Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


1 of 2 katten

<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 26 Jun 2016 13:41

1 of 2 katten

Wie kan ons adviseren?
De situatie:
Mijn man werkt fulltime time en in ben momenteel volledig thuis. Op termijn wel weer van plan deeltijd te werken. Verder hebben we 2 kinderen.
We twijfelen nu of we voor 1 of 2 katten (katers) uit hetzelfde nestje zullen gaan.
We denken dat het voor hen leuker is samen.
Wat ons tegenhoudt zijn de dubbele kosten.

Wie heeft ervaring met 1 of 2 katten?
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

Anoniem184

Bericht 26 Jun 2016 13:55

Re: 1 of 2 katten

Ik vind qua kosten weinig verschil zitten tussen één of twee katten. Nouja, we hebben wel duur (hypoallergeen) voer voor ze, wat uiteraard wel twee keer zo snel gaat. Kattenbakvulling en water is verder eigenlijk het enige wat ik voor ze nodig heb. Ontvlooien en ontwormen doe ik ze niet (misschien wat naïef, maar die van mij komen niet buiten), en naar de dierenarts hoef ik maar zelden met ze. Inenten doe ik ook niet (ook hier: ze komen niet buiten). Als ik buitenkatten had dan zou ik ze wel ontvlooien, ontwormen en inenten, maar ik zou die extra kosten voor twee katten zo betalen omdat je met twee katten vaak zoveel meer plezier ervan hebt. Ze zeggen dat het een fabeltje is 'dat katten elkaar tenminste nog hebben' als je veel van huis bent, maar ik heb gezien hoe mijn twee katten destijds (kater en poes, uit hetzelfde nest) met elkaar optrokken en hoeveel ze aan elkaar hadden, dat zou ik zo weer doen. Één van de twee is overleden en nu hebben we een aantal jaar terug een kitten in huis gehaald, maar dat zou ik niet zo snel weer doen. Die twee liggen elkaar niet zo, dat blijft natuurlijk altijd een risico.
<<

anoniem203

Bericht 26 Jun 2016 15:04

Re: 1 of 2 katten

Ik had er 2 en nu 1.

Bij ons is er altijd iemand thuis dus onze kat is nooit alleen en wordt genoeg geknuffeld, mee gespeelt etc. Maar hij slaapt ook ontzettend veel de laatste maanden. Hij is ook al 10 en is een binnen en tuin kat. Hij zal nooit over de schutting springen dus hij komt nooit in contact met andere katten.

Toen we er twee hadden kon wel zien dat ze wat aan elkaar hadden. Af en toe een keer stoeien met elkaar, samen slapen en dat was heel aandoenlijk om te zien. Toen kat nr 2 overleed was kat nr 1 ook echt zichtbaar aangeslagen en miste zijn vriendje echt enorm. Het heeft echt een aantal weken geduurd voordat hij weer goed at, goed sliep en zichzelf weer was.

Ik zou mocht deze kat overleden gewoon weer voor 1 kat gaan omdat er hier altijd iemand thuis is en er altijd aandacht gegeven wordt.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 26 Jun 2016 15:08

Re: 1 of 2 katten

Wij hadden eerst 1 kat maar sinds een hele tijd 2. Ook wel omdat de eerste veel alleen was en we merken nu wel verschil, hij heeft echt een maatje. Qua kosten is er weinig verschil, ja natuurlijk gaan de brokjes en het nat voer er sneller doorheen maar dat nemen we er graag bij. Ik zou echt voor 2 katjes gaan.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem281

Bericht 26 Jun 2016 15:11

Re: 1 of 2 katten

Ik zou ook voor twee katjes gaan. Soms zijn er drukke dagen dat je er niet aan toe komt om met 't beest te spelen of te kroelen en ze zijn ook snachts veel wakker natuurlijk. Oh en een verveelde kat kan ook vervelend worden hè, dus dingen slopen e.d. Dus wanneer je het druk hebt en niet voldoende aan je kat toekomt, moet je niet raar opkijken als hij dingen uithaalt die niet mogen!

Qua kosten valt het inderdaad mee, maar onderschat dierenartskosten niet. Niet dat je ze direct moet verzekeren, maar ik zou er wel rekening mee houden. Inenten, castratie etc. heb je allemaal dubbel. Nu vind ik die kosten niet opwegen tegen het plezier wat je van huisdieren hebt, maar ik zou er wel rekening mee houden :)
<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 26 Jun 2016 15:11

Re: 1 of 2 katten

Het gaat me meer om de kosten van de inentingen en ontwormen etc.
Laatst gewijzigd door Funk op 26 Jun 2016 15:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

Duchess

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 812

Geregistreerd: 01 Jul 2015 12:41

Woonplaats: Duiven

Bericht 26 Jun 2016 15:15

Re: 1 of 2 katten

wij hebben 1 kat. zou er wel een bij willen maar onze kat kan niet met andere katten. Maar die accepteert ze gewoon niet.
maar als je de kans hebt om 2 uit het zelfde nest te nemen, zou ik dat zeker doen. en de extra kosten. tja dat hoort er nu eenmaal bij. dat zou ik er wel voor over hebben. inenten en ontwormen en zo hoeft ook niet elke maand. dat scheelt.
<<

Anoniem281

Bericht 26 Jun 2016 15:51

Re: 1 of 2 katten

Bij ons kost een consult 33,-
Inenten is bij onze dierenarts 'op maat', maar bij onze vorige kostte het 40,- per kat, per jaar. (Sommige vinden inenten overigens niet nodig, maar daar moet je zelf over oordelen.)
Castratie 60,-// sterilisatie 130,-
Ontwormen, 4x per jaar, koop je gewoon bij de Dierenarts of dierenwinkel, één pil 6,95
Ontvlooien of eigenlijk preventief middel tegen vlooien, maandelijks, per pipet ongeveer 5,- Maar lang niet iedereen doet dat per maand, hoor. Net als niet iedereen meerdere keren per jaar zijn of haar huisdier een ontwormingsmiddel geeft.
Chippen en registratie, eenmalig; 38,- maar vaak heeft de lokale dierenbescherming daar een actie voor, dan betaal je bijv. maar 25 euro.

Qua voor, snoepjes en speeltjes kun je het zo gek maken als je zelf wil, natuurlijk!
<<

Funk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 622

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 26 Jun 2016 15:57

Re: 1 of 2 katten

Bedankt voor je uitgebreide reactie bazinga! Ben inderdaad nu prijzen aan het vergelijken en we neigen naar 2. Maar we moeten het wel kunnen betalen vind ik. Stel dat ze iets hebben..
Grote boef 4-9-2011
Kleine boef 29-07-2013
<<

Anoniem184

Bericht 26 Jun 2016 16:03

Re: 1 of 2 katten

Chippen en castratie/sterilisatie vond ik voor mijn binnenkatten het belangrijkst. Als mijn katten buiten kwamen dan vind ik de inentingen en ontwormen/ontvlooien ook erg belangrijk, toen ik nog thuiswoonde hebben we ooit een complete vlooienplaag in huis gehad door de kat destijds, echt, eens maar nooit weer. De extra kosten (evt dubbele kosten voor twee katten) vind ik daarvoor best de moeite waard. En straks ga je weer deeltijd aan de slag, dus als jullie het geld nu kunnen missen, wordt dat straks alleen nog maar makkelijker, toch?
<<

Anoniem281

Bericht 26 Jun 2016 16:10

Re: 1 of 2 katten

Heel goed! Liever zo dan dat mensen random maar huisdieren in huis halen.. Maar castratie is bijv eenmalig, net als het chippen. Vaccinaties zijn niet jaarlijks noodzakelijk, tenzij je wil gaan fokken of shows wil lopen met je katten. De eerste entingen zijn wel heel belangrijk, ook de opvolg entingen! Dus met.. ehh 7 weken? of zo en 12 weken meen ik. Dan maken ze antistoffen aan en zijn ze levenslang beschermd. De vaccin fabrikanten proberen echter de vaccins jaarlijks te verkopen - logisch. En sommige geloven daar in, da's ook prima natuurlijk! Maar ik geloof er niet in ;)

Verder sparen wij per maand een bedrag extra, 'just in case', mocht er iets met m'n mormels zijn, dan kunnen we het gewoon betalen. Maar wij hebben 4 katten, inmiddels 2 jaar en ik heb op het steriliseren na (3 poesjes tegelijk), nog geen hoge rekeningen gehad. Even afkloppen natuurlijk... Maar het valt voor mij echt wel mee. Kosten voor 4 katten met eten bijv. valt ook onwijs mee. Ze krijgen in principe alleen Felix brokken (bestel ik bij Deen.nl, 9.95 voor 4 kilo. Goedkoper vind je Felix niet!) en af en toe zacht voer, dan verdeel ik 1 zakje over 2 schaaltjes. Ze krijgen misschien 2x in de week zachtvoer, dus er gaan 4 zakjes per week doorheen. Af en toe een snoepje, dus één zo'n bakje kattensnoepjes van Whiskas per drie weken misschien en af en toe wat kattenmelk voor één van de meisjes, want die eet geen snoepjes ;)
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 26 Jun 2016 17:26

Re: 1 of 2 katten

Misschien een tip Bazinga nu bij Jumbo 7 pakken van 1kg brokken voor 13 euro. Dus 3 kg meer voor 3 euro. Dan betaal je bij Deen voor 8 kg 20 euro. Scheelt toch.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Anoniem281

Bericht 26 Jun 2016 17:27

Re: 1 of 2 katten

Thanks!
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12105

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 26 Jun 2016 20:04

Re: 1 of 2 katten

Wij hebben 2 de jongste is bijna 5 en de oudste 11 we namen er 1 bij omdat de oudste overdag weinig actief deed. Sinds we de jongste erbij is spelen ze veel samen

Met dubbele kosten valt mee, anders kreeg de oudste 1 zakje vlees per dag nu beide een halve. Brokjes misschien wat meer.

Als wij een hele dag weg zijn hebben ze elkaar nog. Onze oudste kat is er wel actiever door geworden
Afbeelding
<<

Linvi

Bericht 26 Jun 2016 20:44

Re: 1 of 2 katten

Wij hebben inmiddels 9 jaar katten, eerste 4jaar 2 stuks en sinds 5jaar nog 1.
De eerste 6jaar hadden we alleen de "noodzakelijke " kosten. Jaarlijkse check en ontplooien, ontworpen en inenten. Sinds 3 jaar zijn de kosten enorm toegenomen. Denk dat we de 1500 euro wel aantikken. Laatst nog had onze kater Den kapot gesprongen abces op z'n hoofd, een open wond die bloedde ter grootte van een euro. Dit gebeurde echter om 11uur in de avond. Dierenartsconsult incl anti biotica kuur 155euro.

We wilden echter voor de kindjes een kitten erbij hebben, leek ons erg leuk voor ze. Maar omdat we momenteel niet 2maal die kosten op kunnen vangen doen we het niet.
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 19:55

Bericht 05 Jul 2016 17:57

Re: 1 of 2 katten

Bazinga schreef:Bij ons kost een consult 33,-
Inenten is bij onze dierenarts 'op maat', maar bij onze vorige kostte het 40,- per kat, per jaar. (Sommige vinden inenten overigens niet nodig, maar daar moet je zelf over oordelen.)
Castratie 60,-// sterilisatie 130,-
Ontwormen, 4x per jaar, koop je gewoon bij de Dierenarts of dierenwinkel, één pil 6,95
Ontvlooien of eigenlijk preventief middel tegen vlooien, maandelijks, per pipet ongeveer 5,- Maar lang niet iedereen doet dat per maand, hoor. Net als niet iedereen meerdere keren per jaar zijn of haar huisdier een ontwormingsmiddel geeft.
Chippen en registratie, eenmalig; 38,- maar vaak heeft de lokale dierenbescherming daar een actie voor, dan betaal je bijv. maar 25 euro.

Qua voor, snoepjes en speeltjes kun je het zo gek maken als je zelf wil, natuurlijk!

die prijzen komen ongeveer wel overeen met hier. kort consult €30, enten €44 zo uit mijn hoofd.

De rest van de kosten weet ik niet want mijn katten komen uit het asiel en voordat bedrag is dat allemaal al geregeld. ( castratie/sterilisatie, chip, kitten entingen en eerste maal ontwormd en ontvlooien)
Afbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers