Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pavor nocturnus (nachtangst)

<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 28 Jul 2016 19:50

Pavor nocturnus (nachtangst)

Onze zoon heeft sinds zijn tweede Pavor nocturnus (ook wel nachtangst genoemd). Hij is geen moeilijke slaper, als hij naar bed gaat loopt hij nooit te spoken, draait zich om en slaapt. Precies een uur later wordt hij krijsend en huilend wakker. Geen contact mee te krijgen, woorden zijn onverstaanbaar, ontroostbaar. Na 10 min/kwartiertje is de aanval over, geeuwt hij een keer heel diep en slaapt veder alsof er niets gebeurd is. Ondertussen zijn we het wel gewent, en weet ik standaard dat wanneer ik hem rond normale tijd naar bed doe, het een uur later raak is en hou er zelfs rekening mee. Nu vroeg ik me af of hier meer ouders zijn die een kindje hebben die hier last van hebben en hoe gaan jullie ermee om? Konden jullie een patroon ontdekken? Het lijkt bij onze T. vooral voor te komen als hij in 'ontwikkeling' zit met veel nieuwe vaardigheden en gebeurt het alleen als hij op normale tijd naar bed gaat. Doen we hem bijvoorbeeld om 9 uur naar bed of later heeft hij nergens last van. Rarara...

SVP niet quoten
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 28 Jul 2016 20:46

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Check!
Hier is er niet echt een patroon in, wel komt het vaker voor als ze een drukke dag gehad heeft met veel indrukken.
Ze kan het zo maanden niet hebben, en zo een week elke nacht achter elkaar, meestal is het dan tussen 22 en 23u.

Je kunt er niet veel tegen doen, behalve zorgen dat ze zich niet kunnen bezeren. Van vastpakken wordt ze nog hysterischer, dus ik laat haar altijd maar wat krioelen door het bed heen.. Het is wel onwijs lastig om te zien, want ze lijkt gewoon echt wakker, ogen soms open en alles, maar je kunt inderdaad totaal geen contact maken.
Het is hopen dat de aanval snel over gaat en dus zorgen dat ze zich geen pijn kan doen, meer weet ik er ook niet tegen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 28 Jul 2016 20:48

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Zoals onze kinderarts het uitlegde, is het een soort kink in de kabel bij het verwerken van prikkels. In een normaal patroon gaat dat een beetje kabbelend, wordt de spons langzaam uitgewrongen. Bij zo'n night terror aanval, wordt INEENS die spons leeggeknepen, waardoor het brein het allemaal even niet meer kan handelen.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 29 Jul 2016 18:27

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Ahhhh wij zijn dus niet de enigste... wat vervelend voor jullie lejow. Ik merk in mijn omgeving dat het iets is wat niet bekend is. Als je het verteld krijg ik vaak te horen, ons kind heeft ook wel eens een nachtmerrie. Maar nachtmerries zijn heel goed te onderscheiden naast nachtangsten. Hij heeft bijna geen nachtmerries, maar dan kan ik hem aanspreken, en kan hij het navertellen. Bij nachtangsten kan ik dat dus niet. Ik pak hem wel altijd bij me, en leg hem tegen mij aan. Dan wordt het vaak nog wel even heftiger... en daarna wat minder. Als hij begint te geeuwen dan weet ik dat hij er bijna doorheen is en kan ik hem terugleggen en na wat piepen slaapt hij weer veder. Ik hou er ook altijd rekening mee met visite of me-time (dus niet in bad of lekker in bad of uitgebreid douchen als ik hem op bed heb gelegd.

Ik denk inderdaad ook dat het prikkels verwerken is. Alleen wat wel frappant is dat we het hier altijd hebben als hij op tijd naar bed gaat. Wordt het in het weekend (of nu we vakantie hebben) een keer later of veel later, gebeurd er dus helemaal niets. Terwijl hij dan meer prikkels gehad heeft. Dus schiet mij maar lek. Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat. We zijn vandaag wezen zwemmen, en hij was echt heel moe dus hij lag al om 18.45 uur op bed. Ik verwacht dat hij over 20 minuten heel hard begint te huilen.

Ik las gisteren iets over een bloedsuiker spiegel, het zou helpen om vlak voor het slapen een toetje te geven. Dus dat heb ik maar gedaan, wie weet helpt het ;-) hahaha
<<

Maan

Kletskop

Berichten: 794

Geregistreerd: 29 Jul 2016 12:50

Bericht 29 Jul 2016 18:50

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Mijn dochter heeft er ook zo nu en dan last van. Het is net zoals bij Lejow met periodes. Dan heeft ze er weer een tijdje last van en daarna kan het zo weer een tijd over zijn. Ik vind het vrij heftig om te zien, juist ook omdat je niks kan doen. Ze lijkt klaarwakker te zijn, ogen open, maar ze is op geen enkele manier te bereiken. Als je haar aanraakt, wordt ze helemaal wild en schopt en slaat ze je van zich af. Het duurt meestal een kwartier ongeveer en dan slaapt ze weer rustig verder.

Wat naar dat het bij jullie zo vaak voorkomt, Munk. Dat lijkt me erg vervelend.
<<

Sugar

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 195

Geregistreerd: 03 Sep 2013 13:08

Bericht 29 Jul 2016 19:21

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Hier er ook bekend mee geweest. Nu jij het zo omschrijft, met dus ook een benaming ervoor. Valt er wel heel veel op zijn plek. M8jn oudste dochter (zelfde leeftijd als jouw oudste zoon) heeft dat ook gehad. Echt heel naar, je voelt je als ouder machteloos omdat je niets kan doen. Je dringt niet tot ze door, krijgt geen contact. Wij dachten eerst een vorm van slaapwandelen. Ze was net een poos nachtzindelijk, dus vaak ook rond die tijd wakker om nog te plassen, maar Ohw jee wat waren het vervelende momenten. En later weten ze er zelf ook niets meer van. Ook vaak ernaast blijven zitten, rustig toe praten tot ze de rust of de slaap weer vonden.
Gelukkig nu al heel lang niet meer meegemaakt.
Mijn mooiste kadootjes
Oktober 2010 & April 2014
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 10 Aug 2016 08:24

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Het is raar maar waar, sinds we na mijn bericht zijn begonnen met iets zoets vlak voor het slapen gaan (danoontje), is het weg. Hij heeft geen enkele nachtangst meer gehad. Het lijkt erop in ons geval dat een lage suikerspiegel er ook mee te maken heeft. Het kan natuurlijk puur toeval zijn, maar ik hoop het niet ;-)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 10 Aug 2016 08:26

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Wat fijn Munk!!!
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 10 Jan 2017 18:33

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Ik up dit topic maar eens.
Ik heb het idee dat mijn dochter dit sinds kort ook heeft. Tussen 1 en 2 uur in de nacht.

Ze wordt dan regelmatig krijsend en gillend 'wakker' en ik kan haar dan ook niet bereiken. Moet weg gaan, maar mag niet weg. Haar vooral niet aanraken of haar haar speen geven. Dan is het schoppen, slaan en gooien.

Uiteindelijk wordt ze dan wel weer rustig ineens en gaat verder slapen. Wel bij mij in bed dan, zo dicht mogelijk tegen mij aan.

Ik denk dat het bij haar door de moeilijke tijd nu komt. Haar vader die veel weg is klussen in zijn nieuwe huis. En ze begrijpt daar ook nog niet veel van natuurlijk.

Is het bij de anderen inmiddels (vanzelf) over gegaan?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 17 Jan 2017 01:29

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Onze oudste heeft dit ook gehad, tussen haar 4e en 6e levensjaar. Met periodes, net zoals hierboven omschreven wordt. Het duurde even voordat ik er een patroon in ontdekte en erachter kwam dat het iets was waar meerdere kinderen mee kampten. Ze had het vooral in periodes van verandering, prikkels die ze waarschijnlijk op die manier ´s nachts verwerkte. Het is bij haar uiteindelijk vanzelf overgegaan, we hebben er nooit veel aandacht aan besteed. En dan bedoel ik dat we haar gewoon probeerden te kalmeren en terug in bed te leggen, zonder veel te praten tegen haar. Alleen wat sussen en proberen te bedaren. En we praatten er verder niet met haar over de dag erna, want ze kon het zich nooit herinneren en ging zich alleen maar nog drukker maken als wij vertelden dat ze ´s nachts helemaal overstuur was geweest.

Sterkte ermee Dolphine, ik hoop dat het gauw beter gaat met je dochter!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 17 Jan 2017 07:00

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Bij B is het ook alweer een hele poos geleden dat de laatste bui voorbij kwam.
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 24 Apr 2018 20:26

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Ik up deze even, want onze oudste dochter lijkt hier sinds een aantal weken last van te hebben en het houdt vooralsnog nog niet op. Vrijwel elke avond is het raak rond hetzelfde tijdstip, zo'n uur nadat ze inslaapt. Volledige paniek, gillen, schreeuwen, wartaal, hele donkere ogen die me gewoon helemaal niet registreren. En ik lees dan overal dat aanraking het nog erger maakt, maar ze is zo intens in paniek dat ik gewoon niet kan toekijken. Als ik haar bij me pak en rustig tegen haar blijf praten wordt het eerst erger, maar na een paar minuten wordt ze rustiger, lijkt ze wakker te worden, antwoord op wat ik zeg. Eenmaal rustig leg ik haar terug in bed en dan is ze direct weer in diepe slaap. De volgende ochtend weet ze het niet meer. Maar ondertussen is het dus al weken elke avond raak en ik vind het zo naar. We proberen haar nu wat uit de diepe slaap te halen vóór het begint, dat helpt als we dat tijdig doen, maar het patroon lijkt nog niet doorbroken want de volgende avond is het gewoon weer raak. Iemand nog tips? En hoe lang duren die periodes bij jullie kinderen?
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15897

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 24 Apr 2018 21:18

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Ik heb het idee dat D hier, in lichte mate, de laatste tijd ook last van heeft. Hij wordt soms meerdere keren per nacht huilend wakker en is dan boos en moeilijk benaderbaar. Aanraking maakt het erger. Ik heb inmiddels gemerkt dat het hier het beste werkt wanneer ik toenadering zoek en als hij dan nog bozer wordt, ik even weg ga. Ik ga dan meestal even plassen en hij raakt dan wel nog meer overstuur maar als ik dan bij hem terug kom staat hij mijn aanraking meestal toe en kan ik hem troosten waardoor hij rustig wordt. Misschien kun jij daar iets mee, Lilou?
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Geel

Bericht 24 Apr 2018 21:34

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

En dat met dat toetje doen? Het klinkt vrijwel hetzelfde als wat munk had, ook na een uur.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 26 Apr 2018 22:50

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Klinkt inderdaad als Pavor nocturnus Lilou. Wij zijn er nog steeds niet vanaf, al is het momenteel niet of nauwelijks aanwezig. Het zijn periodes, waarbij het elke avond raak kan zijn ongeveer een uur nadat hij in slaap is gevallen en dan weken niet. Ik hoop dat hij er over heen gaat groeien (daar krijgt hij nu wel de leeftijd voor). Dat toetje toen der tijd is denk ik gewoon pur toeval geweest trouwens. Ik neem hem trouwens nog steeds wel bij me, omdat ik het zelf fijner vind. Al wordt hij met zijn 30 kilo daar wel iets te zwaar voor, haha.Steeds waker ga ik er tegenwoordig dus naast liggen. Na 10 minuten gaapt hij heel hard en is het voorbij en slaapt hij verder. De volgende dag weet hij van niets. Het kan geen kwaad, maar het is wel vervelend. Heel veel succes.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 12:09

Bericht 27 Apr 2018 07:37

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Ik weet niet of jullie dit prettig vinden om te horen of juist niet. Maar ik heb al mijn hele leven nachtangst. Als kind iedere nacht, nu paar x per week. Als ik alleen slaap heb ik er eigenlijk vrij weinig last van, merk er letterlijk niks van. Met mijn ex samen merkte ik er meer van omdat hij er last van had. Hij wilde me ook altijd troosten, maar eigenlijk werd ik daarvan juist wakker in mijn angst ipv dat ik er doorheen sliep en dat was vervelender om heel eerlijk te zijn. Ik zou dat dus zeker niet adviseren. Want soms werd ik dan echt helemaal in paniek wakker door zijn lieve woordjes en aanrakingen en duurde soms echt minuten waarin ik compleet in paniek en doodsangst was voor ik me besefte waar ik was en waar er aan de hand was. En soms herinnerde ik me dat niet meer en soms wel, maar bewust die enorme angst is sowieso echt kut. Dat is echt niet fijn terwijl je van de nachtangst zelfs letterlijk niets merkt. Het is geen nachtmerrie he. Je zit niet in een nare droom ofzo. Die merk ik wel (En schrik van zelf wakker) en dat wil je uit, maar dit is geen droom. Het is niet erg. En het hoort een beetje bij zich ontwikkelende hersens op de kinderleeftijd. Afgezien van dat het voor jullie héél naar is om te zien (en voor mijn vriendjes om naast in bed te liggen :smile: ) is het verder vrij onschuldig.

Mijn advies zou zijn heel goed kijken waar je kind vrijwel direct kalmerend op reageert. Als ze er eerst wakker voor moeten worden en het duurt even of het wordt zelfs erger: géén goede troost approach, want dan trek je hem/haar uit het onderbewustzijn DOOR die enorme angst heen naar boven. Is écht niet lekker. Bij mij werkte het bijvoorbeeld wel als mijn vriend rustig tegen me praatte maar hij moest me absoluut niet aanraken. Ik ken ook wel verhalen waarbij praten ook niet echt werkt. Dan kun je misschien beter inzetten op erbij blijven om te voorkomen dat ze zichzelf bezeren en proberen zo'n minimaal mogelijk aantal episodes te hebben voor zover je er invloed op hebt: met strakke bedtijden en opstaan, rustige donkere slaapkamer zonder teveel rommel of prikkels en en ontspannend slaapritueel (En letten op schermen 2h van tevoren).
Laatst gewijzigd door Whatever op 28 Apr 2018 08:58, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 28 Apr 2018 07:00

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Helemaal eens met wat je zegt Whatever.
Wakker maken werkt vaak averechts. Bij B was ook het enige dat we konden doen, zorgen dat ze zich niet bezeerd en uitzitten totdat ze weer ging slapen.
Gelukkig zijn ze hier al lang niet meer voorgekomen.
<<

Anoniem245

Bericht 28 Apr 2018 08:52

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Dit heeft mijn zoon ook gehad, alleen wist ik dat toen niet. Heb altijd vanalles geprobeerd hem weer rustig te krijgen maar niks hielp... Had ik dit maar eerder geweten.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 28 Apr 2018 12:14

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Het is hier nog steeds heel soms. Vooral na een drukke dag of na de wisseling van vader naar mij.

Ik blijf er wel bij, maar laat haar in haar bed weer rustig worden. Ik praat meestal wel, maar raak haar niet aan. Dat werkt averechts.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 28 Apr 2018 15:10

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Hier ook nachtangst bij zoon (gehad), het is nu nog maar zeldzaam maar we hebben een periode gehad dat het vaak was. Toetje helpt wel wat, maar is geen wondermiddel. Aanraken werkt hier ook averechts. Het probleem hier is dat hij wel heel bang lijkt te zijn en mama roept. Dus ik ben dan echt geneigd om hem te troosten. Lastige bedoening die nachtangst.
<<

Anoniem298

Bericht 28 Jul 2018 13:31

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Ik up deze ook weer, we vermoeden dat onze jongste ook last heeft van slaapangst. Gisteren weer een aanval, nu ik erover nadenk heeft ze het wel vaker gehad, maar hebben we de link niet gelegd en dachten we eerder dat ze pijn had oid. Gisteravond begon ze ineens keihard te huilen, te trappen met haar benen en ging ze haar hele bed door, we kregen geen contact met haar, ook niet toen we haar oppakten en vasthielden. Uiteindelijk kroop ze terug in bed, ging liggen en viel weer in slaap. We voelden ons zó machteloos, het zag er echt zielig uit. Hopen dat het niet (te) vaak gebeurt.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 30 Jul 2018 08:24

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Jet schreef:Ik up deze ook weer, we vermoeden dat onze jongste ook last heeft van slaapangst. Gisteren weer een aanval, nu ik erover nadenk heeft ze het wel vaker gehad, maar hebben we de link niet gelegd en dachten we eerder dat ze pijn had oid. Gisteravond begon ze ineens keihard te huilen, te trappen met haar benen en ging ze haar hele bed door, we kregen geen contact met haar, ook niet toen we haar oppakten en vasthielden. Uiteindelijk kroop ze terug in bed, ging liggen en viel weer in slaap. We voelden ons zó machteloos, het zag er echt zielig uit. Hopen dat het niet (te) vaak gebeurt.


Je kan inderdaad helemaal niets, alleen uitzitten. Wakker maken wordt afgeraden, en zelf weten ze er de volgende dag niets meer van. B werd nog hysterischer als je haar beet hield, dus lieten we haar maar uitrazen en dan oppassen dat ze zich niet bezeerde.
De laatste aanval is, klopklop, gelukkig al een poos geleden geweest.
<<

Anoniem277

Bericht 16 Apr 2020 20:11

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Even een up. Zoon heeft het ook denk ik. Net weer hysterisch huilen.
Hij probeert uit bed te komen en viel. Gelukkig niet bezeerd maar verder geen contact mee te krijgen. Iemand tips?
We hebben al een strak ritme waar we weinig vanaf wijken.
Opgezette tijden opstaan, eten en slapen. Ik probeer overdag zoveel mogelijk buiten spelen te stimuleren en zo min mogelijk tv.
Ik heb nog niet kunnen ontdekken waardoor zoon getriggerd wordt.
Nu ben ik bang dat hij in zo'n bui uit bed komt naar beneden en daarom wil ik weer een traphekje.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1936

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:18

Bericht 16 Apr 2020 20:23

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Hier hebben beide dochters het en wordt het vaak getriggerd door vermoeidheid of teveel prikkels. Misschien helpt het om een paar rustmomenten in te bouwen? Even een luisterboek, gewoon rustig liggen of spelen op eigen kamer, muziek luisteren etc. Eventueel eens laten slapen overdag voor powernapje?
Duidelijke dagstructuur doe je al goed zo te horen.
Mijn ervaring is dat er ook niet altijd een te verhelpen oorzaak is. Ik heb het idee dat het hier ook erger is bij 'sprongetjes' in de ontwikkeling.
Mij is geleerd om te zorgen dat je kind zich niet bezeren kan en dat hij dus veilig is. Verder vooral niet tegen praten of aanraken, kind word alleen maar erger overstuur. En dan maar afwachten tot het over is, hoe lastig ook.
Wij hebben inmiddels om deze reden geen babyfoon meer zodat we niet alles mee krijgen, en we gaan alleen even kijken of het goed gaat. Daarna laten we ze alleen. Ik vind het zelf vreselijk om te zien, en blijven toekijken daarmee heb ik alleen mezelf (maar hier komen ze niet uit bed, dus dat scheelt)
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem277

Bericht 16 Apr 2020 20:43

Re: Pavor nocturnus (nachtangst)

Rustmomenten zijn er ook gedurende de dag. Sowieso met iedere maaltijd maar ook na het avondeten een boekje, lekker douchen, knuffelen en het hele riedeltje.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers