Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Google als werkwoord. Hoe en waarom?

<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Jun 2016 22:28

Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Ik Google
hij googelt
wij Google-en..

Ik kan er geen soep van koken, hoe zeg en schrijf je het wel goed?
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem213

Bericht 16 Jun 2016 22:29

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

googelen, hij googelt

Waarom: omdat er dan geen uitspraakproblemen ontstaan. Hoe kom je achter dit soort wetenswaardigheden?

1. het forum
2. www.woordenlijst.org (officiële Nederlandse woordenlijst!)

http://woordenlijst.org/#/?q=googelen
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Jun 2016 22:35

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Ik Google niks meer. Alles via het forum, moet van Yadira :ja:
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem213

Bericht 16 Jun 2016 22:37

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Spencer schreef:Ik Google niks meer. Alles via het forum, moet van Yadira :ja:

Jongen, ik leer het je net spellen.
<<

anoniem213

Bericht 16 Jun 2016 22:37

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Verder heel goed natuurlijk. Ik gebruik ook bewust een extra post nu.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Jun 2016 22:58

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Hoofdletters kan ik niks aan doen. Mijn telefoon past het automatisch aan en ik heb chipsvingers dus opnieuw typen duurt veel te lang.
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem213

Bericht 16 Jun 2016 22:59

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Spencer schreef:Hoofdletters kan ik niks aan doen. Mijn telefoon past het automatisch aan en ik heb chipsvingers dus opnieuw typen duurt veel te lang.

Ja, maar het is dus 'ik googel' en niet 'ik google'. Ik ben wel vrij jaloers op je chipsvingers. Wat eet je voor chips?
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Jun 2016 23:02

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Naturel frietjes, ik 'moet' zout eten en dan is dit de fijnste manier.

Maar voortaan zeg ik, ik googel. Staat wel enorm lelijk.
R. 2013
D. 2016
<<

anoniem213

Bericht 16 Jun 2016 23:04

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Spencer schreef:Naturel frietjes, ik 'moet' zout eten en dan is dit de fijnste manier.

Maar voortaan zeg ik, ik googel. Staat wel enorm lelijk.

Erg mooi is het inderdaad niet. In mijn verdediging: ik heb het niet bedacht!

Ik eet ook altijd chips als ik misselijk ben, maar bij mij komt dat nooit door trappende baby's, maar door bussen (niet trappend) en auto's en zo. Sterkte met je chips. Ik help graag als het nodig is.

Edit: met chips eten. Niet zoals HG of je man met het huishouden.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 16 Jun 2016 23:10

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Hahaha dat valt me van je tegen!

Chips eten is nou net een van de dingen die ik prima alleen kan. Help jij me nou maar gewoon met de Nederlandse taal :)
R. 2013
D. 2016
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 17 Jun 2016 08:30

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Wat een gezellig topic! :D

♥♥
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Jun 2016 08:57

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Hmm, wat gek. Ik heb dit wel eens opgezocht, en ik meende me te herinneren dat er twee mogelijkheden waren, namelijk googelen en googlen. Maar dat zal ik dan wel verkeerd onthouden hebben.
<<

anoniem213

Bericht 17 Jun 2016 09:40

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Mizz_S schreef:Hmm, wat gek. Ik heb dit wel eens opgezocht, en ik meende me te herinneren dat er twee mogelijkheden waren, namelijk googelen en googlen. Maar dat zal ik dan wel verkeerd onthouden hebben.

Misschien dat het witte boekje er weer een andere mening over heeft, maar de officiële spelling is googelen in elk geval.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 17 Jun 2016 09:55

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Echt June, dat mensen nog met je in discussie gaan he? :-D
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1611

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 17 Jun 2016 09:59

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

June schreef:
Spencer schreef:Naturel frietjes, ik 'moet' zout eten en dan is dit de fijnste manier.

Maar voortaan zeg ik, ik googel. Staat wel enorm lelijk.

Erg mooi is het inderdaad niet. In mijn verdediging: ik heb het niet bedacht!

Ik eet ook altijd chips als ik misselijk ben, maar bij mij komt dat nooit door trappende baby's, maar door bussen (niet trappend) en auto's en zo. Sterkte met je chips. Ik help graag als het nodig is.

Edit: met chips eten. Niet zoals HG of je man met het huishouden.
Wel trappende auto's? :shock:
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1611

Geregistreerd: 20 Jul 2015 12:32

Bericht 17 Jun 2016 10:00

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

O, die smiley is duidelijk iets meer gechoqueerd dan ik eigenlijk was.
<<

anoniem213

Bericht 17 Jun 2016 10:10

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Caro schreef:Echt June, dat mensen nog met je in discussie gaan he? :-D

Ik ben juist dol op gesprekken over taal! En vooral om weer nieuwe dingen te leren :love:.

Haha, Sublimo! Ik wilde niet heel overdreven dat ook nog benoemen. My bad :smile:.
<<

anoniem213

Bericht 17 Jun 2016 10:11

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Sublimo schreef:O, die smiley is duidelijk iets meer gechoqueerd dan ik eigenlijk was.

:good:
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Jun 2016 11:34

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

June schreef:
Mizz_S schreef:Hmm, wat gek. Ik heb dit wel eens opgezocht, en ik meende me te herinneren dat er twee mogelijkheden waren, namelijk googelen en googlen. Maar dat zal ik dan wel verkeerd onthouden hebben.

Misschien dat het witte boekje er weer een andere mening over heeft, maar de officiële spelling is googelen in elk geval.


Hmm, het witte boekje gebruik ik eigenlijk nooit, dus ik denk het haast niet. Maar waar dan wel, geen idee meer. Ik zal eens googelen :P of ik het kan terugvinden, ben nu wel benieuwd!
<<

anoniem213

Bericht 17 Jun 2016 11:37

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Onze taal maakt ook gebruik van het witte boekje, dus daar komt vaak zulke informatie soms vandaan :ja:.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Jun 2016 11:40

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Caro schreef:Echt June, dat mensen nog met je in discussie gaan he? :-D


Het zal vast grappig bedoeld zijn, maar ik vind dit wel een beetje een rare opmerking. Natuurlijk weten we hier allemaal dat June de spellingexpert is hier, maar daarom hoef je toch niet alles klakkeloos aan te nemen. Ik heb hiervoor meer dan 5 jaar Nederlands gegeven (niet als docent overigens, maar als begeleider), dus ik mag toch aannemen dat ik ook wel iets weet op dit gebied. En me even iets afvragen is toch wel wat anders dan in discussie gaan dacht ik. :wink:
Daarom vind ik het dan juist leuk om zoiets te leren overigens, ik weet echt niet alles en maak ook fouten, maar dit zal ik nu zeker goed doen!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Jun 2016 11:42

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

June schreef:Onze taal maakt ook gebruik van het witte boekje, dus daar komt vaak zulke informatie soms vandaan :ja:.


Ja, maar die zetten dat er dan meestal wel bij, tenminste dat zie ik er vaak bij staan. Dus dan houd ik altijd de 'officiële' spelling aan. Ik snap sowieso dat witte boekje nooit zo goed, wat is dat nou precies? Want die geven best vaak afwijkend advies, waardoor er juist meer verwarring ontstaat.
<<

anoniem213

Bericht 17 Jun 2016 11:43

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Ik denk dat Caro vooral mij plaagt eerlijk gezegd.

Ik weet trouwens ook niet alles. Gelukkig ook maar, want anders zou het wel heel saai worden. Als wat voor begeleider heb jij Nederlands gegeven, Mizz_S? Wat leuk :).
<<

anoniem213

Bericht 17 Jun 2016 11:46

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Mizz_S schreef:
June schreef:Onze taal maakt ook gebruik van het witte boekje, dus daar komt vaak zulke informatie soms vandaan :ja:.


Ja, maar die zetten dat er dan meestal wel bij, tenminste dat zie ik er vaak bij staan. Dus dan houd ik altijd de 'officiële' spelling aan. Ik snap sowieso dat witte boekje nooit zo goed, wat is dat nou precies? Want die geven best vaak afwijkend advies, waardoor er juist meer verwarring ontstaat.

Volgens mij was het in 2005 onder andere een initiatief van NRC, omdat zij het niet eens waren met nieuwe regels die in 2005 in het nieuwe Groene Boekje stonden. Zij wilden de taal 'begrijpelijker' houden. Er is dus een aantal media dat wel gebruikmaakt van de regels zoals die beschreven staan in het Witte Boekje. In mijn ogen worden zaken juist extra verwarrend door twee soorten regels, maar goed.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7543

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 17 Jun 2016 11:47

Re: Google als werkwoord. Hoe en waarom?

Wil ik liever niet heel uitgebreid hier bespreken (is makkelijk te googelen :P ), maar je mag me wel een PM sturen! Ik deed overigens wel vooral veel bovenbouw, dus dat was dan vaak meer dingen als tekstverklaren, argumenteren, betoog schrijven, literatuurgeschiedenis. Voor de spelling moest ik ook altijd weer even in het boek spieken, vooral bij dingen als tussen-n en zo.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers