Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huurwoning - waar op letten

<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 22 Jun 2016 16:32

Huurwoning - waar op letten

Ivm het verbreken van mijn relatie ben ik op zoek naar een huurwoning. Toevallig mag ik morgen bij een aantal woningen kijken. Het gaat om vrije sectorwoningen. Ik heb op dit moment 1 straatnaam en huisnummer. Daar ga ik straks nog even naar toe om te spieken, maar de rest van de woningen die ik mag bezichtigingen heb ik nog geen gegevens van. Het zijn in ieder geval woningen die nog niet op hun site genoteerd staan. Nou ben ik helemaal niet gewend over het hoe of wat qua huurwoningen. Zelf woon ik nu in een koophuis, vanuit huis ook alleen maar koopwoningen meegemaakt, dus heb er niet heel veel ervaring mee.

Misschien maak ik het moeilijker dan het is maar wat is nou een goede tip om naar te vragen/op te letten etc. bij het bezichtigingen van een huurwoning?
<<

Sawadee

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2524

Geregistreerd: 02 Jan 2016 15:21

Bericht 22 Jun 2016 16:53

Re: Huurwoning - waar op letten

Navragen wat bij de huur in begrepen is en hoe hoog de servicekosten zijn en wat daarbij inbegrepen is.
Ik heb huur een woning welke te koop staat, en water en verwarming zitten bijvoorbeeld bij de servicekosten (vast bedrag, je krijgt niks terug als je minder verbruikt, als het totale blok meer verbruikt moeten we wel bijbetalen).
Gas en stroom moet ik zelf nog los betalen.

Verder goed kijken naar de staat van de woning. Opletten of je veel omgevingsgeluiden hoort, ik woon bijvoorbeeld aan een hele drukke doorgaande weg en dat was me tijdens de bezichtiging helemaal niet opgevallen.

Vaak is het overigens wel dat ze meerdere mensen laten komen, en vervolgens moet je je inkomen aantonen (ik had bijvoorbeeld net een nieuw contract, zat nog in mijn proeftijd, dus moesten mijn ouders garant staan. Mijn vader moest zijn inkomen aantonen, werkgeversverklaring etc) en nog wat andere papieren invullen. Dan kijken ze bij wie de woning het beste past, welk persoon financieel gezien het minste risico geeft etc.
Zo ging het in mijn geval in ieder geval.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:25

Bericht 22 Jun 2016 16:56

Re: Huurwoning - waar op letten

Als er laminaat e.d. ligt vragen of dit blijft liggen of dat dit tegen kostprijs moet worden overgenomen. Vraag hoe het zit met reparaties of je hiervoor een onderhoudscontract dient af te sluiten, wat de kosten hiervan zijn en wat er wel en niet onder valt (meestal hebben ze dit staan in een standaardfolder).

Het grote voordeel van huren is natuurlijk dat je je niet druk hoeft te maken om een oude cv-ketel etc. want als deze het begeeft is dit de taak van de verhuurder. Verder goed kijken wat je precies moet doen qua schilderen, vloeren etc. zodat je hier voor jezelf alvast een kosteninschatting van kunt maken.

Vraag goed na wat er wel en niet in de huurprijs zit. Bij mij zit er bijvoorbeeld wel elektriciteit in maar dit is alleen voor het algemene deel voor mijn eigen gebruik betaal ik apart hetzelfde geldt voor gas en water. Als de huidige bewoners aanwezig zijn vraag hoe het zit met overlast/gehorigheid van onder meer de buren.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4395

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:16

Bericht 22 Jun 2016 20:48

Re: Huurwoning - waar op letten

Vraag ook wat je wel en niet mag aanpassen. Ik heb in een appartement gewoond waar ik geen muren mocht schilderen en ook geen gaten in de muur mocht maken om iets op te hangen. En vraag ook naar wat voor een verhuurder je mee te maken hebt. In mijn geval was het mijn overbuurman die alles in de gaten hield en echt belachelijke eisen stelde enzo. Blij dat ik dat wegging...
december 2016
juli 2019
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 29 Jun 2016 08:43

Re: Huurwoning - waar op letten

Thnx dames voor jullie input! Ik heb antwoord kunnen krijgen op al mijn vragen en morgen kan ik het huurcontract al gaan tekenen.
Heb zeer mazzel gehad dat ik de eerste en enige kijker was. De huizen waren officieel nog niet in de picture om te verhuren, daarom had ik eerste keus. Erg blij mee!
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9406

Geregistreerd: 25 Nov 2015 15:30

Bericht 29 Jun 2016 13:07

Re: Huurwoning - waar op letten

Wat fijn dat je morgen al mag gaan tekenen.Ik had helemaal gemist dat jullie uit elkaar zijn! Blijf je wel in Z. wonen?
⁠♡♡♡
<<

Beachgirl

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2148

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:18

Bericht 29 Jun 2016 18:29

Re: Huurwoning - waar op letten

Wilde nog reageren maar zie dat je het huis al hebt! Gefeliciteerd. De reden is natuurlijk minder leuk maar hoop dat je dit je eigen plekje kan maken. :ja:
M. 💗 November 2020
L. 💙 Mei 2023
<<

Anoniem335

Bericht 29 Jun 2016 19:23

Re: Huurwoning - waar op letten

Wat leuk! Gefeliciteerd.
<<

Anoniem205

Bericht 29 Jun 2016 19:24

Re: Huurwoning - waar op letten

wat naar om te lezen Winegum! Fijn dat je in ieder geval al wel een plekje voor jezelf hebt!
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4015

Geregistreerd: 26 Okt 2013 18:21

Bericht 07 Jul 2016 08:38

Re: Huurwoning - waar op letten

Bedankt dames. Ben druk bezig met klussen en verwacht er binnen een week of twee/drie in te kunnen. Gaat snel allemaal.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers