Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Jul 2016 12:06

Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Zijn die er? Dus dingen die in theorie niet zo moeilijk leken, maar in de praktijk toch wel lastig bleken te zijn. Ik geloof dat ik wel een redelijk realistisch beeld heb over het moederschap (dankzij dit forum en ook omdat er veel baby's zijn geboren in mijn nabije omgeving), maar kan me goed voorstellen dat er straks dingen zijn waar ik nu te makkelijk over denk.

Of misschien andersom, ik vond het bijvoorbeeld in het begin heel raar dat mijn zus haar kindje alleen in de woonkamer in de box lieten liggen terwijl ze zelf op een andere verdieping iets ging doen, maar nu ik daar goed over nadenk slaat die angst niet echt ergens op, want als je kindje overdag in zijn kamertje ligt te slapen is dat natuurlijk precies hetzelfde. Dus dat is iets waar ik heel moeilijk over dacht, maar wat in de praktijk heel anders bleek te zijn.

♥♥
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11577

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 20 Jul 2016 12:09

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Nee eigenlijk juist andersom. Ik ben veel relaxter dan ik van te voren dacht. Zolang het niet slecht voor J is vind ik het prima.
2015 💙
<<

Anoniem186

Bericht 20 Jul 2016 12:09

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik heb de verantwoording die bij het hebben van kinderen krijgen erg onderschat.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Jul 2016 12:12

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Eerste keer kind naar school, eerste keer kind in tranen van school omdat ze ruzie hebben/gepest worden, kind wat ziek is.
Dat soort dingen voel je echt overal. Tot in je kleine teen.
<<

Appel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1210

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:42

Bericht 20 Jul 2016 12:20

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Jans schreef:Ik heb de verantwoording die bij het hebben van kinderen krijgen erg onderschat.

Dit inderdaad.
1 april 2014
31 juli 2017
<<

Parel

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2448

Geregistreerd: 21 Mrt 2015 12:30

Bericht 20 Jul 2016 12:20

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Inderdaad de verantwoordelijk non stop, maar vooral de zorgen non stop.

Maar ook bijvoorbeeld lekker een flesje geven (die van mij dronken niet normaal, hadden ook nog eens reflux, spuugden alles uit en alles moest verdikt en het is ook maar afwachten of het dik genoeg is ja of nee, het was hier echt nooit een moment van ontspanning). En het lekker een luier verschonen, allebei de kinderen kunnen niet stil liggen en luier verschonen of omkleden is een drama. Lekker even naar de winkels met je kids, die van mij janken na 20 minuten alles bij elkaar. Rustig naar bed en dan de rest van de avond voor jezelf, er is er hier elke avond of nacht wel een aan het feesten.

Dus ja dat zijn de dingen die ik lichtelijk had overschat haha
<<

Geel

Bericht 20 Jul 2016 12:22

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Dit wil je mss niet horen en het klinkt ook wel vervelend, maar ik wil gewoon eerlijk zijn: ik vind het best wel tegenvallen. Ik dacht een hoop te weten, maar wist juist heel veel praktische dingen niet: ritme van een baby, slaap, drinken, cc's, hoe omgaan met prikkels enz enz. Verder dacht ik dat je nog best wat tijd voor jezelf over zou hebben. Maar dat is bij mij niet echt zo. Mijn leven bestaat al vier maanden uit overdag voor Maria zorgen, koken, opruimen en dan zelf zorgen dat ik zoveel mogelijk slaap krijg. En ook al heb ik even tijd voor mezelf: er is een soort magneet tussen mij en Maria waardoor het me slecht lukt om écht te ontspannen. De tijd voor jezelf wordt nl bijna altijd onderbroken. En dan móet jij gaan. Er is niemand anders die het doet. Die onontkomelijke verantwoordelijkheid, die had ik nooit kunnen weten.
<<

Anoniem304

Bericht 20 Jul 2016 12:33

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Parel schreef:Inderdaad de verantwoordelijk non stop, maar vooral de zorgen non stop.

Maar ook bijvoorbeeld lekker een flesje geven (die van mij dronken niet normaal, hadden ook nog eens reflux, spuugden alles uit en alles moest verdikt en het is ook maar afwachten of het dik genoeg is ja of nee, het was hier echt nooit een moment van ontspanning). En het lekker een luier verschonen, allebei de kinderen kunnen niet stil liggen en luier verschonen of omkleden is een drama. Lekker even naar de winkels met je kids, die van mij janken na 20 minuten alles bij elkaar. Rustig naar bed en dan de rest van de avond voor jezelf, er is er hier elke avond of nacht wel een aan het feesten.

Dus ja dat zijn de dingen die ik lichtelijk had overschat haha

Onderschat toch?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 20 Jul 2016 12:47

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik vind het allemaal best meevallen eigenlijk. Ik heb nooit het idee dat ik geen tijd heb ofzo.

Ik ben alleen bij R heel bang geweest dat er iets zou gebeuren. Heb heel wat slaap gemist omdat ik steeds checkte of hij wel ademde en geen vlekjes had.
R. 2013
D. 2016
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 20 Jul 2016 12:50

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Als mensen zwanger waren van de 2e dan zeiden ze altijd dit is heel anders dan bij een eerste. Ik dacht dan altijd dat valt wel mee. Maar het is zeker anders dan bij de eerste.
2014 2016
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 20 Jul 2016 12:52

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik kan zo 1,2,3 ook niet iets bedenken.

Ojawel, ik dacht dat we vaak de babyfoon bij vrienden zouden zetten en dan gaan uit eten of bioscoop. Maar doen we echt niet. Zijn nog ergere huismussen geworden.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Jul 2016 12:58

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Geel schreef:Dit wil je mss niet horen en het klinkt ook wel vervelend, maar ik wil gewoon eerlijk zijn: ik vind het best wel tegenvallen. Ik dacht een hoop te weten, maar wist juist heel veel praktische dingen niet: ritme van een baby, slaap, drinken, cc's, hoe omgaan met prikkels enz enz. Verder dacht ik dat je nog best wat tijd voor jezelf over zou hebben. Maar dat is bij mij niet echt zo. Mijn leven bestaat al vier maanden uit overdag voor Maria zorgen, koken, opruimen en dan zelf zorgen dat ik zoveel mogelijk slaap krijg. En ook al heb ik even tijd voor mezelf: er is een soort magneet tussen mij en Maria waardoor het me slecht lukt om écht te ontspannen. De tijd voor jezelf wordt nl bijna altijd onderbroken. En dan móet jij gaan. Er is niemand anders die het doet. Die onontkomelijke verantwoordelijkheid, die had ik nooit kunnen weten.

Ik vind het juist wel 'fijn' om dit soort ervaringen te lezen hoor! Ik reken, zeker de eerste maanden, niet op lekker rustig babykroelen, maar meer op een best heftige tijd. Ik hoop dat het dan alleen maar mee kan vallen, maar houd er ook zeker rekening mee dat ik het net zo zal ervaren als jij het doet. Het is ook gewoon zwaar, zo'n kleintje die helemaal afhankelijk is van jou en je man. Met mijn neefjes heb ik het soms na een dag oppassen al zwaar, en dan ben ik écht blij dat ze worden opgehaald aan het eind van de dag. Maar dat ophaalmoment komt met je eigen kindje natuurlijk niet, dat lijkt me echt wel pittig. Je hebt geen oplaadtijd tussendoor.

♥♥
<<

Anoniem328

Bericht 20 Jul 2016 13:11

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Het loslaten van eigenlijk alles! Ik ben best wel een controlfreak en wil het liefst alles plannen maar dat gaat dus totaal niet meer met een baby. Ik wist dat natuurlijk wel al wel maar ik kwam mezelf daar echt in tegen. Ik had niet gedacht dat ik daar zo slecht in zou zijn!

Wat mij juist erg is meegevallen is de tijd voor mezelf. Wij zijn wel gezegend met een kind dat ook overdag goed slaapt en ik ben prima in staat om dan ook te gaan relaxen. Zoals vandaag ook. Hij slaapt 2x nog ongeveer 1.5 uur. Dan ga ik heerlijk een boekje lezen of internetten.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17375

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 20 Jul 2016 13:15

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik voel die verantwoordelijkheid niet zo zwaar, en ben ook niet echt anders geworden of minder relax. Het continu aanstaan, dat valt me wel tegen en had ik niet verwacht. Ook al zit je even op de bank, zolang dat monster wakker is zit je niet helemaal relax. Dat dat een verschil is, wist ik echt niet, en heb ik onderschat.

Oh haha en dat het WEL erg is als er op de opvang zomaar iets gedaan of gegeven wordt dat niet met jou is afgesproken. Ik dacht altijd mehh is dat nou niet een beetje overdreven? Wees gewoon blij dat ze netjes op je kind passen enzo. Maar nee hoor, toen ik hoorde dat T voor het eerst een cracotte had gekregen ipv een soepstengel (haha ja echt!) vond ik dat dus echt een ding!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 20 Jul 2016 13:20

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik dacht dat ik het heerlijk zou vinden als mijn kind af en toe uit logeren gaat en ik dan even wat tijd voor mijzelf heb maar in de praktijk vind ik het verschrikkelijk! Ik heb er nog steeds moeite mee als we hem wegbrengen.
<<

Anoniem166

Bericht 20 Jul 2016 13:22

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Oh ja, Zora, dat herken ik ook wel. Dat ik van de opvang hoorde dat mijn dochter zo smulde van haar koekje, terwijl ik nog in de veronderstelling was dat ze nog koek- en snoepvrij opgroeide. Dat vond ik zo vervelend.

Ik heb onderschat hoe weinig tijd je overhoudt als je twee kinderen hebt. Ik geloof best dat het bij anderen anders is, maar zelf heb ik gewoon bijna geen tijd meer voor mezelf. Er is altijd wel 1 van de 2 die graag aandacht wil. En als de jongste slaapt, wil ik ook wel even wat met de oudste doen. Of er moet weer iets in huis gebeuren. En als ze dan beiden op bed liggen, staan man en ik nog de keuken op te ruimen en de was te doen.
<<

Anoniem250

Bericht 20 Jul 2016 13:27

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Het is mij eigenlijk niet tegengevallen. In huis heb ik genoeg tijd voor mezelf. Ik kijk elke avond aflevering van een serie. Ontbijt en lunch ontspannen met kinderen mee en kan als ik moe ben een dutje mee doen. Buiten huis weinig tot niet. Maar daar was ik op ingesteld. Sporten, kapper, uitgaan etc. Gebeurt niet vaak meer. Maar ik geniet er extra van als het wel kan.

Ik dacht wel altijd dat ik heel flexibel zou zijn met schema's: structuur als slaapjes en eetmomenten, maar dat ben ik dus niet. Slaapjes zijn heilig. Anders zit ik me jengelende kinderen. Eetmomenten moeten rustig zijn en altijd aan tafel. Niet zomaar even ergens tussendoor.
<<

Salome

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6815

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:33

Bericht 20 Jul 2016 13:28

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik had gedacht dat de fles geven makkelijker ging maar jeetje wat een gezoek naar de juiste speen.
Heb je eindelijk een goede en bestel je grotere fles blijkt de verpakking vernieuwd argh en heeft de speen een heeeel iets andere vorm (Brown) en is het weer prut. Gelukkig had Etos nog oude vorm liggen
2016
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 20 Jul 2016 13:35

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Ik begreep het nooit zo goed als moeders moeite hadden om hun kind af te geven op het kdv (ik werkte voor de geboorte van de oudste op een kdv). Toen de oudste er eenmaal was, begreep ik ze een stuk beter, maar pas bij de jongste herkende ik het gevoel. Man, wat had ik er moeite mee om die kleine aap achter te laten.
07.12.2011
11.12.2014
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 20 Jul 2016 13:37

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Oh salome hier hetzelfde. We hebben blijkbaar de oude dr browns fles (met blauw) uiteindelijk een niruwe gekocht maar die is net anders waardoor madame er heel slecht uit drinkt. Trouwens de speentjes van etos eigen merk passen ook op de dr browns fles.

Wat ik heb onderschat is de drukte met 2. F is nog drukken dan normaal wat ook weer een wisselwerking heeft op M. Die wordt nog onrustiger en slaapt dan niet. Oh en de bevallingen. Wist dat het pijn zou doen maar deze pijn ... niet te beschrijven.
<<

Anoniem193

Bericht 20 Jul 2016 13:40

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

Dat je je zwanger van de eerste best druk kan maken om de juiste kleertjes, het bedje, de kleur van de kamer etc. etc.
Als de baby er eenmaal is, dan maakt het je ineens niks meer uit en wil je alleen maar dat je kind tevreden is.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 20 Jul 2016 13:54

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

De verantwoordelijkheid, die al meer hierboven noemen! Dat valt soms erg zwaar, en je hebt nooit echt rust in je hoofd wat dat betreft.
Maar ook zeker in het begin die tijd. Er word je best een roze wolk beloofd, die er in mijn optiek niet is. Daarnaast word vaak gezegd dat het dan nog makkelijk is, want ze slapen nog zo veel en dan kun je dingen voor jezelf doen.
Nou mijn baby sliep helemaal niet veel, ik kon bijna niets voor mezelf doen, en daarnaast was het gewoon vaak drama qua huilen, niet kunnen (in)slapen etc.
En toen ze eindelijk wel wat meer structuur kreeg, we onze avond weer terug hadden omdat ze dan naar bed ging tegen 1930, toen besloot ze met zeven maanden dat ze overdag slapen onzin vond, en sliep ze vaak overdag nog maar 1 keer een uurtje. Wat kunnen dagen dan lang zijn met een kind aan je been (dat eigenlijk ook erg moe is).
Waar ik ook te makkelijk over dacht is dat je je kind makkelijk mee neemt als het nog zo klein is. Dat vind ik tegenvallen, mijn kind slaapt slecht op een ander, is niet uit bed te halen om vervolgens thuis verder te slapen etc. En daarnaast ben je met een kind erbij echt niet dezelfde op een feestje, bezoekje of wat dan ook. Je gaat toch vaak luisteren, bent bezig met flesjes/naar bed brengen/spelen etc.

Oei, dit klinkt allemaal best negatief. Maar het is wel waar ik te makkelijk overdacht.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem281

Bericht 20 Jul 2016 13:58

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

JA Alibi! Dát! Argh ik heb me zo druk gemaakt om die stomme kamer en nu boeit 't me echt totaal niet meer :') 75 euro voor een verrekte kikkerlamp en ik heb m amper aan.

Verder heb ik gewoon mazzel met m'n relaxte baby, want ik vind 't niet zwaar. Helpt ook dat ik een geweldige man heb, die op alle fronten meedenkt en meewerkt. We gunnen elkaar heel veel, dus ook de rustmomenten en avondjes ontspanning met anderen. Natuurlijk, als ik een dag alleen ben en Tobias is huilerig, dan is dat niet makkelijk, maar ik heb 'm prima door en dan valt alles mee.

Eerst was ik wel bang voor de verantwoordelijkheid; zo'n teer poppetje is nog zó afhankelijk.. Maar ja, toen ging mijn poppetje groeien en werd 't een speklapje en toen durfde ik alweer meer aan. Ik zie hem groeien en daarmee groeit mijn zekerheid. Ik zie hem lachen, ontwikkelen en blij en tevreden zijn en dat sterkt mijn zelfvertrouwen.
<<

Anoniem250

Bericht 20 Jul 2016 14:00

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

.
Laatst gewijzigd door Anoniem250 op 20 Jul 2016 14:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 20 Jul 2016 14:00

Re: Dingen waar je als niet-moeder te makkelijk over dacht

N.a.v. jouw reactie Pure vraag ik me af, ik lees dat namelijk heel vaak hier, hadden jullie echt het idee dat er een roze wolk beloofd werd? Ik heb dat juist helemaal niet, heb juist heel erg het gevoel dat mensen me proberen te waarschuwen voor de zware tijd die komen gaat. Het gemiddelde artikel op van die mama FB pagina's gaat erover dat het zo druk en zwaar is om een kleintje te hebben, hier op het forum lees ik alleen maar dat de roze wolk vaker niet voorkomt dan wel, en ook in de boeken die ik tot nu toe heb doorgebladerd lees ik eigenlijk alleen maar dat die eerste weken/maanden gewoon zwaar zijn. Het enige wat ik tot nu toe over roze wolken heb gelezen, is dat men ze verwacht maar dat ze er niet zijn.

♥♥
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers