Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2016 13:14

Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

N.a.v. het topic van HGL over verlof vroeg ik me af of jullie 4 of 6 weken van tevoren met zwangerschapsverlof zijn gegaan.

Ik heb zelf gekozen voor 4 weken van tevoren, tenzij het niet meer gaat. Dan ga ik natuurlijk eerder. Mijn overwegingen hiervoor waren dat het mij fijner lijkt om meer tijd met onze zoon te hebben, dan voorafgaand aan de bevalling.
Ik ben heel benieuwd of ik het vol ga houden én of ik het een fijne keuze vind. Ik kan namelijk ook genoeg bezwaren bedenken. Voor hetzelfde geld beval ik al met 37 weken en dan heb ik pas één week verlof gehad... Lijkt me ook niet ideaal. Of straks komt de baby pas na 42 weken, dan heb ik dus alsnog 6 weken van tevoren en 10 na afloop. Ik heb gelukkig een rustige kantoorbaan waar ik met de auto naartoe kan, dus ik denk dat ik het, als ik geen gekke klachten krijg, prima tot 36 weken kan volhouden qua intensiviteit.

Wat hebben jullie gekozen en waarom? Vond je het een fijne keuze of zou je het een volgende keer anders doen?

♥♥
<<

Anoniem171

Bericht 17 Jun 2016 13:19

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Dit is je enige verlof zonder dat je een kindje rond hebt lopen, relaxter dan dit wordt het nooit meer.

Het ligt denk ook aan het soort werk dat je doet, hoe zwaar dat is.
<<

Anoniem251

Bericht 17 Jun 2016 13:21

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.
<<

Anoniem161

Bericht 17 Jun 2016 13:21

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik moest de vorige keer met 6 weken al met verlof. Dat kwam omdat ik gedeeltelijk in de ziektewet zat. Werkte toen in de zorg. Nu werk ik niet.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2016 13:25

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.

♥♥
<<

Anoniem251

Bericht 17 Jun 2016 13:28

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Elliot schreef:
Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.


Hier staat het wel duidelijk uitgelegd:
http://car-uwo.nl/onderwerpenindex/vaka ... ingsverlof
<<

Green_Pepper

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4575

Geregistreerd: 09 Feb 2014 15:55

Bericht 17 Jun 2016 13:30

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Je verlof is altijd minimaal 16 weken in totaal. Als je bevalt voor de uitgerekende datum, houd je recht op de totaal 16 weken verlof. Na de geboorte dus nog 16 minus het aantal voor de geboorte.
Als je na de uitgerekende datum bevalt, heb je vanaf de geboorte nog 10 of 12 weken verlof. Afhankelijk van of je voor de uitgerekende datum 6 of 4 hebt gehad.

Ik ga ook met 36 weken met verlof, ben benieuwd.
<<

Ster

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 570

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:19

Bericht 17 Jun 2016 13:32

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik heb als alles goed gaat ook 4 weken vooraf verlof. Eigenlijk om dezelfde reden als jou, lijkt me fijner om na de bevallig zo lang mogelijk te hebben en ik heb een kantoorbaan, dus geen zwaar lichamelijk werk. In mijn geval ook omdat ik zelf vind dat er na de zomervakantie te weinig weken over blijven om te werken. Ik heb dadelijk 2 weken zomervakantie, 4 weken werken en dan verlof.
R: oktober 2016
M: april 2018
S: juni 2020
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2016 13:34

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Emelin schreef:
Elliot schreef:
Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.


Hier staat het wel duidelijk uitgelegd:
http://car-uwo.nl/onderwerpenindex/vaka ... ingsverlof

Thanks! Ik las net dit op onze HRM site:
U bent 4 weken voor de dag na vermoedelijke bevallingsdatum gestopt met werken. Het bevallingsverlof is daardoor verlengd tot 12 weken. Uw bevalling vindt echter 2 weken later plaats. Het zwangerschapsverlof wordt daardoor met 2 weken verlengd. U heeft nu recht op 6 weken zwangerschapsverlof en 12 weken bevallingsverlof. Totaal 18 weken.
Ook duidelijk dus!

Nana, ik snap inderdaad dat dit het meest relaxte zwangerschapsverlof ooit is, zonder rondlopende kindjes, maar snap niet helemaal wat je ermee bedoelt verder haha. Dat ik toch eerder zou moeten gaan?

♥♥
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 17 Jun 2016 13:35

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik wilde vier weken, maar dat lukte helaas niet fysiek dus ben uiteindelijk zes van te voren gegaan. Ik zou het overnieuw hetzelfde doen, ondanks dat ik met bijna 42 weken beviel. Je gaat die tijd voor jezelf nooit meer terug krijgen, en daarnaast is het van uiterst belang dat je fit de bevalling en tijd daarna in gaat. Je gaat een hele zware tijd tegemoet. Bij mij kwam die 'uitgerustheid', in hoeverre dat hoogzwanger nog mogelijk is, pas na een paar weken. Ik zei pas met veertig weken dat de baby komen mocht, eerder was ik er niet uitgerust voor. En je kunt natuurlijk eerder bevallen.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem328

Bericht 17 Jun 2016 13:36

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Elliot schreef:
Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.


Wat jij zegt Elliot klopt. Je hebt recht op 16 weken verlof (en minimaal 10 weken na de bevalling). Als je dus 4 weken van tevoren verlof neemt en je bevalt met bijvoorbeeld 41 weken, dan hou je nog 11 weken over na je verlof en niet 12 weken.
In mijn geval was het zo dat ik 6 weken van tevoren verlof had, met 41 weken beviel en toen eigenlijk dus nog maar 9 weken overhield. Maar omdat je altijd recht hebt op 10 weken na de bevalling, kreeg ik een week 'cadeau' en dus heb ik uiteindelijk 17 weken verlof gehad. Maar dit was dus niet het geval geweest als ik 4 weken van te voren verlof had genomen.
<<

Anoniem251

Bericht 17 Jun 2016 13:39

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Olijfje schreef:
Elliot schreef:
Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.


Wat jij zegt Elliot klopt. Je hebt recht op 16 weken verlof. Als je dus 4 weken van tevoren verlof neemt en je bevalt met bijvoorbeeld 41 weken, dan hou je nog 11 weken over na je verlof en niet 12 weken.


Ik had precies de situatie die jij schetst maar wel 12 weken. De duur van het bevallingsverlof staat vooraf vast en hangt niet af van de termijn waarop je bevalt.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 17 Jun 2016 13:39

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Olijfje schreef:
Elliot schreef:
Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg. U

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.


Wat jij zegt Elliot klopt. Je hebt recht op 16 weken verlof. Als je dus 4 weken van tevoren verlof neemt en je bevalt met bijvoorbeeld 41 weken, dan hou je nog 11 weken over na je verlof en niet 12 weken.


Niet waar, je hebt altijd recht op zoveel dagen langer, als je bevalt na de 40 weken.
Zelf bevallen met 41+4 en dus anderhalve week extra gehad
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem251

Bericht 17 Jun 2016 13:41

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

5 weken is trouwens ook een optie he, als je voor een middenweg wilt gaan. En kun je evt nog vakantiedagen aan je verlof plakken om iets langer thuis te zijn met de baby? Dat kun je ook nog meenemen in je overweging.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 17 Jun 2016 13:42

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Emelin schreef:
Olijfje schreef:
Elliot schreef:
Emelin schreef:Ik ging 4 weken van tevoren, maar heb wel wat vakantiedagen ervoor geplakt waardoor ik met 35+1 met verlof ging. Ik heb ook een kantoorbaan, maar had op het laatst wel last van vermoeidheid door slapeloze nachten. Gelukkig was mijn leidinggevende flexibel en mocht ik indien nodig eerder weg.

Als je 4 weken van te voren gaat heb je sowieso 12 weken na de geboorte hoor! Ik beviel met 41+0 en heb gewoon een week extra gekregen. Dus daar zou ik het niet vanaf laten hangen.

Oh echt? Ik dacht altijd dat je sowieso 10 weken hebt na de geboorte, dus dat je "pech" hebt als je later bevalt indien je laat met verlof gaat. Ik ga het eens opzoeken.


Wat jij zegt Elliot klopt. Je hebt recht op 16 weken verlof. Als je dus 4 weken van tevoren verlof neemt en je bevalt met bijvoorbeeld 41 weken, dan hou je nog 11 weken over na je verlof en niet 12 weken.


Ik had precies de situatie die jij schetst maar wel 12 weken. De duur van het bevallingsverlof staat vooraf vast en hangt niet af van de termijn waarop je bevalt.

Dat is enkel zo als je voor de 40 weken bevalt. Dan heb je gewoon standaard zestien weken in totaal.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem328

Bericht 17 Jun 2016 13:49

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Huh echt waar? Is dat veranderd of altijd al zo geweest? Ik dacht hetzelfde als Elliot namelijk.
<<

Sneeuwwitje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1342

Geregistreerd: 05 Sep 2013 19:33

Bericht 17 Jun 2016 13:51

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik heb 3x 18 weken verlof gehad omdat ze alle 3 'te laat' kwamen. Laatste verlof is nu alweer 3 weken afgelopen..

Bij de eerste met 34 weken gestopt, de 2e en 3e met 36 weken. Bij de tweede ging het met het grootste gemak, bij de 3e had ik toch beter voor 34 weken kunnen kiezen. Ik was mentaal en lichamelijk op.
Zoon 08.2010 Zoon 02.2013
Dochter 03.2016 Zoon 06.2018
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2864

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 17 Jun 2016 13:51

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik had voor 6 gekozen en moest dat uiteindelijk ook omdat ik al deels in de ziektewet zat. Ik heb een zware baan, loop de hele dag, los vrachten (daar ben ik met een week of 28 ofzo mee gestopt). Langer doorwerken was voor mij geen optie.

Ik heb nu alsnog lang vrij na de geboorte trouwens omdat ik vakantie opneem. Verlof loopt volgende week af(J. is dan 10w en 4d), maar heb daarna nog 6 weken vakantie :dance: .
<<

Geel

Bericht 17 Jun 2016 13:56

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik ben voor vijf gegaan. Wilde eerst vier, maar ik hield 't niet meer vol en kon gelukkig nog switchen.
<<

Anoniem328

Bericht 17 Jun 2016 14:02

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik zat (gedeeltelijk) in de ziektewet dus ben 6 weken van tevoren met verlof gegaan. Wat was ik blij toen mijn verlof was aangebroken. Ik had het echt geen dag langer meer volgehouden anders.
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 17 Jun 2016 14:07

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Bij mijn vorige zwangerschap heb ik voor 6 weken gekozen, nu ben ik aan het eind ook wat minder gaan werken dus daar was het toch wel op neer gekomen. Ik was erg blij met de rust en hoorde teveel verhalen in mijn omgeving van meiden die net wel/geen verlof hadden en al bevielen. Ik was blij met de extra tijd en voelde me helemaal tot rust gekomen toen mijn dochter kwam, ik had het best nog langer vol kunnen houden. Ik ben bevallen met precies 40 weken. Heb wel nog wat vakantie opgenomen om het verlof wat te verlengen.

Nu heb ik weer voor 6 weken gekozen. Ten eerste omdat het de eerste keer gewoon heel goed bevallen is en ten tweede omdat ik graag nog 2 extra weken met mijn dochter heb en voor mijn gevoel dan nog twee weken extra heb als moeder van 1 kind. Er gaat voor mijn dochter ook een hoop veranderen dus ik wilde graag nog wat extra tijd met haar doorbrengen. Als het goed is ben ik mijn hele leven nog met 2 kinderen dus die 2 weken extra aan het eind van mijn verlof vind ik niet zo belangrijk.
Qua gezondheid had ik makkelijk nog tot de 4 weken door kunnen gaan denk ik (over 2 weken ga ik met verlof) maar ik ben blij dat ik voor 6 weken heb gekozen. Het is op een gegeven moment gewoon lekker om af te kunnen tellen.
Ik neem deze keer ook nog vakantie op als mijn verlof afgelopen is.

Ik heb trouwens ook een kantoorbaan (tussendoor wel van baan gewisseld).
Laatst gewijzigd door Ilovethe90s op 17 Jun 2016 14:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem236

Bericht 17 Jun 2016 14:07

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Bij de eerste tot 36 weken gewerkt, met 40+6 bevallen dus 6 dagen mazzel gehad betreft verlof. Heb nog 4 weken vakantie erachteraan geplakt.
Bij de tweede wilde ik ook tot 36 weken werken maar ben toen met 35 weken gestopt ivm rugklachten. Dit kon makkelijk in ons team worden opgelost, anders had ik met moeite nog wel tot 36 weken gewerkt.

Houd er wel rekening mee, als je kiest voor 36 weken en je meld je tijdens de zwangerschap een keer ziek vanwege zeangrrschaps gerelateerde klachten, moet je met 34 weken stoppen.

Mijn keuze was gebaseerd op zo lang mogelijk met de baby. Door nog vakantie op te nemen waren ze beide bijna 4 maanden toen ik weer begon.
Laatst gewijzigd door Anoniem236 op 17 Jun 2016 14:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 17 Jun 2016 14:08

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik ben met 35.4 officieel met verlof gegaan, maar had daarvoor 2 weken meivakantie, waardoor ik net 33 weken was toen ik thuis was. Ik wilde vooral lang hebben met baby, indien 't lichamelijk allemaal lukte, en dat is gelukt, ze was bijna 4 maanden toen ik weer ging werken. D. is geboren met 40+1, dus ik heb 7 weken thuisgezeten voor ze het was. Op zich heb ik me goed vermaakt, ik had alleen op 't laatst dat ik me soms heel alleen voelde, we hadden toen maar 1 auto, dus ik kwam niet verder dan 't dorp waarin we woonden.
Bij een 2e hoop ik 't weer op deze manier te doen, al hoeft die vakantie vooraf niet per se van mij (nu wilde ik vooral niet nog 3 dagen werken na 2 weken vakantie).
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 17 Jun 2016 14:09

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Ik werk in de zorg. Bij ons "moet" je met 34 weken met verlof. Ik zit nu gedeeltelijk in de zw net als de vorige keer en dan moet je met 34 weken ook met verlof.
2014 2016
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 17 Jun 2016 14:10

Re: Zwangerschapsverlof, 4 of 6 weken van tevoren?

Op mijn werk is het eigenlijk wel standaard om met 34 weken met verlof te gaan ivm lichamelijk zwaarder werk. Bij een evt. volgende zwangerschap zou ik weer zes weken van te voren met verlof gaan, want vorige keer ben ik al voor de 36 weken bevallen. Als ik dan had gekozen voor vier weken van te voren dan had ik op het moment van bevallen nog helemaa geen verlof gehad.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat