Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialiteiten?

<<

Anoniem16

Bericht 08 Okt 2013 22:18

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

rapa nui schreef:
Printje schreef:Ik vind misbaksel van de bakker erg lekker, maar weet niet of dat een streekproduct ofzo is.


en wat is dit dan ongeveer?



Dat is een soort rond brood ding met kwark, suiker, kaneel rozijnen. Enorm lekker.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 08 Okt 2013 22:30

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Ik kan hier in mijn omgeving zo ook niet echt iets bijzonders noemen: misschien de krentewegge/krentenbrood maar volgens mij zie je dat overal wel.

In Friesland koop ik inderdaad altijd suikerbrood en ik vind ze er van die lekkere repen koek hebben (bij de bakkers) en kalverpoten (oid) ook bij de bakker.

Twee weken geleden was ik op het Flaeijelfeest in Nieuwehorne http://www.flaeijel.nl/ (in de buurt van Heerenveen) en heb daar ook suikerbrood gekocht en een punt erg lekkere oranjekoek gegeten en tussen de middag bruine bonen met spekjes en iets van karnemelkse pap (even geproefd maar lust ik niet). Zonder meer een aanrader om eens te bezoeken, kwam spontaan op ivm het mooie weer en na het googelen op een evenement op maximaal 3 kwartier rijden kwam ik dit tegen. Ik had even mijn vraagtekens toen ik er stond te wachten voor een kassa omdat ik bang was dat er alleen trekkerslep zou zijn (en daar ga ik echt niet naar toe) maar was ontzettend gevarieerd met een ouderwetse kermis, pipowagens, ringsteken met Friese koetsen, paarden en klederdracht, volksdansen, openluchtmuseum, stoommachines en wat al niet meer. Ik vond het zo'n leuke sfeer hebben.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Anoniem331

Bericht 08 Okt 2013 22:50

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Oh karnemelkse gortepap!! Heerlijk, ben ik groot van geworden!

Ik haal graag net over de Drentse grens Likkepot! Geen idee of dat typisch Drents is, maar hier in de winkels hebben ze dat niet! (Friesland)
<<

Girli

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3627

Geregistreerd: 06 Sep 2013 16:20

Bericht 08 Okt 2013 22:57

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

In Groningen heb je in ieder geval die worst, maar die lust ik koek. Groninger koek heb ik nog nooit gegeten.
<<

Anoniem123

Bericht 09 Okt 2013 08:47

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Oranjekoek is hier in de buurt wel iets wat, volgens mij, elke bakker heeft.
<<

Anoniem12

Bericht 09 Okt 2013 08:49

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

SarahKey schreef:Oranjekoek is hier in de buurt wel iets wat, volgens mij, elke bakker heeft.

Woon jij ook in Friesland dan?
<<

Anoniem123

Bericht 09 Okt 2013 08:54

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Rush schreef:
SarahKey schreef:Oranjekoek is hier in de buurt wel iets wat, volgens mij, elke bakker heeft.

Woon jij ook in Friesland dan?

Nee, net aan de andere kant van de afsluitdijk. Nog net geen west friesland
<<

Anoniem12

Bericht 09 Okt 2013 08:59

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Ohhhh, Oranjekoek is een Friese lekkernij, maar volgens mij is het in de grens provincies bij de bakkers inderdaad ook volop te krijgen.

Ik vind het zo lekker haha. Mits het echt echt echt vers is.
<<

Anoniem17

Bericht 09 Okt 2013 09:01

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Oranjekoek :heart: Die van 't bakkertje bij Joan was lekker! Ik had toen ook stukjes meegenomen voor m'n ouders en schoonouders, maar ik heb ze thuis stiekem zelf opgegeten, haha!
<<

Anoniem17

Bericht 09 Okt 2013 09:03

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Wij hebben trouwens niet echt streekproducten volgens mij. Ja, een Aalsmeers Turfje (een soort krentenbroodje, heel donker) maar die lust ik niet. En Aalsmeerse meisjes, maar die heb je volgens mij overal alleen heten ze anders. Zo'n bladerdeegbodem met amandelspijs, banketbakkersroom en aardbeien. Heerlijk, dat wel!
<<

Anoniem123

Bericht 09 Okt 2013 09:05

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Rush schreef:Ohhhh, Oranjekoek is een Friese lekkernij, maar volgens mij is het in de grens provincies bij de bakkers inderdaad ook volop te krijgen.

Ik vind het zo lekker haha. Mits het echt echt echt vers is.

het is idd een fries lekkernij, maar goed waar ik woon is een combinatie van mensen uit alle streken.
Maar de bakker waar ik vandaan kom (Gelderland) heeft echt geen verse oranjekoek.
Dat vind ik echt zo lekker! Vaak met verjaardagen bij mijn man in de familie is er standaard oranjekoek. Wel met slagroom, de crème versie vind ik niet zo lekker haha.

Zou verder niet echt weten wat hier echt een streek product is.

Zo vind ik de bolussen, bossche bollen en drentse kruidkoek (geen idee hoe dat echt heet) ook erg lekker!
<<

Anoniem186

Bericht 09 Okt 2013 11:09

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Je hebt hier kaas en stroopwafels. Maar dat kan je natuurlijk overal wel kopen.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 09 Okt 2013 12:30

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Wij drinken vooral Grolsch! :D
<<

Mochi

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 275

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:26

Bericht 09 Okt 2013 14:07

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

rapa nui schreef:
mzcharlotte schreef:Wat leuk dat je naar de Dag van de Chemie bent geweest rapa nui, wat trok je naar Shell Moerdijk?


Het leek me wel een keer speciaal om zo'n bedrijf/fabriek te zien. Afbeelding Ik wou al jaren eens naar zo iets toe en in mijn omgeving vind je zo iets niet. Ik hou in het algemeen wel van open dagen en gebouwen/fabrieken/industrie. Ik ben paar jaar terug ook naar het Ruhrgebied geweest om in bv Essen de Kokerei Zollverein te bezoeken en andere mijnen et cbv de Henrichshütte in Hattingen, een oude ijzer en staalfabriek. En ik ga over 2 weken in Leipzig ook een rondleiding door de Porschefabriek doen.

Ik had verder nooit zo bij Shell Moerdijk nagedacht, alleen wel over die fabrieken met al die pijpen, de fakkels met rook etc. Ik wist eigenlijk niet/nooit bij nagedacht dat er buizen lopen van Antwerpen via Moerdijk naar Pernis. En ook niet dat het zo'n groot terrein was met zo veel verschillende fabrieken waar alles zo geautomatiseerd is en waar daarom eigenlijk maar relatief weinig mensen tegelijk in z'n fabriek werken. We kregen eerst een voorlichtingsfilm en tentoonstelling te zien en later een rondrit per bus over het terrein. Ik vond het echt de moeite waard. Ik heb geen echt technische opleiding maar vind dat soms wel jammer omdat er hier best interessante functies waren.


Leuk, ik was daar ook zaterdag. Mijn vriend werkt er dus het leek me wel interessant om eens te zien wat hij nou echt doet. Neefje was ook mee, die vond het geweldig om al die proefjes te doen. Hij heeft zijn eigen gel en parfum gemaakt en een (nep) brandje geblust. :)
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Okt 2013 14:33

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Ja, knieperties! Ken jij die niet Rapa Nui? Ik dacht dat je ook hier uit de buurt kwam.
R. 2013
D. 2016
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Okt 2013 14:34

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Ohh en Staphorster Rolletjes!
R. 2013
D. 2016
<<

Pandora

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3183

Geregistreerd: 02 Sep 2013 15:45

Bericht 09 Okt 2013 17:58

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Inderdaad suikerbrood, oranjekoek en fryske dumkes. Ik drink het zelf niet graag, maar voor mijn gasten koop ik ook wel eens beerenburg.
Remind yourself that it's okay not to be perfect....
<<

Anoniem185

Bericht 09 Okt 2013 18:05

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Zeeuwse bolussen!
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 09 Okt 2013 21:19

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Ik krijg honger van dit topic :)

Maar oranjekoek wat is dat?

Bossche bollen van de Groot, telt voor mij ook als streekproduct. Die zijn lekker!
<<

Anoniem331

Bericht 09 Okt 2013 21:28

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 09 Okt 2013 22:03

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Caroow schreef:Ja, knieperties! Ken jij die niet Rapa Nui? Ik dacht dat je ook hier uit de buurt kwam.


Ja, alleen noemen wij ze gewoon nieuwjaarskoeken en rollen ze ze hier meestal niet op. Maar dat vind ik weer van die gewone dingen dat ik daar niet eens als streekgerecht bij nadenk.

Nyx noemde ook eens in een topic: spekdikken oid, die heb ik ook wel eens geproefd op de kerstmarkt in Den Ham, was ook erg lekker. Wordt volgens mij ook vaak in december gegeten.

Boerenjongens of bij ons: brandewijn met rozijnen was hier ook altijd een gewoonte als mensen in ondertrouw gingen dat de moeders dit dan maakten en aan de mensen die "aan huis" kwamen dan een glas vol gaven.

Je hebt hier ook nog "stip" maar dat lust ik niet ook al heb ik het nog nooit geproefd :angel: : even van Wikipedia: Stip is een streekgerecht uit de Nederlandse provincies Groningen, Drenthe en Overijssel. Het gerecht wordt geserveerd als een kluit boekweitenpap met bovenin een kuiltje met daarin hete uitgebakken spek (reuzel, het liefst met kaantjes) met een flinke eetlepel stroop. In plaats van boekweitmeel wordt het gerecht ook wel van bloem gemaakt en in plaats van spek en stroop wordt stip ook gegeten met boter en suiker. Tijdens het eten wordt van de buitenkant van de pap met een lepel een hapje genomen, die voor deze in de mond wordt gestoken eerst in de reuzel met stroop wordt gedoopt. Dit gebeurt net zo lang tot ergens de rand van het kuiltje doorbreekt. Vanwege dit aspect is het gerecht geliefd bij kinderen, maar ook omdat het een zoet gerecht is.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Okt 2013 22:05

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Ja stip ken ik, maar ik durf het niet te proeven, lijkt me echt niet lekker.

Ik kom eigenlijk uit Harlingen, dus ik eet ook nog regelmatig Fryske Dumkes en oranjekoek.
R. 2013
D. 2016
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 09 Okt 2013 22:06

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Caroow schreef:Ohh en Staphorster Rolletjes!


En die heten in Meppel: Meppeler beukjes. En ik heb ze in andere plaatsen ook wel gezien met dan de plaatsnaam en rolletje er achter.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 09 Okt 2013 22:09

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

Drabbelkoeken: eten ze die in heel Friesland? Die heb ik ook een keer gekocht maar vond ik toen vrij vettig op de een of andere manier.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 09 Okt 2013 22:11

Re: Eten jullie regelmatig streekproducten/regio-specialitei

rapa nui schreef:
Caroow schreef:Ohh en Staphorster Rolletjes!


En die heten in Meppel: Meppeler beukjes. En ik heb ze in andere plaatsen ook wel gezien met dan de plaatsnaam en rolletje er achter.


Grappig, ik heb van de Meppeler variant nog nooit gehoord, terwijl ik daar toch vaak kom. Maar het lekkerste blijft vast toch de echte Staphorster rolletjes van Bakkerij Ubak.

(Toen ik zwanger was heeft mijn vriend ze serieus daar gehaald voor mij, ik kon niks binnenhouden behalve dat :yes: )
R. 2013
D. 2016
VorigeVolgende

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers