat bij een whiplash bewegen we geïndiceerd is. Ook bij een minimaal scheurtje. Ik neem aan dat de huisarts van Jans' goed kan inschatten of er een indicatie was voor een foto. Neemt niet weg dat ik niet direct was gaan kraken (dat kan ik ook niet), maar advies om te bewegen had ik wel gegeven met specifieke oefeningen erbij gecombineerd met rust momenten.

Je kunt lang last houden van deze klachten! beterschap!
Laatst gewijzigd door Jip op 04 Aug 2016 08:38, in totaal 2 keer gewijzigd.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 04 Aug 2016 08:34

Re: Hersenschudding en whiplash

Wat heftig joh! Hopelijk gaat het snel beter!
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem186

Bericht 04 Aug 2016 15:09

Re: Hersenschudding en whiplash

De huisarts heeft me verder niet gezien. Ik heb haar alleen telefonisch gesproken. En dat wat ik hierboven schreef was dus haar inschatting.
Ik moet straks terug naar de fysio en zal eens vragen of een röntgenfoto nodig is. Wat vreemd dat er zulke verschillende adviezen worden gegeven. Ik ging er gewoon van uit dat zo'n fysio wel wist wat hij zegt en doet.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 04 Aug 2016 15:21

Re: Hersenschudding en whiplash

Een huisarts doet een triage en kan het mi dan ook inschatten. Een fysio kan ook inschatten of verder onderzoek wenselijk is aan de hand van je klachten en functies. Dus niet meteen te veel zorgen maken!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 04 Aug 2016 16:02

Re: Hersenschudding en whiplash

Mij kraakte ze ook met een whiplash. Werkte bij mij na een tijdje alleen maar averechts.
Wat bij mij hielp was een sportfysio. Met oefeningen nam het af.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 795

Geregistreerd: 29 Jul 2016 13:50

Bericht 04 Aug 2016 16:18

Re: Hersenschudding en whiplash

Jeetje, Jans, wat een nare smak heb je dan gemaakt. Ik zou het toch nog even laten onderzoeken, just to be sure.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 05 Aug 2016 08:45

Re: Hersenschudding en whiplash

Wat een nare val Jans! Sterkte ermee en als je het niet vertrouwd zou ik het inderdaad toch even extra laten nakijken, beter een keer voor niets dan dat je ergens mee doorloopt en blijvende schade hebt straks.

♥♥
<<

Fantine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3726

Geregistreerd: 01 Jan 2015 13:05

Bericht 05 Aug 2016 12:13

Re: Hersenschudding en whiplash

Een fysio is helemaal geen arts!!! Ik zou aandringen op een afspraak bij de huisarts. Een fysio mag toch ook helemaal geen diagnoses stellen?! Sterkte Jans. Ik zou er iig nog wel even naar laten kijken, door een arts.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 05 Aug 2016 13:13

Re: Hersenschudding en whiplash

Fantine schreef:Een fysio is helemaal geen arts!!! Ik zou aandringen op een afspraak bij de huisarts. Een fysio mag toch ook helemaal geen diagnoses stellen?! Sterkte Jans. Ik zou er iig nog wel even naar laten kijken, door een arts.


Dit ja!
<<

Anoniem184

Bericht 05 Aug 2016 20:53

Re: Hersenschudding en whiplash

Volgens mij mag een fysio prima een diagnose stellen.

Hoe is het nu, Jans?
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 05 Aug 2016 22:20

Re: Hersenschudding en whiplash

Lejow schreef:
Fantine schreef:Een fysio is helemaal geen arts!!! Ik zou aandringen op een afspraak bij de huisarts. Een fysio mag toch ook helemaal geen diagnoses stellen?! Sterkte Jans. Ik zou er iig nog wel even naar laten kijken, door een arts.


Dit ja!


Een fysio is wel degelijk opgeleid om te bepalen of iets bij de fysiotherapie thuis hoort of niet. Daarom is er de directe toegankelijkheid fysiotherapie ontstaan. Juist omdat artsen vinden dat wij heel goed kunnen bepalen of wij iets kunnen behandelen of niet en hun dus ontlasten met 'onnuttige' spreekuren. We moeten een hele vragenlijst afnemen voor we verder gaan kijken. Ik stel idd geen diagnose maar wel een differentiaal diagnose, ofwel ik denk dat het hier of hier op lijkt.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem186

Bericht 05 Aug 2016 22:36

Re: Hersenschudding en whiplash

Deze fysio is heel ervaren in het behandelen van een whiplash, dus ik ga van zijn kundigheid uit.
Hij zei ook dat hij het niet kraakt zoals een chiropractor doet. Ik heb er verder geen verstand van, ik ben nog nooit bij een chiropractor geweest.
Ik ben gister voor de 2e keer geweest en toen voelde het al een stuk beter. Na wat masseren zette hij het nog een keer recht en dat waren maar 2 kleine kraakjes. Dinsdag moet ik nog een keer terug.
Ik voel me al een stuk beter. Heb nog wel last van concentratieverlies en zie een streep in m'n gezichtsveld als ik te lang achter de computer heb gewerkt.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 06 Aug 2016 19:53

Re: Hersenschudding en whiplash

Dat concentratieverlies is bij mij helaas nog steeds een probleem. Is al 9 jaar geleden. Ben bang dat het niet meer over gaat ook.
Hoop dat het voor jou wel snel beter wordt. Beterschap!
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo