Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Racistische attracties Efteling

<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 06 Jul 2016 16:52

Re: Racistische attracties Efteling

Yadira schreef:Nog een paar weken, dan zijn de kruidnootjes er weer!!


:D
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jul 2016 17:16

Re: Racistische attracties Efteling

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je er wel iets negatiefs van moet vinden, als het probleem je niet raakt. Lijkt me alleen maar fijn als je er zelf geen hinder van ondervindt, maar waarom dan het wegzetten alsof het idioot is dat er anderen zijn die dit niet zo voelen, of juist vergelijkingen willen maken (die mank gaan)?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 06 Jul 2016 17:24

Re: Racistische attracties Efteling

Guattari schreef:Ik begrijp eigenlijk niet waarom je er wel iets negatiefs van moet vinden, als het probleem je niet raakt. Lijkt me alleen maar fijn als je er zelf geen hinder van ondervindt, maar waarom dan het wegzetten alsof het idioot is dat er anderen zijn die dit niet zo voelen, of juist vergelijkingen willen maken (die mank gaan)?


Maar waarom moet ieder dingetje waar ook maar iemand over valt, gelijk zo serieus genomen worden? Soms kan je namelijk ook gewoon zeuren om het zeuren..
Ik vind het ook heel confronterend dat alles paspoppen zo dun zijn in winkels en modellen in bladen zo mooi zijn, terwijl mijn benen nooit mooi slank kunnen worden vanwege lipoedeem. Moet ik dan ook maar een actiegroep opzetten?
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jul 2016 17:33

Re: Racistische attracties Efteling

Als jij die behoefte voelt, kun je dat idd doen. Misschien wordt jouw gevoel gedeeld. Misschien ook niet. Het mooie van NL is dat dit mag. Dus nee, ik zie geen belemmering voor je. :) Doe je het niet, is dat uiteraard ook prima. Maar als dit gevoel jouw overtuiging is, zou je het dan niet vervelend vinden dat anderen er zo luchtig over oordelen, terwijl ze zelf geen last hebben van jouw probleem? Sorry, dat geloof ik niet.

Voor jou is het een dingetje, of misschien geen dingetje. Whatever. Voor een ander wel. Dat mag toch net zo goed ruimte krijgen om besproken te worden? Als het voor jou geen probleem vormt, hoef je er toch ook geen oordeel over te hebben? Dat vind ik nogal tegenstrijdig.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 06 Jul 2016 18:46

Re: Racistische attracties Efteling

Ik vind er weinig van. Wel denk ik dat het hier niet mee stopt. Er gaat ongetwijfeld meer komen. Ik krijg zelf het sterke gevoel dat men, nu de Zwarte Pieten discussie steeds meer het vuur aanwakkert, gaat zoeken naar aspecten waarbij ze hetzelfde kunnen doen. Nu de Efteling. Het lijkt alsof het meer gaat om het 'zeuren' dan om de daadwerkelijke redenen die zij aandragen. Dat vind ik jammer, daar word ik wel moe van.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 06 Jul 2016 19:29

Re: Racistische attracties Efteling

Guattari schreef:Als jij die behoefte voelt, kun je dat idd doen. Misschien wordt jouw gevoel gedeeld. Misschien ook niet. Het mooie van NL is dat dit mag. Dus nee, ik zie geen belemmering voor je. :) Doe je het niet, is dat uiteraard ook prima. Maar als dit gevoel jouw overtuiging is, zou je het dan niet vervelend vinden dat anderen er zo luchtig over oordelen, terwijl ze zelf geen last hebben van jouw probleem? Sorry, dat geloof ik niet.

Voor jou is het een dingetje, of misschien geen dingetje. Whatever. Voor een ander wel. Dat mag toch net zo goed ruimte krijgen om besproken te worden? Als het voor jou geen probleem vormt, hoef je er toch ook geen oordeel over te hebben? Dat vind ik nogal tegenstrijdig.


Nouja ik bedoel dus te zeggen, er is altijd wel iets.. Maar moet je daar altijd maar een probleem van maken? Alleen maar omdat het nu gewoon ook een makkelijk onderwerp is.. Soms kan je ook denken "Nouja boeiend, er zijn belangrijkere dingen"
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 06 Jul 2016 19:31

Re: Racistische attracties Efteling

Parisienne schreef:Ik vind er weinig van. Wel denk ik dat het hier niet mee stopt. Er gaat ongetwijfeld meer komen. Ik krijg zelf het sterke gevoel dat men, nu de Zwarte Pieten discussie steeds meer het vuur aanwakkert, gaat zoeken naar aspecten waarbij ze hetzelfde kunnen doen. Nu de Efteling. Het lijkt alsof het meer gaat om het 'zeuren' dan om de daadwerkelijke redenen die zij aandragen. Dat vind ik jammer, daar word ik wel moe van.



Ja dit dus, jij verwoordt het alleen beter :)
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jul 2016 19:49

Re: Racistische attracties Efteling

Sawadee schreef:
Guattari schreef:Als jij die behoefte voelt, kun je dat idd doen. Misschien wordt jouw gevoel gedeeld. Misschien ook niet. Het mooie van NL is dat dit mag. Dus nee, ik zie geen belemmering voor je. :) Doe je het niet, is dat uiteraard ook prima. Maar als dit gevoel jouw overtuiging is, zou je het dan niet vervelend vinden dat anderen er zo luchtig over oordelen, terwijl ze zelf geen last hebben van jouw probleem? Sorry, dat geloof ik niet.

Voor jou is het een dingetje, of misschien geen dingetje. Whatever. Voor een ander wel. Dat mag toch net zo goed ruimte krijgen om besproken te worden? Als het voor jou geen probleem vormt, hoef je er toch ook geen oordeel over te hebben? Dat vind ik nogal tegenstrijdig.


Nouja ik bedoel dus te zeggen, er is altijd wel iets.. Maar moet je daar altijd maar een probleem van maken? Alleen maar omdat het nu gewoon ook een makkelijk onderwerp is.. Soms kan je ook denken "Nouja boeiend, er zijn belangrijkere dingen"


Makkelijk onderwerp? Dan heb je het geloof ik niet helemaal begrepen. Racisme, seksisme en homofobie liggen enorm gevoelig. Waarom zouden er anders zulke discussies oplaaien? Het is niet aan jou of mij om te bepalen of er belangrijker zaken zijn voor degene die een gevoel uitspreekt. Iedereen maakt andere keuzes in wat wel/niet te (durven) uiten. Je hoeft er niets van te vinden, hè. En dat is precies wat ik zo raar vind; als het je niet raakt/interesseert, waarom dan wel de behoefte voelen er een oordeel over te vormen? Dat noem ik pas zeuren om het zeuren.
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 06 Jul 2016 19:50

Re: Racistische attracties Efteling

Guattari schreef:
Sawadee schreef:
Guattari schreef:Als jij die behoefte voelt, kun je dat idd doen. Misschien wordt jouw gevoel gedeeld. Misschien ook niet. Het mooie van NL is dat dit mag. Dus nee, ik zie geen belemmering voor je. :) Doe je het niet, is dat uiteraard ook prima. Maar als dit gevoel jouw overtuiging is, zou je het dan niet vervelend vinden dat anderen er zo luchtig over oordelen, terwijl ze zelf geen last hebben van jouw probleem? Sorry, dat geloof ik niet.

Voor jou is het een dingetje, of misschien geen dingetje. Whatever. Voor een ander wel. Dat mag toch net zo goed ruimte krijgen om besproken te worden? Als het voor jou geen probleem vormt, hoef je er toch ook geen oordeel over te hebben? Dat vind ik nogal tegenstrijdig.


Nouja ik bedoel dus te zeggen, er is altijd wel iets.. Maar moet je daar altijd maar een probleem van maken? Alleen maar omdat het nu gewoon ook een makkelijk onderwerp is.. Soms kan je ook denken "Nouja boeiend, er zijn belangrijkere dingen"


Makkelijk onderwerp? Dan heb je het geloof ik niet helemaal begrepen. Racisme, seksisme en homofobie liggen enorm gevoelig. Waarom zouden er anders zulke discussies oplaaien? Het is niet aan jou of mij om te bepalen of er belangrijker zaken zijn voor degene die een gevoel uitspreekt. Iedereen maakt andere keuzes in wat wel/niet te (durven) uiten. Je hoeft er niets van te vinden, hè. En dat is precies wat ik zo raar vind; als het je niet raakt/interesseert, waarom dan wel de behoefte voelen er een oordeel over te vormen? Dat noem ik pas zeuren om het zeuren.


Makkelijk onderwerp als in, het is nu hot, dus makkelijk scoren. Dus soms lijkt het echt op zeuren om het zeuren i.p.v. dat er echt iets speelt. Als je constant maar met IEDEREEN rekening moet houden, dan kan niks meer.
Sommige dingen zijn gewoon ver gezocht. Uiteraard moet je het kunnen uitten als iets echt niet kan, maar in dit geval heb ik het idee dat mensen gewoon echt iets zoeken om over te klagen, omdat het nu makkelijk scoren is daarmee. Omdat mensen elkaar maar opfokken er mee.
<<

Anoniem282

Bericht 06 Jul 2016 19:54

Re: Racistische attracties Efteling

Zo interpreteer ik het niet. :) Ik zie dat er, in tegenstelling tot 10 jaar geleden, veel minder een taboe rust op bepaalde onderwerpen bespreekbaar te maken en als dit eenmaal wel gebeurt, dat blijkt dat deze gevoelens bij veel meer mensen leven en niet als eerste zich hebben durven uitspreken. Seksisme, racisme en homofobie behoorden echt tot het domein van feministische bewegingen; dat is nu niet meer het geval.

Maar zou je nog willen reageren op waarom je wel een negatief oordeel zou vellen over iets wat je niet raakt/interesseert. Ik begrijp dat namelijk niet.

Edit: Ik zie dat je je bericht hebt uitgebreid. Opfokken? Och, dat werkt 2 kanten op. 'Kuddedieren' zijn niet alleen degenen met wie je het oneens bent natuurlijk. :) Ik zie het iig niet als makkelijk scoren. Zie uitleg eerste alinea.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6658

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 06 Jul 2016 23:01

Re: Racistische attracties Efteling

Yadira schreef:Nog een paar weken, dan zijn de kruidnootjes er weer!!



Wacht.. Voelen de kruiden of de nootjes zich hier aangesproken. Want kruidnootjes, er zit maar 1 kruid in dus ik kan me voorstellen dat bijv peper hier over valt maar er zit geen enkel nootje in dus kan me voorstellen dat walnoot denkt: dat is niet eerlijk, het ís helemaal geen nootje.
Afbeelding
Afbeelding
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 07 Jul 2016 00:17

Re: Racistische attracties Efteling

Dus als het je niet raakt mag je je mening er niet over geven. Positief of negatief. Word lekker dan.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem245

Bericht 07 Jul 2016 06:46

Re: Racistische attracties Efteling

Ik vind dat we met zijn allen een beetje aan het doorslaan zijn.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Jul 2016 07:47

Re: Racistische attracties Efteling

Echt, dan wil ik dat de blanke vla uit de schappen verdwijnt.

Dat holle bolle Gijs ook uit de Efteling vertrekt, want dat kan mensen met obesitas schade.
De stiefmoeder van Sneeuwwitje en Assepoester interpreteren dat alle stiefmoeders slecht zijn.
Dat de Fata Morgana anders wordt opgesteld, want vrouwen worden daar gezien als onderdanig. Het is echt een mannen gemeenschap.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jul 2016 07:57

Re: Racistische attracties Efteling

Marsy31 schreef:
Yadira schreef:Nog een paar weken, dan zijn de kruidnootjes er weer!!



Wacht.. Voelen de kruiden of de nootjes zich hier aangesproken. Want kruidnootjes, er zit maar 1 kruid in dus ik kan me voorstellen dat bijv peper hier over valt maar er zit geen enkel nootje in dus kan me voorstellen dat walnoot denkt: dat is niet eerlijk, het ís helemaal geen nootje.

Alle nootjes. Het kruidnootje is een faker.
<<

Anoniem282

Bericht 07 Jul 2016 08:48

Re: Racistische attracties Efteling

JustMeDaan schreef:Dus als het je niet raakt mag je je mening er niet over geven. Positief of negatief. Word lekker dan.


Wie zegt dat? Ik zeg dat ik niet begrijp waarom je wel de behoefte voelt een negatief oordeel over een bepaalde kwestie te vellen, terwijl het je zogenaamd niet raakt/interesseert. Lees je altijd zo slecht? Je maakt er totaal iets anders van dat wat er stond.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jul 2016 08:50

Re: Racistische attracties Efteling

Silly-One schreef:Echt, dan wil ik dat de blanke vla uit de schappen verdwijnt.

Die discussie is al geweest toen negerzoenen, zoenen werden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Jul 2016 09:10

Re: Racistische attracties Efteling

En wanneer moeten de jodekoeken dan vertrekken?
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 07 Jul 2016 09:40

Re: Racistische attracties Efteling

Het lijkt me alleen maar positief dat de Efteling met de groep in gesprek gaat en kijkt of er dingen verbeterd kunnen worden. Wat is er precies op tegen om iets te veranderen? Het is lekker makkelijk om te zeggen dat mensen zich niet aan moeten stellen en te snel op de teentjes getrapt voelen als je zelf nooit met discriminatie vanwege je huidskleur, geloof of seksuele geaardheid te maken hebt gehad. Ook in 2016 in Nederland gebeurt dat nog.

De opmerking die in het begin van dit topic gemaakt wordt over dat je dan maar niet naar de Efeling moet gaan vind ik heel naar om te lezen. Het zou toch juist mooi zijn als bij alle landen poppetjes met verschillende huidskleuren zouden staan, zodat ook kinderen met een niet blanke huidskleur zich kunnen herkennen in de poppen. Zodat zij zien dat zij ook deel uit maken van de Nederlandse samenleving. De mensen die er nu zo fel tegen zijn verliezen er niks mee als de Efteling iets aanpast, terwijl het voor de mensen die aan de huidige situatie aanstoot nemen alleen maar beter kan worden. Waarom zou je daar in vredesnaam problemen mee hebben?
<<

Anoniem304

Bericht 07 Jul 2016 10:08

Re: Racistische attracties Efteling

Silly-One schreef:En wanneer moeten de jodekoeken dan vertrekken?

Misschien komen er nog wel christencakejes en moslimmuffins om dat een beetje gelijk te trekken.
<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 647

Geregistreerd: 16 Jun 2015 14:05

Bericht 07 Jul 2016 10:14

Re: Racistische attracties Efteling

Het is natuurlijk heel makkelijk en verleidelijk om direct in de traditie-modus te schieten en te vinden dat anderen ons opzadelen met 'hun' probleem. 'Wij gaan al 40 jaar met plezier naar de Efteling, wij hebben nog nooit een van de attracties als discriminerend ervaren en DUS moeten zij niet zo zeuren. En als ze het niet leuk vinden, dan gaan ze toch lekker ergens anders heen?!'

Is het niet veel interessanter om te kijken naar waar deze geluiden vandaan komen dan de discussie af te doen met 'onzin' en 'ze moeten van onze tradities afblijven'?

In eerste instantie wordt er door veel mensen direct verwezen naar de Zwarte Pietendiscussie. Persoonlijk vind ik dat een totaal andere kwestie. Met Zwarte Piet wordt namelijk een verhaal verteld dat iets zegt over de wereldgeschiedenis en over de machtsverhoudingen tussen 'witten' en 'zwarten'. Nu kun je je natuurlijk heel krampachtig vasthouden aan het verhaal dat Zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, maar dat is natuurlijk klinklare onzin en volgens mij alleen bedoeld om het geweten te sussen. Zwarte Piet is namelijk een rechtstreekse verwijzing naar negerslaven. Want hoe kan een schoorsteen verklaren dat de Zwarte Piet zoals wij die tot een twee jaar terug normaal vonden kleding droeg die volledig overeen komt met de slaaf die op bijvoorbeeld dit schilderij uit 1652 (!) is afgebeeld? Hoe verklaart een schoorsteen de overdreven aangezette lippen, de grote oorbellen en de kroesharen?

Afbeelding

Met terugwerkende kracht vind ik het eigenlijk bizar dat het nog zo lang heeft geduurd tot de discussie is ontstaan zoals die nu een jaar of drie wordt gevoerd. We zingen letterlijk teksten als 'ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed' en zeggen vervolgens dat mensen zich niet moeten aanstellen als ze zich gediscrimineerd voelen door het Sinterklaasfeest. Best arrogant, lijkt mij.

De problemen met de poppen in het Carnaval-festival vind ik wat anders dan de Zwarte Pieten-discussie, omdat de hele attractie en eigenlijk het hele park als thema 'karikatuur' heeft. In de verschillende landen en werelddelen van het Carnaval-festival worden bewoners uitgebeeld zoals ze door anderen worden gekarakteriseerd worden en dan op een hele vrolijke manier. Nederlanders zijn kaaskoppen met tulpen en molens, Duitsers drinken de hele dag bier en liggen laveloos onder een biervat, Mexicanen dragen een sombrero en mensen in Afrika leven als bosjesmannen van de natuur. Als je dat zo naast elkaar ziet staan zou je kunnen zeggen: niks aan de hand, iedereen wordt als karikatuur neergezet, waarom zouden we dan alleen over de verbeelding van deze Afrikanen moeten vallen?

Maar als je het afzet tegen de geschiedenis, de overheersing van wit over zwart en de stereotypering van een heel continent ('Moeder Afrika'), waar mensen nog dicht bij de natuur staan en wars zijn van digitalisering en andere vooruitgang, dan snap ik ergens wel dat je daar nou juist wel over valt. Want waar we prima weten dat Duitsers niet altijd laveloos zijn en Nederlanders doorgaans geen klompen dragen, denk ik dat er veel meer mensen zijn die nog leven met het idee dat de stereotyperingen van Afrikanen eigenlijk 'archetypen' zijn: dat ze weliswaar een karikatuur zijn, maar dat het toch ook wel iets zegt over de werkelijkheid ('ze leven toch ook minder modern?', 'Afrika is toch ook minder ontwikkeld?'). In dat kader kan ik me wel degelijk voorstellen dat mensen tegen dit soort stereotypering in opstand komen. Want dat maakt een wezenlijk verschil.

Een voorbeeld: mijn zoon van 5 was laatst enorm verbaasd toen we het over Zuid-Afrika hadden: 'Maar mama, in Afrika hebben mensen toch helemaal geen auto's?' Lijkt me een mooi voorbeeld van verkeerde beeldvorming over een geheel continent...

Voor wie het interessant vindt: lees eens het eerste hoofdstuk van 'Wit over zwart' van Jan Nederveel Pieterse. Gaat over de beeldvorming van 'witten' over 'zwarten' en de geschiedenis daarvan. Erg boeiend!

http://www.dbnl.org/tekst/nede008wito01 ... 1_0001.php
<<

Briggy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1526

Geregistreerd: 19 Nov 2015 15:49

Bericht 07 Jul 2016 10:54

Re: Racistische attracties Efteling

Moederkoekje, hulde!
AfbeeldingAfbeelding
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 07 Jul 2016 11:27

Re: Racistische attracties Efteling

Ik vind er niet zoveel van. Als mensen zich ergens beledigd door voelen en er is een manier om dat aan te passen, helemaal prima. Van mij hoeft niet alles hetzelfde te blijven omdat het traditie is of omdat "we" het al 40 jaar zo doen. Een beetje met de tijd mee gaan kan helemaal geen kwaad. Wat me wel stoort is de manier waarop. Ik heb van de week die facebookpagina van dat SOS een beetje doorgelezen en ik vind dat ze ook echt wel hele domme dingen uitkramen. Als je dan een statement wil maken doe dat dan ook goed. En als de Efteling dan met je in gesprek wil ga dan niet zo hoog van de toren blazen dat je daar wel allemaal eisen aan stelt. Die mensen gaan met ze in gesprek en willen misschien wel iets gaan doen aan hetgeen zij zo storen vinden dan kun je ook gewoon normaal in gesprek gaan.
2010 2012
<<

Anoniem193

Bericht 07 Jul 2016 11:28

Re: Racistische attracties Efteling

Yadira schreef:
Silly-One schreef:En wanneer moeten de jodekoeken dan vertrekken?

Misschien komen er nog wel christencakejes en moslimmuffins om dat een beetje gelijk te trekken.


:smile:
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 07 Jul 2016 11:41

Re: Racistische attracties Efteling

Helemaal eens met Moederkoekje, ontzettend sterk beschreven!
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
VorigeVolgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers