Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpunten?

<<

Anoniem304

Bericht 13 Jun 2016 15:46

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Mijn beppe en haar man zijn heel streng gelovig, homo zijn is inderdaad een ziekte etc. etc. Dat zijn dan ook discussies die ik niet meer met ze voer. De man van m`n beppe zei zelfs dat de uitvaart van mijn vader geen betekenis voor ze had, omdat er geen kerkdienst bij was. Zulke mensen kan ik niet serieus nemen. Dat je het denkt is tot daar aan toe, maar het letterlijk zeggen?? Een paar dagen na de uitvaart? Nooooo.
Wel grappig dat m`n nicht een vriendin heeft. Toen dacht ik wel, hah, lekker voor u! :D

M`n moeder is ook gelovig, maar ik noem het medium gelovig. Ze vindt homo's in ieder geval niet eng, al is het nog wel een ziekte. Grappig wel dat het ineens veel minder 'erg' was toen m`n nicht een vriendin kreeg. Maar bepaalde gespreksonderwerpen vermijden we wel. SOA's ook, het komt allemaal door de homo's. Jup, want die doen het pertinent zonder condoom en hetero's doen dat natuurlijk niet.. Nee.....
<<

Anoniem282

Bericht 13 Jun 2016 16:00

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

De discussie zoek ik niet op en als het toch ter sprake komt, ga ik inhoudelijk de discussie niet aan. Ik laat diegene in zijn/waarde, maar behoud afstand. Qua normen en waarden staat het te ver van mijn belevingswereld om dan vrienden/(goede) kennissen te zijn.
<<

Geel

Bericht 13 Jun 2016 16:02

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Zora schreef:
Whatever schreef:Ik had dat bij mij op de studie, twee streng gelovige meisjes waarvan de ene wel in evolutie geloofde (maar dan meer intelligent design, of zeg maar aarde en leven en evolutie door god geschapen, zij geloofde ook wel in dino's enzo) maar de andere ook echt helemaal niet. Die geloofde echt dat ieder dier geschapen was en dino's nooit geleefd hebben.
Seriously, dat kun je toch niet rijmen met elkaar?? En mensen worden ziek en krijgen kanker omdat....? :palm:
Huh, hoe hebben wel of niet geloven in evolutie en het ziek worden van mensen met elkaar te maken? Ik mis even het verband.
<<

Anoniem236

Bericht 13 Jun 2016 16:50

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Mijn man en ik verschillen behoorlijk in mening over vluchtelingen en de opvang daarvan.

We hebben afgesproken hier niet meer samen over te hebben, want we hebben weleens echt ruzie erom gehad.

Dus ja, ik vind dat je kan afspreken om die onderwerpen te vermijden.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 13 Jun 2016 17:05

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Zora schreef:
Whatever schreef:
Zora schreef:
Lady schreef:
Gezien Zora haar opmerking dat het een gelovige vriendin gelooft zij waarschijnlijk dat de aarde en haar bevolking door God zijn geschapen.


Ja idd, ik bedoel min of meer de evolutietheorie, en in het verlengde daarvan geloofde ze bijvoorbeeld ook eigenlijk niet dat er dino's zijn geweest. Zo apart...


Ik had dat bij mij op de studie, twee streng gelovige meisjes waarvan de ene wel in evolutie geloofde (maar dan meer intelligent design, of zeg maar aarde en leven en evolutie door god geschapen, zij geloofde ook wel in dino's enzo) maar de andere ook echt helemaal niet. Die geloofde echt dat ieder dier geschapen was en dino's nooit geleefd hebben.

Toch best bizar bij biomedische wetenschappen..


Seriously, dat kun je toch niet rijmen met elkaar?? En mensen worden ziek en krijgen kanker omdat....? :palm: Ook echt het niet 'geloven' in dino's vond ik ook altijd zo bijzonder, dat je dat letterlijk zo kunt zeggen. Alsof het Sinterklaas is.


Naja dat geloofde ze dus wel gewoon dat dat zo gebeurde, mar het was wel allemaal vanuit een hoger doel en vanuit Gods wil zeg maar. Maar wegenschap en geneeskunde uitoefenen was ook Gods wil, hij wilde niet dat je niets deed zeg maar. Op zich best interessant om over te praten, maar wel gek als je hele vakken over evolutie en dierkunde en anatomiepractica hebt en je gewoon weet dat ze dan dingen leert enzo maar het er niet mee eens is. Ik zou dan denk ik toch een aandeel studie kiezen.
<<

anoniem213

Bericht 13 Jun 2016 17:11

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Ik lees hier ook veel mensen die zeggen dat ze dat soort vrienden vanzelf al niet krijgen. Dat heb ik op zich ook, maar mijn (schoon)familie heb ik niet zelf gekozen en dat zijn toch ook mensen die dichtbij staan en die ik zo nu en dan zie.
<<

Anoniem187

Bericht 13 Jun 2016 17:29

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Met mensen waarmee ik er niet over kan discussiëren omdat ze niet openstaan voor andere meningen, praat ik niet over zulke onderwerpen eigenlijk.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17368

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 13 Jun 2016 20:31

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Ja echt he whatever, ze ondervindt dan bij dat soort lessen echt met eigen handen hoe dingen in elkaar zitten, hoe dingen zijn ontstaan, hoe ingewikkeld sommige dingen zijn en weet hoe dst komt. En ook moeten leren waaróm dingen zo zijn, waaróm het zo werkt, hóe dat kan. Hou je dan steeds je vingers gekruist? :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Anoniem315

Bericht 13 Jun 2016 21:26

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Mijn ouders, broer en zus en ook mijn man zijn zwarte piet aanhangers (niet extreem hoor, maar zo nu en dan merk ik dat, d.m.v. liken op fb enzo). Ik ben juist vóór verandering. Maar met hen ga ik hierover dus niet in discussie.

Zo zijn er meer punten waarin zij heel behoudend zijn en erg stereotyperend (en zelfs wat naar Wilders neigen), terwijl mijn mening er loodrecht op staat. Ik heb geen zin in ruzies. Als mijn mening wordt gevraagd: prima, leg ik mijn standpunt uit. Maar ik vermijd dat we de diepte in gaan.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 13 Jun 2016 22:03

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Poes schreef:
Elliot schreef:Het ligt eraan wie het is en hoe de mening wordt gebracht. Als het om een persoon gaat die gewoon duidelijk en helder zijn/haar standpunten naar voren brengt en ook beargumenteerd waarom hij/zij zo denkt dan vind ik een discussie niet perse vervelend. Maar meestal zijn de mensen die over onderwerpen als Zwarte Piet/vluchtelingen/PVV en dergelijke zaken heel anders denken niet zo goed in duidelijk beargumenteren waarom zij zo denken. En dan vind ik het dus irritant. Dan krijg je van die 'Ja maar mijn oma's buurvrouw en daar de tante van die woont naast een asielzoekerscentrum en bij haar is al 4 keer ingebroken!' of 'Mijn tantes collega is donker en hij vindt Zwarte Piet helemaal niet discriminerend' flut argumenten. En daar heb ik niet zoveel aan.
Gister had ik toevallig een discussie met mijn ouders over het basisinkomen. Zij waren heel stellig tegen, ik sta daar wat neutraler tegenover, maar toch was het een fijne discussie omdat we allebei heldere standpunten hadden en ook open stonden voor elkaars mening. Dan vind ik het niet vervelend dat anderen anders over deze dingen denken.


Ik denk dat jij met die instelling ook niet de beste randvoorwaarden als gesprekspartner biedt haha :smile: .


Nouja, ik snap wel dat het niet zo'n hele open mindset van me is, maar je begrijpt toch wel wat ik bedoel? Ik heb mensen die normaal open staan voor een discussie nog nooit plaatjes zien delen op Facebook met teksten als 'Nederland is vol' of soortgelijke leuzen. Ik zeg niet dat alle mensen zo zijn, ik zeg alleen dat vooral in die groepen veel mensen zitten die nogal extreem denken en ook niet open staan voor discussie. Lijkt me niet de gekste conclusie om te trekken.

♥♥
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 13 Jun 2016 22:48

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt Elliot. Bij sommige mensen heb ik ontzettend de neiging om ze wakker te schudden, maar ik denk niet dat ze daar open voor staan en het zou volgens mij zinloos zijn om ze te proberen te overtuigen van het tegendeel. Ik probeer daar dan ook geen energie aan te verspillen.

Maar het is wel moeilijk soms, mijn schoonouders denken over sommige zaken bijvoorbeeld heel bekrompen. Dat komt gewoon omdat ze zich nooit ergens over inlezen en alles klakkeloos aannemen. Als ze dan goed op dreef zijn over een bepaald onderwerp (vluchtelingen, sociale voorzieningen in NL, etc.), moet ik me echt inhouden. Als ik echt vind dat ze te ver gaan en er niet meer tegen kan, zeg ik er wat van, maar meestal probeer ik handig een ander onderwerp aan te snijden ;-) Ik heb niet graag discussies met hen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem161

Bericht 14 Jun 2016 06:25

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Ik ga nooit de discussie aan. We hebben het sowieso weinig over deze onderwerpen met vrienden bv. Maar als ik weet dat iemand er heel anders over denkt, denk ik alleen: leven en laten leven! Hun mogen hun mening hebben en ik mijn mening.
<<

Anoniem321

Bericht 14 Jun 2016 10:45

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Een van mijn vriendinnen gelooft en vanuit haar geloof heeft ze haar principes waarnaar ze leeft.
Een aantal politieke en maatschappelijke opvattingen deel ik niet met haar en ik merk dat ik dat best moeilijk vind.
Het voelt een beetje alsof de vriendschap aan het uithollen is. We praten alleen over 'veilige' onderwerpen. Het heeft toch geen zin om met haar in discussie te gaan. Ik kan haar niet van mening doen veranderen en de sfeer wordt er dan niet gezelliger op, dus vermijden we deze situaties.
Ik ben nu wel zover dat ik haar niet meer als een goede vriendin zie, maar meer als een goede kennis.
<<

Lady1984

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:46

Bericht 14 Jun 2016 22:18

Re: Hoe ga jij om met mensen met andere (politieke) standpun

Ik heb zelf wat betreft veel onderwerpen geen duidelijke mening maar ik ben wel genuanceerd en kan standpunten van beide kanten vaak wel begrijpen als mensen goede argumenten hebben. Ik heb natuurlijk wel normen en waarden en als ik een standpunt zou moeten kiezen dan kan ik dat ook wel goed beargumenteren. Maar meestal tref ik eigenlijk gelijkgestemden. Maar sommige mensen in je omgeving kies je niet zelf uit zoals collega's. Met hen vind ik het vaak niet interessant een dergelijke discussie te voeren. En als ik merk dat mensen een hele andere mening hebben, dan kan ik dat voor mezelf bij een ander vaak ook wel plaatsen.

Zo ben ik zelf beschermd opgevoed en niet tussen verschillende culturen opgegroeid. Zelf kom ik daar wel steeds meer mee in aanraking (gelukkig). Als mijn ouders dan een standpunt hebben daarover (vind ik altijd zo 'bijzonder' dat mensen die er zelf helemaal niet mee in aanraking komen het hardst roepen dat ze er negatief tegenover staan) dan denk ik bij mezelf onbekend maakt onbemind en ik zie het meer als hun gebrek dat ze niet ruimdenkend zijn. M'n ouders geef ik dan wel eens voorbeelden van hoe ik het zie of probeer een ander perspectief te belichten. Gelukkig staan ze daar ook voor open.

Op facebook in discussie gaan heb ik ooit m'n vingers aan gebrand maar die bak onzin die je dan over je heen krijgt daar pas ik voor.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers